Tuning Mems3
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    Tuning Mems3

    door Bruno » wo maart 05, 2008 11:50 am

    Ik heb iemand leren kennen met tonnen ervaring in de racerij en tuning. zijn job bestaat erin hele dagen niet anders te doen dan wagens te tunen. nu heeft hij toevallig bakken ervaring met de K-series, daar hij al honderden K-series heeft getuned (niet alleen electronisch maar ook mechanisch) Dit komt omdat hij een Lotus garage heeft gehad.
    De Mems 3 wordt opnieuw gemapt. hij beweert tussen de 15 tot 20 pk op die manier te kunnen winnen. Ik geef hem het voordeel van de twijfel, want indien niet tevreden (lees weinig of geen winst), moet je gewoon niet betalen.
    De pk winst haalt hij wel vooral bovenin. Een TF 135 laat hij met de nieuwe map doortrekken tot 7200 rpm en een TF 160 tot 7600 rpm zonder gevaar voor schade.
    Prijzen : per stuk 500 euro, vanaf 5 wagens 450 euro.
    bij mems 2 doet hij het zoals gebruikelijk in de MG-wereld, door een Emerald te plaatsen en te mappen.
    Hij komt dit allemaal ter plaatse bij mij in de garage doen !
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    Re: Tuning Mems3

    door Kasper » wo maart 05, 2008 12:53 pm

    Bruno schreefColonEen TF 135 laat hij met de nieuwe map doortrekken tot 7200 rpm en een TF 160 tot 7600 rpm zonder gevaar voor schade.


    Ik heb een andere tuner, met ook wat ervaring met K-blokken wel eens horen zeggen dat je de korte zuigertjes (formule 1 model) van het K-blok niet al te veel toeren boven het maximale toerental moet laten maken. Voor mij was dat een helder verhaal, wat vind jou mannetje ervan?

    (ik ga niet mee met deze tuning tip - het zou immers een Emerald worden in dat geval - eerst andere nokken assen.

    Al klinkt het hele verhaal zeer aanlokkelijk!
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    door Carl » wo maart 05, 2008 1:11 pm

    Ben ik nu dom als ik denk dat die rode zone er niet voor niets is?
    Gezien de vvc vlot tot 7.250 kan lijkt het me geen probleem om dat ook met de TF135 te doen, maar een TF160 tot 7600 laten gaan klinkt voor mij toch al behoorlijk "HGF AUB " in het beste geval een behoorlijke beperking van de levensduur van de motor, vooropgesteld dat je dan ook regelmatig in die hoge regionen vertoeft.
    Motoren die lang moeten meegaan hebben altijd een laag toerental, kijk maar naar vrachtwagens en scheepvaartmotoren.
    Op zich kan het natuurlijk geen kwaad om in de correcte omstandigheden even in hoge toeren te zitten, maar daar werkelijk gebruik van gaan maken op regelmatige basis geeft mij een beetje "kiekenvlees"
    (misschien dat eerdere opgefokte brommerervaringen van pakweg 25 jaar geleden daar ook wel voor iets tussenzitten. :? )
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » wo maart 05, 2008 1:12 pm

    Kasper schreefColon(ik ga niet mee met deze tuning tip - het zou immers een Emerald worden in dat geval - eerst andere nokken assen.


    In jouw geval is er geen andere optie dan een Emerald want je hebt een Mems2.

    Je "DVA"-verhaal van het hoge toeren trekken klopt, maar hangt vooral af, van in welke omstandigheden de wagen gebruikt wordt. Dagdagelijks zeg maar, zou het bottom-end het echt wel moeten houden (lees zuigers). Als je echter veel gaat track-dayen (veel hoge en vooral lang hoge toeren trekken) of voor circuit, tout court, is dit geen optie als je de 180 pk overschrijdt. Sterker nog, de betrouwbaarheid van het blok gaat altijd rechtevenredig achteruit, met het vermogen dat je bij krijgt, bij elke vorm van tuning dan ook.
    Deze tuning is m.a.w. langs geen kanten schadelijker dan andere tuning (mechanische bv.)
    M.a.w. als je bang bent van tunen, doe het dan niet, want uiteraard is de betrouwbaarheid minder, maar het plezier ook. denk je dat mijn F nog even betrouwbaar is als vroeger bv ? uiteraard niet, maar, t'kan evengoed vele jaren heel blijven, veel (alles) hangt af, van hoe je de tuning gebruikt.
    Weet dat elke wagen ongeveer 80% van zijn kunnen neerzet, gewoon uit voorzorg. Door zo te tunen, trekken we dat percentage gewoon op.

