BUTTON_POST_REPLY 14 berichten Pagina 1 van 1
Kapotte katalysator? vandaag afgesleept
  • Nem58
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1102
    GeregistreerdCOLON za apr 01, 2006 3:53 pm
    WoonplaatsCOLON Son en Breugel

    Kapotte katalysator? vandaag afgesleept

    door Nem58 » di sep 29, 2009 4:16 pm

    Vandaag was ik onderweg op de snelweg richting Breda. Ik heb de hele tijd netjes 120 gereden en wil gaan inhalen waarvoor ik wil accelereren.

    Op dat moment geef ik gas en zie de motor in toerental stijgen... echter in plaats van te acceleren gebeurt het tegenovergestelde. Ik verlies vermogen.

    Ik ben direct gestopt en heb alles gecontroleerd.... temperatuur, koelvloeistof etc. Niets bijzonders te zien. Aangezien ik bijna op plaats van bestemming was ben ik doorgereden. Maar dit ging niet meer harder dan 120kmh... en ook het accelereren richting die top ging gevaarlijk langzaam.

    Eenmaal op plaats van bestemming de anwb gebeld en gekeken:

    Het flexibele deel van de uitlaat wat voor de katalysator zit hangt in een hele rare hoek. Ook hoor ik bij het accelereren dat de auto bijna om lucht roept: kenmerkend zuigend geluid bij de luchtinlaat.

    Vervolgens ben ik naar de MG specialist in Breda doorgereden. Deze hebben er kort naar gekeken en concluderen dat het flexibele deel is ingezakt door waarschijnlijk overhitting. Zij vermoeden dat de kat is gaan dichtzitten wat tot gevolg heeft dat de uitlaatgassen niet wegkunnen wat vervolgens het verlies aan vermogen verklaard.

    Samengevat: auto heeft beperkt vermogen wat resulteert in langzaam acceleren en top van 100kmh. Daarbij een zuigend geluid bij de luchtinlaat.

    Heeft iemand eens een soortgelijk probleem ervaren? Of kan iemand het bovenstaande bevestigen?

    Alvast bedankt!
    uhm... geen F meer maar een Hyundai Tucson.
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » di sep 29, 2009 5:54 pm

    Als het zo acuut is vraag ik me af of het klopt. Of de kat dicht zit kan je natuurlijk snel controleren door deze eraf te schroeven en te bekijken.
    Building >200BHP K-series
  • Bruce
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 7787
    GeregistreerdCOLON vr jul 29, 2005 11:39 am
    WoonplaatsCOLON Zevenhuizen (NL)

    door Bruce » di sep 29, 2009 6:25 pm

    merkwaardig verhaal.. maar inderdaad de kat er even af schroeven..

    en overweeg meteen een 4-2-1
    Witte pinkers,stoelverwarming,K&N 57i,52 mm TTB,glazen windscherm,,LLW kitje,mk2 middensteun,de-cat pijp,Phoenix exhaust,TF-LE-80th An. velgen,TF radiator,Trophy splitter,lowering pins,HID koplampen,Momo pook,zwarte raamomlijsting,Alu. teller ringen,zwarte trophy inserts,trophy uitlaat spruitstuk,mk2 downpipe,AP's,304 schijven, Piper Cams,Trophy spoiler,Viper stripes,Magnacor leads, KH-splitter,DVA head, Emerald ECU and mapping
  • Nem58
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1102
    GeregistreerdCOLON za apr 01, 2006 3:53 pm
    WoonplaatsCOLON Son en Breugel

    door Nem58 » di sep 29, 2009 6:40 pm

    Na vanavond nog gekeken te hebben denk ik dat het de downpipe is. Het flexibele deel daarvan kent een rare hoek naar beneden.

    Deze moet zeker vervangen worden.

