Bonkende MGTF
  • Brooklands
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 4388
    GeregistreerdCOLON wo jul 06, 2005 4:21 pm

    Bonkende MGTF

    door Brooklands » wo jul 22, 2009 11:58 am

    Deze vraag ontving ik per mail en past hier wel thuis:

    Mag ik even wat vragen over de schokbrekers van de TF. Mijn TF (2002) bonkt nogal bij het oprijden van een verkeersdrempel. Het is net of de demping heel slap is en dan met een bonk op de " stuit" stopt. Het verschijnsel is mij niet eerder opgevallen.
    Vraag is dit een normaal gedrag van de auto bij verkeers drempels of zijn de voordempers aan vervanging toe?
    Mijn garage adviseerde om eerst eens bij andere eigenaren te informeren vandaar.
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » wo jul 22, 2009 3:51 pm

    Misschien is het bij deze ook interessant om de kilometerstand te vermelden. Schokdempers dalen langzaam, haast onopgemerkt in kwaliteit ... pas bij het vervangen gaat men de verbeterde wegligging weer merken.

    Het cruciale gegeven is echter of dit gedrag voorheen ook al werd opgemerkt.

    De TF is vrij hard en misschien wel bonkerig afgeveerd, maar dit is niet gelijk aan het vaak toeslaan van de vering. Als de schokdempers defect zijn, gaat de auto ook makkelijk nawiegen/stuiteren .... Oefen een kracht uit op de stilstaande auto zodat ie inveert en kijk na het loslaten of ie nog blijft naveren. Misschien wel de belangrijkste functie van de schokdemper is om dit nastuiteren tegen te gaan.

    - Worden de schokdempers nog als OK bevonden: dan moet er misschien overwogen worden om een setje andere veren te plaatsen.
    - Worden de schokdempers als de schuldige aangeduid, dan zou ik verkiezen ze alle 4 te vernieuwen. Een TF die vooraan strakker in de bocht ligt en achteraan een beetje zwalpt (achteraan hebben ze evenveel kilometers erop zitten) is niet optimaal.
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Brooklands
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 4388
    GeregistreerdCOLON wo jul 06, 2005 4:21 pm

    door Brooklands » wo jul 22, 2009 4:15 pm

    Ik heb de eigenaar zojuist een link gestuurd naar dit forum. Hopelijk maakt hij een account aan zodat hij zelf de vragen kan beantwoorden. Dat is wel net zo handig.
  • Buiten Veste
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 4
    GeregistreerdCOLON wo apr 25, 2007 11:04 pm
    WoonplaatsCOLON woonplaats invullen aub.

    Bonkende TF

    door Buiten Veste » wo jul 22, 2009 10:02 pm

    ErikB schreefColonMisschien is het bij deze ook interessant om de kilometerstand te vermelden. Schokdempers dalen langzaam, haast onopgemerkt in kwaliteit ... pas bij het vervangen gaat men de verbeterde wegligging weer merken.

    Het cruciale gegeven is echter of dit gedrag voorheen ook al werd opgemerkt.

    De TF is vrij hard en misschien wel bonkerig afgeveerd, maar dit is niet gelijk aan het vaak toeslaan van de vering. Als de schokdempers defect zijn, gaat de auto ook makkelijk nawiegen/stuiteren .... Oefen een kracht uit op de stilstaande auto zodat ie inveert en kijk na het loslaten of ie nog blijft naveren. Misschien wel de belangrijkste functie van de schokdemper is om dit nastuiteren tegen te gaan.

    - Worden de schokdempers nog als OK bevonden: dan moet er misschien overwogen worden om een setje andere veren te plaatsen.
    - Worden de schokdempers als de schuldige aangeduid, dan zou ik verkiezen ze alle 4 te vernieuwen. Een TF die vooraan strakker in de bocht ligt en achteraan een beetje zwalpt (achteraan hebben ze evenveel kilometers erop zitten) is niet optimaal.



