BUTTON_POST_REPLY 6 berichten Pagina 1 van 1
Remvloeistof vervangen
  • Avatar gebruiker
    Janmgf
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 431
    GeregistreerdCOLON wo okt 15, 2008 5:28 pm
    WoonplaatsCOLON Tilburg NL

    Remvloeistof vervangen

    door Janmgf » wo okt 28, 2009 6:18 pm

    Hoe vaak moet je remvloeistof vervangen?
    Ik hoor hierover veel verschillende verhalen. Bij m'n Peugeot wil de garage het elke 30.000 kM doen. :lol:

    Wat is het voorschrift voor de MGF en wat is zinnig om te doen :?:
    MGF 1.8i Mk II, BRG, Cream/Walnut leer, Bright Grille Kit, Bootrack, LLW kit, bj.2000
    Mijn andere auto's zijn een Oldsmobile 88 Dynamic Holiday Coupe uit 1958 en een Peugeot 3008 Allure Aut.
  • Avatar gebruiker
    VOP
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 70
    GeregistreerdCOLON di feb 27, 2007 10:00 pm
    WoonplaatsCOLON Oostakker

    door VOP » wo okt 28, 2009 8:01 pm

    Bij mijn BMW schrijft de fabriekant elke 2 jaar voor, ikzelf vindt dat dit niet echt opportuun is, de reden voor de vervanging is de opname van vocht in de remvloeistof, De vloeistof haalt dus continu vocht uit de lucht. Hoe meer vocht in de remvloeistof hoe lager het kookpunt. Bij intensief remmen en warmte die daarbij vrijkomt kan de vloeistof eerder gaan koken en zullen er dampbellen in het remsysteem ontstaan. Het rempedaal kan dan geheel op de bodem getrapt worden en u kunt niet meer remmen. Maar opname van vocht is volgens mij afhankelijk van temp, binnenslaper, buitenslaper, openen reservoir ed.
    In elk geval bij mijn B is het meer dan 5 jaren geleden en bij mijn TF is het ook nog niet gebeurd, Ik zou het wel regelmatig doen indien ik veel bergritten zou rijden, dan lijkt het mij aangewezen om geen problemen te zoeken en dit op vier jaarlijkse termijn te doen indien het een binnenslaper is, bij een buitenslaper zou ik het om de twe jaar doen. Er zou ook een verschil ziin in termijn van vervangen afhankelijk van de DOT waarde. Bij mijn BMW ( binnenslaper) heb ik het laten doen na twee jaar niet alleen omdat ik daar mee op reis ga en bergen niet schuw, maar hoofdzakelijk om van het vervelend waarschuwings-signaal op mijn dashbord verlost te zijn.
    MG TF Elegance Royal Blue 'O4
    & MG B Wit '77
    & BMW 118d Wit '07
    & C1 Red
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » wo okt 28, 2009 10:45 pm

    Moet ik weinig aan toevoegen, uitgezonderd
    1) het expansievatje heeft een luchtgaatje.... dus er is een "constante" verversing van de lucht in het vatje. Lucht die een luchtvochtigheid heeft.
    2) de meest traditionele remvloeistoffen zijn hygroscopisch (trekken vocht aan), maar er zijn eveneens remvloeistoffen beschikbaar die niet deze vervelende eigenschap hebben.
    3) er bestaan testers op de markt die het kookpunt, en dus de 'rest'kwaliteit gaan bepalen
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » wo okt 28, 2009 11:13 pm

    Ik gebruik inderdaad zo'n tester. Zo'n tester meet echer eerder de "weerstand" in de remolie en dus de hoeveelheid vocht. Meer dan 2% vocht wil zeggen dat de remvloeistof dient te worden vervangen.
    Echter is het ook belangrijk te kijken hoe vuil de remvloeistof is. Niet alleen te veel vocht is dus slecht voor remolie. Vuil van o.a. de bewegende delen (zuigers etc..) zijn niet gunstig. Dit laatste is echter visueel te checken.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Arjan
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2696
    GeregistreerdCOLON di jan 03, 2006 10:51 am
    WoonplaatsCOLON Nijmegen, Nederland.

    Re: Remvloeistof vervangen

    door Arjan » wo aug 22, 2012 2:58 pm

    Ik heb even op dit onderwerp gezocht aangezien mijn TF op de wachtlijst staat voor een APK. De garagist adviseert om de remvloeistof te vervangen. Het staat ook in de periodieke onderhoudschema in de service historybook van mijn TF, dat dit om de 2 jaar moet worden verwisseld.
    MGTF 135 Trophy Blue 2002 Chrome Pack K&N 57i airfilter
    Foto album
  • Emile
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 725
    GeregistreerdCOLON do apr 20, 2006 8:29 pm
    MG'sCOLON MG TF 160
    WoonplaatsCOLON Zuidland, NL

    Re: Remvloeistof vervangen

    door Emile » wo aug 22, 2012 3:08 pm

    ik kijk altijd naar de kleur van de vloeistof. Te donker dan vervangen.
    2003 MG TF 160.
BUTTON_POST_REPLY 6 berichten Pagina 1 van 1

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 12 en 0 gasten