BUTTON_POST_REPLY 13 berichten Pagina 1 van 1
winterstalling
  • Avatar gebruiker
    chivas
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 11
    GeregistreerdCOLON di okt 11, 2005 11:52 am
    WoonplaatsCOLON Hoensbroek _holland

    winterstalling

    door chivas » vr dec 07, 2007 2:51 pm

    Hallo,
    mijn F-je is gecleaned staat in de garage onder een hoes die ademt, en mijn vraag is: moet ik de accu eruit halen, auto een keer per week ff laten lopen? of hebben jullie ander ideeen?

    gegroet,

    Ton
    heb sinds 1995 een mg f vvc (1996) en ben er helemaal kapot van..sinds dit jaar een gereviseerde motor erin, tuned by mike!!
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » vr dec 07, 2007 3:03 pm

    Daar zijn verschillende theoriën over....

    Persoonlijk zou ik hem niet regelmatig laten draaien, of je zou hem door en door warm moeten laten draaien. De eerste minuten wordt er immers aardig wat condens gevormd. De uitlaatgassen bevatten H2O en als de volledige uitlaat nog niet warm staat, condenseert deze in de uitlaat.

    Het probleem van het staan is dat de 'meeste' olie naar het carter toeloopt en bij de eerste omwentelingen de optimale smering nog op gang moet komen. Ik denk dat het een beetje gokken/afwegen is hoe vaak je wil starten en hoe lang de olie 'blijft hangen'. Bij oudere auto's is het niet onverstandig om het kleppendeksel weg te nemen en een scheut olie over de motor te gieten. Het gaat hier echter over een modernere auto die slechts enkele maanden gaat stil staan (vermoed ik).

    hth,

    PS. niet onbelangrijk: denk aan de banden en eventuele condensvorming in de benzinetank.
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » vr dec 07, 2007 3:23 pm

    Eigenlijk moet vooral een lichtmetalen motor met regelmaat even lopen, hierdoor voorkom je problemen op het gebied van afdichtingen, waterpomp etc. Echt stil zetten is dus eigenlijk niet het beste.

    De accu zal indien deze aangesloten blijft zeker leeg en waarschijnlijk defect zijn als je in maart weer wilt gaan rijden, deze moet dus los genomen worden, of aan de druppellader.

    Mijn F heeft een rustige tijd gedurende de winter, wordt dan erg weinig gebruikt. zo nu en dan een dagje de druppellader erbij, of een ritje van zo'n 20 km of meer. We zijn weer helemaal voorbereid voor het nieuwe seizoen.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Avatar gebruiker
    lucas
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2331
    GeregistreerdCOLON wo nov 09, 2005 4:40 pm
    WoonplaatsCOLON Bekkevoort (Be-VL)

    door lucas » vr dec 07, 2007 5:54 pm

    Randvraagje : laadt je accu op bij stationair draaien of dien je best diverse km's (20 tal) te rijden ?
  • Fredje
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 178
    GeregistreerdCOLON za maart 18, 2006 8:15 pm
    WoonplaatsCOLON Heinkenszand

    door Fredje » za dec 08, 2007 9:44 am

    Mijn auto staat ook in de winterstalling. banden hard oppompen ( om vierkante banden te voorkomen) en zo af en toe de auto verplaatsen,hoeft niet veel te zijn bijv. 1 meter, druppellaar aangesloten( laden en ontladen van accu).
    ik start de auto de gehele winter niet, slecht voor de motor als hij niet warm wordt.benzine tank vol.( tegen condensvorming). bij t begin van seizoen, benzine zo snel mogelijk oprijden (benzine is niet eeuwig houdbaar). afdekhoes over auto( voor stof en vuil)
    eventueel als je garage vochtig is, dan nog een vochtvreter in de auto zetten en regelmatig verversen
    Platinum F, 75th Anniversary Limited Edition

    mods:B&G water level kit, 52 mm TTB,witte knipperlichten,glazen windscherm,lowering pins, seat lowering springs
    To Do: pu bushes
  • Avatar gebruiker
    lucas
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2331
    GeregistreerdCOLON wo nov 09, 2005 4:40 pm
    WoonplaatsCOLON Bekkevoort (Be-VL)

    door lucas » ma dec 10, 2007 9:01 pm

    lucas schreefColonRandvraagje : laadt je accu op bij stationair draaien of dien je best diverse km's (20 tal) te rijden ?