    De auto heeft ca 53000km gereden. Juist terug van een tocht door Schotland. Daar kan het euvel niet door drempels zijn ontstaan want die zie je daar nauwelijks. Ze heten daar terecht "ramp"
    Het kunstje van de auto inveren en kijken of hij na deint is natuurlijk bekend, zeker bij mijn garage Verbaas in Oud Beijerland waar de auto momenteel voor een onderhoudsbeurt en APK in de garage is.
    Zij zijn meer bekend met klassiekers en prepareren van rallye-auto's vandaar hun vraag bij andere eigenaren naar hun ervaringen te vragen. Bedankt overigens Brooklans voor de snelle reactie en plaatsing op het forum. Waarvan ik overigens kennelijk al lang geleden een account bezit.
    Eveneens bedankt voor de antwoordgever Erik B.

    Groeten, Evert Reedijk
    Toeval bestaat niet, er gebeurt niets voor niets!!
  • Buiten Veste
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 4
    GeregistreerdCOLON wo apr 25, 2007 11:04 pm
    WoonplaatsCOLON woonplaats invullen aub.

    Reactie test

    door Buiten Veste » wo jul 22, 2009 10:18 pm

    Ik heb nog wat moeite om de werking van dit forum te doorgronden.
    Ik heb met een quote gereageerd, maar als het goed is moet dit een " geef reactie" zijn. Even testen dus.
    Sorry maar alle begin moeilijk, zeker als je senior bent.

    Groet, ETR
    Toeval bestaat niet, er gebeurt niets voor niets!!
  • Avatar gebruiker
    RemcovanKuilenburg
    Clubshop, PR en Forum administrator
    Clubshop, PR en Forum administrator
    BerichtenCOLON 5552
    GeregistreerdCOLON wo jul 02, 2008 12:13 am
    WoonplaatsCOLON Amersfoort

    door RemcovanKuilenburg » wo jul 22, 2009 10:37 pm

    Dat komt vanzelf goed met dit forum. Het kan ook een virus gaan worden. :wink:
    Maar op al je vragen komt zeker een antwoord.

    veel plezier op HET forum
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » wo jul 22, 2009 10:43 pm

    Hoi Evert,

    Ik neem aan dat de garage de voorwielophanging al even heeft nagelopen en dat alles goed bevestigd is, ook bijvoorbeeld de links van stabilisatorstang en dat de rubbers ook nog allemaal OK zijn.

    Oude F-jes wilden nog wel eens een "klonk" hebben bij het oprijden van verhogingen zoals drempels e.d. maar hiervan heb ik eigenlijk al lang niet meer gehoord.

    Kasper
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Brooklands
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 4388
    GeregistreerdCOLON wo jul 06, 2005 4:21 pm

    Re: Reactie test

    door Brooklands » do jul 23, 2009 1:25 am

    Buiten Veste schreefColonSorry maar alle begin moeilijk, zeker als je senior bent.


    Hallo Evert, senior valt nog best wel mee. Met veel plezier in de TF rijden, dan moet je wel jong van geest zijn. :lol: Ik denk dat je voor het advies van de garage om eerst eens bij andere eigenaren te informeren hier op de juiste website bent aangekomen. Het probleem zal zeker oplosbaar zijn.

    Groet,
    Ad
  • LEBLAR
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 762
    GeregistreerdCOLON vr feb 13, 2009 8:45 pm
    WoonplaatsCOLON Sibculo

    door LEBLAR » do jul 23, 2009 12:46 pm

    Hi Evert, Allereerst welkom (terug).

    Hoor je echt een bonk of vindt je dat je TF als een go-kart tegen de drempel op rijdt. Als het het laatste is wordt het dan erger of minder naarmate je sneller of langzamer over de drempel heen rijdt. Als het minder wordt met hogere snelheid is het gewoon de vering van de TF.

