52 mm TB en andere tuning
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    52 mm TB en andere tuning

    door Carl » zo dec 16, 2007 7:46 pm

    Op e-bay een 52 mm TB gevonden voor 99 GBP, voor 149€ is ie hier bij mij geleverd :-) Is nieuw, orig Rover, denk dat ik een koopje gedaan heb.
    Nu nog een 4-2-1 voor deze zomer vinden en ik kan weeral mee. (heb toch kapotte flexpipe)
    Iemand idee wat een 52 mm (met standaard luchtfilter) met een 4-2-1 op een standaard uitlaat verder) op een VVC kan opleveren? Zou graag onder de 7 s gaan bij het optrekken. Kan aan de cijfers van de dyno niet goed uit: Hoe geraak je met een standaard VVC aan de 160 PK van de trophy? Wat is er nu in hemelsnaam allemaal anders aan?
    Ik ben nl op zoek naar vermogenwinst ZONDER een getuned geluid - het moet gedistingeerd blijven :wink:
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » zo dec 16, 2007 9:12 pm

    Aanpassingen 160pk t.o.v. 145pk:
    - Beter uitlaat systeem (zowel spruitstuk als demper)
    - Groter luchtfilter
    - 52mm gasklep
    - kleine aanpassing aan cilinderkop

    Er zijn een hoop andere aanpassingen maar die hebben niet met de vermogenstoename te maken.

    52mm + 4-2-1 levert een pk of 5 max op.
    Je past beter het luchtfilter aan. Je kan een origineel Trophy/TF luchtfilter monteren met een paneelfilter erin van K&N. Dan heb je zo ongeveer niet het geluid maar wel de performance van een open K&N.

    Met het filter erbij zou je dicht tegen de 160pk aan moeten zitten, sportdemper en je gaat er ietsje overheen verwacht ik. E.e.a. hangt natuulijk van de huidige pk's en kwaliteit van de tuningsspullen af.
    Building >200BHP K-series
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    door Carl » zo dec 16, 2007 11:34 pm

    Sander schreefColonAanpassingen 160pk t.o.v. 145pk:

    Met het filter erbij zou je dicht tegen de 160pk aan moeten zitten, sportdemper en je gaat er ietsje overheen verwacht ik.


    Nee ! Je meent't ? 52mm, ander luchtfilter en een 4-2-1 en ik kom dicht tegen die magische 160PK grens en kan het geluid van een normale VVC houden? Dat zou pas een kerstkado zijn!
    Is dit echt? Is de sportdemper echt nodig om veel verschil te maken of is het slechts top van de ijsberg? Ik voel wel iets voor de 4-2-1 spaghetti van mike satur : Manifold 4-2-1 Stainless Steel (EX6260) , maar dan liefst een originele demper (kwestie van het wolf in schaapsvachtgevoel te houden :twisted: )
    Is het niet zo dat vooral de grotere inlaat/uitlaatkleppen in combinatie met gepolijste en vergrote in-en uitlaatpoorten en een andere timing van de nokkenas een grote vermogenwinst boeken?

    Wat zou je bovenaanzetten voor vermogenswinst? deze volgorde: ?

    - Trophy Luchtfilter
    - gepolijste in/uitlaatpoorten
    - Sportdemper
    - 52mm TB

    Hopelijk kom ik nu niet bij the dark side terecht ! (Bibber :lol: )
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » ma dec 17, 2007 12:28 am

    Volgorde (voor mijn gevoel):
    - Luchtfilter (100% zeker)
    - demper
    - 52mm
    - 4-2-1

    Het design van de demper is zodanig dat daar winst te behalen is. Mogelijk kan je een uitlaatlijn (spruitstuk + demper) kopen van een Trophy/Tf die vervangen is voor een sportuitlaat ? Dat zou moeten schelen zonder extra kabaal te maken. Je moet dan wel een kat(bypass) voor een MK2 erbij kopen of een adapter bocht bestellen want de MK2 kat is constructief anders.

    Porten en flowen is niet zinvol als b.v. je uitlaat niet optimaal is. Je kan wel opteren voor een scherpere Piper uitlaat nokas, goed voor nog zo'n 5pk voor relatief weinig als je die zelf kan monteren.
    Building >200BHP K-series
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    door Carl » ma dec 17, 2007 1:01 am

    OK! Daar kan ik wat mee!
    Ik zet de Trophy Airbox alvast in mijn wanted option lijstje.
    Bedankt voor de tip!
    Ik surf mij te pletter de volgende dagen :-)
    (maar mag ZEKER niet vergeten om ASAP die onzekerheid over de distributieriem weg te laten nemen - Ik durf niet meer te starten tot ik naar de garage kan om een nieuwe riem/pomp/spanner combinatie - het vooruitzicht op al die opwindende mod's die eraan komen wordt wel heel groot)
    De 52 mm heb ik al, nu de box komt zeker en misschien de demper ook nog, volgend jaar is dyno tijd voor mij! :twisted:
    Ik was niet van plan om de demper te verwisselen, maar als jullie zeggen dat het zo'n verschil uitmaakt, dan kan ik al bijna niet zonder...
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » ma dec 17, 2007 1:34 am

