oliekoeler
  • Avatar gebruiker
    tomjones911
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 127
    GeregistreerdCOLON vr apr 04, 2008 12:39 am
    WoonplaatsCOLON tessenderlo

    oliekoeler

    door tomjones911 » vr mei 23, 2008 3:37 pm

    hoi ,

    ben op deze moment aan het nadenken om een oliekoeler te bestellen(ivm hgf preventie)
    nu is mijn vraag ,zijn er mensen die er een hebben geinstalleerd ?
    zoja,welke(water-olie -of lucht-olie-cooler).
    bracht dit het verhoopte resultaat?
    zijn er misschien andere mods die beter zijn en/of goedkoper?(dan denk ik aan thermostaat veranderen ed..)

    Het feit dat mijn temperatuurmeter van de olie naar de 120 op de snelweg verontrust me .
    Mijn rijsnelheid wisselt af van 120 naar 150km/hr

    grtzz
    tom
    ____________________________________________

    18 mpi mgf ;k&n57i
  • MGF
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5834
    GeregistreerdCOLON do feb 10, 2005 9:24 pm
    WoonplaatsCOLON Rotterdam en Heiloo

    door MGF » vr mei 23, 2008 3:40 pm

    Het feit dat mijn temperatuurmeter van de olie naar de 120 op de snelweg verontrust me .

    Niets om je zorgen over te maken, dat is heel normaal. Een MGF is dan op temperatuur. ;)

    Sander heeft volgens mij een oliekoeler gestoken, of is dit van plan.
    MGF 1.8i, British Racing Green, 2001
    Opties: Leather Pack in Cream-Walnut, Chrome Pack, Wood Pack, 16" Square Spoke velgen, Airco, Pearlescent lak, Windstop, Houten stuurwiel, Hardtop in kleur
    Modificaties: TTB, Mike Satur Daytona uitlaat, TF135 nokkenassen, RVS hitteschild, Black Diamond 280mm schijven vóór, RVS boutjes en moertjes, Land Rover koppakking, B&G WLS kit, lowering pins, Toyo Proxes T1-R banden

    Rover 75 2.5 V6 Sterling, Steel Blue, 2000
  • Bruce
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 7787
    GeregistreerdCOLON vr jul 29, 2005 11:39 am
    WoonplaatsCOLON Zevenhuizen (NL)

    door Bruce » vr mei 23, 2008 3:43 pm

    Sander heeft er inderdaad een in zijn schuur liggen, maar volgens mij is hij nog niet helemaal zeker of hij die ook echt gaat plaatsen..

    120 graden is geen probleem...
    Witte pinkers,stoelverwarming,K&N 57i,52 mm TTB,glazen windscherm,,LLW kitje,mk2 middensteun,de-cat pijp,Phoenix exhaust,TF-LE-80th An. velgen,TF radiator,Trophy splitter,lowering pins,HID koplampen,Momo pook,zwarte raamomlijsting,Alu. teller ringen,zwarte trophy inserts,trophy uitlaat spruitstuk,mk2 downpipe,AP's,304 schijven, Piper Cams,Trophy spoiler,Viper stripes,Magnacor leads, KH-splitter,DVA head, Emerald ECU and mapping
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » vr mei 23, 2008 4:00 pm

    Als je een aanpassing wilt doen voor HGF preventie zou ik zeggen plaats een PRRT thermostaat. Dat heeft MG rover ook gedaan voor de latere TF's.

    De rest is niet zinnig IMO. Oliekoeler is niet nodig als de temp 120 graden is. Als het warmer wordt zou je er aan kunnen denken. De olie temperatuur heeft wel met smering niet met HGF te maken.
    Building >200BHP K-series
  • Avatar gebruiker
    Jager
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1111
    GeregistreerdCOLON zo mei 21, 2006 1:44 pm
    WoonplaatsCOLON Apeldoorn
    CONTACTCOLON

    door Jager » vr mei 23, 2008 4:08 pm

    Is die meter wel betrouwbaar. Normaal is het bij mij ook 120 graden. Als ik echter wat sportiever ga rijden gaat de temperatuur al snel naar de 150 graden.
    MGF MKII High-Tech, 1.8 120 PK.
  • Avatar gebruiker
    tomjones911
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 127
    GeregistreerdCOLON vr apr 04, 2008 12:39 am
    WoonplaatsCOLON tessenderlo

    door tomjones911 » vr mei 23, 2008 5:54 pm

    bedankt voor de reacties allen :)

    @sander,wat houdt een prrt thermostaat in?heb al verschillende artikels gelezen ivm aanpssingen van het koelsysteem maar hoe die origineel geplaatst is door rover bij een tf nog niet gezien.

    als rover destijds met een andere opzet komt inzake koeling dan hebben ze daar toch een goeie reden voor denk ik toch maar

    lijkt me allesinds interressant om zelf te doen

    8) grtzz
    tom
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » vr mei 23, 2008 8:12 pm

    tomjones911 schreefColonbedankt voor de reacties allen :)

    @sander,wat houdt een prrt thermostaat in?heb al verschillende artikels gelezen ivm aanpssingen van het koelsysteem maar hoe die origineel geplaatst is door rover bij een tf nog niet gezien.

