Slingeren
  • Roy
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 72
    GeregistreerdCOLON wo jun 10, 2009 1:40 pm
    WoonplaatsCOLON Leeuwarden

    Slingeren

    door Roy » wo okt 14, 2009 10:58 am

    Ik heb al een tijdje last van vreemd weggedrag. Ik merk het vooral als ik op de snelweg rijd, dus bij hogere snelheden. Dan is het net of zijn er continu windstoten, ook al staat er nagenoeg geen wind. De auto "schudt" dan voortdurend heen en weer. Hierdoor durf ik vaak niet sneller dan 100 te rijden. Bij stadsgebruik is het ook wel te merken, maar dan in veel mindere mate. Is er iemand bekend met dit probleem? Ook merk ik dat het sturen naar rechts veel zwaarder gaat dan naar links, dit zal misschien te maken hebben met het motortje van de stuurbekrachtiging? Of staat dit probleem in verband met het andere?
  • Nem58
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1102
    GeregistreerdCOLON za apr 01, 2006 3:53 pm
    WoonplaatsCOLON Son en Breugel

    door Nem58 » wo okt 14, 2009 11:16 am

    Ik heb het twee keer gehad:

    1- bij versleten banden. Check dus het profiel

    2- andere optie kan zijn versleten stuurkogels. Heb deze zelf vorige week laten vervangen. Als ze echt versleten zijn gaat de auto ook slingeren.

    Voor je vraag over de stuurbekrachtiging zie mijn vraag:

    Algemeen, technische info --- stellen stuurkolom.
    uhm... geen F meer maar een Hyundai Tucson.
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » wo okt 14, 2009 11:19 am

    Hoi Roy,

    Ik denk wel dat je moet praten over twee verschillende zaken, het verschil in kracht nodig om te sturen is normaal gesproken te wijten aan de stuurbekrachtiging, alleen als je echt schade aan het sub frame hebt zou je wellicht verschil in sturen kunnen merken maar dan heb je zeker ook dat de auto niet rechtuit loopt en nooit gedaan heeft.

    Onstabiel weggedrag is wel een wat meer complexe zaak en daar lijken de eerder problemen van Carl wellicht wel wat op.

    Ik zou eerst even naar de compliance washers kijken, wellicht heb je wat teveel speling op de achterwielophanging. Matuurlijk kan er iets niet 100% zijn in de algemene wielophanging van de auto. Dan moet je toch echt even de auto op de brug zetten en nazien.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Roy
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 72
    GeregistreerdCOLON wo jun 10, 2009 1:40 pm
    WoonplaatsCOLON Leeuwarden

    door Roy » wo okt 14, 2009 11:55 am

    Bedankt voor jullie snelle reacties! Toen ik hem kocht stuurde hij wel goed, het is echt van de laatste tijd (slingeren tenminste zeker). Hij stuurde normaal altijd mooi recht en ook tijdens het remmen en stuur los ging hij mooi rechtuit. Als ik nu het stuur los laat tijdens het remmen trekt hij naar een kant. Wel staat het stuur een heel klein beetje gedraaid als ik de wielen recht heb, maar dat was altijd al zo. De problemen zijn ergens begonnen toen ik laatst een lekke band had. Ik weet niet zeker meer of dat nu vlak voor dat moment begon of erna. Ik heb de band toen laten plakken en dacht dat het toen over zou zijn, maar het probleem bleef helaas. De banden zijn natuurlijk niet nieuw meer en moeten sowieso volgend jaar vervangen worden, maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat alleen dat de oorzaak is. Verder vind ik het niet echt storend dat hij wat zwaarder stuurt naar een kant, zolang het maar niet kwaad kan. Ik begrijp dus dat dat los staat van het slingeren?

    Ik ben zelf een leek op technisch gebied, maar heb een kennis die monteur is en meestal even naar mijn auto kijkt. Zijn deze problemen aan de ophanging, stuurkogels etc. een beetje zelf te verhelpen of is het nodig dit bij een garage te laten doen, ivm brug etc?
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » wo okt 14, 2009 1:08 pm

    Mijn advies is een specialist raadplegen. Het is te link om een ophanging probleem te verklaren op een forum. Zo had ik ooit bij de zelfde klachten met de F een losse bout in de ophanging.
    Building >200BHP K-series
  • Roy
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 72
    GeregistreerdCOLON wo jun 10, 2009 1:40 pm
    WoonplaatsCOLON Leeuwarden

    door Roy » wo okt 14, 2009 1:14 pm

    Ok, thanks! Mijn angst is alleen dat het torenhoge kosten meebrengt aan werkloon en materiaal. Misschien is het een mogelijkheid dat een specialist alleen vaststelt wat het probleem is en dat ik dan kan kijken of mijn monteur dit zelf kan verhelpen ivm werkloon of doen ze dat over het algemeen niet?
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » wo okt 14, 2009 1:22 pm

    Veiligheid voor alles ;) Eerst moet je weten wat er aan de hand is, als je dat weet weet je hoe en hoe dringend het probleem opgelost moet worden.