    Alles is relatief wat vermogenswinst betreft en zeker nooit te voorspellen.
    Ok, de eerste pk's gaan vlotter en zijn goedkoper dan de laatste, maar toch.
    Ik ben indertijd eerst gegaan voor een K&N57i filter met 52 mm TTB en cat bypass. Hoeveel alles afzonderlijk leverde of misschien zelfs aan pk's kostte weet ik niet, maar in totaal had ik in het begin toch met deze configuratie om en bij de 160 pk :shock: . 'T zou best kunnen dat dezelfde mods op een andere wagen veel minder opleveren, maar ik zou in ieder geval voor een cone filter á la K&N gaan. Het extra geluid is zeker niet overdreven en alleen maar hoorbaar als je echt "gast". bij gewoon rijden hoor je geen verschil. Er is geen mens, van jong tot oud, die dit geluid niet weet te waarderen. Het MG rijden krijgt er gewoon een extra dimensie bij, zonder hard te klinken, t'klinkt gewoon iets sportiever als je sportiever rijdt. T'zijn trouwens vooral die "oudere MGF'ers" die de eerste zijn om een K&N te plaatsen en ik kan ze geen ongelijk geven (ondertussen maak ik bijna deel uit van die groep :wink: ).
    Een 4-2-1 leverde bij mij bijna niks op in het begin, daar het gewoon een modifictaie is die nodig is als je verder doorgedreven gaat tunen, los is de winst te verwaarlozen. Sterker nog, zelfs mijn Phoenix leverde mij slechts 1 a 2 pk op, maar nogmaals, dat bewijst niks. Op Erwin's MPI leverde dezelfde uitlaat 8pk op, bij anderen dan weer minder. Een Piper uitlaatnokkenas bracht me dan weer relatief veel vermogen op voor weinig geld. 5pk/200 euro. Maar wat het opbrengt in een vroeger tuningsstadium, weet ik niet.
    In een later stadium ben ik dikwijls ontgoocheld geweest wat vermogenswinst betreft. Geloof nooit wat fabrikanten je beloven en tel nooit pk's op. Als ik deze 2 regels zou toepassen had ik al 230 pk waarschijnlijk. :wink:
    Samengevat : Tunen is geen exacte wetenschap. Begin met eenvoudige dingen die niet te veel geld kosten en meet dan waar je staat.
    T'zou zelfs beter zijn als je alvorens iets te veranderen al eens een meting doet, zodat je ziet dat alles al in orde is (qua vermogen), alvorens te beginnen tunen. Achteraf weet je dan ook wat je gewonnen hebt, voor hoeveel geld.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Avatar gebruiker
    Remieme
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 5296
    GeregistreerdCOLON vr feb 10, 2006 8:33 pm
    WoonplaatsCOLON Bergen op Zoom (NL)

    door Remieme » ma dec 17, 2007 9:10 am

    jep, zou ook eerst een std meting doen, zodat je weet waarvan je start.
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » ma dec 17, 2007 9:26 am

    Bruno schreefColon T'zijn trouwens vooral die "oudere MGF'ers" die de eerste zijn om een K&N te plaatsen en ik kan ze geen ongelijk geven (ondertussen maak ik bijna deel uit van die groep :wink: ).


    Bruno bedoelt natuurlijk met "Oudere MGF'ers" Oudere MG's.

    Het plaatsen van een K&N open luchtfilter is voor MG's al zo oud als de spreekwoordelijke weg....

    Veelal zie je onder MG's die specifiek op originaliteit worden behouden dat de standaard luchtfilters zijn verdwenen en dat er een K&N in zit. Als je daar dan de eigenaar op aanspreekt is de enige reactie dat een K&N origineel is...... (want ja tunen dat is not done :wink:

    Maar goed, deze oudere jongere heeft inderdaad een 57i.
    en K&N's op z'n C
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • MGF
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5834
    GeregistreerdCOLON do feb 10, 2005 9:24 pm
    WoonplaatsCOLON Rotterdam en Heiloo

    door MGF » ma dec 17, 2007 9:50 am

    Mijn vader, toch ook al redelijk op leeftijd, begon ook met een K&N, en heeft daarna een MS Daytona gemonteerd, zelf eventjes i.c.m. een sportcat, maar dat werd wel erg veel van het goede. De combinatie van een standaard katalysator, een MS Daytona en K&N is gewoon erg beschaafd. Over vermogen hebben we het maar even niet.. :wink:
    MGF 1.8i, British Racing Green, 2001
    Opties: Leather Pack in Cream-Walnut, Chrome Pack, Wood Pack, 16" Square Spoke velgen, Airco, Pearlescent lak, Windstop, Houten stuurwiel, Hardtop in kleur
    Modificaties: TTB, Mike Satur Daytona uitlaat, TF135 nokkenassen, RVS hitteschild, Black Diamond 280mm schijven vóór, RVS boutjes en moertjes, Land Rover koppakking, B&G WLS kit, lowering pins, Toyo Proxes T1-R banden

