koeling problemen! MGF
  • hans schwarte
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 42
    GeregistreerdCOLON wo jul 30, 2008 4:51 pm
    WoonplaatsCOLON Deventer

    koeling problemen! MGF

    door hans schwarte » za jul 04, 2009 7:20 pm

    De garage (Damen & Kroes) en ik begrijpen het niet meer. Dus wie kan helpen?

    Ca 19.000 km geleden in het najaar 2006 zijn, bij 106.000 km, de koppakking, thermostaat en waterpomp vernieuwd. Soms liep daarna de temperatuur bij het stilstaan op naar 1 streep onder her rood. Tijdens het rijden ging het echter altijd weer snel terug naar 1 streep onder het midden.
    De km stand is nu 125.000 en de laatste 1000 km komt de water temperatuur echter al na een paar km in het rood. Als oplossing heb ik de verwarming aanstaan en daardoor blijft de water temperatuur heel stabiel op 1 streepje onder het midden staan en komt ook de olietemperatuur maximaal op ca 100/110 graden. Wanneer je de verwarming uizet loopt de temperatuur weer heel snel op

    De ventilatoren van het montercompartiment en de radiateur slaan normaal aan. Er wordt geen koel vloeistof verloren en het niveau in het expansievat blijft gelijk. Ook de leiding van de radiator naar de motor wordt warm, dus het water circuleert wel.
    Nu zijn de thermostaat en de radiator vernieuwd, het koelsysteem is nagekeken, doorgespoeld en er is ook nog met een speciale dichtingvloeistof gewerkt.

    Echter niets helpt en het probleem is er nog steeds.

    Onze ideen zijn uitgeput, dus wie heeft nog een slim idee?

    Hans Schwarte
  • LEBLAR
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 762
    GeregistreerdCOLON vr feb 13, 2009 8:45 pm
    WoonplaatsCOLON Sibculo

    door LEBLAR » za jul 04, 2009 9:36 pm

    Is het systeem goed ontlucht? En zit de radiateur helemaal vol?
    Slaat de ventilator bij de radiateur op tijd aan?

    Het klinkt alsof de radiateur niet in staat is de warmte goed af te voeren.
    Ronald Leblanc
    1996 MGF VVC Pearlescent FlameRed (inderdaad, niet origineel)
    Mod's: Tenza open air filter, Leer stuur, Toyo Proxes T1R, PU bushes achter, KH-splitter, Windscreen, EBC Grooved discs + greenstuff blokken rondom, 80th interieur, 52mm TB, LLW kit, SS coolant pipes, alu radiator
    Upcomming: PU bussen voor.
    Next: Cool-air induct Tenza.
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » za jul 04, 2009 11:19 pm

    Het zou ontluchting kunnen zijn maar dat verwacht ik niet bij een "gespecialiseerde" garage.

    Het kan ook zo zijn dat er uitlaatgassen in het koelwater blijven komen die steeds opnieuw een airlock veroorzaken. In dat geval is het (nog steeds) de koppakking of b.v. een scheurtje in de kop. Dat is te detecteren, met een bepaalde "sniffer".

    Check ook de werking van de automatische ontluchters, een in het inlaat spruitstuk de tweede op de dunne lange leiding bij de water uitgang op de kop.
    Building >200BHP K-series
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    door Carl » zo jul 05, 2009 12:06 am

    Zeker een probleem met de "jiggle valves", daardoor blijft er lucht in de cilinderkop, zelfs met goed ontluchten.

    even op dit onderwerp googlen, denk dat er bij mgf.de (de site van dieter meer info te vinden is)
    voorts ook zeker van zijn dat je de juiste vloeistof gebruikt!
    De thermostaat gaat pas bij 108* helemaal open en gewoon water is, dan al stevig aan de kook.
    Ten laatste, ook nakijken of de koelwaterdop niet vervangen moet worden, bekend euvel!
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • hans schwarte
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 42
    GeregistreerdCOLON wo jul 30, 2008 4:51 pm
    WoonplaatsCOLON Deventer

    door hans schwarte » za jul 11, 2009 6:24 pm

    Allereerst bedankt voor alle reacties.

    Ik ben met alle opmerkingen en wat ik nog meer heb gevonden bij Damen & Kroes geweest en jammer genoeg is nog niets opgelost.

    Damen & Kroes heeft alles bekeken. De ontluchting is oke. De jiggles valves werken. Die bij de kop verliest koelvloeistof als je deze indrukt. De temperatuur loopt op het testapparaat op tot >110 graden = dus te heet. De temperatuur sensor, de radiator, de waterpomp en themostaat zijn oke. Er zijn geen slangen gedraaid, geknikt of verkeerd aangesloten. Het systeem is doorgepoeld. Allis is correct gemonteerd. Er komen geen uitlaatgassen in het koelwater en er wordt geen koelvloeistiof verloren. De expansievatdop is oke, druk wordt opgebouwd.

    Wat mij wel opgevallen is: indien de moter stationair draait loopt de temeratuur op en door de kachel aan te zetten weer terug tot normaal. De radiatorfan slaat, bij stationair draaien, na een tijdje aan terwijl de aanvoerpijp nog koud is. Pas als ik daarna enige kilometers gereden heb, wordt de aanvoerslang naar de radiator warm tot heet en wordt ook de afvoerslang langzamerhand warmer. Het lijkt er dus op dat de motor warm/heet wordt en het circuit naar de radiator niet tijdig genoeg open gaat.

