Achterwielaandrijving uit slip?
  • Guido77
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 469
    GeregistreerdCOLON wo feb 14, 2007 1:23 pm
    WoonplaatsCOLON Delft (Nederland)
    CONTACTCOLON

    Achterwielaandrijving uit slip?

    door Guido77 » zo maart 30, 2008 8:17 pm

    Hoe krijg je een achterwielaangedreven auto (lees: MGF) eigenlijk uit een slip?

    Bij voorwielaandrijving weet en kan ik het wel, meesturen in de richting waarop je slipt, tot je weer grip voelt en hem dan weer recht trekken.
    Mijn verstand zegt dat je bij achterwielaandrijving dan dus juist moet tegensturen, maar is dat ook zo?

    Laatst met de sneeuw een flinke slipper gemaakt (zonder schade), maar ik kreeg hem er erg slecht uit, en weet niet meer hoe ik dat deed, vandaar :shock:

    Iemand sliptips of een slibcursus voor achterwielaandrijving gehad :?:
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » zo maart 30, 2008 8:23 pm

    gas los, sturen in de richting waar je heen wilt. Dat is de enige methode, dus eigenlijk niet echt verschillend van een voorwielaandrijver.

    Je komt met een achterwielaandrijver veelal makkelijker in een slip, echter corrigeren en eruitkomen is meestal ook eenvoudiger (al vind ik dat niet echt zo als ik in m'n F rijdt, met een klassieke opstelling, motor voor, aandrijving achter, is een achterwielaandrijver veel eenvoudiger in en uit de slip te halen.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » zo maart 30, 2008 9:56 pm

    Al je gas geeft krijg je een lastwissel naar achteren, als je dan in de slip raakt en je laat je gas los wisselt de last terug naar voor dus de achterkant wordt lichter, minder grip dus. Dat is niet altijd de oplossing. De oplossing is volgens mij voorzichtig van het gas af te gaan als de slip net start om zo de slip gecontroleerd te stoppen. Al het iets te gek wordt kan je volgens mij het beste de koppeling intrappen om de lastwissel naar te voren minimalseren. Als je voorbij "the point of no return" bent kan je het beste met alle kracht die je hebt de rem intrappen (ookal is dat vol blokkerende wielen) totdat je stilstaat.
    Building >200BHP K-series
  • Avatar gebruiker
    Jager
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1111
    GeregistreerdCOLON zo mei 21, 2006 1:44 pm
    WoonplaatsCOLON Apeldoorn
    CONTACTCOLON

    door Jager » zo maart 30, 2008 9:59 pm

    ESP en ABS monteren wil ook helpen :lol:
    MGF MKII High-Tech, 1.8 120 PK.
  • bakel
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 502
    GeregistreerdCOLON za feb 11, 2006 2:34 pm
    WoonplaatsCOLON Noord-Brabant

    door bakel » zo maart 30, 2008 9:59 pm

    Blijft altijd nog het probleem van de reactietijd. Ik denk niet dat je de tijd hebt als je in de slip zit om na te denken wat je precies moet doen, er vindt dan gewoon een automatisme plaats en dan maar afwachten wat er gebeurd :lol:
    MGF VVC Nightfire

    Mods: Witte knipperlichten, Black TF160 wheels with Toyo Tires, Lowering pins, Trophy spoiler, Black Inserts, AP's!
  • Avatar gebruiker
    frankensink
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 93
    GeregistreerdCOLON zo feb 20, 2005 8:26 pm
    WoonplaatsCOLON Millingen aan de Rijn

    door frankensink » zo maart 30, 2008 11:01 pm

    waarschijnlijk een beetje offtopic maar dit vond ik wel indrukwekend....

    http://www.dumpert.nl/mediabase/61261/9b55982b/sneeuw._zo_moet_je_er_in_rijden.html
  • Rick
    Clubshop, Gallery en Penningmeester
    Clubshop, Gallery en Penningmeester
    BerichtenCOLON 7030
    GeregistreerdCOLON zo apr 01, 2007 8:23 pm
    WoonplaatsCOLON Sambeek (NL)
    CONTACTCOLON

    door Rick » zo maart 30, 2008 11:05 pm

    Zelf ook een keer achterstevoren op een rotonde gestaan. Achterkant brak uit, gas losgelaten en koppeling in. Wel tegengestuurd maar was al te laat. Stond achterstevoren en gelukkig niks geraakt, was een 2 baans rotonde. Omgedraait en verder gereden. Was wel ff schrikken.
    MGF British Racing Green 1997
    MG ZT 260 SE Pearl Black 2004 sold
    MG ZR 160 Starlight Silver 2004 sold
    Seat Leon ST FR Dynamic Montsandrood 2014
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    door Carl » ma maart 31, 2008 9:53 am

    Sander schreefColonAls je voorbij "the point of no return" bent kan je het beste met alle kracht die je hebt de rem intrappen (ookal is dat vol blokkerende wielen) totdat je stilstaat.


    :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:

    Voorbij the point of no return = meer dan dwars over de weg. Remmen heeft absoluut geen zin, behalve dat je dan de enige kans die je hebt om nog iets te kunnen controleren wegneemt. (zelfs achteruit glijdend kan je een auto terug recht krijgen als je plaats hebt)
    Beste wat jullie kunnen doen is eens op ijs gaan rijden (op een grote open vlakte) en zien wat de auto doet en zelf leren.
    Er is geen alternatief voor zelf proberen en aanvoelen. Je kan niet leren slippen via het forum.
    Het is een kwestie van aanvoelen en proberen.
    Rij-ervaring is trouwens niet gelijk aan goed kunnen slippen, het heeft alles te maken met zo'n situaties voorkomen.