    Als ik op internet kijken dan lijkt mij dat de onderstaande downpipe identiek is aan die van de f:

    http://elise-shop.nl/elise-s1-flexibele ... p-139.html

    Voorbeeld van een F downpipe:

    http://mgfnl.nl/picture/voorpijp.jpg
    uhm... geen F meer maar een Hyundai Tucson.
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » di sep 29, 2009 6:52 pm

    B&G heeft de beste downpipe qua design. Die is gemaakt door Miltek en heeft een goede prijs. Let er op dat er na een bep. jaar 6 bev. punten zijn aan het spruitstuk ipv 4. Ook heeft de Elise een ander ophangpunt dan de F. Die van B&G heeft 2 haken zodat die voor zowel de Eilse als de F past.
    Building >200BHP K-series
  • Nem58
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1102
    GeregistreerdCOLON za apr 01, 2006 3:53 pm
    WoonplaatsCOLON Son en Breugel

    door Nem58 » di sep 29, 2009 7:19 pm

    De uitlaat van Elise shop heeft ook twee haken en vier bevestigingspunten zoals ik nodig heb voor mijn pre-My2000 F.

    Na de my-2000 zijn er 6 bevestigingspunten gebruikt volgens mijn handboek.

    Morgen ga ik telefonisch contact opnemen met elise-shop. Zal jullie op de hoogte houden of het past. Mijn vermoeden is van wel.
    uhm... geen F meer maar een Hyundai Tucson.
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » di sep 29, 2009 7:20 pm

    Vraag gelijk of de prijs BTW incl. is, want ik hoorde reeds verhalen dat dat niet zou zijn. Zeer merkwaardig ....
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Nem58
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1102
    GeregistreerdCOLON za apr 01, 2006 3:53 pm
    WoonplaatsCOLON Son en Breugel

    door Nem58 » di sep 29, 2009 7:51 pm

    Bruno schreefColonVraag gelijk of de prijs BTW incl. is, want ik hoorde reeds verhalen dat dat niet zou zijn. Zeer merkwaardig ....


    zal ik doen! Mijn eerdere ervaring met Elise- shop is dat het incl. Btw is
    uhm... geen F meer maar een Hyundai Tucson.
  • Avatar gebruiker
    RemcovanKuilenburg
    Clubshop, PR en Forum administrator
    Clubshop, PR en Forum administrator
    BerichtenCOLON 5552
    GeregistreerdCOLON wo jul 02, 2008 12:13 am
    WoonplaatsCOLON Amersfoort

    door RemcovanKuilenburg » di sep 29, 2009 10:30 pm

    Zwaar ruk Ga je gelijk je cat vervangen aangezien het er op lijkt dat dat de oorzaak is. Toen wij hem er onder vandaan hadden zag ik weinig raars aan de cat trouwens.
  • LEBLAR
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 762
    GeregistreerdCOLON vr feb 13, 2009 8:45 pm
    WoonplaatsCOLON Sibculo

    door LEBLAR » do okt 01, 2009 3:03 pm

    Nem58 schreefColon
    Bruno schreefColonVraag gelijk of de prijs BTW incl. is, want ik hoorde reeds verhalen dat dat niet zou zijn. Zeer merkwaardig ....


    zal ik doen! Mijn eerdere ervaring met Elise- shop is dat het incl. Btw is


    Op de site van Elise shop staat dat alle prijzen excl. btw zijn.

    Alle consumenten prijzen in NL zijn incl BTW tenzij uitdrukkelijk anders vermeld.
    Ronald Leblanc
    1996 MGF VVC Pearlescent FlameRed (inderdaad, niet origineel)
    Mod's: Tenza open air filter, Leer stuur, Toyo Proxes T1R, PU bushes achter, KH-splitter, Windscreen, EBC Grooved discs + greenstuff blokken rondom, 80th interieur, 52mm TB, LLW kit, SS coolant pipes, alu radiator
    Upcomming: PU bussen voor.
    Next: Cool-air induct Tenza.
  • Nem58
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1102
    GeregistreerdCOLON za apr 01, 2006 3:53 pm
    WoonplaatsCOLON Son en Breugel

