BUTTON_POST_REPLY 8 berichten Pagina 1 van 1
Vraagje aan Bruno&anderen
  • wolfshade
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 11
    GeregistreerdCOLON zo okt 24, 2004 8:31 pm
    WoonplaatsCOLON Wijchen

    Vraagje aan Bruno&anderen

    door wolfshade » do feb 17, 2005 3:47 pm

    Weet iemand van jullie wat de beste vol-synthetische olie is voor een
    MF TF 160VVC?

    Kunnen jullie mij dan ook de gegevens doorsturen(10w/40, 0w/40 ECT ECT)

    Heb geinformeerd bij de dealer en Rover.nl maar daar weten ze natuurlijk weer vrij weinig :x (Ja alleen dat ze werken met een half-syntheet)

    Alvast Bedankt
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » do feb 17, 2005 10:46 pm

    Hoi Wolfshade, ik rij altijd met de vol synthetische olie van Elf of Fina. niet dat dit de beste merken zijn, maar mijn garagehouder verdeelt immers deze merken. Ik zal de juiste SAE waardes even opzoeken, als ik één van de dagen in mijn garage kom.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • wolfshade
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 11
    GeregistreerdCOLON zo okt 24, 2004 8:31 pm
    WoonplaatsCOLON Wijchen

    door wolfshade » vr feb 18, 2005 11:58 pm

    alvast bedankt
  • Avatar gebruiker
    Thomas
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 639
    GeregistreerdCOLON zo maart 28, 2004 12:35 pm
    WoonplaatsCOLON Maassluis Nederland

    door Thomas » za feb 19, 2005 9:40 am

    Dit heb ik ooit een bij elkaar gezocht.
    Misschien heb je er wat aan ter ondersteuning.


    Motorolie
    Een definitie van smeerolie:

    Smeerolie is de scheidingsstof tussen twee ten opzichte van elkaar bewegende delen, met als doel het directe contact tussen die twee delen te voorkomen waardoor slijtage en wrijving zoveel mogelijk beperkt worden. Daarnaast koelt de olie en dicht het af.

    Hieronder een uitleg over :

    1 de functies van motorolie
    2 de viscositeit van motorolie
    3 de verschillende types motorolie
    4 de classificatie van motorolie
    5 motorolie in klassiek
    6 black sludge




    1) De functies van motorolie
    * Smeren van het inwendige van de motor
    * Koelen van de motor
    * Bescherming tegen corrosievorming
    * Schoonhouden van de motor
    * Afdichten van keerringen, zuigerveren en klepgeleiders.

    Naarmate de olie langer wordt gebruikt neemt de kwaliteit af. De faktoren die de snelheid van kwaliteitsvermindering tijdens het gebruik beinvloeden:

    * aantasting door verbrandingsproducten
    * de staat van onderhoud van de motor
    * het type motor
    * de bedrijfsomstandigheden
    * de hoeveelheid olie in de motor
    * de additieven in de olie

    Additieven (dopes) zijn stoffen die aan motorolie worden toegevoegd om de eigenschappen van de olie aan te passen aan de eisen die de motor stelt. Zo zijn er additieven die corrosie tegengaan, temperatuureigenschappen verbeteren, en nog veel meer additieven met andere functies. Additieven moeten op elkaar en op de olie worden afgestemd. De juiste additieven zijn enorm belangrijk in een olie en de benodigde kennis bij fabrikanten gaat erg ver. De kreet "olie is olie" kan bij fanatieke aanhangers van die kreet dan ook tot ,voor hen, verrassende motorschades leiden. Het kopen van olie van een serieus te nemen merk is van GROOT belang.

    2) Viscositeit van motorolie
    Onder de viscositeit van een olie wordt verstaan de dikte van die olie.

    Olie met een hoge viscositeit is "dikke" olie. Deze olie is geschikt voor:

    * hoge belasting bij lage toeren
    * hoge temperaturen
    * verminderen van lekkage door keerringen, klepgeleiders en zuigerveren

    Olie met een lage viscositeit is "dunne" olie. Deze is geschikt voor:

    * hoge toeren, hoge snelheid
    * lagere weerstand
    * lagere temperaturen

    Met de viscositeitsINDEX wordt aangegeven hoe de olie reageert op hoge en lage temperatuur. Hoe hoger de viscositeitsindex hoe minder de eigenschappen van de olie veranderen onder invloed van temperatuur. Een olie met een hoge viscositeitsindex verdikt minder bij lage temperatuur en verdunt minder bij hoge temperatuur dan een olie met een lage viscositeitsindex.

