stuurbekrachtiging die voor de helft' functioneert
  • Brooklands
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 4388
    GeregistreerdCOLON wo jul 06, 2005 4:21 pm

    stuurbekrachtiging die voor de helft' functioneert

    door Brooklands » zo apr 19, 2009 9:22 pm

    Onderstaande vraag kreeg ik per mail binnen. Iemand enig idee wat hier aan de hand is. Ik zal de eigenaar berichten dat zijn vraag hier staat en hopelijk krijgen we er een forumlid voor terug.

    "Ik heb onlangs een MG F gekocht (tweede hands uit 1999). Ben er tevreden over maar 1 ding valt me op:
    Ten aanzien van de stuurbekrachtiging is het zo dat deze 'voor de helft' functioneert. Als ik naar links stuur gaat dit uiterst eenvoudig. Als ik naar rechts stuur gaat dat behoorlijk zwaarder. Kent u dit verschijnsel of moet ik denken aan een storing in deze bekrachtiging?"
  • Avatar gebruiker
    Janmgf
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 431
    GeregistreerdCOLON wo okt 15, 2008 5:28 pm
    WoonplaatsCOLON Tilburg NL

    door Janmgf » zo apr 19, 2009 9:52 pm

    Ik ben afgelopen zaterdag bij de sleuteldag van de MGCC regio West-Brabant /Zeeland geweest. Dat was bij garage Touw in Koudekerke.

    In de garage stond een MGF met hetzelfde probleem.
    Volgens de garagist was de enige oplossing een nieuwe bekrachtiger plaatsen.
    Misschien kan je contact met hem opnemen.
    Succes ermee :!:
    MGF 1.8i Mk II, BRG, Cream/Walnut leer, Bright Grille Kit, Bootrack, LLW kit, bj.2000
    Mijn andere auto's zijn een Oldsmobile 88 Dynamic Holiday Coupe uit 1958 en een Peugeot 3008 Allure Aut.
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » zo apr 19, 2009 9:58 pm

    ik zou toch eerst even de grote calibratietruuk toepassen.
    http://74.125.79.132/translate_c?hl=de& ... pXXVZxILvQ

    Normaal zijn de symptomen anders, maar ik zou het toch eerst checken.
    Een Epas van Elton's TF heb ik trouwens nog liggen, of komt hij uit een Mitsubishi :lol: ...denk ik !
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » ma apr 20, 2009 8:20 am

    Kan bijna niets anders zijn dan de grote calibereratie truk.

    Een eerste controle is om de stuurbekrachtiging uit te schakelen met de grote zekering op het linker schutbord. Dan moet de boel weer gewoon in evenwicht zijn (alleen dan zonder bekrachtiging)
    Laatst bijgewerkt door 1 op Kasper, in totaal 0 keer bewerkt.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » ma apr 20, 2009 9:12 am

    Voorkant opkrikken en kijken of je wielen automatisch een bepaalde kant op trekken als je het contact op zet. Als de F niet een bepaalde kant op trekt heeft calibratie geen zin. Het zou een defect aan het stuurhuis kunnen zijn maar het kan ook een probleem met de geometrie aan de voorkant zijn b.v. door een ongeval. Ik zou eerst een uitlijner bezoeken alvorens een stuurhuis te steken aangezien dat heel duur is.
    Building >200BHP K-series
  • Nem58
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1102
    GeregistreerdCOLON za apr 01, 2006 3:53 pm
    WoonplaatsCOLON Son en Breugel

    door Nem58 » ma apr 20, 2009 9:20 am

    Ik heb hetzelfde probleem. Volgens de garage is het "iets" in het stuurhuis en zou deze vervangen moeten worden. Maar mij garage heeft natuurlijk een eigen oplossing die veel beter is en maar €250,- kost.

    Wat precies de oplossing is? geen idee.. ga zelf wel op onderzoek uit,
    uhm... geen F meer maar een Hyundai Tucson.
  • RacingGreen
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 468
    GeregistreerdCOLON wo apr 15, 2009 5:27 pm
    WoonplaatsCOLON 3582 Koersel

    door RacingGreen » ma apr 20, 2009 11:17 am

    Mijn servo werkt momenteel helemaal niet meer. Heeft jarenlang feilloos gewerkt. Sinds enige tijd viel deze tijdelijk uit, maar sprong terug aan na enkele meters rijden. Momenteel springt deze niet meer aan dus rij al even rond met een loodzwaar stuur (enkel merkbaar bij lage snelheden).
    Dit wordt aanstaande maandag nagekeken in de garage -> servo controleren, rode bakje in het zekeringencompartiment vervangen.
    Ik heb de indruk dat de electronica van mijn F vervloekt is!
  • Avatar gebruiker
    RSV
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 432
    GeregistreerdCOLON wo feb 06, 2008 7:33 pm
    WoonplaatsCOLON Lier - Belgie

    door RSV » di apr 21, 2009 1:07 pm

    In het slechtste geval is dit miss iets
    http://cgi.ebay.co.uk/mgf-power-steerin ... 240%3A1318
    MGF 1999 -antraciet -K&N- 52mm TTB-Trophy inserts,lowering pins
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » di apr 21, 2009 9:40 pm

    @ RacingGreen:
    de stuurbekrachtiging werkt ook niet zodra de snelheidsmeter het niet doet, daar is veelal het totaal uitvallen van de stuurbekrachtiging aan te wijten.