    Iemand een bondig antwoord hierop ? Ik wacht niet graag 7 maanden :wink:
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » ma dec 10, 2007 10:08 pm

    Het schijn zo te zijn dat een belaste motor meer elektrisch vermogen levert. dat moet je blijkbaar zo zien:

    toeren maken want dan draait de Alternator meer toeren = meer stroom (dat snap ik ook nog)

    Belast de auto electrisch, dwz lichten aan, achterruit verwarming aan (als je die hebt) stereo op vol vermogen.

    Blijkbaar wordt er dan een schakeling omgezet en wordt er meer energie uit de motor naar het elektrisch systeem gestuurd waarbij er netto meer energie in de accu geladen wordt (en dat snap ik nou egenlijk ook net niet maar ja ik heb meer verstand van...)
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » ma dec 10, 2007 10:13 pm

    De alternator levert maximum vermogen aan de batterij onder de +/- 3500 toeren. Meer toeren maken heeft dus geen zin. Stationair is dan weer ook niet goed. Gewoon een rustig toertje doen laadt de batterij maximum op.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Avatar gebruiker
    lucas
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2331
    GeregistreerdCOLON wo nov 09, 2005 4:40 pm
    WoonplaatsCOLON Bekkevoort (Be-VL)

    door lucas » ma dec 10, 2007 10:57 pm

    Bruno schreefColonDe alternator levert maximum vermogen aan de batterij onder de +/- 3500 toeren. Meer toeren maken heeft dus geen zin. Stationair is dan weer ook niet goed. Gewoon een rustig toertje doen laadt de batterij maximum op.


    Volstaat wekelijks een ononderbroken ritje van circa 20 minuten om terug een max batterij te hebben ? of is de druppeltellerlader nog de meest geschikte oplossing om je batterij in vorm te houden ?
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » ma dec 10, 2007 11:00 pm

    Ik opteer voor de druppellader. Het ritje kan uiteraard ook geen kwaad, maar de motor moet wel warm gereden worden.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Avatar gebruiker
    lucas
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2331
    GeregistreerdCOLON wo nov 09, 2005 4:40 pm
    WoonplaatsCOLON Bekkevoort (Be-VL)

    door lucas » ma dec 10, 2007 11:04 pm

    Bruno schreefColonIk opteer voor de druppellader. Het ritje kan uiteraard ook geen kwaad, maar de motor moet wel warm gereden worden.


    Okido
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    door Tukker » wo dec 12, 2007 5:43 pm

    Je koopt toch geen auto om in een stalling te plaatsen. 8)

    Gewoon elke maand lekker een uurtje rijden en de laatste 10 minuten de stroomvreters uit dan zit je accu nokkie vol. Tank vol houden en een vochtvreter in de auto plaatsen. Er is toch altijd wel een dag droog weer! :lol:

    Tukker
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » wo dec 12, 2007 9:14 pm

    Waarom je tank volgooien met benzine?

    Ok bij een klassieker doe je dat, condens zou tegen de bovenzijde van de metalen tank kunnen neerslaan en er voor zorgen dat de tank doorroest.

    maar de tank van een F is van plastic.

    1 voordeel van het volgooien zie ik wel zitten: peut wordt alleen maar duurder....Het is dus een inverstering 8)
    maar de kwaliteit holt ook achteruit..
    (Overigens zit in moderne brandstof een (klein) deel water, dus dat is ook geen echte motivatie, en wacht maar tot we aan de ethanol gaan, daar lost water pas echt in op. (dan houd m'n metalen tank het nooit uit)
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
BUTTON_POST_REPLY 13 berichten Pagina 1 van 1

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 13 en 0 gasten