olielamp en olietemperatuurmeter??
  • Avatar gebruiker
    D.B.C.
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1123
    GeregistreerdCOLON do dec 03, 2009 12:56 am
    WoonplaatsCOLON Bussum
    CONTACTCOLON

    olielamp en olietemperatuurmeter??

    door D.B.C. » vr dec 25, 2009 9:31 pm

    ik heb mn MGF nu een paar dagen wat mij opvalt is dat die temperatuurmeter van de olie het niet goed doet ofzo? als het contact er op staat schiet ie naar max en start ik hem dan is die weer op 60 en gaat ie niet verder tijdens rijden en het lampje diet het daar niet?
    en tijdens het rijden gaat af en toe de olie lampje heel swakjes branden en weet ook niet wat dat inhoud? niet zo vel als de handrem lamp ofzo of als in het begint (voor het starten) in het daglicht zie je het ook niet.

    heeft er hier iemand wat uitleg hier over of hetzelfde gehad?

    alvast bedankt, D.Blokker
    Mods: Trophy Inserts, Bonnet Air Vents, Side Air Scoops, Spoiler, 17'' AZEV.
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » za dec 26, 2009 10:28 am

    Twee zaken dus:

    1. de olie TEMPERATUUR meter (die in de middenconsole) Deze geeft de temperatuur van de olie aan, de temperatuur van de olie in een willekeurige auto neemt gedurende de eerste 15-30 minuten toe tot bedrijfstemperatuur van ca 90 graden. Hierbij is de temperatuur sterk afhankelijk van: buitentemperatuur en de belasting van de motor. Dat je een temperatuur van ca 60 graden meet lijkt mij niet onwaarschijnlijk.
    De uitslag bij het starten is abnormaal.

    2. Het lampje geeft de olieDRUK. De olie wordt met een pomp door de motor geperst en heeft een zekere druk nodig om alle onderdelen in de motor te bereiken. In alle auto's gaat dit lampje branden zodra je het contact aanzet. Na het starten gaat de oliepomp werken en bouwt deze druk op waardoor het lampje uit gaat.
    Een lampje wat tijdens het rijden brand is abnormaal.

    Oorzaken / verband tussen beide / wat kun je beter doen:
    Problemen met de olie in de motor KUNNEN tot grote schade leiden, te weinig oliedruk zal met name ervoor zorgen dat de nokkenassen te weinig olie krijgen met alle mogelijke gevolgen van dien.

    IK zou in ieder geval het oliepeil eerst controleren, dat kan weleens aan de lage kant zijn. Kap er dan wat bij en kijk nog eens naar de olieDRUK lamp. Als die blijft branden kunnen de oorzaken ernstiger zijn, variërend van een sterk vervuild oliefilter, verstopte oliekanalen tot een kapotte oliepomp.

    De olietemperatuur: de eerste uitslag is voor mij een nieuw fenomeen, wellicht een kapotte sensor. In ieder geval is een juiste olieDRUK vele malen belangrijker dan de temperatuur.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Avatar gebruiker
    D.B.C.
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1123
    GeregistreerdCOLON do dec 03, 2009 12:56 am
    WoonplaatsCOLON Bussum
    CONTACTCOLON

    door D.B.C. » za dec 26, 2009 12:16 pm

    de olie pijl is goed, het lampje van de oliedruk gaat af en toe heel lichtjes branden, soms niet en dan weer wel, hij gaat niet tijdens het rijden in een keer aan ofzo, maar meteen bij het starten en soms doet ie dat niet, maar hoort ie dan niet vel te branden zoals in het begin als ik het contact er op doe?
    ik ga van de week effe mn auto ophogen en vraag wel of ze dat ook willen na kijken
    in ieder geval bedankt, D.Blokker
    Mods: Trophy Inserts, Bonnet Air Vents, Side Air Scoops, Spoiler, 17'' AZEV.
  • crazywolf
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 697
    GeregistreerdCOLON ma dec 14, 2009 7:29 pm
    WoonplaatsCOLON Houthalen

    door crazywolf » za dec 26, 2009 3:11 pm

    normaal moet hij idd fel branden als je het contact opzet... als je zeker wil zijn dat het systeem werkt dan moet je het kabeltje even tegen de massa houden van de sensor dan moet het lampje fel branden als het dit doet maar niet fel brand bij contact aan als hij op de sensor zit zou ik de sensor vervangen deze kan ook wel eens stuk gaan :roll:

    die meter is idd niet normaal... :?
    MGF 160 Trophy Blue
    -421 Piper Header
    -Custom Decat
    -Custom CAI (Paint Bucket Edition)
    -Bastuck sport exhaust
    -White Trophy Alloy Wheels
    -K&N 57i
    -Lowering pins
    CLASSIC MINI (Dark metallic grey)
    -Full Rebuild in progress
  • Avatar gebruiker
    D.B.C.
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1123
    GeregistreerdCOLON do dec 03, 2009 12:56 am
    WoonplaatsCOLON Bussum
    CONTACTCOLON

