Getik bij koudstart
  • Stephen
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 295
    GeregistreerdCOLON wo aug 13, 2008 8:38 pm
    WoonplaatsCOLON Lochristi - O-VL - België

    Getik bij koudstart

    door Stephen » ma sep 14, 2009 3:11 pm

    Sinds Vorig weekend hoorde ik bij koudstart even kort (seconde of 3) een lichte ratel/getik dat direct weer verdween, na die eerste 3 seconden dan wel...
    Toen kwam het nog niet in me op maar toen ik vrijdag de zed weer buiten reed bij oma terug het geluid gehoord en toen begon het te dagen dat het wel eens getik kon zijn :shock: :|

    Even wat opgezocht met de zoek-functie en vond dit op mg-r.nl

    Autobedrijf van Noort gebeld en het probleem verteld. HIj zegt ook dat het de klepstoters zijn maar dat het niet ernstig is. Schijnt dat je er gewoon nog 100.000 kilometer mee kan rijden! Het enige nadeel is het geluid dat irriteerd. Klepstoters kunnen wel vervangen worden en op zich zijn de stoters ook niet erg duur, nadeel is echter het uurloon. Ze zijn er wel even mee bezig. Totale kosten +/- 250 euro. Ik wacht nog even hiermee zolang het niet super storend is.

    en
    Koppakking lag er toen uit bij 150.000 en achteraf na reparatie tikte de motor ook zo. Ik heb me kapot geergerd daaraan. Toch uit uit elkaar laten halen en toen bleek dat 2 stoters zich niet gevuld hadden met olie, de motor ging ook steeds harder tikken. Op gehoor zijn toen de stoters vervangen. Stoter kost zo'n 22 eurie.


    Het is dus geen catastrofe blijkbaar al is het inderdaad wel ergens onrustwekkend :roll:
    02/10/05 - 15/03/07: MG ZR 100 2.0 TD mk1 Trophy Blue (Total Loss)
    30/03/07 - 09/05/14: Ford Fiesta S Carré 1.6 TDCI (Sold)
    28/06/08 - ...: MG ZR 105 1.4i mk1 Trophy Blue (weekend/meet/show ride)
    10/05/14 - ...: Ford Fiesta ST180 (Daily)
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » ma sep 14, 2009 6:54 pm

    Getik bij koudstart zit volgens DVA veelal in het VVC mechanisme (niet bij u van toepassing uiteraard), maar ondanks ik deze dus laatst ook verving, heb ik bij mij toch ook ervaren dat de hydraulische klepstoters de boosdoeners waren. In mijn geval zijn de klepstoters lawaaieriger geworden na het plaatsen van de Piper exhaust cam. Ik plaatste dus nieuwe stoters (just to be shure) en we dremelden de oliekanaaltjes ook ovaal in het blok. In geval van een scherpe nokkenas zou dit immers zinvol kunnen zijn. (check mijn topic onder projects)
    Maar ....
    Elke K-engine en dan vooral de VVC varianten tikken wel eens. Dikwijls is het gewoon een teken dat het olieniveau net te laag is. Toppen daarvan is dan de oplossing. Lukt dit niet, zijn het inderdaad de klepstoters, doch slijten schijnen ze bijna nooit te doen, vervuilen daarentegen wel.
    Een Flush is dan de volgende stap (desnoods 2X), alvorens het blok open te gooien.
    Veelal is dat dan de remedie. zoniet, ben jij één van de uitzonderingen met een defekte stoter....
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Stephen
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 295
    GeregistreerdCOLON wo aug 13, 2008 8:38 pm
    WoonplaatsCOLON Lochristi - O-VL - België

    door Stephen » ma sep 14, 2009 8:18 pm

    Bruno schreefColonElke K-engine en dan vooral de VVC varianten tikken wel eens. Dikwijls is het gewoon een teken dat het olieniveau net te laag is. Toppen daarvan is dan de oplossing. Lukt dit niet, zijn het inderdaad de klepstoters, doch slijten schijnen ze bijna nooit te doen, vervuilen daarentegen wel.
    Een Flush is dan de volgende stap (desnoods 2X), alvorens het blok open te gooien.
    Veelal is dat dan de remedie. zoniet, ben jij één van de uitzonderingen met een defekte stoter....