    Key van het verhaal: terug controle krijgen over je auto, dat doe je door te beginnen met je voorwielen in de richting te sturen waarin ze glijden, ze grip laten krijgen en dan "rustig" zelf een richting op te leggen.
    De achterkant van de auto heeft als natuurlijke eigenschap om beter in de rijrichting dan zijwaarts te verplaatsen , dus die komt vanzelf weer goed als je de voorwielen ok hebt. The point of no return is dus een hoek waarbij je de voorwielen niet meer kunt sturen om terug grip te krijgen, zeg maar dat je dan bijna achteruit aan't glijden bent.
    Oh ja: alle bijkomende krachten die je op de achterwielen zet zoals remmen of gas geven zorgen er in basis voor dat je je achtertrein belet om terug grip te krijgen, koppeling ingedrukt is dus volgens mij een basis voor achterwielslip te corrigeren.
    Best is eens een keer alle theorie over onder- en overstuur op te zoeken, eens goed over na te denken en dan zelf gaan experimenteren in een risicoarme omgeving.
    En tenslotte:: eens de koppeling intrapt is er zo goed als geen verschil tussen een voorwiel- of een achterwielaangedreven auto, dus aub geen grapjes over naar links willen sturen als je naar rechts wil, dat lijkt op bomma-logica.
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • Guido77
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 469
    GeregistreerdCOLON wo feb 14, 2007 1:23 pm
    WoonplaatsCOLON Delft (Nederland)
    CONTACTCOLON

    door Guido77 » ma maart 31, 2008 10:01 am

    Dank voor alle nuttige bijdragen 8)

    Waar vind ik een grote open ijsvlakte in de buurt? :P
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    door Carl » ma maart 31, 2008 10:07 am

    Toegegeven, vroeger was dat makkelijker dan tegenwoordig...
    Vooral 's zomers is het nu hard zoeken :lol:

    Vooral in buurt van bedrijvenparken vind je wel eens zo'n dingen, mits de juiste klimatologische omstandigheden natuurlijk...
    Ik ben zelf niet te houden als het geijzeld heeft...
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    door Tukker » ma maart 31, 2008 12:10 pm

    Volgens mij lukt dit alleen als je actief aan het rijden bent en dus echt alert, Als je dit perongelijk overkomt ben je gewoon te laat.

    Gewoon sturen in de richting waar je heen wilt en het gas minderen, Als je het gas in één keer dicht doet breekt hij eerder uit naar de andere zijde. Trap niet je koppeling in want dan verlies je volgens mij alle controle.

    En het is net wat Carl zegt ga oefenen, waneer er sneeuw valt rijd ik altijd even over ons marktplein om te oefenen. :lol:
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • Avatar gebruiker
    Pete
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1655
    GeregistreerdCOLON di okt 25, 2005 8:46 pm
    WoonplaatsCOLON Helmond, Nederland

    door Pete » ma maart 31, 2008 1:43 pm

    Hmmmm... 10 mensen 10 meningen... hoewel we niet zo ver van elkaar zitten :)

    Ikzelf heb de slipcursus bij Slotemakers te Zandvoort gedaan. Hun theorie zegt het volgende: zodra je in een slip komt trap je de koppeling in om alle wielen zoveel mogelijk de kans te geven om weer grip te krijgen. Daarna is er ook geen verschil meer of je een FWD, RWD of AWD auto hebt. Vervolgens stuur je zo snel als mogelijk in de richting waarheen je wil.

    Het "probleem" waar wij mee te kampen hebben heeft dus niets met RWD te maken, maar met het feit dat we veel gewicht in de kofferbak hebben... waardoor de achterkant veel meer "doordrukt" als je eenmaal in een slip zit.

    Grt
    Pete
    MGTF 135 - Pearl black
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    door Tukker » ma maart 31, 2008 3:03 pm

    Pete schreefColonIkzelf heb de slipcursus bij Slotemakers te Zandvoort gedaan. Hun theorie zegt het volgende: zodra je in een slip komt trap je de koppeling in om alle wielen zoveel mogelijk de kans te geven om weer grip te krijgen.


    Omdat dit een cursus is die voor iedereen en alle aandrijvingen bestemd is maar een pro zal nooit de koppeling intrappen volgens mij en als automaat rijder doe ik met hen mee. :wink: en bij een FWD ga ik toch echt een beetje op mijn gas. :D

    Dus: de zandwegen in en een pro worden. :lol: :lol: :lol:
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » ma maart 31, 2008 10:00 pm

    Ik heb wel de indruk, dat sommigen het hier over onderstuur en anderen het over overstuur hebben.

    In ieder geval in beide gevallen is mij aangeleerd nooit het koppelingspedaal in te duwen
    Bij onderstuur : remmen dan kijken naar de plaats waar je heen wil, rem lossen en bijsturen (of ontwijken :cfr. object ontwijken)
    Bij overstuur : Gas lossen, niet remmen, niet ontkoppelen, tegensturen.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    door Carl » ma maart 31, 2008 10:26 pm

    Gas lossen bij stevige dieselmotor loopt zeker fout wegens hard afremmen dan.
    Met benzinemotor mag het geen probleem zijn, daar merk je amper dat je gas lost.
    (ik had tot nu toe enkel ervaring met diesel -
    Nochtans zonder problemen mijn hevig overstuurd Fje terug recht gekregen op gladde kasseiweg bij regenweer met de geoefende dieselapproach :-) )
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 9 en 0 gasten