BUTTON_POST_REPLY 12 berichten Pagina 1 van 1
Afwijken bij optrekken
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    Afwijken bij optrekken

    door Carl » wo jul 23, 2008 12:37 am

    Zaterdag gevonden dat mijn rechterachterlager stevig in de soep zit, het stond erg los.

    Ik zit met het probleem dat ik stevig moet tegensturen bij het optrekken.
    Als ik optrek moet ik de wagen naar rechts bijsturen om rechtdoor te blijven gaan, hij wil dus stevig naar links.
    Het probleem werd erger toen ik de rechterkant ok heb gezet, wat eigenlijk tegenstrijdig is.
    Vraag: is het de linker of de rechterkant die dit probleem veroorzaakt?
    Ikzelf redeneer dat het de linkerkant is, maar sta open voor andere meningen.
    Wat vinden jullie?
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » wo jul 23, 2008 8:35 am

    Ik zou alle bouten van de ophanging nog eens natrekken aangezien je net de PU bushes hebt gestoken.
    Building >200BHP K-series
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » wo jul 23, 2008 10:40 am

    Ik volg niet helemaal: rechts heb je OK gezet en je lager is stuk .... hoe staat ie dan OK ? Is je lager dan vrij recent stuk gegaan, nadat ie OK is gezet ?
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    door Carl » wo jul 23, 2008 11:52 am

    Bij het controleren van de speling van de bussen na een ritje naar Bruno bleek dat er een enorme speling was op het rechter gedeelte. Blijkbaar was deze speling niet veroorzaakt door de bussen, maar door de wiellagering. Bij Bruno Heb ik deze wiellagers zowel links als rechts vastgezet. Links was dat niet nodig , maar rechts overduidelijk wel. Toen ik bij Bruno vertrok waren de lagers dus OK.
    Onderweg naar huis werd het stilaan weer onmogelijk om te rijden, vergelijkbaar met de problemen die ik had vóór de plaatsing van de bussen. Ik ben misschien wel tien keer gestopt om te kijken of er iets los hing maar ik heb niks gevonden. Het lijkt alsof er een spook me gemoeid is.
    Let wel: op het moment dat de bussen vers geplaatst waren reed de auto eigenlijk heel goed, hij leek even terug ok, maar dat was van korte duur (ongeveer 25km)

    Wie geeft de handleiding om te beginnen? Wie vind uit of ik links of rechts moet zoeken? (zie beginpost)

    Ik denk eerder drastisch, zoals het vervangen van de twee achterste hubs, zodat de lagers zeker ok zijn.
    Ik ben er nagenoeg zeker van dat deze afwijking niet aan mijn voortrein ligt, omdat de afwijking optreedt bij optrekken.
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » wo jul 23, 2008 12:06 pm

    Heb je ook even gevoeld aan het bandenoppervlak ?
    Heb je enig idee hoe de uitlijning nu is (wanneer is deze het laatst gechecked) ?


    Bij het optrekken krijg je een iets opener spoor, simpel voorgesteld:
    |----| wordt \----/

    Die wijziging in de geometrie van de ophanging wordt deels tegen gegaan door de trekstangen. Scheelt er iets met de wiellager, dan kan, onafhankelijk van de ophanging het spoor van het wiel wijzigen.

    De vraag lijkt me eerder waarom het misgaat ter hoogte van de lager.

    Laat ons eenvoudig beginnen, ooit al andere velgen/banden combo geprobeerd ?
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » wo jul 23, 2008 4:28 pm

    correctie Erik ;)

    Achter:
    |---| Rust
    /---\ acceleratie
    \---/ deaccelaratie


    Voor:
    |---| Rust
    \---/ acceleratie (omdat deze niet aangedreven zijn maar wel weerstand ondervinden)
    \---/ deaccelaratie


    toch ?
    Building >200BHP K-series
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » wo jul 23, 2008 11:46 pm

    De banden die op de wagen zaterdag lagen waren banden van een ongekend merk, helemaal versleten, en een steenharde compound van ouderdom. Probeer dus zoals gezegd eerste terug even goede banden te leggen, en kijk dan verder. Nu zoek je naar een fout, terwijl de banden op zich al een zeer negatief rijgedrag veroorzaken. Er zal allicht nog een probleem zijn, maar doe dus eerst terug een ritje met goede banden. De slechte banden versterken het probleem immers waarschijnlijk tien keer.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    door Carl » do jul 24, 2008 2:31 am

    Ik heb verschillende ervaringen met de banden. 't Is waar dat er negatieve gevolgen zijn door de banden, volledig akkoord, maar wat ik voel ligt niet aan een kromme band, er is iets véél ergers fout.
    Ik ga wel de test doen met de goede banden, maar dat zal echt het probleem niet oplossen.
    Ik heb de versleten banden gestoken omdat er iets erg fout was en dat ik mijn goede banden niet kapot wou rijden tijdens het zoeken ernaar.
    @Bruno : je hebt ook de staat van mijn wiellagers mogen aanschouwen...
    Als ik de redenering van Sander volg, welke mij correct lijkt, dan ligt mijn probleem aan de linkerzijde, niet aan de rechterzijde en ook niet door de slechte banden, we spreken over wegligging bij 20km per uur, niet over 120 per uur....
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    door Carl » do jul 24, 2008 10:38 am

    Hier had ik even over gekeken:
    Bruno schreefColonDe banden die op de wagen zaterdag lagen waren banden van een ongekend merk

    :shock:
    Merk : Michelin
    type Pilot Exalto
    :?
    Dat ze versleten zijn wil ik best geloven, maar op 1 band na zitten ze ze zelfs nog binnen de slijtagegrens. Die éne is wat schuin afgesleten, maar heeft zeker nog profiel. Perfecte banden om met een volledig kromme auto te zoeken waar het probleem zit.
    Let wel : Bruno heeft volledig gelijk als hij zegt dat het voor normaal MGF gebruik onverantwoord is. De banden zijn duidelijk oud geworden en vertonen groefjes in de flanken. Ik zou in normale omstandigheden geen 2 dagen met deze banden blijven rijden.