    Let wel, wat deze gast doet is zeker niet nieuw. Wat wel nieuw is, is dat hij het gewoon bij mij thuis komt doen tegen een scherpe prijs en met "niet goed geld terug garantie".
    Er zijn nog andere vormen van electronische tuning die ook best zullen werken (zelfs op alle types Mems), bv. het bakje dat Tovami verkoopt. Alleen is het bij dat soort tuning niet van "niet goed, geld terug". Bruce kan er van meespreken. :?

    Ik ga in ieder geval binnenkort voor mijn F al eens poolshoogte nemen wat het Emerald verhaal betreft.
    Laatst bijgewerkt door 1 op Bruno, in totaal 0 keer bewerkt.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » wo maart 05, 2008 1:33 pm

    Ik blijf het even volgen......

    (voor wat betreft de Emerald dus..)
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » wo maart 05, 2008 2:06 pm

    @Bruno: Hmmm, al een ander verhaal dan onze tussenpersoon vertelde.

    Toch mag hij die toeren (pun) uithalen bij een ander. Dave's verhaal van de "kantelende" zuigers was me net iets te overtuigend (mede door nog wat web-onderzoek) om zomaar de rev-limit te verhogen naar 7600rpm.

    'k Zie geen probleem om een MPi te verhogen tot die 7200rpm, maar is er inderdaad zoveel benefit uit te halen. De winst moet er dan inzitten door een andere map die het VVC effect van "blijven doortrekken" verzekerd (uiteraard zonder het echte VVC kleppenwerk). Blijft wel dat de cilinderkop nog altijd de verhoogde flow moet kunnen bolwerken en dat is nu net één van de modificaties die we na luchtfiltertje, TTB en uitlaatje gaan doen......

    Sterker nog, de betrouwbaarheid van het blok gaat altijd rechtevenredig achteruit, met het vermogen dat je bij krijgt, bij elke vorm van tuning dan ook.

    Was het maar rechtevenredig ....
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » wo maart 05, 2008 2:13 pm

    PS. MEMS 3 tuning werd ook succesvol gedaan in Frankrijk of Zwitserland.... 'k heb de graph's gezien en damn, 't was moeilijk het niet te geloven.

    Heel het MEMS 3 tuning gedoe werd vermeld op mg-rover.org door Sutski (of zoiets).
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Bruce
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 7787
    GeregistreerdCOLON vr jul 29, 2005 11:39 am
    WoonplaatsCOLON Zevenhuizen (NL)

    door Bruce » wo maart 05, 2008 2:30 pm

    Ik wil ook graag op de hoogte blijven.. ben zeer benieuwd wat we kunnen doen..
    Witte pinkers,stoelverwarming,K&N 57i,52 mm TTB,glazen windscherm,,LLW kitje,mk2 middensteun,de-cat pijp,Phoenix exhaust,TF-LE-80th An. velgen,TF radiator,Trophy splitter,lowering pins,HID koplampen,Momo pook,zwarte raamomlijsting,Alu. teller ringen,zwarte trophy inserts,trophy uitlaat spruitstuk,mk2 downpipe,AP's,304 schijven, Piper Cams,Trophy spoiler,Viper stripes,Magnacor leads, KH-splitter,DVA head, Emerald ECU and mapping
  • Avatar gebruiker
    RSV
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 432
    GeregistreerdCOLON wo feb 06, 2008 7:33 pm
    WoonplaatsCOLON Lier - Belgie

    door RSV » wo maart 05, 2008 2:33 pm

    Kan iemand mij in het kort beschrijven wat mems 3 juist is? :oops:
  • Avatar gebruiker
    Remieme
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 5296
    GeregistreerdCOLON vr feb 10, 2006 8:33 pm
    WoonplaatsCOLON Bergen op Zoom (NL)

    door Remieme » wo maart 05, 2008 2:41 pm

    update/grade van mems2 :P

    motormanagementsysteem ;)
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » wo maart 05, 2008 2:48 pm

    ErikB schreefColon@Bruno: Hmmm, al een ander verhaal dan onze tussenpersoon vertelde.

    Toch mag hij die toeren (pun) uithalen bij een ander. Dave's verhaal van de "kantelende" zuigers was me net iets te overtuigend (mede door nog wat web-onderzoek) om zomaar de rev-limit te verhogen naar 7600rpm.

