Effe 'n kleine rechtzetting, MG-Rover is NIET overgenomen.
Ze hebben enkel een joint venture (onderneming, BUITEN MG-Rover of de Chinese firma (SAIC) zelf, dus er worden geen aandelen van MG-Rover verkocht) opgezet met die Chinese pipo's daar, om samen in China auto's te produceren. De Chinezen kunnen wel auto's bouwen maar hebben niet de kennis om er zelf te ontwerpen, en daar zou MG-Rover dan voor zorgen.
De joint venture is voor 70% in Chinese handen en dus voor 30% in handen van MG-Rover, maar een leuke extra eraan is wel dat MG-Rover hiervoor wel 'n slordig miljard pond (!) heeft gekregen.
En dat is voor beide partijen dus een goede situatie he: SAIC krijgt know-how, gaat auto's met bakken verkopen want de markt daar is aan't exploderen als gek en MG-Rover zou naar't schijnt al dankzij dat geld een KV6 motor hebben kunnen ontwikkelen die goedgekeurd zou zijn voor gebruik op de Amerikaanse markt, stel je voor wat dat zou opleveren als dat erdoor komt! (btw, nog'n mooi voorbeeldje is de plotse verschijning van een aantal prototypes als de MG GT en de Rover 75 Coupe)
Maak u dus maar geen zorgen
Enne, proficiat Rene!
A
(sorry voor de lange tekst, 'k heb mij nog ingehouden

)