    Als ik jou was zou ik met gezond verstand al een de wagen op krikken en voelen of alles nog goed vast zit. Begin met de wielen "wiebelen" en check al eens wat onderdelen met het wiel eraf. De kans dat je probleem achteraan zit is reeel ookal voel je het aan het stuurgedrag.

    Dan krijg je misschien al een idee wat er aan de hand kan zijn en kan een garage je je ook gerichter helpen.
    Building >200BHP K-series
  • Roy
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 72
    GeregistreerdCOLON wo jun 10, 2009 1:40 pm
    WoonplaatsCOLON Leeuwarden

    door Roy » wo okt 14, 2009 1:25 pm

    Ok, bedankt, ik ga eens kijken waar ik terecht kan.
  • Avatar gebruiker
    kostos
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 103
    GeregistreerdCOLON di aug 11, 2009 12:43 pm
    WoonplaatsCOLON leeuwarden

    door kostos » wo okt 14, 2009 2:01 pm

    ik zou als ik jou was even bij Henk langs gaan in Kollum (UKPARTS)

    grtz

    Rob
    MGF Britisch Racing Green 1997
    Na complete demontage VVC, kop gereviseerd en koelsysteem vervangen en thermostaat modificatie toegepast. Nu weer langzaam de boel weer in omgekeerde volgorde terug plaatsen
  • Roy
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 72
    GeregistreerdCOLON wo jun 10, 2009 1:40 pm
    WoonplaatsCOLON Leeuwarden

    door Roy » wo okt 14, 2009 2:32 pm

    Ik heb hem al gemaild voor een afspraak. Thnx!
  • Nem58
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1102
    GeregistreerdCOLON za apr 01, 2006 3:53 pm
    WoonplaatsCOLON Son en Breugel

    door Nem58 » wo okt 14, 2009 2:39 pm

    Het probleem in de stuurbekrachtiging kan geen kwaad. Het zal alleen naar verloop van tijd erger worden. Uiteindelijk kan dit wel tot gevaarlijke situaties leiden!

    Maar zoals al wordt aangegeven.. ga toch eens langs de specialist. Je kan veel aan je F zelf versleutelen mits je weet wat je doet. Indien je geen verstand hebt van de techniek van de auto is het toch raadzaam om niet zelf te beginnen.

    Zelf doe ik het onderhoud wel zelf maar grote en belangrijke ingrepen laat ik wel doen bij de garage. Dit alleen al i.v.m. garantie etc.
    uhm... geen F meer maar een Hyundai Tucson.
  • Avatar gebruiker
    Kevin
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1402
    GeregistreerdCOLON zo feb 01, 2009 3:35 pm
    WoonplaatsCOLON Almelo

    door Kevin » do okt 15, 2009 1:29 pm

    Nem58 schreefColonHet probleem in de stuurbekrachtiging kan geen kwaad. Het zal alleen naar verloop van tijd erger worden. Uiteindelijk kan dit wel tot gevaarlijke situaties leiden!

    En APK afkeur
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » do okt 15, 2009 2:27 pm

    Apk keurt niet niets af wat geen kwaad kan :P
    Building >200BHP K-series
  • Nem58
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1102
    GeregistreerdCOLON za apr 01, 2006 3:53 pm
    WoonplaatsCOLON Son en Breugel

    door Nem58 » do okt 15, 2009 5:16 pm

    Kevin schreefColon
    Nem58 schreefColonHet probleem in de stuurbekrachtiging kan geen kwaad. Het zal alleen naar verloop van tijd erger worden. Uiteindelijk kan dit wel tot gevaarlijke situaties leiden!

    En APK afkeur


    Is geen punt waardoor hij geen apk zou krijgen.
    uhm... geen F meer maar een Hyundai Tucson.
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    door Carl » do okt 15, 2009 7:25 pm

    persoonlijke ervaring:

    1) Losse wielen
    2) defect wiellager
    3) versleten rubbers ophanging
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 14 en 0 gasten