    Als noodopslossing wordt aangegeven om het binnenwerk van de hermostaat er uit te halen zodat het water continue kan doorlopen. In de zomer geen probleem, in de winter kan dit problematisch zijn. Andere oplossing kan zijn om een aantal doorboringen te maken (bijpasses) in de theormostaat zodat er dan ook, weliswaar minder, water continue door kan lopen. Dit zijn dit wel noodolopisisegn maar het echte probleem wordt niet opgeloist.

    Ik weet het niet meer en jammer genoeg Damen & Kroes ook niet meer. Of hebben we toch nog iets over het hoofd gezien?

    Ik wil in ieder geval het probleem oplossen/begrijpen en heb er nu behoefte aan om met een andere specialist er samen naar te kijken. Ik woon zelf in Roosendaal. Wie van jullie heeft daar suggesties in Nederland of Blegie voor?

    Vast bedankt.

    Hans Schwarte
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » za jul 11, 2009 7:54 pm

    zit het thermostaat er niet verkeerd om in ?
    Building >200BHP K-series
  • LEBLAR
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 762
    GeregistreerdCOLON vr feb 13, 2009 8:45 pm
    WoonplaatsCOLON Sibculo

    door LEBLAR » za jul 11, 2009 7:56 pm

    Als het verwijderen van de thermostaat de oplossing blijkt weet je ook meteen waar het probleem zit.
    Ronald Leblanc
    1996 MGF VVC Pearlescent FlameRed (inderdaad, niet origineel)
    Mod's: Tenza open air filter, Leer stuur, Toyo Proxes T1R, PU bushes achter, KH-splitter, Windscreen, EBC Grooved discs + greenstuff blokken rondom, 80th interieur, 52mm TB, LLW kit, SS coolant pipes, alu radiator
    Upcomming: PU bussen voor.
    Next: Cool-air induct Tenza.
  • hans schwarte
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 42
    GeregistreerdCOLON wo jul 30, 2008 4:51 pm
    WoonplaatsCOLON Deventer

    door hans schwarte » zo jul 12, 2009 12:10 pm

    Bedankt

    Ik begin ook zo iets te vermoeden, maar ja een echte garage moet dat toch gezien hebben!

    Weten jullie nog een vertrouwd adres voor een second opinion?

    Hans Schwarte.
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » zo jul 12, 2009 12:39 pm

    Van Noort heb ik de beste dingen van gehoord. Ben er nooit zelf geweest. Ik geloof dat ze omgeving eindhoven zitten.
    Building >200BHP K-series
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » zo jul 12, 2009 3:32 pm

    Ik zou de thermostaat er ook uit halen, of nog eens vervangen. Zelf ken ik ook zo'n wagen waar de thermostaat van verwijderd werd, omdat het een gelijk probleem had (er blijkt ergens een verstopping te zijn in het blok : Een kogellagertje of zo dat ooit is losgekomen.) Paul weet er meer van en de wagen is van Flesh en zion, hier op het forum.
    De thermostaat is dus waar je je nu moet op concentreren.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • hans schwarte
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 42
    GeregistreerdCOLON wo jul 30, 2008 4:51 pm
    WoonplaatsCOLON Deventer

    door hans schwarte » zo jul 12, 2009 4:59 pm

    Bedankt
    Stap voor stap komen we verder.
    Wat is jullie ervaring met Atelier Moens?
    Hans Schwarte.
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » zo jul 12, 2009 6:38 pm

    Moens is een oldtimer specialist IMO. De K-engine is niet echt onder oldtimer te katalogeren.
    :wink:
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • hans schwarte
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 42
    GeregistreerdCOLON wo jul 30, 2008 4:51 pm
    WoonplaatsCOLON Deventer

    door hans schwarte » zo jul 12, 2009 6:48 pm

    Bedankt.

    Bestaat t Sonnehuis in Vosselaar nog?
    Ik zoek echt iemand die meeedenkt en ik wil best daarvoor betalen.
    Bedankt voor de tip voor het ander topic van Zion/Flesh.
    Hans.

    ps
    ik wil de F ook weer klaar hebben voor de Kempenrit, anders stel ik de andere Hans teleur. :wink:
  • Rick
    Clubshop, Gallery en Penningmeester
    Clubshop, Gallery en Penningmeester
    BerichtenCOLON 7030
    GeregistreerdCOLON zo apr 01, 2007 8:23 pm
    WoonplaatsCOLON Sambeek (NL)
    CONTACTCOLON

    door Rick » zo jul 12, 2009 8:28 pm

    Volgens mij werkt Paul (MrCaribbean) bij 't Sonnehuis.
    MGF British Racing Green 1997
    MG ZT 260 SE Pearl Black 2004 sold
    MG ZR 160 Starlight Silver 2004 sold
    Seat Leon ST FR Dynamic Montsandrood 2014
  • Henny2
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 18
    GeregistreerdCOLON za mei 27, 2006 3:23 pm
    WoonplaatsCOLON Oosterhout

    door Henny2 » zo jul 12, 2009 9:20 pm

    Garage Bink in Tilburg misschien een idee?


    Groet, Henny

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 13 en 0 gasten