    Wat het olieniveau betreft zou dit me sterk lijken, telkens ik vrijdags de zed haal controleer ik voor het starten het olieniveau. Voor zover ik het steeds kan aflezen op de peilstok staat de olie 3/4 hoog tussen min en max. Ik moet wel zeggen dat de peilstok niet de makkelijkste is om af te lezen, donker groen uiteinde en beetje gebogen zodat deze altijd wel wat tegen de peilstokgeleider schuurt... Pa heeft er ook moeite mee om af te lezen :roll:

    Is er geen mogelijkheid tot andere peilstok met fellere kleur die toepasbaar is voor een 1.4 K-serie?
    Zo meen ik me te herinneren dat de peilstok van men Zr 100 TDI een geel uiteinde was, toch iets makkelijker om af te lezen.

    Wat bedoel je specifiek met toppen? Andere oliesoort ofzo?
    En flushen? De oliekanalen spoelen bedoel je dan?

    Kilometerstand is momenteel net de 50.000 voorbij, maar dat zou zo te lezen niet mogen meespelen.

    Anyway, woensdag nog eens gaan kijken naar't olieniveau.
    02/10/05 - 15/03/07: MG ZR 100 2.0 TD mk1 Trophy Blue (Total Loss)
    30/03/07 - 09/05/14: Ford Fiesta S Carré 1.6 TDCI (Sold)
    28/06/08 - ...: MG ZR 105 1.4i mk1 Trophy Blue (weekend/meet/show ride)
    10/05/14 - ...: Ford Fiesta ST180 (Daily)
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » ma sep 14, 2009 9:09 pm

    Toppen is inderdaad olie bijvullen. Desnoods wat dikkere olie gebruiken. Dit gaat het tikken ook wat tegen.
    Flushen is inderdaad spoelen.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Stephen
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 295
    GeregistreerdCOLON wo aug 13, 2008 8:38 pm
    WoonplaatsCOLON Lochristi - O-VL - België

    door Stephen » ma sep 14, 2009 10:10 pm

    Kan ik dan niet beter ineens het carter volledig aflaten en nieuwe olie opdoen? Kwestie dat ik met een helemaal propere olie zit?

    En hoe gaat het flushen dan in zen werk?
    Oude olie aflaten, nieuwe bijvullen, starten & eindje rijden, terug olie aflaten en terug nieuwe opdoen?

    Nog geen ervaring hierin :oops:

    Zal eerstdaags maar om nieuwe carterdop-afdichtingen gaan :P
    02/10/05 - 15/03/07: MG ZR 100 2.0 TD mk1 Trophy Blue (Total Loss)
    30/03/07 - 09/05/14: Ford Fiesta S Carré 1.6 TDCI (Sold)
    28/06/08 - ...: MG ZR 105 1.4i mk1 Trophy Blue (weekend/meet/show ride)
    10/05/14 - ...: Ford Fiesta ST180 (Daily)
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » ma sep 14, 2009 11:46 pm

    Flush toevoegen, warm rijden of laten warm lopen stationair, afhankelijk van het product, en dan olie aflaten, oliefilter vervangen en nieuwe olie toedienen.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Avatar gebruiker
    tomjones911
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 127
    GeregistreerdCOLON vr apr 04, 2008 12:39 am
    WoonplaatsCOLON tessenderlo

    door tomjones911 » di sep 15, 2009 7:49 am

    ter info

    tomjones911 schreefColonomdat dat tikken van de kleppen zo vervelend was deze zomer met de kap naar beneden heb ik de motor geflushed een 1000km geleden.
    flush bij de olie gekapt
    20min stationair laten draaien. :roll:
    olie aflaten
    oliefilter vervangen
    goedkope olie erop
    effe gereden :|
    terug afgelaten --->olie zag ook nog goed zwart
    terug nieuwe filter
    de goeie olie erop

    eigenlijk was het resultaat pover :cry: maar het was ietsje beter :|
    maar na 1000 km is het tikken plots weg :o :shock: en ik hoop dat het zo blijft. :P

