BUTTON_POST_REPLY 5 berichten Pagina 1 van 1
Bandendruk
  • Wiellem
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 338
    GeregistreerdCOLON do apr 09, 2009 8:50 am
    WoonplaatsCOLON omg 's Hertogenbosch

Bandendruk

door Wiellem » di apr 28, 2009 3:17 pm

Ik heb een hele tijd geleden nieuwe banden (en velgen) onder de MGF gezet en heb die na een tijdje bijgepompt naar voor 1.7 en achter 1.9 bar zoals dat bij de oude banden moest zijn.

Nu las ik een engels MG forum dat er bij verschil in banden voor en achter zoals bij de Trophy een andere bandenspanning vereist is.

Nou zijn bij mij de banden voor 195/45 en achter 215/40 wat volgens dat schema leidt tot een bandendruk van 1.7 voor en 2.5 achter.

Vanmiddag heb ik dit gedaan en het rijd een stukje anders maar mijn vraag luidt nu is dit goed?

195/45 ZR16 (front) - 24 lbf/in ......... 1.7 bar
    215/40 ZR16 (rear) - 36 lbf/in ......... 2.5 bar
    MGF 1.8 MY2000 BRG
    Trophy koplampen - MGTF achterlichten - Janspeed uitlaat - 52mm TTB - K&N 57i filter - 16 inch 11-spoke MGTF160 velgen - MG red AP's - Pioneer TS-WX11A Subwoofer - Rolbeugel
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

door ErikB » di apr 28, 2009 3:47 pm

Goh ... 't Is allemaal een beetje 'persoonlijk'. Op z'n minst kan je zeggen dat het bepaald wordt door je eigen voorkeur en het merk/type van je banden. Belangrijk is namelijk de zijdelingse stevigheid van de band die in de bochten wordt aangesproken. Een hogere bandendruk gaat dat wat verstevigen (vermoed ik). Heb je reeds banden die gekend zijn voor hun stevige 'wangen', dan kan je gerust doen met iets minder.
    Maar nog eens, iedereen moet het een beetje uitzoeken en ervaren.

Zelf heb ik met die maten: 1.9 vooraan en 2.1 achteraan.
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • StevenMG
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 338
    GeregistreerdCOLON ma dec 15, 2008 6:59 pm
    WoonplaatsCOLON Berchem

door StevenMG » di apr 28, 2009 3:52 pm

In de garage bij ons zetten we ze altijd op 1.9 voor en 2.5 achter.
    De rede dat ze achteraan harder worden gezet is eigenlijk gewoon omdat ze nogal gevoelig zijn voor spoorvorming.
    MGTF160 '03 Xpower grey.
    mods: DVA K06A kit, Piper 4-2-1, Piper sportkat., Daytona, Vader intake, Gaz suspension kit,...
    Mr. Dj M.
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3707
    GeregistreerdCOLON wo okt 15, 2008 9:13 pm
    WoonplaatsCOLON Nieuwerkerk a/d IJssel

door Mr. Dj M. » di apr 28, 2009 4:12 pm

Zachter betekend inderdaad makkelijker spoorvorming en het kost meer brandstof natuurlijk. Te hard is echter ook niet goed natuurlijk, dat gaat weer ten koste van je grip, maar dat geld ook voor te zacht.

Ik denk dat je niet teveel moet afwijken van wat opgegeven wordt, ik denk dat je er vanuit mag gaan dat die waardes toch wel bepaald zijn met het oog op overall maximum prestaties van de band, maar natuurlijk zijn de ervaringen van anderen daarin belangrijk.
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

door Bruno » di apr 28, 2009 10:25 pm

Ik zet ze meestal vooraan op 1.9 of 2.0 en achteraan dan op 2.0 of 2.1.
    Achteraan 100 gram meer, omdat het gewicht vooral daar ligt.
    Zelf vind ik dit het prettigst aanvoelen, en op wagens die wat gevoelig zijn aan wegtrekken bij acceleratie, is het meestal met die waarden dan wat beter.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

- YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
BUTTON_POST_REPLY 5 berichten Pagina 1 van 1