Kortsluiting
  • Heinrich
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 418
    GeregistreerdCOLON vr feb 13, 2009 9:41 am
    WoonplaatsCOLON Rozenburg, Nederland

    Kortsluiting

    door Heinrich » vr jul 17, 2009 6:30 pm

    Vandaag laatste dingen aangsloten versterker speakers, Hoofdstroom komt direct van de accu, schakelstroom komt van de radio.
    Alles getest, alles klonk goed niets aan de hand. Toen begonnen met weg werken van de kabels, nadat alles klaar was. En ik het geluid wilde proberen alles ok. Tot het moment dat ik het rechter portier open doe bang kortsluiting!! Zekering van mijn auto (nummer 8 klap eruit)
    Iemand een idee? Klapt er trouwens pas uit als de lichten aan gaan.
    Om even een idee te krijgen aarde en hoofdstroom kabel lopen onderlangs het portier (rechts) schakelstroom voor versterker en de tulp aansturingskabels lopen langs de tunnel in het midden.
    MGF VVC rood, ttb 52MM K&n Filter. wind screen
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    door Tukker » vr jul 17, 2009 7:37 pm

    :idea: Als je de zekering er direct uithaald nadat hij is geploft en hij is heet dan is het vaak overbelasting. Door kortsluiting wordt een zekering normaal niet heet. :idea:
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • Heinrich
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 418
    GeregistreerdCOLON vr feb 13, 2009 9:41 am
    WoonplaatsCOLON Rozenburg, Nederland

    Niet heet

    door Heinrich » vr jul 17, 2009 7:38 pm

    Zeker niet heet de zekering, ik heb hem er net gelijk uitgehaald en kon hem makkelijk vast houden
    MGF VVC rood, ttb 52MM K&n Filter. wind screen
  • Heinrich
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 418
    GeregistreerdCOLON vr feb 13, 2009 9:41 am
    WoonplaatsCOLON Rozenburg, Nederland

    Geen

    door Heinrich » vr jul 17, 2009 7:44 pm

    Zijn jullie het met mij eens dat het geen kortsluiting kan zijn vna de hoofdstroomkabel die direct naar de accu loopt (met zekering ertussen)
    Maar dat het kan zitten in de schakelstroom draad die het aan en uitschakel verzorgd van de versterker. Die loopt namelijk naar de radio en staat daar aangesloten.
    Iemand nog en goed idee waar ik evetueel die draad nog meer makkelijk kan aansluiten om even te kijken of hij het dan wel doet?
    MGF VVC rood, ttb 52MM K&n Filter. wind screen
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    door Tukker » vr jul 17, 2009 7:49 pm

    Ik neem aan dat je de hoofd stroom kabel heb afgezekerd bij de accu en dat deze zekering nog heel is.

    Laat de zekering eruit en gooi de draden van de versterker los en meet met een ohm meter tov. de massa of daar een verbinding is die er niet hoort te zijn. Bij de radio zijn veel scherpe delen dus let daar even goed. op.

    succes.
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • Heinrich
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 418
    GeregistreerdCOLON vr feb 13, 2009 9:41 am
    WoonplaatsCOLON Rozenburg, Nederland

    Domme vraag

    door Heinrich » vr jul 17, 2009 7:51 pm

    Hoe kan ik ohm meten, ik heb wel een multimeter.
    Daar heb ik net de stroom mee gemeten voor de schakelstroom
    MGF VVC rood, ttb 52MM K&n Filter. wind screen
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    door Tukker » vr jul 17, 2009 8:03 pm

    Met een multi meter kan je weerstand (OHM) meten en sommigen hebben een stand met een pieper.
    In deze stand geeft de meter nul aan als je de draden aan elkaar houd.(of piept)

    Meten als de voeding er af is!!! (accu los)
    dus één draad aan de massa en de andere aan de plusdraad van de radio, geeft hij nul dan is er een verbinding met de massa. (sluiting)

    zo kan je verschillende draden meten.

