Minister Eurlings: 'De luchtkwaliteit verbetert enorm als auto's gewoon kunnen doorrijden en niet in de file staan.' FOTO JOOST HOVING
Als iemand een enorme hekel heeft aan files, dan is het de minister van Verkeer wel. ,,Die files zijn zó verschrikkelijk slecht voor ons land. Juist nu, in deze tijd van crisis, zien we dat economische groei niet vanzelfsprekend is. We moeten durven investeren in de infrastructuur. Doorstroming van het verkeer is immers keihard nodig voor onze economie.’’
Als minister van Verkeer kunt u het fileprobleem aanpakken. Bent u tevreden over wat u tot nu toe hebt bereikt?
,,Het gaat allemaal niet zo snel als ik zou willen. Toen ik aantrad als minister, schrok ik er enorm van hoe inspraakprocedures de wegenaanleg jarenlang kunnen vertragen. Ik ben ingenieur, maar had beter jurist kunnen zijn. Gemiddeld elf jaar duurt het voordat een knelpunt in ons wegennet is aangepast. Ziekelijk hoe die procedures zijn misbruikt als speeltuin voor organisaties en advocaten. Onder het mom van het milieu, maar daar heeft het echt niks mee te maken. Sterker nog, de luchtkwaliteit verbetert enorm als auto’s gewoon kunnen doorrijden en niet in de file staan.
,,Prima dat we in dit land gesteld zijn op het poldermodel en iedereen bij een beslissing willen betrekken, maar op een gegeven moment moet je toch echt knopen doorhakken. Die zieke bestuurscultuur moeten we nu eindelijk maar eens aanpakken.
,,De Spoedwet Wegverbreding, die dertig door vertraging geteisterde projecten bevat, is nu gelukkig door de Tweede Kamer omarmd. Komende week verdedig ik hem in de Eerste Kamer. Als over twee jaar mijn ambtstermijn afloopt, hoop ik dat die schoppen eindelijk eens de grond in zijn gegaan. Ik wil de minister zijn die het verschil heeft gemaakt.’’
Het is duidelijk dat u zich persoonlijk ergert aan het fileprobleem. Misschien ook wel omdat u autorijden zo leuk vindt?