Gesleten Onderdelen
  • Avatar gebruiker
    Kevin
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1402
    GeregistreerdCOLON zo feb 01, 2009 3:35 pm
    WoonplaatsCOLON Almelo

    Gesleten Onderdelen

    door Kevin » di aug 11, 2009 3:00 pm

    Gister reed ik rustig over de snelweg, tot ik een raar geluid hoorde.
    Was al bijna thuis dus auto neergezet en vandaag gekeken wat er mis is.
    Toen ik het inspectieluikje achter het achterwiel erafhaalde kwam al meteen de geleiding van de v-snaar naar buiten vallen. (laatst was er nog niks aan de hand toen de v-snaar piepte)
    Na alles nagekeken te hebben ben ik erachter gekomen dat deze uitsparing is afgesleten en de bout die de twee aan elkaar vasthoud ergens halverwege a1 ligt.
    Weet iemand hoe ik het toch weer op een normale manier aanelkaar krijg?
  • jaapieooo
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 525
    GeregistreerdCOLON zo feb 08, 2009 9:44 pm
    WoonplaatsCOLON Enschede
    CONTACTCOLON

    door jaapieooo » di aug 11, 2009 7:04 pm

    Ik ben helaas niet zo technisch Kevin, maar wel een klein offtopic vraagje;

    welk inspectie luikje bedoel je? De "hoedenplank"?
    Voor het mooie weer: Vespa LX Touring
    Voor dagelijks gebruik: Volvo V50 en Panda
    Voor in de stad: Vespa LX
    Voor de hobby: Piaggio Ape en een Carter Interceptor Buggy
    Voor de Carbagerun: Volvo 850 2.5 20V GLT estate (Lego auto) Verkocht :-(
  • Avatar gebruiker
    Kevin
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1402
    GeregistreerdCOLON zo feb 01, 2009 3:35 pm
    WoonplaatsCOLON Almelo

    door Kevin » di aug 11, 2009 7:23 pm

    nee, je hebt dat luikje bij de kofferbak met het gaas voor de olie en water, die onder de kap met tapijt die je los moet schroeven maar ook achter het rechterachterwiel (passagierskant) zit met 2-3 schroefjes vast en zo kom je makkelijk aan de onderkant van de motor.

    Ik heb ook gegoogeld en na lang zoeken weet ik nu dat het gaat om de Crankshaft pulley, en dat zou dan vervangen moeten worden door een nieuw tandwiel en dan ook meteen een nieuwe krukas want die zit er aan vast.
    Met het rondje erom is erafgeschoten en die moer met de pijl erop mis ik.
    Afbeelding
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    door Tukker » di aug 11, 2009 7:57 pm

    Keven: Je laat twee verschillende de foto's zien. de één is een camwiel met de getande distributieriem en de andere is de krukas poulie met een V-snaar.

    Kan je een foto maken van het probleem?
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • Avatar gebruiker
    Kevin
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1402
    GeregistreerdCOLON zo feb 01, 2009 3:35 pm
    WoonplaatsCOLON Almelo

    door Kevin » di aug 11, 2009 8:03 pm

    foto 1,2 dit is eraf geschoten
    3,4 het versleten tandwiel, daar zit niet meer die uitsparing op waardoor foto 1,2 niet blijft zitten, ook is de bout die erin zit weg.
    op de laatste foto, zo moet het verbonden zijn
    1
    2
    3
    4
    5
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » di aug 11, 2009 9:54 pm

    :shock: :shock: :shock:

    Die poelie dient niet alleen maar voor de V-snaar. Deze houd ook de distributie riem op zijn plaats !!!!! Geen meter meer rijden dus !!!

    Als de bout los komt gaat de poelie mee draaien en beschadigd inderdaad die nok. Het is niet erg als de poelie niet precies op de juiste plaats terug komt, dan heb je alleen niets meer aan het pijltje wat overeen komt met de TDC markering op de kap over de distributie riem, maar die is toch redelijk nutteloos. Je moet wel zorgen dat de poelie niet mee kan draaien. Eventueel kan je proberen een klein (5mm) gaatje te boren in het krukas tandwiel en een M5 draadeind in de poelie te draaien. Misschien is een tandveerring ook een optie maar dan komt de poelie verder van het tandwiel vandaan.

    Als onlangs je distri riem vervangen is deed ik de garage aansprakelijk stellen.

    Ja kan overigens ook het tandwiel voor de distri riem gewoon van de krukas "trekken" die zit er volgens mij met een spie op gedrukt. Dan kan je die vervangen voor een nieuwe of een 2ehands exemplaar.
    Building >200BHP K-series
  • jaapieooo
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 525
    GeregistreerdCOLON zo feb 08, 2009 9:44 pm
    WoonplaatsCOLON Enschede
    CONTACTCOLON

    door jaapieooo » di aug 11, 2009 9:58 pm

    Kevin schreefColonnee, je hebt dat luikje bij de kofferbak met het gaas voor de olie en water, die onder de kap met tapijt die je los moet schroeven maar ook achter het rechterachterwiel (passagierskant) zit met 2-3 schroefjes vast en zo kom je makkelijk aan de onderkant van de motor.