    Een hoge viscositeit en een hoge viscositeitsindex zijn dus twee VERSCHILLENDE begrippen! Bij de viscositeitsindex draait het om de breedte van het bereik en niet om de hoogste waarde. 5W40 olie heeft dus een hogere viscositeitsindex dan 20W50. 5W40 behoudt dus over een groter temperatuurgebied zijn eigenschappen dan 20W50.
    Daarbij is 5W40 een dunnere olie dan 20W50.

    Een multigrade olie is een olie met een hoge viscositeitsindex die zowel aan de specificaties voor een dunne olie bij lage temperatuur voldoet als aan de specificaties voor een dikke olie bij hoge temperatuur. Multigrade olie heeft dus de eigenschappen van een lage en een hoge viscositeit olie in zich verenigd.

    Multigrade olie valt binnen meerdere viscositeitsklassen, in tegenstelling tot een singlegrade olie, die één viscositeitswaarde heeft. Multigrade reageert minder sterk op veranderingen in temperatuur dan een singlegrade olie. Multigrade olie heeft dus een hoge viscositeitsindex.

    Bij multigrade olie met viscositeitsindex verbeteraars is het belangrijk om de door de voertuig- en oliefabrikant vastgestelde verversingstermijn aan te houden omdat door de veroudering/slijtage van de olie de viscositeit minder kan worden.

    De viscositeit van motorolie wordt aangegeven in SAE viscositeitsklassen. (bv 5W40 multigrade, en 30 singlegrade). Deze viscositeitsklassen geven alleen de dikte van een olie bij een zekere temperatuur aan, en zeggen niets over de kwaliteit van een olie.

    3) Verschillende typen motorolie

    A) Minerale olie: verkregen door raffinage van aardolie. Ondanks de kwaliteitsverbeteringen door de jaren heen blijft minerale olie een mengsel van koolwaterstoffen, waarin zich enkele van het onverzadigde type bevinden (daar was je al bang voor). Door thermische belasting kunnen er ongewenste reacties ontstaan.
    Afhankelijk van de overheersende structuur is minerale olie onder te verdelen in:
    1)paraffinische
    2)aromatische
    3)nafteenbasische en
    4)mixed base olie.
    De kwaliteit van de olie hangt af van de herkomst en de raffinage van de aardolie en van de toegevoegde additieven.
    ) Half-synthetische olie:
    deze olie is gebaseerd op minerale olie die onder hoge druk en op hoge temperatuur ontdaan wordt van onverzadigde koolwaterstoffen. Dit gebeurt m.b.v. waterstof en katalysatoren. Na dit proces ontstaat een stabielere olie die beter tegen hoge temperaturen bestand is en die een betere viscositeitsindex heeft.

    C) Synthetische olie: deze olie wordt geproduceerd in een volledig beheerst proces zodat de eigenschappen van de olie vooraf bepaald kunnen worden. De viscositeit blijft over een groot temperatuurgebied vrijwel constant. De nadelen van minerale olie zijn verdwenen omdat de olie niet is gebaseerd op die minerale olie.

    Voordelen van synthetische olie zijn:
    * de olie veroudert minder snel door gebruik
    * de lagere vluchtigheid waardoor bijvullen minder vaak nodig is
    * het grote schoonhoudende vermogen van synthetische olie. Door veel geringere vuilafzetting blijft de motor langer in goede staat
    * door geringere wrijving een lager brandstofverbruik (zo'n 3 %)

    en het belangrijkste voordeel:

    de slijtage bij koude start wordt zoveel mogelijk beperkt. Doordat synthetische olie ook bij lage temperaturen dun blijft, bereikt de olie direct bij de start ook de cilinderkop.

    4) De classificatie van motorolie

    Er zijn 3 verschillende classificatietypen voor de kwaliteit van motorolie:
    * de API classificatie (American Petroleum Institute)
    * de CCMC classificatie (Committee of Common Market automobile Constructors). Deze classificatie is in 1997 vervangen door de ACEA.
    * de MIL-spec. classificatie (Military Specification)

    De API kwaliteits-classificatie (alleen benzine-varianten):

    SA: Voor motoren die onder lichte omstandigheden werken, de enige toegevoegde dopes (= additieven) zijn een stolpuntverlagend en een antischuimmiddel.

    SB: Voor motoren die onder lichtebedrijfsomstandigheden werken waarbij alleen een minimale bescherming tegen slijtage, oxydatie en lagercorrosie noodzakelijk is.

    SC: Olie met dopes tegen slijtage, roestvorming, lagercorrosie en sludgevorming (drabvorming in de motor) bij hoge en lage temperatuur. Aanbevolen door Amerikaanse autofabrikanten voor blokken van 1968 tot 1971.

    SD: Geeft een betere bescherming op dezelfde punten als de SC olie. Door Amerikaanse autofabrikanten aanbevolen voor benzinemotoren van 1968 tot 1971.

