Heftig tikkende klep
  • whelmond
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 102
    GeregistreerdCOLON di okt 02, 2007 8:09 pm
    WoonplaatsCOLON Wijchen

    Heftig tikkende klep

    door whelmond » di mei 12, 2009 9:06 am

    Ik zit met een probleempje geloof ik...

    nadat ik gisteravond lange tijd redelijk hard heb gereden (140-160, warme motor) hoor ik sindsdien 1 klep erg hard tikken, maakt niet uit op welk toerental.

    Soms klinkt het wat harder dan anders. Als ik bijvoorbeeld afrem en dan stationair sta is het voor eens seconde of 30 wat minder hard, maar nog steeds aanwezig.

    Olie heb ik al gecontroleerd, maar dat lijkt goed te zijn. Wat zou dit kunnen zijn.. kromme klep? en moet dit zsm gerepareerd worden of kan het niet veel schade aanrichten?

    Gr. Wout
    MG TF LE80 zwart
  • StevenMG
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 338
    GeregistreerdCOLON ma dec 15, 2008 6:59 pm
    WoonplaatsCOLON Berchem

    door StevenMG » di mei 12, 2009 9:30 am

    Klepstoter defect ??

    Alhoewel ik dit nog nooit gezien heb bij een TF.
    Het zou mij verbazen

    Ben je zeker dat het een klep is ?

    Het zou kunnen dat het een roulement in je versnellingsbak is ?
    Dat geeft ook soms een tikkend geluid.
    MGTF160 '03 Xpower grey.
    mods: DVA K06A kit, Piper 4-2-1, Piper sportkat., Daytona, Vader intake, Gaz suspension kit,...
  • whelmond
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 102
    GeregistreerdCOLON di okt 02, 2007 8:09 pm
    WoonplaatsCOLON Wijchen

    door whelmond » di mei 12, 2009 9:44 am

    Hij tikt ook als ik stationair sta (voor het stoplicht bijvoorbeeld)

    Het tikken gaat ook heel duidelijk mee met het toerental. De motor loopt (naar mijn idee) wel redelijk normaal..

    Klepstoter zeg je... wat is dat, en is het duur?
    MG TF LE80 zwart
  • StevenMG
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 338
    GeregistreerdCOLON ma dec 15, 2008 6:59 pm
    WoonplaatsCOLON Berchem

    door StevenMG » di mei 12, 2009 10:04 am

    Ik denk een roulement in de versnellingsbak eerlijk gezegd. Op mijn vorige versnellingsbak had ik ook een dergelijk geluid soms, precies aan tikkende klep, maar toch niet.

    Hoor eens of het geluid niet uit de versnellingsbak komt.
    MGTF160 '03 Xpower grey.
    mods: DVA K06A kit, Piper 4-2-1, Piper sportkat., Daytona, Vader intake, Gaz suspension kit,...
  • whelmond
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 102
    GeregistreerdCOLON di okt 02, 2007 8:09 pm
    WoonplaatsCOLON Wijchen

    door whelmond » di mei 12, 2009 10:19 am

    Hmm.. ik zal eens luisteren..

    Maar als het uit de versnellingsbak komt zou ik dat toch niet horen als ik stil sta? (in de versnelling of in de neutraal..). Als ik stil sta en ik geef gas gaat het tikken ook sneller (met of zonder koppeling..)
    MG TF LE80 zwart
  • StevenMG
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 338
    GeregistreerdCOLON ma dec 15, 2008 6:59 pm
    WoonplaatsCOLON Berchem

    door StevenMG » di mei 12, 2009 10:41 am

    whelmond schreefColonHmm.. ik zal eens luisteren..

    Maar als het uit de versnellingsbak komt zou ik dat toch niet horen als ik stil sta? (in de versnelling of in de neutraal..). Als ik stil sta en ik geef gas gaat het tikken ook sneller (met of zonder koppeling..)


    Ik weet het niet hoor, ik zeg maar wat ik denk. Als je stil staat draait wel nog de prise-as in je versnellingsbak.
    MGTF160 '03 Xpower grey.
    mods: DVA K06A kit, Piper 4-2-1, Piper sportkat., Daytona, Vader intake, Gaz suspension kit,...
  • StevenMG
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 338
    GeregistreerdCOLON ma dec 15, 2008 6:59 pm
    WoonplaatsCOLON Berchem

    door StevenMG » di mei 12, 2009 10:44 am

    Tikkend geluid kan echt vanalles zijn, het is echt moeilijk te zeggen.
    MGTF160 '03 Xpower grey.
    mods: DVA K06A kit, Piper 4-2-1, Piper sportkat., Daytona, Vader intake, Gaz suspension kit,...
  • Erwin-VVC
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 126
    GeregistreerdCOLON di feb 05, 2008 7:40 pm
    WoonplaatsCOLON woonplaats invullen aub.

    door Erwin-VVC » di mei 12, 2009 10:52 am

    Heb je al een reiniger voor je stoters gebruikt ? ik zou eerst even voor die 10 tot 15 euro een goed middel halen om je stoters te reinigen.

    Een zacht tikkend geluid wat met toerental meegaat is vaak een stoter die niet goed werkt. Een ratelend geluid dat steeds harder wordt bij verhoogd toerental is waarschijnlijk een klep die de zitting raakt en dus krom is.

    succes
  • whelmond
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 102
    GeregistreerdCOLON di okt 02, 2007 8:09 pm
    WoonplaatsCOLON Wijchen

    door whelmond » di mei 12, 2009 12:09 pm

    Nou, als ik dus normaal rijd is het toch echt wel een harde tik, zo hard dat ik hem kan horen als ik 120 in de 5 rij.

