Winterbanden??
  • Guido77
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 469
    GeregistreerdCOLON wo feb 14, 2007 1:23 pm
    WoonplaatsCOLON Delft (Nederland)
    CONTACTCOLON

    Winterbanden??

    door Guido77 » di nov 06, 2007 3:09 pm

    Weten jullie hoe dat zit als ik naar Duitsland ga? Kan ik zomaar winterbanden op de F zetten en waar moet ik op letten?
  • Rick
    Clubshop, Gallery en Penningmeester
    Clubshop, Gallery en Penningmeester
    BerichtenCOLON 7030
    GeregistreerdCOLON zo apr 01, 2007 8:23 pm
    WoonplaatsCOLON Sambeek (NL)
    CONTACTCOLON

    door Rick » di nov 06, 2007 3:17 pm

    Er zijn winterbanden te koop voor een F. Op marktplaats staan vaak winterbanden met velgen te koop, daar zou je ook eens kunnen kijken.
    MGF British Racing Green 1997
    MG ZT 260 SE Pearl Black 2004 sold
    MG ZR 160 Starlight Silver 2004 sold
    Seat Leon ST FR Dynamic Montsandrood 2014
  • Geerjan
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 54
    GeregistreerdCOLON ma okt 29, 2007 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON Oegstgeest

    door Geerjan » di nov 06, 2007 9:42 pm

    Afhankelijk van het weer zijn winterbanden zeker aan te bevelen, maar in tegenstelling tot wat velen beweren of veronderstellen is het gemonteerd hebben van winterbanden (nog) niet verplicht in Duitsland. Het is wel zo dat indien je tijdens winterse omstandigheden zonder winterbanden betrokken raakt bij een ongeval dit tegen je gebruikt zal worden. Daar je vooraf meestal niet weet welk weer je zult treffen verkies ik zelf om winterbanden te monteren.
    MG TF 80th Anniversary LE nr 622, K&N 57i, MS Daytona, alu dashrings, alu clockrings, alu speakerrings, alu heaterdials, alu seat belt trim.
    Low Water Level sensor (aangesloten op ECM)
    vervangen door Triumph TR6 1970, Royal Blue.
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » di nov 06, 2007 9:45 pm

    Geerjan schreefColonAfhankelijk van het weer zijn winterbanden zeker aan te bevelen, maar in tegenstelling tot wat velen beweren of veronderstellen is het gemonteerd hebben van winterbanden (nog) niet verplicht in Duitsland. Het is wel zo dat indien je tijdens winterse omstandigheden zonder winterbanden betrokken raakt bij een ongeval dit tegen je gebruikt zal worden. Daar je vooraf meestal niet weet welk weer je zult treffen verkies ik zelf om winterbanden te monteren.

    Interessant, wist ik niet.
    Zelf had ik ook wel het idee dat een autoverzekering hier eiegenlijk wel rekening mee zou mogen houden.
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Nem58
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1102
    GeregistreerdCOLON za apr 01, 2006 3:53 pm
    WoonplaatsCOLON Son en Breugel

    door Nem58 » wo nov 07, 2007 1:25 pm

    In duitsland zijn winterbanden niet verplicht. Wanneer je een ongeluk zou krijgen zonder winterbanden betalen de verzekeringen gewoon uit, ze durfen het nog niet aan om niet uit te betalen. Wel krijg je een boete van de politie van ongeveer 50 euro.

    grtz

    Nem58
    uhm... geen F meer maar een Hyundai Tucson.
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » wo nov 07, 2007 2:27 pm

    Hmmm, een boete voor iets dat niet verplicht is :?:
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Nem58
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1102
    GeregistreerdCOLON za apr 01, 2006 3:53 pm
    WoonplaatsCOLON Son en Breugel

    door Nem58 » wo nov 07, 2007 4:06 pm

    Daar ligt ook nog het probleem. Het hebben van winterbanden is "verplicht" bij winterse omstandighede. Maar wanneer spreek je daarvan?

    - wanneer de winter officeel begint (datum)
    - wanneer er sneeuw ligt?
    - wanneer je naar een plaats gaat waar vermoedelijk sneeuw ligt?

    In Duitsland probeert men nu een periode te bepalen waarin men verplicht is winterbanden te hebben (bijv. 1 november tot 1 februari).

    De boete van 50 euro die je krijgt is niet voor het niet hebben van winterbanden, maar voor het in gevaar brengen van je medeweggebruikers (door het niet hebben van de juiste banden).
    uhm... geen F meer maar een Hyundai Tucson.
  • Rick
    Clubshop, Gallery en Penningmeester
    Clubshop, Gallery en Penningmeester
    BerichtenCOLON 7030
    GeregistreerdCOLON zo apr 01, 2007 8:23 pm
    WoonplaatsCOLON Sambeek (NL)
    CONTACTCOLON

    door Rick » wo nov 07, 2007 4:12 pm

    Nem58 schreefColonDe boete van 50 euro die je krijgt is niet voor het niet hebben van winterbanden, maar voor het in gevaar brengen van je medeweggebruikers (door het niet hebben van de juiste banden).