    Rover 75 2.5 V6 Sterling, Steel Blue, 2000
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » ma dec 17, 2007 10:37 am

    Ik wil toch nog even samenvatten wat Bruno en Sander hebben aangehaald. Een modificatie kan slechts vermogen opleveren als het voordien een beperking was.

    Wat iets minder aan bod is gekomen is het het feit dat de VVC kop al behoorlijk super is zodat wijzigingen voor en na (dus aan in- en uitlaat) vrij goede resultaten leveren (let op geen winsten zoals tuning van Turbo en Turbo Diesels). Eénmaal de kop wordt aangepast, kan deze rekenen op een 'ideale' in- en uitlaat en bekomt men mooie resultaten.

    Ik ben ook een voorstander om standaard de wagen al eens te checken op de dyno. Vergeet niet dat je buiten de vermogen- en koppelcurve de air/fuel meekrijgt. Drie grafieken die je iets meer vertellen over de gezondheid van je blok.
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    door Carl » ma dec 17, 2007 7:58 pm

    Als jullie het met z'n allen zeggen, dan neem ik't gewoon als waar aan: Ik ga dus eerst een meting laten doen. Wat kost een meting ongeveer, als ik die alleen laat doen, in bvb Goes? (denk dat die 't forum genegen is). Zijn er andere aanraders?
    Ik ga me wel heeeel hard moeten inhouden om niet meteen die 52mm te monteren..... :? :? maar enfin...
    Bedoelen jullie met de KN die ronde filter die bovenin de motorruimte lucht hapt? Is het geen beter idee om de paneelfilter te houden en die koude lucht onderin te laten happen? Sorry voor de voor jullie waarschijnlijk stomme vragen ... Heb ondertussen zoveel gesurft over tuning van de MGF dat ik compleet de kluts kwijtben! Gelukkig dat ik hier enig houvast krijg.
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » ma dec 17, 2007 8:15 pm

    Bruno heeft vorige dyno nog mogen aanschouwen wat er gebeurt als er warme lucht aangezogen wordt :P Ik ben dan mening dat je beter een gesloten filter als de green twister kan aanschaffen, zeker géén open filter als de K&N. Die koop je immers voor het geluid en niet zo zeer voor de PK's. Ik geef toe dat het piekvermogen toeneemt met een K&N maar als de engine bay temperatuur stijgt neemt het vermogen mee af. Ook is aleen powerfilter geluid zonder bijbehorend uitlaat geluid niet mijn ding.

    Van een paneelfilter naar een Green TwisterXL + 4-2-1 leverde me bijna niks op. Een paneelfilter, in een Trophy behuizing, durf ik van te stellen dat dat een open K&N benaderd qua vermogen zonder de bijweringen (geluid en verminderde prestaties onder invloed van warmte)

    Die Dynorun vooraf is haast een must.
    Building >200BHP K-series
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    door Carl » ma dec 17, 2007 8:31 pm

    Ik ga echt voor een Trophy filter gaan denk ik. Heb daar ongelooflijk veel goeie dingen over gelezen, terwijl het geluid heel beschaafd blijft!
    Dus mijn lijstje TO DO (The tuning chapter) vanaf nu:
    - Trophy airbox+filter
    - 52 mm TB
    - MS 4-2-1 flexpipe+ standaard demper

    Sander vermoedt dat ik dicht tegen de 160PK moet zitten dan, een waarde die mij als muziek in de oren klinkt!
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » ma dec 17, 2007 8:35 pm

    Ik verwacht dat dat die 4-2-1 je niets gaat opleveren buiten een hoop montage ellende. Bruno heeft nog een Trophy spruitstuk liggen misschien wil hij je dat verkopen voor een fractie van de prijs van een Piper 4-2-1 ?
    Building >200BHP K-series
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    door Carl » ma dec 17, 2007 8:40 pm

    Mijn flexpipe is kapot, vandaar dat ik zou opteren voor een 4-2-1.
    Op zich heb ik geen nieuw spruitstuk nodig, denk ik. Ik kan ook gewoon een RVS flexpipe kopen, het was Bruno die mij aanraadde om meteen de 4-2-1 te nemen...
    Bruno?
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 11 en 0 gasten