BUTTON_POST_REPLY 216 berichten
Stationair toerental niet constant hetzelfde
  • mailman
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 220
    GeregistreerdCOLON za aug 15, 2009 9:21 pm
    WoonplaatsCOLON Utrecht

    Stationair toerental niet constant hetzelfde

    door mailman » za okt 31, 2009 11:35 am

    Zit met een vreemd probleem met mijn nieuwe aanwinst (MGF VVC 2001). Het toerental bij het stationair draaien van de motor bij het stoplicht is iedere keer anders. Het lijkt me dat dit zo'n 900 tpm moet zijn, maar dit is bij mijn MGF niet altijd het geval. Soms staat hij op 900, soms op 1200, 1400 of 1800 tpm. Dit is onafhankelijk van een warme of koude motor. Het gaspedaal blijft in ieder geval niet hangen, heb ik gecheckt en het geven van een dotje gas bij het stoplicht, werkt ook niet. De verschillen komen wel allemaal in 1 ritje voor.

    Ik heb dit een keer eerder gehad bij een andere auto en toen was dit een vervuilde EGR klep die wat bleef hangen, maar dan bleef hij ook hangen tijdens het rijden en stotterde de auto. Dat doet de MGF nu niet.

    Iemand een idee wat het kan zijn?
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    door Tukker » za okt 31, 2009 7:29 pm

    gaskabel te strak?
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • Nem58
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1102
    GeregistreerdCOLON za apr 01, 2006 3:53 pm
    WoonplaatsCOLON Son en Breugel

    door Nem58 » za okt 31, 2009 7:50 pm

    Toevallig kort geleden nieuwe gasklep gemonteerd?
    uhm... geen F meer maar een Hyundai Tucson.
  • mailman
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 220
    GeregistreerdCOLON za aug 15, 2009 9:21 pm
    WoonplaatsCOLON Utrecht

    door mailman » za okt 31, 2009 11:06 pm

    Gaskabel te strak: dan zou het stationair toerental toch altijd verkeerd moeten zijn of vergis ik me?

    Toevallig kort geleden nieuwe gasklep gemonteerd?: Niet dat ik weet en kan hierover ook niets terugvinden in de onderhoudshistorie van de vorige eigenaar. Wat zou het dan kunnen zijn?

    Andere ervaringen / ideeen?
  • Avatar gebruiker
    RemcovanKuilenburg
    Clubshop, PR en Forum administrator
    Clubshop, PR en Forum administrator
    BerichtenCOLON 5552
    GeregistreerdCOLON wo jul 02, 2008 12:13 am
    WoonplaatsCOLON Amersfoort

    door RemcovanKuilenburg » zo nov 01, 2009 11:39 am

    Wat nem58 er mee bedoeld is dat je dan het systeem moet reseten als er recent een nieuwe op is gekomen.
    Wat je wel even kan proberen is het contact aan zetten en 5 x je gaspedaal indrukken. En daarna je auto starten. Wie weet werkt het.
    Maar dat is denk ik dan in jouw geval is niet het geval. Het kan zijn dat je gasklep vuil is dat is altijd mogelijk. Ik kan er een keer naar kijken aangezien je in Utrecht woont en ik in Amersfoort. Alleen vertrek ik volgende week zaterdag om een weekje de wereld onderwater te gaan bekijken in Egypte.
    Ik heb nog een klep liggen en we kunnen eventueel even wisselen om te kijken of dat uitmaakt. Maar als hij aan de computer moet om iets uit te lezen dan kan ik dat helaas niet. Een andere optie is om naar BCC in Baarn te gaan.
    Laatst bijgewerkt door 1 op RemcovanKuilenburg, in totaal 0 keer bewerkt.
    MG F 1.8 MPI 1996 en winnaar Dyno 2008, 2010 en 2011
    Volvo V60 Volvo Ocean Race 2012
    Audi A3 1.6 TDI Amb. Pro line Buss. S-tronic 2011

    Lid van MG Car Club UK.
  • Nem58
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1102
    GeregistreerdCOLON za apr 01, 2006 3:53 pm
    WoonplaatsCOLON Son en Breugel

    door Nem58 » zo nov 01, 2009 12:28 pm

    mailman schreefColonGaskabel te strak: dan zou het stationair toerental toch altijd verkeerd moeten zijn of vergis ik me?

    Toevallig kort geleden nieuwe gasklep gemonteerd?: Niet dat ik weet en kan hierover ook niets terugvinden in de onderhoudshistorie van de vorige eigenaar. Wat zou het dan kunnen zijn?

    Andere ervaringen / ideeen?
    gaskabel te strak zou inderdaad de schommelingen in het toerental niet verklaren
    uhm... geen F meer maar een Hyundai Tucson.
  • Avatar gebruiker
    lucas
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2331
    GeregistreerdCOLON wo nov 09, 2005 4:40 pm
    WoonplaatsCOLON Bekkevoort (Be-VL)

    door lucas » zo nov 01, 2009 8:51 pm

    voorzichtige poging tot ....steppermotor ?
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » ma nov 02, 2009 10:16 am

    lucas schreefColonvoorzichtige poging tot ....steppermotor ?

    Absoluut. De steppermotor laat toe dat bij het gas lossen het toerental mooi terugloopt tot stationair toerental en dat dit stationair toerental mooi behouden blijft.
    De steppermotor of IACV (Idle Air Control Valve) kan stuk zijn, kan vervuild zijn of kan het noorden kwijt zijn. Bij een normaal motormanagement systeem is dit laatste niet van toepassing en kan je je beperken tot 1 en 2.

    Andere mogelijke schuldige is de TPS (Thottle Position Sensor). Even het gaspedaal beroeren, zou echter wel een effect moeten hebben.

