Alles is relatief wat vermogenswinst betreft en zeker nooit te voorspellen.
Ok, de eerste pk's gaan vlotter en zijn goedkoper dan de laatste, maar toch.
Ik ben indertijd eerst gegaan voor een K&N57i filter met 52 mm TTB en cat bypass. Hoeveel alles afzonderlijk leverde of misschien zelfs aan pk's kostte weet ik niet, maar in totaal had ik in het begin toch met deze configuratie om en bij de 160 pk

. 'T zou best kunnen dat dezelfde mods op een andere wagen veel minder opleveren, maar ik zou in ieder geval voor een cone filter á la K&N gaan. Het extra geluid is zeker niet overdreven en alleen maar hoorbaar als je echt "gast". bij gewoon rijden hoor je geen verschil. Er is geen mens, van jong tot oud, die dit geluid niet weet te waarderen. Het MG rijden krijgt er gewoon een extra dimensie bij, zonder hard te klinken, t'klinkt gewoon iets sportiever als je sportiever rijdt. T'zijn trouwens vooral die "oudere MGF'ers" die de eerste zijn om een K&N te plaatsen en ik kan ze geen ongelijk geven (ondertussen maak ik bijna deel uit van die groep

).
Een 4-2-1 leverde bij mij bijna niks op in het begin, daar het gewoon een modifictaie is die nodig is als je verder doorgedreven gaat tunen, los is de winst te verwaarlozen. Sterker nog, zelfs mijn Phoenix leverde mij slechts 1 a 2 pk op, maar nogmaals, dat bewijst niks. Op Erwin's MPI leverde dezelfde uitlaat 8pk op, bij anderen dan weer minder. Een Piper uitlaatnokkenas bracht me dan weer relatief veel vermogen op voor weinig geld. 5pk/200 euro. Maar wat het opbrengt in een vroeger tuningsstadium, weet ik niet.
In een later stadium ben ik dikwijls ontgoocheld geweest wat vermogenswinst betreft. Geloof nooit wat fabrikanten je beloven en tel nooit pk's op. Als ik deze 2 regels zou toepassen had ik al 230 pk waarschijnlijk.
Samengevat : Tunen is geen exacte wetenschap. Begin met eenvoudige dingen die niet te veel geld kosten en meet dan waar je staat.
T'zou zelfs beter zijn als je alvorens iets te veranderen al eens een meting doet, zodat je ziet dat alles al in orde is (qua vermogen), alvorens te beginnen tunen. Achteraf weet je dan ook wat je gewonnen hebt, voor hoeveel geld.