Minister Eurlings: 'De luchtkwaliteit verbetert enorm als auto's gewoon kunnen doorrijden en niet in de file staan.' FOTO JOOST HOVING
Als iemand een enorme hekel heeft aan files, dan is het de minister van Verkeer wel. ,,Die files zijn zó verschrikkelijk slecht voor ons land. Juist nu, in deze tijd van crisis, zien we dat economische groei niet vanzelfsprekend is. We moeten durven investeren in de infrastructuur. Doorstroming van het verkeer is immers keihard nodig voor onze economie.’’
Als minister van Verkeer kunt u het fileprobleem aanpakken. Bent u tevreden over wat u tot nu toe hebt bereikt?
,,Het gaat allemaal niet zo snel als ik zou willen. Toen ik aantrad als minister, schrok ik er enorm van hoe inspraakprocedures de wegenaanleg jarenlang kunnen vertragen. Ik ben ingenieur, maar had beter jurist kunnen zijn. Gemiddeld elf jaar duurt het voordat een knelpunt in ons wegennet is aangepast. Ziekelijk hoe die procedures zijn misbruikt als speeltuin voor organisaties en advocaten. Onder het mom van het milieu, maar daar heeft het echt niks mee te maken. Sterker nog, de luchtkwaliteit verbetert enorm als auto’s gewoon kunnen doorrijden en niet in de file staan.
,,Prima dat we in dit land gesteld zijn op het poldermodel en iedereen bij een beslissing willen betrekken, maar op een gegeven moment moet je toch echt knopen doorhakken. Die zieke bestuurscultuur moeten we nu eindelijk maar eens aanpakken.
,,De Spoedwet Wegverbreding, die dertig door vertraging geteisterde projecten bevat, is nu gelukkig door de Tweede Kamer omarmd. Komende week verdedig ik hem in de Eerste Kamer. Als over twee jaar mijn ambtstermijn afloopt, hoop ik dat die schoppen eindelijk eens de grond in zijn gegaan. Ik wil de minister zijn die het verschil heeft gemaakt.’’
Het is duidelijk dat u zich persoonlijk ergert aan het fileprobleem. Misschien ook wel omdat u autorijden zo leuk vindt?
,,Ja, ik ben een echte autofreak. Tegenwoordig zit ik natuurlijk vooral op de achterbank van mijn dienstauto, een Audi A8. Een heerlijke auto hoor: ruim, comfortabel en hij heeft energielabel C. Maar mijn grote liefde betreft oude Italiaanse en Engelse auto’s. Die zijn met zoveel passie en trots gemaakt, grotendeels nog met de hand.
,,Helaas heb ik niet de handige handjes om een oldtimer te onderhouden. Mijn MG F is wat dat betreft de ideale oplossing. Hij bezit moderne techniek, want hij is uit 1999, maar vertoont overduidelijk de klassieke trekjes. Zodra ik achter het stuur zit, is het echt genieten. Hij heeft een middenmotor, wat je duidelijk voelt als je ermee rijdt. En hij is zo mooi! Helemaal ontworpen als sportieve cabrio en niet afgeleid van een bestaande auto. Als ik even de kans heb, gooi ik de kleren achterin en ga ik met die auto op weg naar het zuiden. Niks vooraf bepaald, maar zien waar we terecht komen. Heerlijk!’’
Hoe ver gaat die autoliefhebberij van u? Hoort hard rijden daar ook bij en is dat wel te verenigen met uw ministeriële verantwoordelijkheid voor de verkeersveiligheid?
,,Het is ontzettend leuk om eens lekker snel op te trekken met een sportieve auto. Maar vervolgens houd ik mij wel altijd aan de maximumsnelheid. Mijn laatste bon voor een snelheidsovertreding dateert alweer van jaren geleden.’’
Daarover gesproken, ik zie heel veel snelheidscontroles langs snelwegen, maar zelden in een woonwijk, bij scholen of bij winkelcentra waar het risico van ongevallen het grootst is.
,,Ja, daar verbaas ik mij ook over. Snelwegen zijn de veiligste wegen die we hebben. In woonwijken, bij scholen en bij winkelcentra, waar de risico’s veel groter zijn, wordt niet of nauwelijks gecontroleerd. Dat is verkeerd. We moeten ervoor waken dat we als overheid onze geloofwaardigheid niet verliezen. Snelheidscontroles mogen niet de schijn wekken dat het er alleen maar om gaat zoveel mogelijk geld binnen te halen.
,,Ik heb deze kwestie ook bij de mensen van Justitie aangekaart. Er moet meer aandacht komen voor de snelheid binnen de bebouwde kom. En het is belangrijk dat we ons ook richten op andere, zo mogelijk nog grotere gevaren in het verkeer, zoals de mensen die met alcohol en drugs de weg op gaan. Dat is echt misdadig.’’
Uw pleidooi voor de auto staat in schril contrast met enkele van uw voorgangers, die vonden dat we de auto vaker moesten laten staan.
,,De oude politiek was anti-auto. Geheel onterecht. Het autoverkeer is heel hard nodig om onze economie draaiend te houden en hoort bij de welvaart. Wel moeten we als overheid stimuleren dat de mobiliteit vergroent. Bijvoorbeeld door er voor te zorgen dat er een goede infrastructuur voor elektrische auto’s komt.
,,Tegelijkertijd moeten we ook andere initiatieven ondersteunen, zoals het gebruik van biobrandstoffen. Want het is nog te vroeg om een keuze te maken. De markt moet uitwijzen welke kant het op gaat.
,,Ik vind het in elk geval wel heel prettig om te zien dat milieuvriendelijk autorijden niet saai hoeft te zijn. Vorig jaar maakte ik een ritje met een Lotus die op benzine, bio-ethanol én bio-methanol kan rijden. Ongelofelijk, wat ging dat hard! Ook elektrisch rijden is hartstikke leuk.’’
Vindt u dat de autofabrikanten genoeg doen voor het milieu?
,,Zeker, de auto-industrie draait als een tierelier als het om het milieu gaat. Ik vind het geweldig wat daar gebeurt. Kijk eens naar de hybrides van Toyota en Lexus. Volkomen terecht dat de Japanners zoveel succes daarmee hebben. Ook de Europese fabrikanten pakken nu snel door. Ik vind het geweldig dat een merk als BMW in z’n reclame de nadruk legt op CO2-uitstoot.
,,Zelfs met conventionele techniek, zoals de dieselmotor, wordt enorme vooruitgang geboekt. De industrie doet echt enorm zijn best. Een dieselauto uit 1975 vervuilde 50 keer zoveel als een moderne versie. Daarom ook is de sloopregeling, waarover we nu spreken, zo’n goed idee: oude vervuilende auto’s inruilen voor moderne, schone techniek. Maar mijn mooie MG krijgen ze niet, hoor. Zo lang als ik leef, blijf ik daarin rijden.’’
Bron: Algemeen Dagblad (20 maart 2009)