    SE: Deze olie geeft meer bescherming tegen olie-oxydatie, lagercorrosie en roestvorming en tevens een verbeterde bescherming tegen sludgevorming bij hoge temperatuur.

    SF: Een olie met verder verbeterde eigenschappen tegen slijtage, oxydatie, roestvorming , drab- en lakvormige afzettingen en met verbeterde oxydatie-stabiliteit. Voorgeschreven door automobielfabrikanten vanaf 1980 tot 1985.

    SG: Olie voor benzinemotoren tot 1990, geschikt voor turbo.

    SH: Olie voor moderne benzinemotoren. Zeer sterk brandstofbesparend.


    Hieronder de codes van de andere twee classificatietypen tegenover de API tegenhanger:
    De dieselvarianten worden hierbij vermeld ivm. overlappingen. Bij API begint de dieselspecificatie met een C, bij CCMC begint de dieselspecificatie met D. Bij de CCMC opvolger ACEA begint de dieselspecificatie met E.

    API CCMC MIL-spec.
    CD/SD D2 MIL-L-2104C
    CD/SE D2, G1 MIL-L-2104D
    CD/SF D2, G2 MIL-L-2104D/MIL-L-46152B
    CC/SE D1, G1 MIL-L-46152
    CC/SF D1, G2 MIL-L-46152B
    CD/SG PD2, G4 MIL-L-46152E
    CF/SJ PD2, G4

    5) Motorolie in klassiekOver dit onderwerp lopen de meningen uiteen, en worden stevige discussies gevoerd. Jullie meningen en ervaringen zijn van harte welkom op ASK THE WEB.

    Singlegrade of Multigrade ?

    Ten tijde van het ontwerp van de meeste klassieke motoren was multigrade olie nog niet voorhanden, en werd olie zonder additieven gebruikt. De olie voor de winter (bv. SAE 20) moest voor zomergebruik verwisseld worden door een dikkere olie (bv. SAE 50).

    Later werden additieven aan de olie toegevoegd (zie par. 4) en ontstond de singlegrade olie, die meer bescherming bood en langer meeging. De olie voor de zomer moest echter nog steeds vervangen worden door een dunnere olie in de winter.

    Dit ‘probleem' werd opgelost met de productie van multigrade olie: dik genoeg bij hoge bedrijfstemperaturen, en dun genoeg voor een veilige en überhaupt mogelijke start in de winter.

    In de praktijk is een singlegrade goed geschikt voor het smeren van kogellagers en rollagers, Omdat een glijlager vergeleken met rol- en kogellagers veel zwaarder gaat draaien bij indikken van de olie is het belangrijk dat de olie bij koude start niet veel dikker is dan bij bedrijfstemperatuur. Daarom is een multigrade bij uitstek geschikt voor een motor met glijlagers.
    Een motorblok met hoofdzakelijk kogel en rollagers draait in onze omgeving veilig op's winters een SAE 30 singlegrade en 's zomers een SAE 50 singlegrade. Een motorblok met hoofdzakelijk glijlagers draait veilig op een 10W40 multigrade. Een motorblok met beide typen lagers loopt veilig op een 20W50 multigrade. Sommige rijders zweren echter bij het gebruik van een singlegrade olie in hun motor met meerdere lagertypen.
    Als de bedrijfs (buiten-) temperatuur sterk varieert is een multigrade olie stabieler in dikte.

    Maar: bestudeer altijd de fabrieksgegevens, en informeer bij de motorclubs van jouw type motor, om een weloverwogen keuze van olie voor je motor te maken. Experimenteren zonder kennis kan leiden tot een vroegtijdige, dan wel een onverwachts zeer vroegtijdige revisie. Je weet dan wel zeker dat dit type olie voor jouw motor niet geschikt was. (Email ons even!)

    Belangrijk, alweer: koop een GOEDE olie. Verkeerd bezuinigen op de prijs van een liter olie betaal je later gegarandeerd terug in vervroegde revisie. Dat die kosten het bespaarde bedrag aan olie overtreffen is zeker.

    Als je motorolie gaat verversen denk er dan aan dat afgewerkte motorolie zwaar kankerverwekkend is. Plastic handschoenen aandoen is echt verstandig.

    De beste manier om je motorblok de winter door te helpen, als je hem niet gebruikt, is door de motor te stallen met nieuwe motorolie. Oude olie bevat water, door condensatie. Dit water tast gedurende de winter de lagers en de cilinderwanden aan. Dus de motor, zoals altijd, goed warm aftappen, en vullen met nieuwe olie. Daarna de motor een paar minuten laten lopen zodat de olie even kan circuleren en alle delen kan bereiken.
    De cilinderwanden kun je smeren door in de bougiegaten 20 cc olie te schenken, en de motor zonder contact een paar keer rond te laten draaien met de kickstarter.

