BUTTON_POST_REPLY 10 berichten Pagina 1 van 1
Koelwater
  • philipvanv
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 526
    GeregistreerdCOLON ma feb 16, 2009 7:51 pm

    Koelwater

    door philipvanv » do jun 04, 2009 9:41 pm

    Na de kleine formaliteit die ze soms ook wel "examens" noemen ga ik eens werk maken van m'n F en eindelijk de verroeste koelpijpen onderaan vervangen. Kheb al veel opgezocht (ahja, wat doe je anders tijdens "den blok") en er zijn nog 2 (eerder dwaze) vragen naar boven gekomen:

    1) De koelvloeistof: ik heb ontdekt dat er vanalles en nogwa bestaat. Is er iets dat jullie kunnen aanraden (AOT, XLT, weet ik veel wat er nog bestaat...) en is het zo dat die producten op voorhand al gemengd zijn met water of moet je zelf de 50/50 oplossing maken? Ik ben van plan om volledig de leidingen eens te spoelen, dus er zou normaal geen probleem van vermenging mogen zijn.

    2) Het ontluchten: Je moet dat op 3 (4) plaatsen doen enzo, zover ben ik al. Maar even de praktische kant: Ontluchten aan een nipple is niet moeilijk, maar er zit bijvoorbeeld aan de radiator geen nipple als ik mij niet vergis. Hoe ontlucht je dan? Volledig losdraaien, vullen tot het koelwater eruit stroomt en dan terug dichtdraaien?

    Kweet het, dwaze vragen, maar een voorbereid man is er 2 waard ;) Beter trouwens dan al het koelwater eruit te laten en dan naar de winkel moeten :p

    Greetz,

    Philip
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » do jun 04, 2009 9:55 pm

    Hoi Philip,

    Hoop dat je succesvol bent geweest en dat het blokken niet voor niets is geweest.

    Koelvloeistof is in principe een mengsel van water met een middel wat het water beschermd tegen vorst. Dat middel heet glycol. Er zijn wat verschillende typen met wat aanvullende eigenschappen maar het is inderdaad beter om niet te mengen met andere koelmiddelen. een beetje extra water geeft minder bescherming tegen de vorst. Water wat niet te veel of geen kalk (gedestilleerd) bevat is het beste.

    Ontluchten is inderdaad een beetje een lastig klusje, een beetje ervaring is meestal welkom.

    Overigens zit er op de radiateur wel een ontluchting, dit is de plastic dop op de radiateur die je door de uitsparing in de beplating kunt zien zitten. Bestel beter een nieuwe plug (paar euro). Dat plastic prul kan niet zo goed tegen hergebruik.

    Er zit ook nog een plug op de verwarming, die doe je als eerste, en er zit er een op het blok. Die doe je als laatste met draaiende motor.
    Vergeet die laatste niet, slecht ontluchten is een van de grootste oorzaken van ernstige vervolgschade.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » do jun 04, 2009 9:59 pm

    En zet de wagen met zijn kont wat omhoog, anders krijg je de verwarming niet ontlucht (nippel achter paravant) Ik gebruik tegenwoordig een handige tool die men op de productielijnen gebruikt, waardoor ik niet meer moet ontluchten, maar t'gaat dus uiteraard even goed zonder (zo deed ik het vroger ook).
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • philipvanv
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 526
    GeregistreerdCOLON ma feb 16, 2009 7:51 pm

    door philipvanv » do jun 04, 2009 10:46 pm

    Bedankt voor de snelle reacties!!

    De plaatsen waar ontlucht moet worden zeet ik nu zitten, maar mijn vraag ging eerder over de "hoe". Bij een nipple steek je er gewoon een darmpje over, maar bijvoorbeeld op de radiator heb ik niet direct een nipple gezien, enkel iets dat op een boutje lijkt (ik ben er nog niet aan begonnen, dus heb hem ook nog niet losgemaakt). Moet ik die zoals een nipple een beetje losdraaien en zien dat er een constante stroom uitkomt of moet ik hem er volledig losdraaien en als de vloeistof eruit komt er terug opdraaien?
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » do jun 04, 2009 11:00 pm

    philipvanv schreefColonBedankt voor de snelle reacties!!