    Wanneer je schokdempers minder worden merk je dat vooral op langgerekte oneffenheden. En dan weer met name bij hogere snelheid. de auto gaat dan "zweven". Sommige stukken snelweg zijn bij uitstek geschikt om dit te testen weet ik uit ervaring met een Citroën GS. :wink:
    Ronald Leblanc
    1996 MGF VVC Pearlescent FlameRed (inderdaad, niet origineel)
    Mod's: Tenza open air filter, Leer stuur, Toyo Proxes T1R, PU bushes achter, KH-splitter, Windscreen, EBC Grooved discs + greenstuff blokken rondom, 80th interieur, 52mm TB, LLW kit, SS coolant pipes, alu radiator
    Upcomming: PU bussen voor.
    Next: Cool-air induct Tenza.
  • Buiten Veste
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 4
    GeregistreerdCOLON wo apr 25, 2007 11:04 pm
    WoonplaatsCOLON woonplaats invullen aub.

    Bonkende

    door Buiten Veste » vr jul 24, 2009 3:58 pm

    De auto is terug van de garage.
    Wat ik begreep, is volgende: Door de draagarm zit een pen. Bij bewegen
    wiel klonk er gebonk. Op deze pen zit wat speling. Door te smeren zou het euvel verholpen moeten zijn.
    ETR Buiten Veste
    Toeval bestaat niet, er gebeurt niets voor niets!!
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    door Carl » ma jul 27, 2009 1:08 pm

    Speling wegwerken door er wat vet tussen te doen lijkt me redelijk naief.
    Vervangen die handel waar speling op zit!
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • Brooklands
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 4388
    GeregistreerdCOLON wo jul 06, 2005 4:21 pm

    door Brooklands » do jul 30, 2009 12:24 am

    Carl schreefColonSpeling wegwerken door er wat vet tussen te doen lijkt me redelijk naief.


    Dit lijkt mij zelfs als niet techneut ook wel een heel simpele en tijdelijke oplossing. Hou ons op de hoogte van het verloop.
  • MGF_TV
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1189
    GeregistreerdCOLON zo okt 24, 2004 7:39 pm
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, België

    door MGF_TV » do jul 30, 2009 10:55 pm

    de bonk die ik indertijd had bij grote heuvels werd veroorzaakt door een loszittend subframe.
  • Arjan
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2696
    GeregistreerdCOLON di jan 03, 2006 10:51 am
    WoonplaatsCOLON Nijmegen, Nederland.

    Re: Bonkende MGTF

    door Arjan » di aug 20, 2013 10:07 pm

    Zucht....garagisten....ik heb er wat mee...

    Het viel mij op dat ik soms achter ook een "bonk" of "knak" geluid hoorde. Vooral na lange tijd stil gestaan te hebben en bij een verkeersdrempel of oprit die ik schuin op reed. Dus met de auto diagonaal over een verkeersdrempel een zijstraat in, waardoor de schokdemper rechts- of links achter iets uitrekt.

    Aangezien de auto toch APK gekeurd moest worden, heb ik gezocht op dit onderwerp en dit aangegeven als een extra aandachtspuntje bij weer een andere garagist, nadat ik de auto kwam brengen. Vandaag mijn TF opgehaald en 'met 2 vingers in de neus' door de APK: helemaal niets moeten vervangen, auto is gewoon goed. Terwijl ze wel iets gehoord hebben, maar waar het aan ligt weten ze niet. :-s

    Het is tijd voor een extra check up bij Bruno. :wink:
    Laatst bijgewerkt door 2 op Arjan, in totaal 0 keer bewerkt.
    MGTF 135 Trophy Blue 2002 Chrome Pack K&N 57i airfilter
    Foto album
  • Avatar gebruiker
    Andros
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1601
    GeregistreerdCOLON zo jan 10, 2010 8:17 pm
    WoonplaatsCOLON 't Stad

    Re: Bonkende MGTF

    door Andros » di aug 20, 2013 10:11 pm

    Heb ik ook gehad, bij mij zat er op die draagarm erg veel speling. Die dingen hangen in rubber bussen en die worden hier regelmatig vervangen voor PU bussen van bv Powerflex. Ik heb bij mijn wagen ineens alle bussen achteraan laten vervangen en gebonk is foetsie. Ik kon m'n draagarm gewoon rond bewegen als de wagen op een krik stond. Niet te lang mee blijven rijden, gewoon nieuwe bussen erin en uit laten lijnen :)
    De nachtspotter!

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 12 en 0 gasten