    door D.B.C. » zo dec 27, 2009 2:06 am

    crazywolf schreefColonnormaal moet hij idd fel branden als je het contact opzet... als je zeker wil zijn dat het systeem werkt dan moet je het kabeltje even tegen de massa houden van de sensor dan moet het lampje fel branden als het dit doet maar niet fel brand bij contact aan als hij op de sensor zit zou ik de sensor vervangen deze kan ook wel eens stuk gaan :roll:

    die meter is idd niet normaal... :?


    in het begin brand hij wel fel, maar als de moter gestart is wil die soms licht oplichten, vandaag had ik het weer niet.

    Mvg, D.Blokker
    Mods: Trophy Inserts, Bonnet Air Vents, Side Air Scoops, Spoiler, 17'' AZEV.
  • crazywolf
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 697
    GeregistreerdCOLON ma dec 14, 2009 7:29 pm
    WoonplaatsCOLON Houthalen

    door crazywolf » zo dec 27, 2009 2:40 pm

    D.B.C. schreefColon
    crazywolf schreefColonnormaal moet hij idd fel branden als je het contact opzet... als je zeker wil zijn dat het systeem werkt dan moet je het kabeltje even tegen de massa houden van de sensor dan moet het lampje fel branden als het dit doet maar niet fel brand bij contact aan als hij op de sensor zit zou ik de sensor vervangen deze kan ook wel eens stuk gaan :roll:

    die meter is idd niet normaal... :?


    in het begin brand hij wel fel, maar als de moter gestart is wil die soms licht oplichten, vandaag had ik het weer niet.

    Mvg, D.Blokker



    :shock:

    Dat klinkt me niet zo best... ik zou de oliedruk eens laten nameten dan... want hij kan flauw branden als deze juist rond de min zit voor de meter... dus ik zou echt zo min mogelijk rijden en zo snel mogelijk deze laten nameten ... als hij echt te weinig heeft ga je de motor totaal stuk rijden :?
    MGF 160 Trophy Blue
    -421 Piper Header
    -Custom Decat
    -Custom CAI (Paint Bucket Edition)
    -Bastuck sport exhaust
    -White Trophy Alloy Wheels
    -K&N 57i
    -Lowering pins
    CLASSIC MINI (Dark metallic grey)
    -Full Rebuild in progress
  • Avatar gebruiker
    D.B.C.
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1123
    GeregistreerdCOLON do dec 03, 2009 12:56 am
    WoonplaatsCOLON Bussum
    CONTACTCOLON

    door D.B.C. » zo dec 27, 2009 6:09 pm

    ik wil er even iets aan toe voegen, als ik het contact aan zet (met de sleutel in stand 1) brand het lampje ook niet en ook niet als ik het start, soms brand die wel maar dan heel echt heel zwakjes, volgens mijn vader is het een elektrische fout, maar ik ga toch deze week mijn auto ophogen bij de garage in baarn (als dat kan) dan vraag ik meteen of ze daar naar willen kijken. ik ben zelf geen techneut, maar ga even kijken of het misschien een zekering kwestie is, mijn vader is automonteur geweest vroeger en weet er wel iets meer van maar aangezien hij er nu ook niet naar kan kijken ga ik wel naar de garage.

    Mvg, D.Blokker
    Mods: Trophy Inserts, Bonnet Air Vents, Side Air Scoops, Spoiler, 17'' AZEV.
  • crazywolf
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 697
    GeregistreerdCOLON ma dec 14, 2009 7:29 pm
    WoonplaatsCOLON Houthalen

    door crazywolf » zo dec 27, 2009 10:12 pm

    stand1? je bedoelt accesoire stand? (radio enz) hier zou deze nooit in moeten branden enkel bij stand2 (contact aan alle controle lampen aan)

    Zekering? lijkt me bijna onmogelijk... slecht contact of een kruipspanning? dat zou altijd wel eens kunnen.
    MGF 160 Trophy Blue
    -421 Piper Header
    -Custom Decat
    -Custom CAI (Paint Bucket Edition)
    -Bastuck sport exhaust
    -White Trophy Alloy Wheels
    -K&N 57i
    -Lowering pins
    CLASSIC MINI (Dark metallic grey)
    -Full Rebuild in progress
  • Avatar gebruiker
    D.B.C.
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1123
    GeregistreerdCOLON do dec 03, 2009 12:56 am
    WoonplaatsCOLON Bussum
    CONTACTCOLON

    door D.B.C. » ma dec 28, 2009 1:41 am

    crazywolf schreefColonstand1? je bedoelt accesoire stand? (radio enz) hier zou deze nooit in moeten branden enkel bij stand2 (contact aan alle controle lampen aan)