    Die boete krijg je dan alleen als je een ongeluk hebt gehad of kun je die boete dan ook krijgen bij een controle door de duitse politie, als je geen winterbanden in het winterseizoen onder je auto hebt?
    MGF British Racing Green 1997
    MG ZT 260 SE Pearl Black 2004 sold
    MG ZR 160 Starlight Silver 2004 sold
    Seat Leon ST FR Dynamic Montsandrood 2014
  • Ralph
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 389
    GeregistreerdCOLON za jan 15, 2005 3:21 pm
    WoonplaatsCOLON Stein

    door Ralph » wo nov 07, 2007 5:23 pm

    Rick schreefColon
    Nem58 schreefColonDe boete van 50 euro die je krijgt is niet voor het niet hebben van winterbanden, maar voor het in gevaar brengen van je medeweggebruikers (door het niet hebben van de juiste banden).

    Die boete krijg je dan alleen als je een ongeluk hebt gehad of kun je die boete dan ook krijgen bij een controle door de duitse politie, als je geen winterbanden in het winterseizoen onder je auto hebt?


    In de autoweek stond deze week dat je alleen een boete kunt krijgen als je (in de wintermaanden) overig verkeer hindert (bv. langzaam rijden bij sneeuw) of een ongeluk veroorzaakt terwijl je geen winterbanden hebt.
    MGF is verkocht. Nu helaas alleen nog maar in 1:18 :-(
  • Nem58
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1102
    GeregistreerdCOLON za apr 01, 2006 3:53 pm
    WoonplaatsCOLON Son en Breugel

    door Nem58 » do nov 08, 2007 1:53 pm

    Precies zoals Ralph zegt. Alleen als je verkeerd hindert of bij een ongeluk betrokken bent.
    uhm... geen F meer maar een Hyundai Tucson.
  • henk s
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 56
    GeregistreerdCOLON wo aug 08, 2007 1:32 pm
    WoonplaatsCOLON Apeldoorn

    door henk s » zo nov 11, 2007 3:36 pm

    Mijn achterbanden zaten op 2,5 mm (michelin). Voor de winter heb ik besloten 4 winterbanden (FULDA) te monteren op de originele velg, maat 185/60/15, dus iets groter (hoger) dan origineel. Ik heb voor die maat gekozen omdat 185/55/15 € 12 per band duurder was. Ik ben er buitengewoon tevreden over. In had last van het feit dat in korte bochten, met iets te veel gas de achterkant uitbrak. Ik vind dat wel leuk, maar mijn dochters rijden er ook mee. Het is werkelijk een verschil! Ik heb altijd winterbanden als modeverschijnsel gezien, maar ik ben nu "om".
    Overigens: ik betaalde € 65 per band.
  • Guido77
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 469
    GeregistreerdCOLON wo feb 14, 2007 1:23 pm
    WoonplaatsCOLON Delft (Nederland)
    CONTACTCOLON

    door Guido77 » zo nov 11, 2007 11:14 pm

    Ok dank jullie voor de tips, denk dat ik ze dan toch maar eronder zet.

    Overigens antwoordde mijn verzekeringsmaatschappij:

    OHRA Verkoop & Informatie schreefColon> Message du 09/11/07 à 12h46
    > Objet : Re: Informatie: auto - overig
    >
    > Relatienummer:
    > E-mail referentienummer: 853732
    >
    > Geachte heer,
    >
    > Hartelijk dank voor uw e-mail.
    >
    > Het niet gebruiken van winterbanden in winterse omstandigheden kan in het buitenland reden zijn voor een boete, strafrechtelijke vervolging en(mede)aansprakelijkheid bij ongevallen. Reden daarvoor is dat het verkeer in gevaar wordt gebracht omdat men met zomerbanden minder grip op de weg heeft en de remweg onnodig lang is.
    >
    > U bent hiervoor niet verzekerd.
    >
    > Wij hopen hiermede uw e-mail naar tevredenheid te hebben beantwoord.
    >
    > Deze mail is afgehandeld door de heer Gerritsen.
    >
    > Met vriendelijke groet,
    >
    > OHRA Schadeverzekeringen N.V.,
    >
  • Avatar gebruiker
    lucas
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2331
    GeregistreerdCOLON wo nov 09, 2005 4:40 pm
    WoonplaatsCOLON Bekkevoort (Be-VL)

    door lucas » ma nov 12, 2007 11:36 am

    Verzekeringsmaatschappijen zijn toch wel bijzonder vindingrijk als ze de vergoeding van een schadegeval kunnen ontwijken.

    OT:
    zal voortaan in de winter mijn zomerschoenen maar opbergen; stel dat ... ik zou het mezelf niet vergeven moest ik daarmee andere voetgangers in gevaar brengen :wink:
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » ma nov 12, 2007 1:47 pm

    Ik zou prompt antwoorden of ik een verzekeringsvoordeel krijg als ik ook in Nederland/België met winterbanden rond rijd. Of is in deze landen het inkorten van de remweg minder belangrijk ?!?
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Guido77
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 469
    GeregistreerdCOLON wo feb 14, 2007 1:23 pm
    WoonplaatsCOLON Delft (Nederland)
    CONTACTCOLON

    door Guido77 » ma nov 12, 2007 7:20 pm

    ErikB schreefColonIk zou prompt antwoorden of ik een verzekeringsvoordeel krijg als ik ook in Nederland/België met winterbanden rond rijd. Of is in deze landen het inkorten van de remweg minder belangrijk ?!?


    Gedaan :twisted: Ben benieuwd naar het antwoord...

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 14 en 0 gasten