BUTTON_POST_REPLY 9 berichten Pagina 1 van 1
Welke Luchtfilter ?
  • Erwin-VVC
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 126
    GeregistreerdCOLON di feb 05, 2008 7:40 pm
    WoonplaatsCOLON woonplaats invullen aub.

    Welke Luchtfilter ?

    door Erwin-VVC » di feb 12, 2008 7:32 pm

    Vandaag mijn K&N gedemonteerd omdat ik gek werd van de herrie van dat ding :( telkens als ik flink wat gas gaf dacht ik dat er een straaljager achter op mijn knikker ging landen :lol:

    Nu was de rust die ik terug kreeg van mijn originele filter wel super, maar nu loopt de wagen nog slechter dan ik al vond :cry:

    Het schijnt dat ik een K&N filter met een 52mm gasklep heb zitten en nu dus een gasklep van 52mm en een originele filter ! volgens mij is deze setup dodelijk voor de pit van de wagen of heb ik het mis ?

    Als ik toch de power wil van de K&N, maar niet de herrie is er dan nog wat anders mogelijk ?
    welke filters kan ik dan kiezen en wat kosten ze ongeveer ?
  • Geerjan
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 54
    GeregistreerdCOLON ma okt 29, 2007 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON Oegstgeest

    door Geerjan » di feb 12, 2008 8:18 pm

    Oorfilters! :lol:
    MG TF 80th Anniversary LE nr 622, K&N 57i, MS Daytona, alu dashrings, alu clockrings, alu speakerrings, alu heaterdials, alu seat belt trim.
    Low Water Level sensor (aangesloten op ECM)
    vervangen door Triumph TR6 1970, Royal Blue.
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » di feb 12, 2008 9:28 pm

    Volg Sanders voorbeeld, Hij heeft een Greending of zo.. schijnt goed voor de PK's te zijn en doet dat zonder K&N sound.

    Gek trouwens, je bent echte de 1e die ik hoor klagen over de sound van een K&N.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » di feb 12, 2008 9:38 pm

    Volgens mij is hij niet de eerste die het filter demonteert.
    Een Green Twister schreeuwt even hard als een K&N open cone, misschien wel harder. De beste keus is een paneel filter van K&N of Green. Je monteert deze i het bestaande filter huis. Dan kan je de aanzuig slurf die na de resonantie box komt aan het luchtfilter huis koppelen zodat je de resonantie box niet meer gebruikt. Resultaat is (bijna) K&N open cone performance, niet het extra geluid, geen last van warme lucht (pk verlies bij warm weer)

    Dit alles voor een schappelijke prijs (€75,- ?) Informeer eens bij Bruno, die heeft ook paneel filters of kan ze in ieder geval leveren. Mogelijk wilt hij zelfs je open cone terug nemen ?
    Building >200BHP K-series
  • Erwin-VVC
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 126
    GeregistreerdCOLON di feb 05, 2008 7:40 pm
    WoonplaatsCOLON woonplaats invullen aub.

    door Erwin-VVC » wo feb 13, 2008 7:53 pm

    Gekke vraag maar wat is de resonantie box ?

    En meteen nog een vraag !! De ventilator die aan de bijrijderskant zit wanneer moet die aanspringen ? continue of bij een bepaalde temperatuur?
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » wo feb 13, 2008 9:00 pm

    Resonantiebox, is het deel achter het filter wat zorgt voor een goede vulling van de cilinders. De naam Box geeft ook aan dat het geheel gesloten is en dat er dus minder geluid bij vrij komt....

    That's what you're looking for....


    De Fan aan de rechterzijde werkt als deze daar zin in heeft... of niet..

    De fan springt meestal bij warm weer aan, nadat je de auto stopt. Soms hoor je hem wel onderweg, (file rijden) maar veel meer hoor je hem niet. De fan werkt met een thermostaatje en leidt (lijdt) dus zijn eigen leven.

    Eigenlijk heel gek, immers de gaten in het bodywork zijn meer voor het oog dan voor luchttoevoer naar de motor. aerodynamisch zitten ze namelijk niet optimaal, de rijwind wordt er niet ingeduwd. Je zou dus verwachten dat de fan regelmatig bijspringt voor verkoeling, dat is dus niet nodig.

    Ik heb wel eens overwogen om een schakelaar te maken en deze swich handmatig te overrulen zodat bij echte ritten de motor sneller gekoeld wordt.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    door Tukker » wo feb 13, 2008 9:18 pm

    Kasper schreefColonIk heb wel eens overwogen om een schakelaar te maken en deze swich handmatig te overrulen zodat bij echte ritten de motor sneller gekoeld wordt.


    imo is de fan er alleen voor de koeling van de motor ruimte, koelen van de motor geschied alleen door koelvloeistof.
    Kun je beter de fan op de raditeur inschakelen. :idea:
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » wo feb 13, 2008 9:33 pm

    Inderdaad koelt de fan de ruimte bij de motor, daar het blok daar gemonteerd zit, zijn lucht vandaan haalt, wordt ook de motor voor een deel door deze fan gekoeld.
    Een motor straalt nogal wat warmte uit, het grootste deel van de warmte vernietig je met het koelwater, een ander deel met olie die onder in het karter afkoelt, daarnaast blijft er nog voldoende hitte achter in die bak hangen.
    (benzinemotor zet zo'n 9-12% van zijn energie om in bewegingsenergie, de rest is warmte)

    Natuurlijk is het ook mogelijk de Fan vooraan handmatig in te schakelen, even het relais zoeken en de laagspanningszijde bypassen met een schakelaar (plaats en type van de relais varieert een beetje naar gelang de uitvoering)
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » do feb 14, 2008 10:04 am

    Kasper schreefColonDe fan werkt met een thermostaatje en leidt (lijdt) dus zijn eigen leven.

    Als je met dat thermostaatje de ECU bedoeld, dan heb je gelijk. :wink: De ambient air temp. sensor hangt bovenaan in het motorcompartiment, iets in het midden naar rechts, vrij dicht bij het 'grilletje' en het oliepijlstok.
    Of ie al dan niet aanslaat wordt door de ECU geregeld en de temp. is verschillend voor MPi als voor VVC.

    Kasper schreefColonIk heb wel eens overwogen om een schakelaar te maken en deze swich handmatig te overrulen zodat bij echte ritten de motor sneller gekoeld wordt.

    Sander heeft me jaren geleden in de richting van een Conrad.nl schakeling geduwd die perfect werkt en 100% controleerbaar is. Als je nog interesse hebt, dan hoor/lees ik het wel.
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
BUTTON_POST_REPLY 9 berichten Pagina 1 van 1

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 10 en 0 gasten