    Voor een Mk1 is de aandrijving van de snelheidsmeter mechanisch, voor alle latere types is dit electrisch.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • RacingGreen
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 468
    GeregistreerdCOLON wo apr 15, 2009 5:27 pm
    WoonplaatsCOLON 3582 Koersel

    door RacingGreen » wo apr 22, 2009 10:11 am

    Kasper schreefColon@ RacingGreen:
    de stuurbekrachtiging werkt ook niet zodra de snelheidsmeter het niet doet, daar is veelal het totaal uitvallen van de stuurbekrachtiging aan te wijten.

    Voor een Mk1 is de aandrijving van de snelheidsmeter mechanisch, voor alle latere types is dit electrisch.


    Maar de snelheidsmeter doet het wel, terwijl de servo niets meer doet. De garagist waar de F maandag naar toe gaat zei alvast dat het kon te maken hebben met het rode bakje dat in het zekeringencompartiment zit (en dat bij mij steevast problemen geeft). Hij beweerde ook dat het GEEN servo is maar een elektronische bekrachtiging...??? Does this make sense?
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » wo apr 22, 2009 10:59 am

    RacingGreen schreefColonHij beweerde ook dat het GEEN servo is maar een elektronische bekrachtiging...??? Does this make sense?


    Gelukkig je garagist heeft het bij het goede eind. De MGF is de eerste commercieel verkrijgbare auto met goed werkende elektrische stuurbekrachtiging.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • RacingGreen
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 468
    GeregistreerdCOLON wo apr 15, 2009 5:27 pm
    WoonplaatsCOLON 3582 Koersel

    door RacingGreen » wo apr 22, 2009 11:53 am

    Kasper schreefColon
    RacingGreen schreefColonHij beweerde ook dat het GEEN servo is maar een elektronische bekrachtiging...??? Does this make sense?


    Gelukkig je garagist heeft het bij het goede eind. De MGF is de eerste commercieel verkrijgbare auto met goed werkende elektrische stuurbekrachtiging.


    behalve in mijn F dan :(
    En die mechanieker kent er wel wat van, is wekelijks met MGs bezig dus vertrouw hem mijn F wel toe!
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » wo apr 22, 2009 12:04 pm

    Met uitzondering van het incidenteel naar een zijde meer bekrachtigd zijn, (calibratie) hoor ik eigenlijk nooit iemand klagen over dit systeem. Ik bedoelde met goed werkend overigens hier duidelijk: goed in de zin van: juiste mate van bekrachtiging en goed weggevoel.

    Overigens schakel ik mijn stuurbekrachtiging vaak uit met m'n EPAS switch. Zeker op mooie glooiende wegen waar je met 40+ km/h kunt rijden een prettige ervaring.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » wo apr 22, 2009 10:48 pm

    Kasper schreefColonGelukkig je garagist heeft het bij het goede eind. De MGF is de eerste commercieel verkrijgbare auto met goed werkende elektrische stuurbekrachtiging.


    Nope, werd ook o.a. bij opel gebruikt !

    Ondertussen trouwnes de schoolcursus nog eens ter hand genomen en wat blijkt : T'is een veel voorkomende ziekte die optrad bij Opel. Zelfs zo veel dat 2 de hands stukken niet meer te vinden zijn. een nieuw motortje voor het stuurhuis (want daar zit de fout) kostte bij Opel 1500 euro + plaatsing, vandaar dat veel Opels met de fout bleven rondtuffen.

    M.a.w., zoek niet verder, t'is gewoon het motortje dat stuk zou zijn en dat vervangen dient te worden. dit 2de hands vinden voor een MG is echter appeltje, eitje, al zal het wel een compleet stuurhuis zijn dan dat te koop wordt aangeboden.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » wo apr 22, 2009 11:24 pm

    Bruno schreefColon
    Kasper schreefColonGelukkig je garagist heeft het bij het goede eind. De MGF is de eerste commercieel verkrijgbare auto met goed werkende elektrische stuurbekrachtiging.


    Nope, werd ook o.a. bij opel gebruikt !
    ...

    [quote http://groups.google.nl/group/nl.auto/b ... a5530c879b] "Corsa B is in 1993 op de markt gekomen maar zover terug heb geen info.
    Vanaf 1996 zat el. stuurbekrachtiging op de duurde uitvoeringen (GSi, GLS en
    CDX) "


    1996, MGF : 1995 :lol: :lol:
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 16 en 0 gasten