spelen met filters (Nu met geluid :-)
    Pete
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1655
    GeregistreerdCOLON di okt 25, 2005 8:46 pm
    WoonplaatsCOLON Helmond, Nederland

spelen met filters (Nu met geluid :-)

door Pete » zo okt 12, 2008 1:09 am

Vandaag een poging gedaan om mijn KN57 te reinigen. Dat is helaas niet gelukt, aangezien ik het filter niet langs de ECU naar buiten kon krijgen en daar ook nog de TF braces in de weg zitten.
    Terwijl ik zo met het filter zat te prutsen vroeg ik me af of ik het geluid van het filter kon veranderen door verschillende lengtes luchtbuis te gebruiken. (die gedachte heb ik al eens eerder gehad omdat de F van Coen zo veel meer geluid maakte dan mijn TF terwijl de lengte van de buis het enige vershil leek te zijn)
    De automaterialen winkel had echter geen korte verloop stukken van de juiste diameter. Maar aangezien de diameter van het filter gelijk is aan de diameter van de flens op de throtlebody (70mm) heb ik het filter direct (zonder buis) op de gasklep gemonteerd. Ziet er behoorlijk stoer uit 8)
    En toen maar eens een stukje gaan rijden... het geluid is echt brutal! De echte lage brom is een beetje verdwenen, maar het geluid is veel harder en agressiever. Het is ook wat scheller waardoor het veel meer als een racer klinkt. Op straat waren er meer mensen die opkeken dan met de standaard KN configuratie, ik zelf vond het geluid ook meer intimiderend dan voorheen. :twisted:

Al met al denk ik niet dat ik het zo laat, omdat ik vooral de lage brom van de KN mooi vindt en omdat dit toch wat veel boyracer/"meer geluid dan snelheid" heeft.

Maar zeker een geslaagd en leuk experiment! Moet je ook eens proberen als je je filter er och af hebt om te reinigen :)

Afbeelding

Grt
    Pete
    Laatst bijgewerkt door 2 op Pete, in totaal 0 keer bewerkt.
    MGTF 135 - Pearl black
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

door ErikB » ma okt 13, 2008 10:15 am

Je verhaal loopt in sync. met de ervaringen van de "Big Cone Test" (MG Enthusiasts van mei 1999), waarin cone filters die rechtstreeks op de TB werden gemonteerd als luidruchtiger werden beschouwd.
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Ian
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1246
    GeregistreerdCOLON di apr 15, 2008 6:13 pm
    WoonplaatsCOLON Schilde

door Ian » ma okt 13, 2008 10:23 am

doet dit schade? mag dit? overhitting enz?
  • Bruce
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 7787
    GeregistreerdCOLON vr jul 29, 2005 11:39 am
    WoonplaatsCOLON Zevenhuizen (NL)

door Bruce » ma okt 13, 2008 11:12 am

Is er trouwens ook ooit gemeten wat dat voor verschil in vermogen geeft?
    Je levert iets in toch?
    Witte pinkers,stoelverwarming,K&N 57i,52 mm TTB,glazen windscherm,,LLW kitje,mk2 middensteun,de-cat pijp,Phoenix exhaust,TF-LE-80th An. velgen,TF radiator,Trophy splitter,lowering pins,HID koplampen,Momo pook,zwarte raamomlijsting,Alu. teller ringen,zwarte trophy inserts,trophy uitlaat spruitstuk,mk2 downpipe,AP's,304 schijven, Piper Cams,Trophy spoiler,Viper stripes,Magnacor leads, KH-splitter,DVA head, Emerald ECU and mapping
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

door Bruno » ma okt 13, 2008 11:31 am

Je zou een "dip" krijgen normaal gezien, echter heb ik het nooit getest. De buis tussen filter en TTB zou 15cm IMO moeten bedragen (voor een VVC), maar nogmaals, ik heb het altijd aanvaard als algemeen geweten, maar nooit zelf getest (testen kan in dit geval enkel op een dyno uiteraard).
    Wat wel een feit is, is dat de buizen die koude lucht aanvoeren naar de filter, veel minder optimaal op de filter gaan uitmonden en wat ook een zekerheid is, is dat de filter veel meer warme lucht gaan zuigen, daar hij minder gunstig geplaatst is (nog meer boven het warme blok).
    Enfin, ik ben er zeer zeker van dat het wel wat gaat schelen in de vermogenscurve, dat lijkt me vrij logisch.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

- YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • joengenduvel
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 68
    GeregistreerdCOLON ma sep 03, 2007 11:21 am
    WoonplaatsCOLON Wellen ,Limburg , België
    CONTACTCOLON

door joengenduvel » ma okt 13, 2008 1:44 pm

misschien tof om binnenkort op de dyno te proberen
  • Edgecrusher
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 310
    GeregistreerdCOLON ma okt 01, 2007 7:36 pm
    WoonplaatsCOLON Hengelo NL

door Edgecrusher » ma okt 13, 2008 6:10 pm

Bruno schreefColonWat wel een feit is, is dat de buizen die koude lucht aanvoeren naar de filter, veel minder optimaal op de filter gaan uitmonden en wat ook een zekerheid is, is dat de filter veel meer warme lucht gaan zuigen, daar hij minder gunstig geplaatst is (nog meer boven het warme blok).

Dit kun je volgens mij niet onderbouwen, zelfs niet op de rollenbank. (eerder in een windtunnel)
    Erg afhankelijk van de luchtstroom rond het blok als je echt rijdt.
    Uit de praktijk blijkt dat de plek waar een carburateur vaak zit, dus echt boven het blok, bij een auto met de motor voorin, vaak gunsiger dan juist iets van het blok af. Hoe het bij een f is durf ik niet te zeggen.
    Nothing sounds like a cobra in a tunnel.

