Stuur scheef
  • Avatar gebruiker
    Pete
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1655
    GeregistreerdCOLON di okt 25, 2005 8:46 pm
    WoonplaatsCOLON Helmond, Nederland

    Stuur scheef

    door Pete » ma mei 18, 2009 11:16 am

    Vorige week heb ik met mijn rechter achterwiel een ronde curbstone geraakt. Het ding lag in het hoge gras en ik ging een beejte te strak door de bocht. Het klonk als een hele felle "PANG!" (kan het niet anders omschrijven) en ik was bang dat er een stuk uit mijn velg was. Na controle bleek de velg helemaal niet geraakt te zijn en zat er allleen een afdruk van de steen in zijkant van de band.
    Ik kwam er pas de volgende dag achter dat mijn stuur nu een graad of 10 a 20 naar rechts staat als ik precies rechtdoor rij. Ik heb de bandenspanning gecontroleerd. Die was wel wat laag op die band maar na het oppompen bleef de stuur afwijking gelijk. Ik ervaar ook dat de auto niet meer zo goed spoort als voorheen.

    Hebben jullie een idee waar dit probleem kan zitten? Is het slechts een kwestie van uitlijnen? Dat soort zaken.

    Alvast bedank!
    Pete
    MGTF 135 - Pearl black
  • Avatar gebruiker
    Remieme
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 5296
    GeregistreerdCOLON vr feb 10, 2006 8:33 pm
    WoonplaatsCOLON Bergen op Zoom (NL)

    door Remieme » ma mei 18, 2009 11:20 am

    Denk dat je inderdaad de boel opnieuw moet laten uitlijnen.
    Daar kunnen ze gelijk ook je stuur weer in de juiste positie afstellen.
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » ma mei 18, 2009 4:47 pm

    Als je achter iets raakt en het is dusdanig krom dat je stuur 10-20 graden scheef staat zou ik persoonlijk heel voorzichtig naar de uitlijn boer rijden om de schade te laten bepalen. Wellicht kwestie van uitlijnen maar klinkt erger dan dat.
    Building >200BHP K-series
  • Wiellem
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 338
    GeregistreerdCOLON do apr 09, 2009 8:50 am
    WoonplaatsCOLON omg 's Hertogenbosch

    door Wiellem » ma mei 18, 2009 5:08 pm

    Misschien dat e stuurbekrachtiging opnieuw afstellen ook het probleem kan verhelpen?
    MGF 1.8 MY2000 BRG
    Trophy koplampen - MGTF achterlichten - Janspeed uitlaat - 52mm TTB - K&N 57i filter - 16 inch 11-spoke MGTF160 velgen - MG red AP's - Pioneer TS-WX11A Subwoofer - Rolbeugel
  • StevenMG
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 338
    GeregistreerdCOLON ma dec 15, 2008 6:59 pm
    WoonplaatsCOLON Berchem

    door StevenMG » ma mei 18, 2009 6:41 pm

    Ik denk draagarm geraakt achteraan waardoor de uitlijning van de wagen niet meer correct is.
    Zeker niet te lang mee rijden zoals hij is, anders kan je na 10000km nieuwe band(en) steken...

    Als het niet te erg is kan je dat gewoon laten uitlijnen en dan zou dat terug ok moeten zijn. Ze zullen dat daar wel kunnen zien of het erg is of niet. 10 - 20° lijkt me niet echt erg tbh...

    vraag waar je hem laat uitlijnen of ze het wiel effe kunnen demonteren en zien of de velg nog recht staat.
    Het zou kunnen dat misschien de velg krom is, maar ik weet niet of dit ook een scheef stuur tot gevolg kan hebben. De velg moet niet altijd geraakt zijn om krom te staan, het is tenslotte maar aluminium en een band kan echt veel krachten zetten op zo'n velg als je ergens tegen botst.
    MGTF160 '03 Xpower grey.
    mods: DVA K06A kit, Piper 4-2-1, Piper sportkat., Daytona, Vader intake, Gaz suspension kit,...
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » di mei 19, 2009 12:08 pm

    Ik denk (en hoop voor jou) dat beide zaken weinig met elkaar te maken hebben. Weet je zeker dat je stuur voorheen 100% recht stond ?

