Remolie
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    Remolie

    door Bruno » ma jan 10, 2005 8:46 pm

    Zoals ooit in een zeer oude topic gesproken is over remolie ( http://www.mobitronics.net/mgf/viewtopic.php?t=90 ), zou ik het toch even terug willen oprakelen. We kochten met ze allen immers dit week-end gevlochten remleidingen, de vraag luidt dus : Welke remolie gaan we nu gebruiken ?
    Standaard hebben we DOT 5, misschien kunnen we nu naar een iets "straffer" spul gaan. Iemand een voorstel of ervaring met remolie DOT 9 of iets tussenin, of toch beter gewoon bij DOT 5 blijven ?
    Heeft verder iemand een idee hoeveel remolie er in het remsysteem van een F zit ?
    Iemand enig benul qua prijs, en welk merk het best is, laat staan dus de aard van de olie ?
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Demor
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3799
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 8:10 pm
    WoonplaatsCOLON Boekel, Nederland
    CONTACTCOLON

    door Demor » ma jan 10, 2005 9:19 pm

    uuueehhhhhh, :?: :?: :?:
    K&N 57i & Shield|52mm TB|Magnecor|Clear indicators|Foggy's|Trophy splitter|Trophy Mesh|Shocker bushes|Powerflex compl rear kit|New Wood fascia|Wood & Alloy gearknob (ingekort)|MKII Armrest|Walnut leer/groene piping|Chrome kit interieur|badged wieldopjes|Black Hard-Top|Electric Boot Lid Release|3de remlicht|Key/blipper mod|MG-EHBO kit|Windowstoppers|RVS bolts|New paintjob|Boot tidy|Bagage tas open kap.
  • Demor
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3799
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 8:10 pm
    WoonplaatsCOLON Boekel, Nederland
    CONTACTCOLON

    door Demor » ma jan 10, 2005 10:04 pm

    Ik heb een tijdje gezocht het enige wat ik kan vinden is dat een gemiddelde garage de remvloeistof elke twee jaar vervangt en dat kost dan +/- £75,00 voor DOT5 olie in Engeland. Daar moet toch wel een schatting over de hoeveelheid uit te halen zijn? ehhh +/- 2 liter?? OK das wel heel erg grof geschat maar bij gebrek aan meer info op het web, tja... :wink:
    K&N 57i & Shield|52mm TB|Magnecor|Clear indicators|Foggy's|Trophy splitter|Trophy Mesh|Shocker bushes|Powerflex compl rear kit|New Wood fascia|Wood & Alloy gearknob (ingekort)|MKII Armrest|Walnut leer/groene piping|Chrome kit interieur|badged wieldopjes|Black Hard-Top|Electric Boot Lid Release|3de remlicht|Key/blipper mod|MG-EHBO kit|Windowstoppers|RVS bolts|New paintjob|Boot tidy|Bagage tas open kap.
  • Zjagoewar
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON wo sep 01, 2004 9:25 pm
    WoonplaatsCOLON Nijlen, België
    CONTACTCOLON

    door Zjagoewar » ma jan 10, 2005 10:54 pm

    Ik denk dat een liter al meer dan genoeg is, het is immers enkel het potje en de vier leidingen en een beetje in de klein klauwen. Iig ik dacht dat in een standaard wagen DOT3 zat maar dit wil ik kwijt zijn. Iig ik denk dat de dikte enkel een rol speelt bij opwarming dwz als men op circuit enzo gaat rijden. Daar dienen ze immers voor, als ze warm zijn, zetten plastiek leidingen uit daarentegen als ik ze vroeger op mijn moto monteerde was het remmen als een blok ipv een spons.
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » ma jan 10, 2005 11:29 pm

    tijdens het remmen stijgt de druk in de leidingen en zetten de rubberen varianten uit. Dus vooral de mensen die al geïnvesteerd hebben in de brake servo bracket zullen resultaat gaan merken IMO. Een hogere DOT heft normaal gezien geen invloed meer omdat je servo heen en weer slaat als een gek en je leidingen uitzetten. Een hogere DOT is naar mijn mening zinvol omdat de invloed hiervan steeds hoger wordt.

    Zoek eens op de site van AP wat ze aanraden o.i.d ?