    Wacht maar even op de nieuwe TF, die heeft het!
    tomjones911 schreefColonals rover destijds met een andere opzet komt inzake koeling dan hebben ze daar toch een goeie reden voor denk ik toch maar lijkt me allesinds interressant om zelf te doen

    8) grtzz
    tom

    Dit is inderdaad door MG-Rover uitwerkt als oplossing voor HGF. Doel is om het water gelijkmatiger op temperatuur te laten komen. Door het faillissement is dit echter (zover ik weet) nooit in de originele TF uitgevoerd.

    Of het DE oplossing is: Brian Griffin had er vertrouwen in, ik zou er ook voor willen gaan (toekomstige mod) En ik denk dat er velen op zitten te wachten.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » vr mei 23, 2008 9:18 pm

    Kasper schreefColonWacht maar even op de nieuwe TF, die heeft het!


    De TF-jes van eind 2004 begin 2005 ook ! Ik heb er geen foto's van, maar in de EPC van www.mgfcar.de kan je er meer over vinden.
    Building >200BHP K-series
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » vr mei 23, 2008 9:24 pm

    Sander schreefColon
    Kasper schreefColonWacht maar even op de nieuwe TF, die heeft het!


    De TF-jes van eind 2004 begin 2005 ook ! Ik heb er geen foto's van, maar in de EPC van www.mgfcar.de kan je er meer over vinden.


    Ik zal het eens nazien bij de recent laatst verkochte TF. Met een beetje mazzel zou ik misschien wel een plaatje kunnen trekken :wink:
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » vr mei 23, 2008 11:14 pm

    inderdaad, ik dacht dat alle latere TF'en dit hadden.
    Qua HGF preventie, zou ik uiteraard de Low water level sensor kit niet willen vergeten. Een olie koeler heeft inderdaad geen zin; t'klinkt allemaal heel stoer, maar buiten het feit dat het weinig of niks terzake doet, wat HGF preventie betreft, zou ik er zelfs willen aan toevoegen dat het weinig of niks toevoegd aan een MGF/TF zondermeer. T'is een leuk projectje om te maken, maar achteraf voegt het weinig toe aan de F. T'is pas bij extreme belastingen en bij zwaardere vermogens dat een oliekoeler zin heeft.
    Wat de prrt betreft zal het zeker helpen om het percentage kans op HGF weer te verminderen, maar zalig makend is het heus niet. De samenloop van omstandigheden (alu blok, rekbouten, koude schok, motor dwarsgemonteerd en van achter, ...) zorgt er immers voor dat onze auto's net iets gevoeliger zijn aan een HGF dan andere en alle beetjes op verbetering zijn goed; maar toveren, kan jammer genoeg nog steeds niet. :wink:
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » za mei 24, 2008 9:00 am

    Bruno schreefColonizou ik er zelfs willen aan toevoegen dat het weinig of niks toevoegd aan een MGF/TF zondermeer. T'is een leuk projectje om te maken, maar achteraf voegt het weinig toe aan de F. T'is pas bij extreme belastingen en bij zwaardere vermogens dat een oliekoeler zin heeft.

    Ik denk eingenlijk dat een oliekoeler in een F anders zou mogen heten: Olie opwarmer. Met het snel op temperatuur zijnde koelwater als tegenmedium wordt de nog wat frisse olie misschien wel sneller tot een graadje of 80-90 verwarmd. :wink:


    (Bij een ZT diesel zit vrijwel altijd een standkachel om de olie sneller op temperatuur te brengen)
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » za mei 24, 2008 5:48 pm

    In deze materie vind ik de volgende site één van de beste:

    http://www.mgfmavhh.ukf.net/

    en zoals Bruno aanhaalt.... 't Is een samenloop van omstandigheden en de low coolant sensor kit kan het erger voorkomen.
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Avatar gebruiker
    Johan
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 727
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 1:21 am
    WoonplaatsCOLON Puerto Morelos Mexico
    CONTACTCOLON

    door Johan » zo mei 25, 2008 2:44 am

    Zoals Kasper zei is een standkachel een betere oplossing voor een F/TF bij normaal gebruik.

    Olie en koelvloeistof zijn dan op temperatuur, nog voordat er gereden wordt.

    Meer info hier:

    http://www.webasto.co.uk/general/graphi ... k_78kb.pdf

    Een oliekoeler is inderdaad meer een olie-heater voor de olie bij koude start, daarom is een stankachel misschen een betere oplossing

    Johan
  • Avatar gebruiker
    tomjones911
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 127
    GeregistreerdCOLON vr apr 04, 2008 12:39 am
    WoonplaatsCOLON tessenderlo

    door tomjones911 » ma mei 26, 2008 7:04 am

    mijn uitgangspunt was eigenlijk om temperatuurverschillen in het blok te minimaliseren (water 90grad. - olie 120-130grad).
    of zou het kunnen dat door de stijfheid van de kop beide delen, blok en kop gelijk uitzetten.
    dan is er inderdaad imo geen reden tot paniek. 8)

    is er verder eigenlijk niemand op het forum die al een prrt thermostaat geplaatst heeft? :?:

    by the way, zo'n standkachel ,is dat niet zwaar belastend voor de batterij.kwestie van em nog gestart te krijgen :?

    grtzz
    [/quote]
  • Avatar gebruiker
    Johan
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 727
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 1:21 am
    WoonplaatsCOLON Puerto Morelos Mexico
    CONTACTCOLON

    door Johan » ma mei 26, 2008 3:10 pm

    Valt wel mee, 30 Watt of zo voor een pompje voor een half uur.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 9 en 0 gasten