    'k Zie geen probleem om een MPi te verhogen tot die 7200rpm, maar is er inderdaad zoveel benefit uit te halen. De winst moet er dan inzitten door een andere map die het VVC effect van "blijven doortrekken" verzekerd (uiteraard zonder het echte VVC kleppenwerk). Blijft wel dat de cilinderkop nog altijd de verhoogde flow moet kunnen bolwerken en dat is nu net één van de modificaties die we na luchtfiltertje, TTB en uitlaatje gaan doen......



    Dave's verhaal klinkt overtuigend, maar ook zijn verhaal klinkt zo, en blijkbaar is hij ook heel goed op de hoogte van de K-engine. Mede daar hij er al honderden zou hebben gedaan in Lotus milieu's en zelf vroeger geport en geflowd heeft. hij heeft ook een flowbank BTW en vanaf volgende maand een rollebank die ook door importeurs wordt gebruikt.
    Gewoon maar om te zeggen dat het niet de eerste de beste is, en ik hem best wil geloven. Maar meten is weten, dus ik laat binnenkort een TF bij hem doen, en dan weten we weer al meer.
    Wat de kantelende zuigers betreft, nogmaals, alles hangt af, hoe je met de tuning omgaat en waarvoor het moet dienen, maar t'is logisch dat hoe meer je uit een blok perst , hoe groter de kans bestaat dat je stukken rijdt. De REV limit op onze wagens mag in die dagdagelijkse omstandigheden best een beetje omhoog, want uiteraard voorziet de constructeur hier nog een veiligheidsmarge. Tovami stelde trouwens ook al voor die limiet te verhogen bij sommige VVC's, indien dat mogelijk was.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » wo maart 05, 2008 3:16 pm

    Klinkt indrukwekkend..... een persoon waarmee ik tussen pot en pint/cola wel van gedachten wil wisselen. Uit je uitleg zie ik nog wel geen verschil tss. de verwachtingen voor een MPi F en een MPi TF, juist dat bij de eerste een Emerald dient gebruikt te worden. De TF heeft immers een andere nokkenas en kan in simpele theorie/gedachten gang meer uit een verhoging van het max. toerental halen.

    Ik blijf benieuwd..... en iemand die me genoeg vertrouwen schenkt mag zich altijd eens uitleven op mijn blok.
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Edgecrusher
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 310
    GeregistreerdCOLON ma okt 01, 2007 7:36 pm
    WoonplaatsCOLON Hengelo NL

    door Edgecrusher » wo maart 05, 2008 5:01 pm

    In hoeverre scheelt een mems2 van een mems 3?

    Kan een mems3 uit een TF135 ook in een MGF MPI?
    Of een 1.6 mems3?
    Of komt hier meer bij kijken?
    Nothing sounds like a cobra in a tunnel.

    MGF MPI, Blueflame exhaust + decat, Green Storm, Superchips Icon Race, alum. radiator, Trophy splitter, xenon 6000k.
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » wo maart 05, 2008 5:16 pm

    Beetje moeilijk om zomaar met verschillende besturingen te gaan spelen. Een aantal zaken moeten altijd mee overgezet worden en dan nog is het de vraag dat je een en ander aan de praat krijgt.

    Praktisch gezien: zul je met het type mems die je in de auto hebt moeten leren leven :wink:
    In de loop van de jaren is het nummer opgelopen om aan aanvullende eisen (o.a. tweede lambda sonde) te kunnen voldoen.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Geerjan
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 54
    GeregistreerdCOLON ma okt 29, 2007 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON Oegstgeest

    door Geerjan » wo maart 05, 2008 7:47 pm

    Interessant onderwerp dat ik graag verder zal volgen. Heb op zich wel belangstelling voor deze mod, maar ben evenals een aantal anderen een beetje huiverig voor genoemde toerengebieden. Zou zelf het liefste vermogenswinst zien tussen 4000-5500 toeren, verder dan dat komt bij mij ook over als 'vragen om HGF'. Misschien ben ik hiermee te voorzichtig. Zoals Bruno zegt moet 'off track' gepast gebruik best een keertje toestaan dat je de grens van het toerenbereik opzoekt. Op dit moment heb ik echter het idee dat bij 5000 toeren de fut er wel een beetje uit is.
    Een potentiele kandidaat derhalve, maar ik wacht nog even op de eerste ervaringen.
    MG TF 80th Anniversary LE nr 622, K&N 57i, MS Daytona, alu dashrings, alu clockrings, alu speakerrings, alu heaterdials, alu seat belt trim.
    Low Water Level sensor (aangesloten op ECM)
    vervangen door Triumph TR6 1970, Royal Blue.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 10 en 0 gasten