    Ik zou het anders gewoon een stapje hoger nemen, DOT 7 ofzo.
    De garage vervangt de olie eens in de drie jaar omdat het vocht aan trekt en je daardoor minder gevoel in je pedaal krijgt is me verteld. Ik weet niet of het echt waar is (vind ik vreemd voor een gesloten systeem)....
    Building >200BHP K-series
  • Zjagoewar
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON wo sep 01, 2004 9:25 pm
    WoonplaatsCOLON Nijlen, België
    CONTACTCOLON

    door Zjagoewar » ma jan 10, 2005 11:35 pm

    Mag je zomaar olie mengen met een ander??
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » ma jan 10, 2005 11:36 pm

    Geen idee maar ik zou het niet doen. Als ze beiden een chemische toevoeging hebben en die elkaar niet lief vinden zou je in theorie klonters o.i.d. kunnen krijgen op termijn. Ik zou hem zo ver mogelijk "leeg pompen"
    Building >200BHP K-series
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » ma jan 10, 2005 11:46 pm

    Je mag ZEKER geen verschillende DOT's mengen. Als ik de remleidingen plaats laat ik tevens ook alle remolie af, want dat is alweer enkele jaren geleden (als het al ooit gebeurd was) :cry: :?
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » di jan 11, 2005 12:08 am

    Building >200BHP K-series
  • Demor
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3799
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 8:10 pm
    WoonplaatsCOLON Boekel, Nederland
    CONTACTCOLON

    door Demor » di jan 11, 2005 12:18 am

    Die had ik ook gevonden, maar hij is er nog mee bezig, mischien dat 'ie binnenkort nog wat meer gegevens heeft over soort, hoeveelheid, hoe waarom en waar?
    K&N 57i & Shield|52mm TB|Magnecor|Clear indicators|Foggy's|Trophy splitter|Trophy Mesh|Shocker bushes|Powerflex compl rear kit|New Wood fascia|Wood & Alloy gearknob (ingekort)|MKII Armrest|Walnut leer/groene piping|Chrome kit interieur|badged wieldopjes|Black Hard-Top|Electric Boot Lid Release|3de remlicht|Key/blipper mod|MG-EHBO kit|Windowstoppers|RVS bolts|New paintjob|Boot tidy|Bagage tas open kap.
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » di jan 11, 2005 12:18 am

    Mmmh, wist niet dat in bleeding een volgorde zat. Strange !
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » di jan 11, 2005 1:17 am

    Oei, oei, oei..... dit gaat lang worden....

    Laat ons makkelijk beginnen:
    omdat het vocht aan trekt

    Ja, inderdaad... vroeger waren de remvloeistoffen zééér hygroscopisch, maar tegenwoordig niet meer en kunnen de vloeistof al veel langer gebruikt worden. Toen er vroeger vocht/water in het systeem kwam begon dit sneller te koken dan de remolie, met stoom/luchtbellen in de leiding als gevolg. Stoom (of een gas) is makkelijker samendrukbaar en het geheel begint aan te voelen als een spons. Tot zover de geschiedenisles (geen idee of de originele remvloeistof van de F nog hygroscopisch is).

    De workshop manual raadt DOT 4 aan (AP New Premium Super DOT 4 of Castrol Girling Universal DOT 4). Over de hoeveelheid wordt niet gesproken.

    Uit de MGCCA MG News van Nov-Dec. 2003:
    Remoliën worden geclassificeerd naar hun chemische samenstelling en hun kookpunt. De verschillende chemische basisbestanddelen zijn: polyalkylene glycol ether, silicone en in mindere mate minerale olie. D.O.T.3 en D.O.T.4 remolie hebben glycol als basis; terwijl D.O.T.5 remoliën silicone als basis hebben.
    De D.O.T. (Department of Transport) specificaties bepalen een minimum kooktemperatuur. Zij bepalen bijgevolg prestatiegegevens en geen materiaalgegevens. Remolie D.O.T.5 kan op basis zijn van een product anders dan silicone.

    en
    In de tijd dat onze MGA's nog jong waren, waarschuwde de fabriek dat gezien de dichtingen in de hoofdcilinder van rubber zijn, er enkel aanbevolen remolie mocht gebruikt worden. Elke andere remolie zou gevaarlijk zijn! Reden dat dergelijke waarschuwing nu niet meer gelden:
    1°) hydraulische dichtingen in rubber worden niet langer gemaakt, ook niet voor MGA's, en
    2°) D.O.T.3 ? 4 ? 5 remolie zijn compatibel met de huidige dichtingsmaterialen en mogen onderling gemengd worden; alhoewel niet aan te raden.

    en
    Als de remmen van een rijdende wagen worden aangesproken, dan wordt kinetische energie omgezet in warmte. Hoe sneller de wagen rijdt en hoe groter de vertraging, hoe meer warmte er wordt ontwikkeld. Een gedeelte van deze warmte wordt opgenomen door de remolie. In de late jaren 1940, werd remolie met een kookpunt van 112°C beschouwd als adequaat. Rond 1957 (MGA tijd) lag het vereiste minimum kookpunt bij 150°C voor wagens met trommelremmen. Remolie mag niet gaan koken omwille van twee voorname redenen:
    1°) De remmen zouden niet meer voldoende werken omwille van het ontstaan van gasbellen in de remolie; en gas is wel samendrukbaar !
    2°) De samenstelling van remolie zou wijzigen ten gevolge van lichtere componenten in de olie die gaan koken. Remolie op basis van glycol is hygroscopisch en absorbeert vochtigheid, waardoor het kookpunt drastisch daalt. Het kookpunt van een mengsel remolie en water ligt gevoelig lager dan het kookpunt van 'droge', zuivere remolie.