    door Nem58 » do okt 01, 2009 9:06 pm

    Heb alle onderdelen vandaag gekregen voor exact de prijzen van de site + shipment kosten. Op de factuur staat dat de prijzen incl. Btw zijn.
    uhm... geen F meer maar een Hyundai Tucson.
  • Nem58
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1102
    GeregistreerdCOLON za apr 01, 2006 3:53 pm
    WoonplaatsCOLON Son en Breugel

    door Nem58 » vr okt 02, 2009 9:40 am

    remcovankuilenburg schreefColonZwaar ruk Ga je gelijk je cat vervangen aangezien het er op lijkt dat dat de oorzaak is. Toen wij hem er onder vandaan hadden zag ik weinig raars aan de cat trouwens.


    Remco,

    De kat leek mij inderdaad in orde. Ga zondag sleutelen... verwacht dat de kat goed is. Ik leen voor de zekerheid een kat vervanger van Rick.

    De downpipe van Elise Shop is erg mooi en lijkt identiek te zijn aan die van een F. Het merk is Janspeed.

    Nieuwe kat komt er alleen op als hij vervangen moet worden. Ik moet een beetje op mijn centjes letten omdat ik verwacht volgende week een huis gekocht te hebben (jaja, met dubbele garage nog wel! En in die garage gaat een mooie smeerput gemaakt worden)
    uhm... geen F meer maar een Hyundai Tucson.
  • Nem58
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1102
    GeregistreerdCOLON za apr 01, 2006 3:53 pm
    WoonplaatsCOLON Son en Breugel

    door Nem58 » vr okt 09, 2009 10:15 am

    Alle problemen zijn opgelost.. mijn F-je loopt weer als een zonnetje!

    Morgen (zaterdag) even een update over het hoe en wat.
    uhm... geen F meer maar een Hyundai Tucson.
  • Nem58
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1102
    GeregistreerdCOLON za apr 01, 2006 3:53 pm
    WoonplaatsCOLON Son en Breugel

    door Nem58 » ma okt 12, 2009 11:45 am

    Ongeveer 10 dagen geleden de F op poten gezet zodat ik het euvel eens goed kon bekijken.

    De downpipe werd gekenmerkt door een 45 graden hoek ... "dat kan niet goed zijn";).

    Deze moest dus vervangen worden. En dat is inmiddels ook gebeurt door de Elise S1 flexibele downpipe (http://elise-shop.nl/elise-s1-flexibele ... p-139.html) De downpipe is van Janspeed en bijna geheel van RVS staal gemaakt, enkel de bevestigingspunten zijn van regulier staal.

    Ook de katalysator moest vervangen worden aangezien het keramische gedeelte geheel was afgebrokkeld. Hierdoor is waarschijnlijk de kat verstopt geraakt en de downpipe overhit.

    Ook de kat heb ik bij Elise-shop gekocht. Ik heb gekozen voor de reguliere Elise s1 kat i.p.v. de Larini sportkat. Dit om te zorgen dat ik wel door de duitse apk kom.

    De kat past precies en is uitwisselbaar met die van de F. De downpipe heeft de haak (die in het rubber vastzit voor extra ondersteuning) op de verkeerde plek zitten. Deze hebben wij dus van de downpipe afgehaald en op het juiste punt weer vastgelast (laten doen op het werk aangezien ik rvs zelf niet mag en kan lassen).

    Nu met een nieuwe kat en nieuwe rvs Janspeed downpipe heb ik het gevoel dat de F sneller accelereert!

    Ik raad iedereen Elise-shop aan aangezien ze een snelle levering kennen (24uur) en veel onderdelen verkopen die ook op de MG passen (tegen redelijke prijzen).

    Bij deze een heel kort verslag.. maar heb tegenwoordig bijna geen tijd meer om te internetten.
    uhm... geen F meer maar een Hyundai Tucson.
BUTTON_POST_REPLY 14 berichten Pagina 1 van 1

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 14 en 0 gasten