    6) Black sludge
    Een ernstige vorm van vervuiling in het motorblok is Black Sludge, een zwarte harde afzetting die steeds omvangrijker kan worden. Deze afzetting is veel hardnekkiger en schadelijker dan andere sludge vormen.

    In de jaren "80 werd het probleem duidelijk, en kwamen ook steeds meer motorschades als gevolg van Black Sludge voor. De B.S. belemmert de olie toevoer en kan deze zelfs geheel tot staan brengen. Het zet zich af in de oliekanalen, in het kleppenhuis en op de aanzuigzeef van de oliepomp.

    Met goede motorolie kan Black Sludge vorming grotendeels voorkomen worden, maar eenmaal gevormde Black Sludge afzettingen zijn niet meer oplosbaar in motorolie. De meeste moderne kwaliteits-oliesoorten bieden een goede bescherming tegen het ontstaan van B.S.

    Oorzaken van het ontstaan van Black Sludge:

    * gesloten carterventilatiesysteem: motoren waarbij de carterdampen teruggevoerd worden in de motor via het kleppendeksel. Deze motoren vormen eerder Black Sludge dan die waarbij schone lucht wordt aangezogen in het kleppenhuis.
    * loodvrije benzine: Door het loodgehalte te verminderen en ter compensatie andere middelen aan de benzine toe te voegen neemt Black Sludge vorming toe. Het type toevoegingen verschilt per benzinemerk. Daardoor zijn dus ook verschillen in benzinekwaliteit mogelijk.
    * korte afstanden rijden: door korte ritten waarbij de motor niet op temperatuur komt ontstaat Black Sludge.
    * verlengen van verversingsintervallen: vroeger werd motorolie om de 2500 kilometer ververst, 10.000 km is nu normaal. In het bijzonder bij voertuigen met een kleine carterinhoud zoals bij motorfietsen heeft de olie erg veel te verduren.
    * Leanburn motoren: motoren die draaien op een mager mengsel. Door de verbeterde brandstof - luchtverhouding nemen de ontbrandingstemperaturen en de stikstofoxidegehaltes in de uitlaatgassen toe, en via de gaslekkage langs de zuigers heeft dit snellere veroudering van de motorolie tot gevolg.

    Voor alle duidelijkheid: met name moderne motoren zijn kwetsbaar voor Black Sludge, klassieke motorfietsen in veel mindere mate. Voor andere, al langer voorkomende Sludge vormen is ook een klassieker kwetsbaar. Een goede kwaliteit olie van een geschikt type, die tijdig ververst wordt is erg belangrijk.
    Snel....Sneller.....Snelst
  • MGF_TV
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1189
    GeregistreerdCOLON zo okt 24, 2004 7:39 pm
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, België

    door MGF_TV » za feb 19, 2005 12:36 pm

    Thomas,

    Geen enkele opmerking over de kwaliteit van je uitleg maar je valt in herhaling: http://www.mobitronics.net/mgf/viewtopi ... lie+wissel

    8) ik dacht dit al eens gelezen te hebben 8)

    Uit het archief heb ik nog opgedoken Q8 of Castrol 5W40 olie zou goed moeten zijn. Ik ga nu shoppen en giet ze in de wagen. Enige hulp voor het vervangen van de olie met foto's heb ik gevonden op: http://www.mgf.ultimatemg.com
    Ik moet nog even op zoek naar de oliefilter en hoe ik in godsnaam mijn auto van de grond krijg (in stilstand :wink: )


    Tomas
  • Avatar gebruiker
    Thomas
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 639
    GeregistreerdCOLON zo maart 28, 2004 12:35 pm
    WoonplaatsCOLON Maassluis Nederland

    door Thomas » za feb 19, 2005 2:31 pm

    Je hebt gelijk ik had het al eens gepost :wink:
    Snel....Sneller.....Snelst
  • MGF_TV
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1189
    GeregistreerdCOLON zo okt 24, 2004 7:39 pm
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, België

    door MGF_TV » za feb 19, 2005 4:12 pm

    Heb ondertussen de oliefilter ook gevonden: MANN W713/28.
  • MGF_TV
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1189
    GeregistreerdCOLON zo okt 24, 2004 7:39 pm
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, België

    door MGF_TV » zo feb 20, 2005 12:03 am

    Oef, is gelukt. Heb de F met de banden op vier grote blokken hout gezet zodat ik er onder kon en dan maar sleutelen. Er komt wel nog een deftige hoeveelheid olie uit de oliefilter als je die er af haalt. Na het bijvullen van de olie duurt het wel een tijdje voordat het pijl met de pijlstok onder het maximum komt. Is dat normaal? Ik heb er 4.5l olie ingegoten dus dat zou normaal moeten zijn.
BUTTON_POST_REPLY 8 berichten Pagina 1 van 1

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 11 en 0 gasten