    en
    D.O.T. Minimum Kookpunt in graden Celsius
    D.O.T.3 D.O.T.4 D.O.T.5
    droog (zuiver) 205 230 260
    nat (gemengd) 140 155 180

    Dit zijn de minimum vereisten, maar geenszins de actuele eigenschappen van remolie gebaseerd op silicone. Vermits D.O.T.5 (gebaseerd op silicone) niet hygroscopisch is, is het ?nat? kookpunt in essentie gelijk aan het ?droog? kookpunt. Maar een gemengd systeem van remolie gebaseerd op silicone met water, heeft een kookpunt van 100°C te wijten aan het water.

    en
    Water in de hydraulische remkringen veroorzaakt corrosie van de remleidingen, wielcilinders en hoofdcilinder, met als gevolg: lekken in leidingen, vastzittende remcilinders, versnelde sleet van de dichtingen en vorming van bezinksel. Silicone remolie vermijdt al deze problemen omdat het niet hygroscopisch en geen vochtigheid opneemt. Glycol remolie daarentegen kan tot 6% water opnemen in het remsysteem. Dit water wordt geabsorbeerd uit de lucht of diffundeert doorheen de flexibele remleidingen. Het meest neemt de remolie water op via de lucht in de hoofdcilinder; te weten de ventilatieopening in de dop en de condensatie in de luchtruimte boven het olieniveau; ook het te lang open laten aan de atmosfeer van de hoofdcilinder en de remoliefles zijn aanleidingen tot opname van vochtigheid. Silicone remolie absorbeert een heel klein gedeelte vocht (0,0028%), en stopt dan met opname van vocht.

    Buiten het feit dat remoliën op basis van silicone een hoog kookpunt hebben en vanwege hun non-hygroscopische eigenschap, beschadigen zij niet de lak van de wagen; glycol vloeistoffen doen dat wel. Dit is van belang voor de wagens die meedoen aan concours d?élegance, waar een lek van glycol een ernstig schadelijk gevolg heeft. Toch heeft silicone remolie ook enkele negatieve eigenschappen. Zij zijn licht samendrukbaar; vooral bij nadering van hun kookpunt. Van geen belang bij normaal straatgebruik, maar wel de reden dat zij niet gebruikt worden bij racewagens. Omgekeerd kunnen remoliën voor racewagens niet gebruikt worden bij gewone wagen. Dit omwille van het feit dat de remolie hygroscopisch is en relatief laag ?nat? kookpunt heeft. Zij zouden uitzonderlijk goed werken op voorwaarde dat de remolie elke week vervangen wordt. Een ander nadeel van silicone remolie is dat eventuele luchtbellen niet dissiperen; zij verspreiden zich niet in de olie en komen bijgevolg niet tot aan de ontluchtingsplaatsen.

    Een volledig nieuw gerestaureerd remsysteem gevuld met remolie op basis van silicone zou een remsysteem met remolie op basis van glycol een aantal malen kunnen overleven. Het toevoegen van silicone remolie aan een remsysteem met een weinig vervuiling heeft het voordeel dat silicone de onzuiverheden zal trachten te concentreren. Het vormt klompen van glycol residu, van vocht en bezinksel; en vermijdt het dissiperen van de onzuiverheden doorheen de remvloeistof. Eventuele problemen zullen zich dan lokaliseren (lekken) in plaats van een volledig bederf van de remolie.


    TIP: wordt lid van de MGCCA, ontvang het schitterende MG News en dan moet ik geen copy/paste doen :wink:
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • MGF_TV
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1189
    GeregistreerdCOLON zo okt 24, 2004 7:39 pm
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, België

    door MGF_TV » di jan 11, 2005 11:35 am

    :o wow, nu ben ik toch wel effe stil geworden, das nogal eens een compleet antwoord :o
  • Demor
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3799
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 8:10 pm
    WoonplaatsCOLON Boekel, Nederland
    CONTACTCOLON

    door Demor » di jan 11, 2005 9:29 pm

    Klein vraagje: Wat hebben jullie betaald voor die leidingen?
    K&N 57i & Shield|52mm TB|Magnecor|Clear indicators|Foggy's|Trophy splitter|Trophy Mesh|Shocker bushes|Powerflex compl rear kit|New Wood fascia|Wood & Alloy gearknob (ingekort)|MKII Armrest|Walnut leer/groene piping|Chrome kit interieur|badged wieldopjes|Black Hard-Top|Electric Boot Lid Release|3de remlicht|Key/blipper mod|MG-EHBO kit|Windowstoppers|RVS bolts|New paintjob|Boot tidy|Bagage tas open kap.
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » di jan 11, 2005 9:43 pm

    ik dacht 65 euro incl. voor de voor- en achterremmen
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 13 en 0 gasten