    (voor de luie mensen)
    Je kan ook de bedrading afkoppelen en een zekering er weer insteken, blijft deze heel dan is de bedrading tot de versterker goed.
    Sluit nu elke keer weer een draad aan en tot de zekering ploft en je hebt de dader.
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • Heinrich
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 418
    GeregistreerdCOLON vr feb 13, 2009 9:41 am
    WoonplaatsCOLON Rozenburg, Nederland

    15 Amperé

    door Heinrich » vr jul 17, 2009 8:05 pm

    15 Amperé is toch voldoende? 20 Amperé klapte er trouwens ook uit
    MGF VVC rood, ttb 52MM K&n Filter. wind screen
  • Heinrich
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 418
    GeregistreerdCOLON vr feb 13, 2009 9:41 am
    WoonplaatsCOLON Rozenburg, Nederland

    Zekering

    door Heinrich » vr jul 17, 2009 8:09 pm

    De zekering die er trouwens uit klapt is niet van de radio bedenk ik nu inees, nu baal ik toch stevig dat ik geen technische opleing heb gevolgt.
    Maar de zekerting is van linkerachterlicht en van paneel verlichting
    MGF VVC rood, ttb 52MM K&n Filter. wind screen
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    door Tukker » vr jul 17, 2009 8:11 pm

    Als 15amp. te weinig zou zijn dan is het overbelastig.

    Als je telkens maar een grotere zekering neemt vergroot je het risico op een kabel brand. ??


    meten is weten!!!
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • Heinrich
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 418
    GeregistreerdCOLON vr feb 13, 2009 9:41 am
    WoonplaatsCOLON Rozenburg, Nederland

    Sugestie

    door Heinrich » vr jul 17, 2009 8:13 pm

    Heb jij een sugestie waar ik makkelijk stroom kan weg halen om mijn vertserker te schakelen, dus contact uit? is versterker uit
    MGF VVC rood, ttb 52MM K&n Filter. wind screen
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    door Tukker » vr jul 17, 2009 8:23 pm

    Alsde versterker een eigen voeding nodig heeft dan kan de sturing volgens mij gewoon achter dezelfde zekering.

    Blijft de zekering erin dan als je de versterker los gooit?
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • Heinrich
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 418
    GeregistreerdCOLON vr feb 13, 2009 9:41 am
    WoonplaatsCOLON Rozenburg, Nederland

    gevonden

    door Heinrich » vr jul 17, 2009 9:37 pm

    Ik heb de boos doener gevonden, het is de kabel die de aan en uit verzorgd van de versterker, die stond aangesloten bij de radio zodat als de radio uit gaat ook de versterker uit gaat en hij dus nooit mijn accu kan leeg trekken. NU moet ik dus een nieuwe plek gaan zoeken om die kabel aan te sluiten. Iemand een sugestie? moet dus zo zijn dat als het contact uit gaat ook de versterker helemaal uitgaat.

    Versterker heeft dus 2 stroom punten nodig 1 permanent (staat direct op de accu met zekering ertussen) en dan nog de schakel stroomdraad
    MGF VVC rood, ttb 52MM K&n Filter. wind screen
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    door Carl » za jul 18, 2009 10:06 am

    Die schakelstroom van die versterker kan nooit zo groot zijn dat de zekering erdoor gaat. Is maar een paar mA.
    De andere voedingsspanning mag continu aangesloten blijven, die trekt trouwens behoorlijk wat stroom ALS JE LUIDE MUZIEK SPEELT. De ruststroom zou maar een hooguit een paar ampere mogen zijn. Niet te verwarren met de stroom die loopt als je de versterker aansluit, want die kan ook behoorlijk zijn .
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • Avatar gebruiker
    RemcovanKuilenburg
    Clubshop, PR en Forum administrator
    Clubshop, PR en Forum administrator
    BerichtenCOLON 5552
    GeregistreerdCOLON wo jul 02, 2008 12:13 am
    WoonplaatsCOLON Amersfoort

    door RemcovanKuilenburg » za jul 18, 2009 10:59 am

    Even voor de duidelijkheid. Zekering nummer 8 moet 10 ampere zijn. Ga NOOIT een zwaardere in de houder plaatsen. Is het zelfde effect als een zilverpapiertje in een zekering houder. De zekering gaat er niet voor niets uit en een auto is zo afgebrand.

    Nummer 8 is voor de stads- en achterlichten links.

    Heeft je radio geen schakel uitgang? Meestal zit dat gewoon op de radio waar je prima je versterker mee kan schakelen. Zoals Carl al aangaf is dat niet zo een grote belasting. Wat je anders nog kan doen is schakelen via je contact slot. Je kan gemakkelijk van je sigaretten aansteker (die is bij de MK1 geschakeld) je spanning weg halen.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 17 en 0 gasten