    volgende wissel nog een keer doen om te zien of er nog drab afkomt
    dit was ergens een werkwijze van iemand op het mg-rover forum.
    de extra kost voor de goedkope olie en filter deren mij niet omdat anders de goeie olie gelijk vervuild is met restanten in het blok.
    je kan het misschien zien als overkill maar dit gaf me een beter gevoel. :proost:
    done : k&nfilter ; 52mm ttb ; lowering pins ; milltek exhaust ;white blinker l+r ;alu veiligheidsriemhouder;solved hydraulic tappet problem ;
    to do : ; mount brake bracket ;console mkII plaatsen
  • Stephen
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 295
    GeregistreerdCOLON wo aug 13, 2008 8:38 pm
    WoonplaatsCOLON Lochristi - O-VL - België

    door Stephen » di sep 15, 2009 9:01 pm

    Vanavond na het werk met pa wezen kijken naar de zed.

    Algemene controle van:
    - Motorblok: kurkdroog aan de pakkingen. Alleen beetje vettigheid bovenop de cilinderblok waar de kabels van de bobines onder het kleppendeksel gaan maar dat is altijd al zo geweest.
    - Oliedop: alles ok, geen mayonaise of andere sporen te zien.
    - Koelvloeistof: een goede centimeter boven max. Is zo sinds het onderhoud bij Viane. Zo weet ik van Frekkel dat de zed op de brug stond en dat de motor dan wat kan kantelen. ALs je dan de boel weer op de grond zet kom je iets boven de max uit. Zou dus geen probleem mogen zijn.
    Wel zag ik een spoortje en wat vocht op de reservoir-rand dat de dop was opengegaan.

    - Olieniveau voor starten: milimeter of 5 boven min, dus is wel geminderd :|
    Motor gestart terwijl pa keek met de zaklamp. Opnieuw het getik gehoord maar naar zijn mening geen getik van de kleppen omdat het dan een ander soort geluid zou moeten zijn. Op dit vlak heeft hij wat ervaring van zijn Simca indertijd.
    Wat hij opmerkte bij starten: het "getik" is er alleen tijdens het starten zelf, dus door het schokken van de motor tijdens starten.
    Eens de motor zelf op toeren is (na de eerder vernoemde 3 seconden) en de startmotor zelf niet meer nodig is, is het "getik" verdwenen.
    Daarom denkt hij meer in de richting van een onderdeel dat wat speling heeft (hitteschild dat ergens tegen rammelt? Al zou ik het raar vinden, zo ineens)
    Ik ga eens de cam meenemen om het te filmen, misschien krijgen we dan een beter beeld op wat het geluid kan zijn.

    Vrijdag dus beginnen met olie aanvullen en eens onder de wagen gaan liggen. Ook ga ik de cam eens meenemen om het te filmen, misschien krijgen we dan een beter beeld op wat het geluid kan zijn.

    Voor de zekerheid: kan het iets met de grotere gasklep te maken hebben of het feit dat ik met intake-cleaner heb gespoten tijdens de eerste momenten van draaien met de 52mm TTB?
    Zou me sterk lijken maar toch.
    02/10/05 - 15/03/07: MG ZR 100 2.0 TD mk1 Trophy Blue (Total Loss)
    30/03/07 - 09/05/14: Ford Fiesta S Carré 1.6 TDCI (Sold)
    28/06/08 - ...: MG ZR 105 1.4i mk1 Trophy Blue (weekend/meet/show ride)
    10/05/14 - ...: Ford Fiesta ST180 (Daily)
  • Stephen
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 295
    GeregistreerdCOLON wo aug 13, 2008 8:38 pm
    WoonplaatsCOLON Lochristi - O-VL - België

    door Stephen » vr sep 18, 2009 4:30 pm

    Daarnet al even gaan kijken naar de oliesoort die in het boekje staat.
    Deze is 10W40 en moet voldoen aan de norm ACEA A2.

    Nu ben ik naar Auto5 geweest om een busje Shell Helix 10W40 ACEA A3, aangezien ze A2 niet hadden.
    Bij navraag zei de man dat dit merk-gebonden is en MG hierin een uitzondering is. Ook vind ik op Google dat A3 de hoogste kwaliteit is.
    Dus dat kan't verschil niet maken neem ik aan?