    Misschien toch even recapituleren hoe het zit met mijn uitlijnprobleem:
    1)auto rijdt goed, maar 'zoekt' bij harder dan 140/u
    2)paar verkeersdrempels geraakt, auto rijdt verder goed
    3) snelheid waarbij "zoek"probleem optreedt wordt alsmaar lager, 100 is nog veilig haalbaar.
    4) wagen wordt naar uitlijner gebracht, die vaststelt dat er teveel speling op de gewrichten vooraan om uit te kunnen lijnen. Achteraan zelfde probleem, het zijn vooral de bussen die problemen veroorzaken, wiellagers zijn ok.
    5) voorste stuurgewrichten worden vervangen, de andere banden worden voorlopig geplaatst. De wagen rijdt verschrikkelijk slecht.
    6) de wagen gaat ogenblikkelijk terug naar de uitlijner, die vaststelt dat er teveel speling is op het stuurhuis. De voorste wielen worden voorlopig uitgelijnd, om een beetje te kunnen rijden. De wagen rijdt terug verassend goed, maar 120 /u is toch een beetje de max om het veilig te houden. Ik bestel powerflex bussen en een stuurhuis en wacht, en wacht, en wacht.... De wagen rijdt slechter en slechter 80 per uur wordt riskant. Rijden op wegen met spoorvorming is een hel. Zacht optrekken doet de wagen stevig uitwijken, afremmen idem.
    7) De bussen komen als eerste binnen en ik vervang de achterste. De testrit na het vervangen van de bussen is een revelatie, tot 140 is de wagen heel stabiel, bij hogere snelheid zoekt hij een beetje. Ik vermoedde dat het na uitlijnen en stuurhuis vervangen helemaal ok kwam.
    8 ) Ik rijdt na het vervangen van de bussen naar huis, dit is een ritje van 60km. Na ongeveer de helft van de rit begint de wagen stilaan weer het afwijkende gedrag te vertonen bij gasgeven, maar heel zachtjes, dus terug naar max 100 km/u
    9) Ik rijdt naar Bruno om de hele boel te controleren en het gaat steeds bergaf met het rijgenot.
    10) Bij Bruno stellen we vast dat het lager rechts achter loszit en dat het rechterachterwiel daardoor belachelijk veel speling heeft. Beide kanten achteraan worden terug vastgezet, rechts was dat stevig nodig, links niet.
    11) De wagen rijdt redelijk matig als ik vertrek, maar het gevoel dat hij wegtrekt bij optrekken is lichtjes aanwezig.
    Onderweg verergerd dit spectaculair, zodat ik nu terug ben naar de situatie dat ik eigenlijk 40km/u maar matig zie zitten. Twee handjes op het stuur en rijden alsof je een bak Duvel ophebt.... Volledig onverantwoord dus.
    Het topic dat de banden slecht zijn is dus toch een beetje naast de kwestie vrees ik.
    Laatst bijgewerkt door 4 op Carl, in totaal 0 keer bewerkt.
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » do jul 24, 2008 11:07 am

    Michelin Pilot Exalto is een goede band voor een F, zelf twee sets versleten, helaas hebben deze banden nu geen opvolger die me aanstaat. dat is de reden van mijn switch.

    Wat wel van belang kan zijn is de leeftijd van de band, na een jaar of 5 - 6 is een band echt wel aan zijn einde, de veroudering heeft dan toegeslagen.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » do jul 24, 2008 8:21 pm

    Even tussen haakjes, ik heb nooit gezegd, dat de banden het probleem zijn. Ik heb wel gezegd dat ze het probleem vele malen versterken daar ze rot versleten zijn (ik geef toe dat ik niet direkt naar het merk had gekeken, maar t'profiel kwam mij onbekend voor)
    een wegliggingsprobleem oplossen met rotslechte banden op de wagen is in dat geval dan gewoon dom, zeker op een F.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    door Carl » vr jul 25, 2008 12:25 am

    Geef gewoon toe dat er meer aan de hand is dan alleen maar versleten banden :D
    Ik heb door de jaren al met alles gereden, maar dit weggedrag is alleen overtroffen door een appelsienkist met kromme kindewagenwielen uit de zotte ravottersjaren.
    Kan nu enkel nog maar meedoen met de redbull zeepkistenrace, is niet mijn toekomstplan voor de F

    Nog niemand een redenering opgebouwd waarom een achterwielaangedreven wagen bij het optrekken naar links wil?
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
BUTTON_POST_REPLY 12 berichten Pagina 1 van 1

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 17 en 0 gasten