MGF MPI, Blueflame exhaust + decat, Green Storm, Superchips Icon Race, alum. radiator, Trophy splitter, xenon 6000k.
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

door Carl » ma okt 13, 2008 6:35 pm

Ik denk ook dat het probleem nog een ander aspect kent:
    Een buis is eigenlijk een resonator en heeft een eigenfrequentie, de doorstroming van de rythmisch aangezogen lucht zal zeker veranderen nabij de resonantiefrequentie(s) van de buis. Als de afmetingen van de buis veranderen, verandert ook de eigenfrequentie en de harmonischen ervan, zodat dit bijna zeker resulteert in een andere vermogencurve.
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

Save nature ! Drive a GREEN car!
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

door Bruno » ma okt 13, 2008 7:46 pm

Edgecrusher schreefColonDit kun je volgens mij niet onderbouwen, zelfs niet op de rollenbank. (eerder in een windtunnel)
    Erg afhankelijk van de luchtstroom rond het blok als je echt rijdt.
    Uit de praktijk blijkt dat de plek waar een carburateur vaak zit, dus echt boven het blok, bij een auto met de motor voorin, vaak gunsiger dan juist iets van het blok af. Hoe het bij een f is durf ik niet te zeggen.

De dip heeft ook niks te maken met de mindere aanvoer van koude lucht, maar heeft te maken met al dan niet de buis tussen filter en TTB. De reden daarvan is misschien te zoeken in Carl's uitleg. Dit valt dus wel degelijk te meten op een dyno !
    Ik wou gewoon er nog bijvermelden dat de aanvoer van koude lucht en plaatsing van de filter inderdaad ook niet echt de powercurve ten goede zou komen, maar nogmaals, het verschil zal vooral liggen aan het al dan niet plaatsen van een buis met wel bepaalde lengte, zoals ik hierboven aangaf.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

- YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Ian
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1246
    WoonplaatsCOLON Schilde

door Ian » do nov 13, 2008 6:01 pm

even deze oude thread reviven, ik heb het nu juist gedaan en inderdaad, het klinkt scheller!

Mag ik dit nu laten? of moet de buis van k&n er terug tusse gestoken worden?
    David-86
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 78
    GeregistreerdCOLON za sep 13, 2008 12:31 pm
    WoonplaatsCOLON Warmond

door David-86 » do nov 13, 2008 6:16 pm

heb dit ook eens geprobeerd, maar heb alles maar weer snel
    terug geplaatst...orginele geluid is veeeel mooier :lol:
    MGF Britisch Racing Green
    Mods: TF 160 velgen, K&N 57i, Witte pinkers, Toyo Proxes T1-R, Stoelverwarming, Xenon 10000k, Nieuwe softtop,
    Glazen windscherm, Roll hoops, TF achterlichten, Trophy koplampen, RVS koelpijpen, Black hard-top,
    Ghrome kit interieur, Ghrome aansteker, Ghrome asbak, MG pookknop met logo, MG badge T-Bar, Mini antenne
    To do: LowLarm, 52 mm ttb, Alu teller ringen, , KHSplitter
  • Ian
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1246
    WoonplaatsCOLON Schilde

door Ian » do nov 13, 2008 6:17 pm

maar kan het kwaad? dat is de vraag? kan het je auto beschadigen ofzo?
    David-86
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 78
    GeregistreerdCOLON za sep 13, 2008 12:31 pm
    WoonplaatsCOLON Warmond

door David-86 » do nov 13, 2008 6:23 pm

naar mijn weten niet, buiten het geen dat het vermogen af
    zal nemen...
    MGF Britisch Racing Green
    Mods: TF 160 velgen, K&N 57i, Witte pinkers, Toyo Proxes T1-R, Stoelverwarming, Xenon 10000k, Nieuwe softtop,
    Glazen windscherm, Roll hoops, TF achterlichten, Trophy koplampen, RVS koelpijpen, Black hard-top,
    Ghrome kit interieur, Ghrome aansteker, Ghrome asbak, MG pookknop met logo, MG badge T-Bar, Mini antenne
    To do: LowLarm, 52 mm ttb, Alu teller ringen, , KHSplitter
  • Ian
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1246
    WoonplaatsCOLON Schilde

door Ian » do nov 13, 2008 6:27 pm

aah oke, thx, is een weekendje met rondrijden en dan is zien.
    Pete
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1655
    GeregistreerdCOLON di okt 25, 2005 8:46 pm
    WoonplaatsCOLON Helmond, Nederland

door Pete » zo nov 23, 2008 2:20 am

Hoewel ik maar een paar dagen zonder de buis heb gereden, heb ik toch een geluids opname weten te maken. Waar doe je het anders voor? :wink:
    Deze opname heb ik op precies dezelfde manier gemaakt als de eerste die ik een tijd geleden heb gepost. Namelijk met een foto camera, die in het netje in de kofferbak hangt. (Oh ja, en standaard uitlaat!)

Een verschil dat direct hoorbaar is, is dat de microfoon het geluidsniveau niet aankan en dicht klapt. Dat is vooral goed hoorbaar bij 2 minuut 30.

Enfin... dit is 'em, persoonlijk vind ik em wel :twisted: : Geluid MGTF 135 zonder buis (.mov)

Mocht je 'em willen vergelijken met de eerste opname, die vind je hier: Geluid MGTF 135 met buis (.avi)

Grt,
    Pete
    Laatst bijgewerkt door 1 op Pete, in totaal 0 keer bewerkt.
    MGTF 135 - Pearl black