    Maar: kijk ik naar de factuur van Viane dan zie ik dat ze er bij men laatste onderhoud 5W40 hebben ingegoten...
    Ik weet al dat het 1e cijfer de viscositiet bij koude temperatuur geeft en het laatste bij warme temperatuur.
    5W40 is dus dunner en in principe dus beter voor de klepsmering bij koudstart.

    Mag ik er dan zonder meer een liter 10W40 bijkappen of moet ik terug naar de winkel voor een bus 5W40?
    02/10/05 - 15/03/07: MG ZR 100 2.0 TD mk1 Trophy Blue (Total Loss)
    30/03/07 - 09/05/14: Ford Fiesta S Carré 1.6 TDCI (Sold)
    28/06/08 - ...: MG ZR 105 1.4i mk1 Trophy Blue (weekend/meet/show ride)
    10/05/14 - ...: Ford Fiesta ST180 (Daily)
  • Stephen
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 295
    GeregistreerdCOLON wo aug 13, 2008 8:38 pm
    WoonplaatsCOLON Lochristi - O-VL - België

    door Stephen » zo sep 20, 2009 1:16 pm

    Vrijdag Mg gehaald met pa..
    Bij starten was er nu niks te horen van getik/gerammel :|
    Toeval? :?

    Thuis dan 1/4 liter 10W40 bijgegoten en naar men vriendin gereden.
    Daar gisterenmorgen olie gecontroleerd, stond halfweg de peilstok. Mg gestart => wel weer getik/gerammel de eerste 3 seconden :evil:
    Vanmorgen, again :evil:

    Pfff, nog maar 1/4 lieter erbij kappen denk ik...
    02/10/05 - 15/03/07: MG ZR 100 2.0 TD mk1 Trophy Blue (Total Loss)
    30/03/07 - 09/05/14: Ford Fiesta S Carré 1.6 TDCI (Sold)
    28/06/08 - ...: MG ZR 105 1.4i mk1 Trophy Blue (weekend/meet/show ride)
    10/05/14 - ...: Ford Fiesta ST180 (Daily)
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » zo sep 20, 2009 11:36 pm

    Nooit olieën mengen. Oude olie eraf, maar eerst in één keer in uw geval, flush toevoegen, warm rijden, olie eraf en nieuwe olie erop.
    10W40 is perfect.
    Maar in uw geval, zou ik er niet wakker van liggen, daar het getik direkt na starten op houdt.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Stephen
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 295
    GeregistreerdCOLON wo aug 13, 2008 8:38 pm
    WoonplaatsCOLON Lochristi - O-VL - België

    door Stephen » ma sep 21, 2009 1:42 pm

    Extra info van op mg-r.nl

    schoenie schreefColonals je de motor uit zet en dan meteen weer start, tikt hij dan ook?

    Stephen schreefColonBij koudstart nog niet geprobeerd.
    Wel al eens gedaan als ik net een ritje gemaakt heb. Vrijdag bevoorbeeld van oma (waar de motor tikte) naar men vriendin gereden (+/- 10 km rijden), motor af en gelijk weer gestart. Dan hoorde ik niks qua tikken.
    2uur later gingen we eten, ook niks gehoord van getik.

    Het is echt alleen maar als ie een langere tijd (minstens een nacht) heeft stilgestaan


    schoenie schreefColonDan vermoed ik dat het toch echt een klepstoter is.
    Na een nachtje stil staan is de druk weg, na een paar uurtjes is de druk er nog wel en tikt hij niet.


    @ Bruno: dit weekend dan maar beginnen met de olie te verversen..