    Haha, nooit geweten!
    Voor het mooie weer: Vespa LX Touring
    Voor dagelijks gebruik: Volvo V50 en Panda
    Voor in de stad: Vespa LX
    Voor de hobby: Piaggio Ape en een Carter Interceptor Buggy
    Voor de Carbagerun: Volvo 850 2.5 20V GLT estate (Lego auto) Verkocht :-(
  • MGF_TV
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1189
    GeregistreerdCOLON zo okt 24, 2004 7:39 pm
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, België

    door MGF_TV » di aug 11, 2009 10:46 pm

    :shock: :shock: :shock: :shock: Man man man, heb jij net even het grote lot gewonnen. Voor hetzelfde geld was nu je hele motor naar de filistijnen. :shock: :shock: :shock: :shock:
  • Avatar gebruiker
    Kevin
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1402
    GeregistreerdCOLON zo feb 01, 2009 3:35 pm
    WoonplaatsCOLON Almelo

    door Kevin » di aug 11, 2009 11:20 pm

    Sander schreefColonDie poelie dient niet alleen maar voor de V-snaar. Deze houd ook de distributie riem op zijn plaats !!!!! Geen meter meer rijden dus !!!
    zoals ie er nu bij staat gaat dat ook niet lukken ;)

    Sander schreefColonAls onlangs je distri riem vervangen is deed ik de garage aansprakelijk stellen.
    Dat is "helaas" niet het geval.

    Sander schreefColonJa kan overigens ook het tandwiel voor de distri riem gewoon van de krukas "trekken" die zit er volgens mij met een spie op gedrukt. Dan kan je die vervangen voor een nieuwe of een 2ehands exemplaar.

    dat moet ik dan maar eens proberen morgen. valt er dan van de as af in het blok of komt dan alleen het tandwiel eraf waarna je de nieuwe kan plaatsen?
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    door Tukker » wo aug 12, 2009 12:54 am

    Het tandwiel kan eraf maar dan moet alles weer exact op de juiste plaats ander loopt jou motor in de soep. Het zelfde handelen als bij het vervangen van een distributie riem !!!

    Ik weet niet hoelang of jou riem zit maar je zou dit gelijk kunnen mee doen als je de poulie er toch afhaald. :idea:

    Een gaatje boren met een paspen is een optie maar ik zou liever een poulie halen als de as tenminste niet is beschadigd.

    succes
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » wo aug 12, 2009 8:21 am

    Idd, je moet wel in staat zijn op de goede manier de disrti riem terug te leggen. Je kan b.v. met een lakstift aanmerken waar de riem op de wielen ie zit met een streepje wat doorloopt van de riem op de wielen.

    Het wiel op de krukas schuift over een spie die op zijn beurt in een gleuf zit:
    Afbeelding

    Het wiel kan wel vast zitten door de tijd, oplettend dat je je oliepomp niet beschadigd bij het loswrikken.
    Building >200BHP K-series
  • Avatar gebruiker
    Kevin
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1402
    GeregistreerdCOLON zo feb 01, 2009 3:35 pm
    WoonplaatsCOLON Almelo

    door Kevin » wo aug 12, 2009 12:39 pm

    Vandaag een bout opgehaald bij de dealer. Die zei dat ik em er gewoon strak op kon draaien en als die niet los van de krukastandwiel draaide dan was het goed. Zal het van de week monteren en dan is het weer in orde als het goed is ;)
  • Avatar gebruiker
    jantje
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 574
    GeregistreerdCOLON di jul 17, 2007 3:41 pm
    WoonplaatsCOLON Laarne (België)

    door jantje » wo aug 12, 2009 2:35 pm

    wel opletten !
    De bout moet met 205 Nm worden aangespannen, anders komt hij gegarandeerd opnieuw los.

    (ik weet het: uit schade en schande ondervonden tijdens de midzomertour)

    zie de desbetreffende blz uit het werkboek van mgf

    Afbeelding

    Afbeelding
  • Avatar gebruiker
    jantje
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 574
    GeregistreerdCOLON di jul 17, 2007 3:41 pm
    WoonplaatsCOLON Laarne (België)

    nu met bruikbaardere links...

    door jantje » wo aug 12, 2009 2:39 pm

    Afbeelding

    Afbeelding
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » wo aug 12, 2009 3:01 pm

    Let op, de belasting van de dynamo zorgt er voor dat de poeli los wil komen, de nok voorkomt dit normaal gezien. Als je het gewoon vast gaat draaien zou ik minimaal een chemische substantie gebruiken om de boel vast te "plakken" zoals borgmiddel. Niet alleen op de schroefdraad ook op de contact vlakken poeli-tandwiel.
    Building >200BHP K-series

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 17 en 0 gasten