    Verder grondig laten checken door iemand met verstand (en een blik onder de wagen).
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Avatar gebruiker
    HansZ
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 152
    GeregistreerdCOLON vr dec 12, 2008 12:34 pm
    WoonplaatsCOLON Cothen

    door HansZ » di mei 19, 2009 2:42 pm

    Door aan de spoorstangen te draaien komt alles in lijn, dus ook je stuur t.o.v. de wielen. Maar wel laten uitlijnen.[/img]
    - MG TF 2003 Tahiti Blue, K&N luchtfilter, Bastuck sportuitlaat,
    - Renault Megane TCE.
    - Toyota Aygo.
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    door schrokke » wo mei 20, 2009 12:48 pm

    Er goed op toezien dat ze het niet oplossen met alleen de voorwielen te verstellen.
    Het probleem zit in uw rechter achterwiel, dat moet terug op het juiste spoor gezet worden.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » wo mei 20, 2009 4:38 pm

    Aan het rechter achterwiel gaan ze wel niet veel kunnen bijregelen wat de sporing betreft :wink:
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » wo mei 20, 2009 4:54 pm

    Bruno schreefColonAan het rechter achterwiel gaan ze wel niet veel kunnen bijregelen wat de sporing betreft :wink:


    :?:

    Dat is juist het enige wat je kan afstellen aan de achterkant ?
    Building >200BHP K-series
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » wo mei 20, 2009 6:01 pm

    Helemaal juist Sander,
    Tja mijn antwoord was inderdaad een beetje onduidelijk en kort en eigenlijk kompleet verkeerd geformuleerd, mea culpa ! :oops:
    Toe- en inspoor kan je uiteraard wel regelen op een F achteraan (dat is trouwens niet alle auto's gegeven), maar meestal is het zo dat als je een dorpel opgaat, de camber een serieuze klap krijgt, en dat is dus niet te regelen. Daar doelde ik op. Ik vrees dus dat, indien de borduur zwaar geraakt is, je niks gaat kunnen bijregelen.
    Ik weet er meerder rondrijden waar de camber links of rechts achter, serieus uit de haak staat. :?
    Je kan inderdaad de sporing wat proberen te regelen, maar ik vrees dat het weinig uit gaat halen indien je een klap hebt gehad achteraan. :cry:
    Caster is zelfs ook een beetje te regelen (mist gefoefel) : via trekstang en wat creativiteit. Standaard kan dit niet. (ook KPI is niet regelbaar trouwens :wink: )
    Bij een Tf kan al iets meer geregeld worden...
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » wo mei 20, 2009 9:22 pm

    Bruno schreefColonBij een Tf kan al iets meer geregeld worden...


    De eerste TF-en wel, later is dat omwille van kosten gecancelled ;)
    Building >200BHP K-series
  • Avatar gebruiker
    Mr. Dj M.
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3707
    GeregistreerdCOLON wo okt 15, 2008 9:13 pm
    WoonplaatsCOLON Nieuwerkerk a/d IJssel

    door Mr. Dj M. » wo mei 20, 2009 9:24 pm

    Vanaf een bepaald bouwjaar Sander?
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » wo mei 20, 2009 9:27 pm

    Geen idee eigenlijk !
    Building >200BHP K-series
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    door schrokke » do mei 21, 2009 12:49 am

    schrokke schreefColonEr goed op toezien dat ze het niet oplossen met alleen de voorwielen te verstellen.
    Het probleem zit in uw rechter achterwiel, dat moet terug op het juiste spoor gezet worden.


    Ook mijn antwoord was wat kort door de bocht. :?

    Doordat de afwijking niet zo groot is, kan je hopen dat het met de spoorstang bij te regelen is.
    Is dat niet zo, dan is het m i verkeerd om dat snel even met de voorwiel afstelling te fixen. Dat komt nooit echt goed, uw auto wordt dan een bandenvreter, zuipschuit en onstabiel in bochten.

    Beter is dan om de kromme onderdelen te vervangen zodat uw achterwiel terug binnen norm staat. Het is moeizamer, tijdrovender en duurder, maar het bespaart je hoop ergernis achteraf.

    Eigenlijk zou er eerst eens moeten gemeten worden wat er scheef staat.
    Is dat enkel de sporing, dan is dat waarschijnlijk op te lossen met de spoorstang of de draagarm.
    Staat de wielvlucht buiten tolerantie, is 9 op 10 de wieldrager krom.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 16 en 0 gasten