    't Is niet dat ik in alle staten ben en er niet kan van slapen, alleen wel erg irritant :P
    02/10/05 - 15/03/07: MG ZR 100 2.0 TD mk1 Trophy Blue (Total Loss)
    30/03/07 - 09/05/14: Ford Fiesta S Carré 1.6 TDCI (Sold)
    28/06/08 - ...: MG ZR 105 1.4i mk1 Trophy Blue (weekend/meet/show ride)
    10/05/14 - ...: Ford Fiesta ST180 (Daily)
  • LEBLAR
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 762
    GeregistreerdCOLON vr feb 13, 2009 8:45 pm
    WoonplaatsCOLON Sibculo

    door LEBLAR » ma sep 21, 2009 6:37 pm

    De olie druk is binnen een minuut weg. Kijk maar eens hoe snel de olielamp aangaat als je de auto laat afslaan. Het lijkt er dan eerder op dat de olie volledig uit de stoter wegloopt.
    Ronald Leblanc
    1996 MGF VVC Pearlescent FlameRed (inderdaad, niet origineel)
    Mod's: Tenza open air filter, Leer stuur, Toyo Proxes T1R, PU bushes achter, KH-splitter, Windscreen, EBC Grooved discs + greenstuff blokken rondom, 80th interieur, 52mm TB, LLW kit, SS coolant pipes, alu radiator
    Upcomming: PU bussen voor.
    Next: Cool-air induct Tenza.
  • Stephen
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 295
    GeregistreerdCOLON wo aug 13, 2008 8:38 pm
    WoonplaatsCOLON Lochristi - O-VL - België

    door Stephen » za sep 26, 2009 9:21 am

    Momenteel bij men vriendin staat het een 5mm onder max met 50206 km op de teller. Straks moet ik wat gaan rijden dus ga er vanavond nog eens naar kijken.

    Ondertussen heb ik een filmpje kunnen maken van gisteravond waarop de tik hoorbaar is.
    Op 0.07 begint het tikken. Op 0.08 is het alweer gedaan.
    In vergelijking met de vorige meldingen van me komt de tik op zich een 2 seconden later, maar duurt ie iets minder lang..

    http://img190.imageshack.us/i/dscn0824.mp4/

    Wat ik al bedacht heb:
    - Is er een link met het steken van de grotere gasklep en het spuiten van intake cleaner tijdens de eerste draaimomenten met de 52mm TTB?
    - Moet ik toch maar eens naar de dealer om de stepper van de gasklep helemaal precies te laten afstellen? Dit is niet gebeurd maar werd me wel aangeraden op mgf.be
    - Ik heb eens gebeld naar een leraar waar ik hogeschool deed, die zou het eerst eens proberen met additieven via de benzine?

    Op de duur ben ik nergens meer zeker van :evil:
    02/10/05 - 15/03/07: MG ZR 100 2.0 TD mk1 Trophy Blue (Total Loss)
    30/03/07 - 09/05/14: Ford Fiesta S Carré 1.6 TDCI (Sold)
    28/06/08 - ...: MG ZR 105 1.4i mk1 Trophy Blue (weekend/meet/show ride)
    10/05/14 - ...: Ford Fiesta ST180 (Daily)
  • Avatar gebruiker
    tomjones911
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 127
    GeregistreerdCOLON vr apr 04, 2008 12:39 am
    WoonplaatsCOLON tessenderlo

    door tomjones911 » za sep 26, 2009 1:41 pm

    kijk stephen, neem gerust van mij aan als ge u ergert aan 2 seconden rikketik dan had ge hier twee maanden geleden is moeten staan
    dat had meer weg van riketiketikketikeriketikketaketikriketiketikketikeriketikketaketik :lol:
    en dat had hij van toen ik hem heb gekocht.
    met de hoop dat het zou beteren heb ik zo nog een jaartje rondgereden.
    met momenten was het echt erg. :evil:
    doe nou maar echt snel die flush en ge gaat zeggen had ik da maar eerder gedaan. 8)
    het olieverbruik heeft volgens mij een andere oorzaak en zou bij een lage stand het tikken ook kunnen bewerkstelligen.imo iets dikkere olie gebruiken
    gasklep kun je zelf resetten
    contact op,pedaal 5x volledig! induwen ,contact af.klaar
    :D
    done : k&nfilter ; 52mm ttb ; lowering pins ; milltek exhaust ;white blinker l+r ;alu veiligheidsriemhouder;solved hydraulic tappet problem ;
    to do : ; mount brake bracket ;console mkII plaatsen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 11 en 0 gasten