    T4/Testbook zal je zeker meer kunnen vertellen.
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    door Tukker » ma nov 02, 2009 9:56 pm

    Tukker schreefColongaskabel te strak?


    spreek uit ervaring. :?
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • Avatar gebruiker
    Kevin
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1402
    GeregistreerdCOLON zo feb 01, 2009 3:35 pm
    WoonplaatsCOLON Almelo

    door Kevin » ma nov 02, 2009 11:42 pm

    Had ik in het begin ook
    En het is heel simpel te controleren
  • mailman
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 220
    GeregistreerdCOLON za aug 15, 2009 9:21 pm
    WoonplaatsCOLON Utrecht

    door mailman » zo nov 22, 2009 1:10 pm

    Zo, dit weekend eindelijk tijd gehad om bovenstaande tips uit te proberen. Ik heb 5x op het gaspedaal gedrukt, 10 seconden gewacht (las ik weer ergens anders) en toen de motor gestart. Het lijkt iets te helpen. Het toerental zakt nu vrijwel altijd terug naar 900 tpm. Heel af en toe hangt hij nog op 1200 tpm, maar als ik dan een dotje gas geef, zakt hij nu wel naar 900 tpm.

    Het lijkt er ook op, dat als ik de koppeling intrap tijdens het rijden over klinkers, hij altijd terug gaat naar 900 tpm. Alsof het trillen van de klinkers helpt om het toerental juist te krijgen. Dat zou IMO beteken, dat de gasklep soms blijft hangen, of niet?

    In dat geval zou ik graag van Remco zijn aanbod gebruik willen maken, maar eerst hoor ik graag jullie mening. Ben overigens afgelopen vrijdag bij BCC in Baarn geweest, maar ben dit vergeten te melden (had al een hele waslijst). Overigens: top service daar bij BCC!
  • Avatar gebruiker
    RemcovanKuilenburg
    Clubshop, PR en Forum administrator
    Clubshop, PR en Forum administrator
    BerichtenCOLON 5552
    GeregistreerdCOLON wo jul 02, 2008 12:13 am
    WoonplaatsCOLON Amersfoort

    door RemcovanKuilenburg » zo nov 22, 2009 1:39 pm

    Geen probleem je bent altijd welkom om eens te kijken naar jouw probleem. Weet je toevallig wat voor gasklep je nu hebt? Je kan het zien door je kofferbak open te maken en dan naar de motor te kijken. Aan de linkerkant van het blok zit een buis met een ding er tussen. Is dit een zwarte of een zilveren?

    Zoals ik al zei heb ik nog een standaard liggen die vorig jaar van mijn F is gekomen en hij is goed. We kunnen even wisselen om te kijken of dit het probleem oplost.

    Ja het is een top bedrijf BCC Baarn. Ik kom er al jaren met heel veel plezier en vandaar dat ik ook het vertel tegen iedereen die in de buurt van Baarn woont. :wink:
    MG F 1.8 MPI 1996 en winnaar Dyno 2008, 2010 en 2011
    Volvo V60 Volvo Ocean Race 2012
    Audi A3 1.6 TDI Amb. Pro line Buss. S-tronic 2011

    Lid van MG Car Club UK.
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    door Tukker » zo nov 22, 2009 2:31 pm

    Volgens mij gaven de kunststof uitvoering alleen problemen als deze het te warm kregen.

    Ik heb zelf ervaren dat de gaskabel in de stationeer stand een beetje speling moet hebben om schommelingen door het exact terugkomen van de kabel en pedaal niet constant is. Kabel een klein beetje terugstellen en je weet het. (Dit veranderd verder niets aan de overige afstellingen)
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • MGF
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5834
    GeregistreerdCOLON do feb 10, 2005 9:24 pm
    WoonplaatsCOLON Rotterdam en Heiloo

    door MGF » zo nov 22, 2009 2:40 pm

    Een soortgelijk probleem hebben wij laatst gehad met de Rover (1.6 K-Series) na het monteren van een 52mm gasklep. Deze zorgde er voor dat hij toerental soms opeens bleef hangen, ook tijdens het rijden. Dit werd toen verholpen door de originele gasklep weer terug te plaatsen.

    Onze F wil ook nog wel eens behoorlijk zoeken naar het juiste toerental bij stationair. Hij blijft niet op een bepaalde toerental draaien, maar hij blijft zoeken. Dit is meestal als het kouder is en in de zomer heeft hij er dan ook nooit last van.
    MGF 1.8i, British Racing Green, 2001
    Opties: Leather Pack in Cream-Walnut, Chrome Pack, Wood Pack, 16" Square Spoke velgen, Airco, Pearlescent lak, Windstop, Houten stuurwiel, Hardtop in kleur
    Modificaties: TTB, Mike Satur Daytona uitlaat, TF135 nokkenassen, RVS hitteschild, Black Diamond 280mm schijven vóór, RVS boutjes en moertjes, Land Rover koppakking, B&G WLS kit, lowering pins, Toyo Proxes T1-R banden

    Rover 75 2.5 V6 Sterling, Steel Blue, 2000
  • mailman
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 220
    GeregistreerdCOLON za aug 15, 2009 9:21 pm
    WoonplaatsCOLON Utrecht

    door mailman » zo nov 22, 2009 3:57 pm

    remcovankuilenburg schreefColonIs dit een zwarte of een zilveren?


    Het is een zilveren volgens mij. Zie ook bijgaande foto:

    Afbeelding

    Kan je testen of dit het is, door bijvoorbeeld een tik hierop te geven, als het toerental hoog is? En dat het dan naar beneden gaat?
BUTTON_POST_REPLY 216 berichten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 10 en 0 gasten