Dit wordt weer ingewikkeld....... d'er zijn immers nogal wat opties als je voor een deftig (!!) setje schijven gaat. 'k Heb het dan niet over onze schijven, al dan niet met gaatjes.
- Carbon schijven: kom je maar zelden tegen aangezien ze nogal wat nadelen hebben. Ze slippen o.a. bij vochtig weer

't Gaat hier dus over pure koolstof in een koolstof struktuur.... onthoud
C-C
- Carbon keramische schijven: al heel wat gekender door de introductie op de Porsche 911. Dit ging trouwens niet zonder veel problemen, aangezien de eerste tests alles behalve vlotjes verliep (lokale brandjes). Het gaat hier om koolstofvezels in een ceramische (silicium carbide) matrix. Onthoud
C-SiC
- Titanium schijven bestaan eveneens, maar worden zeer zelden toegepast. Onthoud
Ti/Ti
- Schijven op basis van titanium komen al meer voor. Dikwijls heeft het oppervlak een behandeling gekregen of is er een extra layer op aangebracht van
TiC,
TiN of
TiB2 (C staat voor koolstof, Ti voor Titaan, N voor stikstof en B voor Boor). Dit om een grotere hardheid en frictie te krijgen.
Correct me if I am wrong.... 't is al een tijd geleden dat ik me hierin verdiept heb.