    De plaatsen waar ontlucht moet worden zeet ik nu zitten, maar mijn vraag ging eerder over de "hoe". Bij een nipple steek je er gewoon een darmpje over, maar bijvoorbeeld op de radiator heb ik niet direct een nipple gezien, enkel iets dat op een boutje lijkt (ik ben er nog niet aan begonnen, dus heb hem ook nog niet losgemaakt). Moet ik die zoals een nipple een beetje losdraaien en zien dat er een constante stroom uitkomt of moet ik hem er volledig losdraaien en als de vloeistof eruit komt er terug opdraaien?


    De nippel van de kachel inderdaad los draaien, het water gaat er dan uitspuiten. Op de radiator gewoon de plug losdraaien. Dat is niet meer dan een boutje.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • philipvanv
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 526
    GeregistreerdCOLON ma feb 16, 2009 7:51 pm

    door philipvanv » do jun 04, 2009 11:04 pm

    OK, das al dat ik wou weten :D Hartelijk bedankt!!!
  • Avatar gebruiker
    etienne
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1222
    GeregistreerdCOLON di aug 26, 2008 5:56 pm
    WoonplaatsCOLON brunssum limburg (nl)

    door etienne » vr jun 05, 2009 8:46 am

    als ik mij niet vergis kun je het beste een slangetje op de nippel van de kachel zetten en dan een paar slagen losdraaien want anders heb je kans dat je het water naar de binnenruimte loopt ...... op de radiator zit een pastic dop die kun je er helemaal uit draaien

    bruno ik ben wel eens nieuwsgierig wat jij voor tool hebt !!!!! want dat lijkt me wel handig
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » vr jun 05, 2009 8:49 am

    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Avatar gebruiker
    Janmgf
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 431
    GeregistreerdCOLON wo okt 15, 2008 5:28 pm
    WoonplaatsCOLON Tilburg NL

    door Janmgf » vr jun 05, 2009 7:25 pm

    Volgens deze site is het wel degelijk van belang WELK type koelvloeistof er gebruikt wordt. :shock:

    http://www.mgfcar.de/bleed/index.htm

    Het hangt kennelijk af van modificaties in het koelsysteem.
    Kijk wat je chassisnummer is en je weet welk koelmiddel gebruikt moet worden.

    PS
    Bij mijn F zit er een ring onder de dop van het koelmiddeltankje waarop staat welk middel er in moet.
    MGF 1.8i Mk II, BRG, Cream/Walnut leer, Bright Grille Kit, Bootrack, LLW kit, bj.2000
    Mijn andere auto's zijn een Oldsmobile 88 Dynamic Holiday Coupe uit 1958 en een Peugeot 3008 Allure Aut.
  • philipvanv
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 526
    GeregistreerdCOLON ma feb 16, 2009 7:51 pm

    door philipvanv » vr jun 05, 2009 7:33 pm

    Inderdaad, maar er staat ook het volgende:

    For future servicing convenience, it may be desirable to update the specified coolant in an earlier vehicle by replacing it with Unipart OAT (XLC). This is permissible, provided that the cooling
    system is first drained and flushed at low pressure.
    When Unipart OAT (XLC) coolant has been added to such a vehicle, it will be necessary to replace the existing black filler neck label with the OAT warning label (part No: PAK100410A), to indicate the coolant specification has been changed.

    Waarschijnlijk heb jij dus die Unipart AOT. Maar er staat dus op dat bij onderhoud het best is om het systeem volledig te spoelen en te vervangen door die AOT, hetgeen een "update" zou zijn...
BUTTON_POST_REPLY 10 berichten Pagina 1 van 1

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 16 en 0 gasten