    Zekering? lijkt me bijna onmogelijk... slecht contact of een kruipspanning? dat zou altijd wel eens kunnen.


    ja dat bedoel ik die stand dat alle andere lampjes branden
    Mods: Trophy Inserts, Bonnet Air Vents, Side Air Scoops, Spoiler, 17'' AZEV.
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    door schrokke » ma dec 28, 2009 10:40 am

    Ik denk dat uw vader gelijk heeft wat betreft de aard van de storing, waarschijnlijk electrisch.
    Daarbij denk ik dat de aansluitingen voor olie druk en temperatuur zijn omgewisseld. Daardoor gaat bij contact op de meter naar volle uitslag, deze word nu naar de massa geschakeld door de drukswitch. Start je de motor word de switch opengedrukt en valt de meter terug.
    Het lampje kan zwak oplichten omdat het nu aan een NTC weerstand hangt.
    Te weinig oliedruk zou je ook moeten horen. Zeker op een motor met hydraulische klepstoters zou dat veel kabaal moeten maken.

    Maar ik zou er zeker niet blijven mee rijden. Degelijk (laten) nakijken, dat je zeker weet wat er loos is.

    Ook voor uw olietemperatuurmeter is dit geen goede zaak, telkens ge uw contact aanzet krijgt deze een zware aanval te verduren.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Avatar gebruiker
    D.B.C.
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1123
    GeregistreerdCOLON do dec 03, 2009 12:56 am
    WoonplaatsCOLON Bussum
    CONTACTCOLON

    door D.B.C. » ma dec 28, 2009 12:40 pm

    schrokke schreefColonIk denk dat uw vader gelijk heeft wat betreft de aard van de storing, waarschijnlijk electrisch.
    Daarbij denk ik dat de aansluitingen voor olie druk en temperatuur zijn omgewisseld. Daardoor gaat bij contact op de meter naar volle uitslag, deze word nu naar de massa geschakeld door de drukswitch. Start je de motor word de switch opengedrukt en valt de meter terug.
    Het lampje kan zwak oplichten omdat het nu aan een NTC weerstand hangt.
    Te weinig oliedruk zou je ook moeten horen. Zeker op een motor met hydraulische klepstoters zou dat veel kabaal moeten maken.

    Maar ik zou er zeker niet blijven mee rijden. Degelijk (laten) nakijken, dat je zeker weet wat er loos is.

    Ook voor uw olietemperatuurmeter is dit geen goede zaak, telkens ge uw contact aanzet krijgt deze een zware aanval te verduren.



    dat klinkt idd wel logisch, weet je misschien waar die draadjes dan zouden omgewisseld kunnen zijn (waar in de auto)
    nu je het zo zegt klopt het wel.

    Mvg, D.blokker
    Mods: Trophy Inserts, Bonnet Air Vents, Side Air Scoops, Spoiler, 17'' AZEV.
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    door schrokke » ma dec 28, 2009 9:17 pm

    Tja, ik ben niet zo 'n MG kenner. Maar ik denk aan de motor zelf mischien.
    De sensors zitten daar kort bij elkaar. En de stekkers zijn dezelfde, omwisselen lijkt mij daar best mogelijk.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Avatar gebruiker
    D.B.C.
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1123
    GeregistreerdCOLON do dec 03, 2009 12:56 am
    WoonplaatsCOLON Bussum
    CONTACTCOLON

    door D.B.C. » wo dec 30, 2009 1:31 pm

    Heb net de MGF verhoogd en gevraagd over dat probleem en inderdaad waren de stekkers omgewisseld en nu doet alles het zoals het hoord.

    Mvg, D.Blokker
    Mods: Trophy Inserts, Bonnet Air Vents, Side Air Scoops, Spoiler, 17'' AZEV.
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » wo dec 30, 2009 1:41 pm

    schrokke schreefColonTja, ik ben niet zo 'n MG kenner. Maar ik denk aan de motor zelf mischien.
    De sensors zitten daar kort bij elkaar. En de stekkers zijn dezelfde, omwisselen lijkt mij daar best mogelijk.


    Knap bedacht :applaus:
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Avatar gebruiker
    Superboer
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 686
    GeregistreerdCOLON za jun 21, 2008 4:38 pm
    MG'sCOLON MGF 1999
    WoonplaatsCOLON Heelweg Oost, Nederland

    door Superboer » wo dec 30, 2009 1:42 pm

    Ben blij voor je dat het iets onbenulligs was.
    MGF British Racing Green - 1999
    MGF Silver 2001 (Sold in 2011)
    Audi A4 Avant - 2017

    Wi-j komt altied weer terug!

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 14 en 0 gasten