door ErikB » zo nov 14, 2004 4:47 pm
Welkom Rene,
De officiële stelling is inderdaad dat het plastiek raampje dient log geritst te worden vooraleer de kap neer te leggen. Het is echter zo dat er velen een andere methode hanteren: voor korte periodes (enkele uren) het raampje niet losmaken, maar er wel voor zorgen dat het mooi buigt en geen deuken/plooien bevat. Zal de kap langer naar beneden blijven, dan zullen er al meer F/TF-ers opteren om het raampje los te zippen.
Om krasjes en kwaliteitsverlies te voorkomen zijn er die het plastiekruitje beschermen met een reine handdoek of iets dergelijks, zodat een wat stoffige kap of de andere kant van het ruitje niet kan krassen door de druk uitgeoefend door de dichtgeplooide kap.
Zeker ook mee te delen is dat het plastiekruitje behoorlijk broos wordt bij koudere temperaturen..... openritsen is zeker nodig bij mooie winterdagen.
Het raampje terug dichtritsen is aanzienlijk eenvoudiger wanneer de kap nog niet volledig gesloten is.
HTH,
Erik
PS. ervaar ook eens om te rijden met enkel het ruitje opengezipt, maar de kap nog dicht (klik hiervoor het achterruitje vast met de druk knopen, zodat het tijdens het rijden niet naar buiten wordt gezogen.
MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)