    Zoals ik al zei wordt het geluid wel iets zachter als ik afrem (niet op de motor)

    Wat bedoel je met ratelend geluid.. ?
    MG TF LE80 zwart
  • Ian
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1246
    GeregistreerdCOLON di apr 15, 2008 6:13 pm
    WoonplaatsCOLON Schilde

    door Ian » di mei 12, 2009 12:21 pm

    misschien je olie eens nakijke?
  • whelmond
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 102
    GeregistreerdCOLON di okt 02, 2007 8:09 pm
    WoonplaatsCOLON Wijchen

    Re: Heftig tikkende klep

    door whelmond » di mei 12, 2009 12:51 pm

    whelmond schreefColon...Olie heb ik al gecontroleerd, maar dat lijkt goed te zijn....


    Staat netjes tussen Min en Max..
    MG TF LE80 zwart
  • Bruce
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 7787
    GeregistreerdCOLON vr jul 29, 2005 11:39 am
    WoonplaatsCOLON Zevenhuizen (NL)

    door Bruce » di mei 12, 2009 1:33 pm

    Afspraak maken op de Berg?
    Witte pinkers,stoelverwarming,K&N 57i,52 mm TTB,glazen windscherm,,LLW kitje,mk2 middensteun,de-cat pijp,Phoenix exhaust,TF-LE-80th An. velgen,TF radiator,Trophy splitter,lowering pins,HID koplampen,Momo pook,zwarte raamomlijsting,Alu. teller ringen,zwarte trophy inserts,trophy uitlaat spruitstuk,mk2 downpipe,AP's,304 schijven, Piper Cams,Trophy spoiler,Viper stripes,Magnacor leads, KH-splitter,DVA head, Emerald ECU and mapping
  • Erwin-VVC
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 126
    GeregistreerdCOLON di feb 05, 2008 7:40 pm
    WoonplaatsCOLON woonplaats invullen aub.

    door Erwin-VVC » di mei 12, 2009 1:43 pm

    whelmond schreefColonNou, als ik dus normaal rijd is het toch echt wel een harde tik, zo hard dat ik hem kan horen als ik 120 in de 5 rij.

    Zoals ik al zei wordt het geluid wel iets zachter als ik afrem (niet op de motor)

    Wat bedoel je met ratelend geluid.. ?


    Geen echt tikkend geluid maar meer een rrrrrrrrrrrrrrrrrrrr geluid beter kan ik het zo niet voordoen. Maar tikkend is echt zoals je de kleppen hoort tikken maar dan wat harder en ratelen is echt een ratelend geluid wat klinkt alsof er iets van ijzer op elkaar loopt. het laatste zou dan de klep kunnen zijn die de zitting raakt.
  • whelmond
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 102
    GeregistreerdCOLON di okt 02, 2007 8:09 pm
    WoonplaatsCOLON Wijchen

    door whelmond » di mei 12, 2009 2:05 pm

    Bruce schreefColonAfspraak maken op de Berg?


    Veel over gehoord... goede verhalen doen de ronde..


    Als de motor stationair draait is het heel duidelijk TIK TIK TIK TIK een 2/3 keer per seconde.. Als ik gas geef ja dan klikt het op een gegeven moment wel als rrrrrrrrrrrrrrrrrr.

    Zijn er nog andere manieren om het probleem te bepalen.. zou het er ook mee te maken kunnen hebben dat ik een stuk lang hard heb gereden?
    MG TF LE80 zwart
  • Erwin-VVC
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 126
    GeregistreerdCOLON di feb 05, 2008 7:40 pm
    WoonplaatsCOLON woonplaats invullen aub.

    door Erwin-VVC » di mei 12, 2009 2:20 pm

    whelmond schreefColon
    Bruce schreefColonAfspraak maken op de Berg?


    Veel over gehoord... goede verhalen doen de ronde..


    Als de motor stationair draait is het heel duidelijk TIK TIK TIK TIK een 2/3 keer per seconde.. Als ik gas geef ja dan klikt het op een gegeven moment wel als rrrrrrrrrrrrrrrrrr.

    Zijn er nog andere manieren om het probleem te bepalen.. zou het er ook mee te maken kunnen hebben dat ik een stuk lang hard heb gereden?


    Als je een auto lang op hoog toerental laat rijden dan gaan de kleppen zweven en kunnen de zittingen verbranden en de kleppen krom raken.
    Maar als ik het zo hoor dan heb jij of een stoter vasthangen of toch echt een klep die de zitting raakt.

    Met een agressief reinigingsmiddel maakt je 9 van de 10 stoters wel los (vroeger werd er ook wel eens een scheutje diesel bij de olie gedaan) maar pas hier maar mee op en altijd je olie vervangen nadien. gebruikt overigens wel een vol syntheet 5W40 die is lekker dun en smeert super.
    Ga je mixen met 10W40 dan kan je problemen krijgen met je smering.
    En gebruik een olie met een hoge kwalificatie.

    De klep kun je testen door een compressie test te doen. heb je compressie verlies dan zal je op zeker klepschade hebben.

    Even bij bruno aangaan kan geen kwaad. Gezellige vent en weet veel van MG's :lol: :lol:

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 18 en 0 gasten