BUTTON_POST_REPLY 14 berichten Pagina 1 van 1
Ander luchtfilter
  • Rob Lobbes
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 52
    GeregistreerdCOLON zo jul 16, 2006 2:39 am
    WoonplaatsCOLON woonplaats invullen aub.

    Ander luchtfilter

    door Rob Lobbes » di aug 28, 2007 11:07 pm

    xx
    Laatst bijgewerkt door 1 op Rob Lobbes, in totaal 0 keer bewerkt.
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » wo aug 29, 2007 8:38 am

    Ik heb hem ook, maar bij mij noemt ie dan Vader en komt ie van bij Mike Satur. Het was niet zozeer uit pk-overwegingen dat ik ben overgestapt van K&N 57i naar de Vader, maar om m'n CO-waarde bij de technische controle in orde te krijgen (PTP conversie, geen aansturing van de fan, temp. in motorruimte loopt erg op, open luchtfilter ... resultaat: bar slechte verbranding).

    Of ie nou pk-wijs beter of slechter dan de K&N 57i werkt, zou ik niet kunnen zeggen. Ik neem aan dat ze beiden hun werk doen, alleen heeft de 57i een beetje meer oomph effect door het geluid.

    Wat me wel opvalt is dat ik zeker de K&N regelmatig moest reinigen en wanneer ik de Vader reinig zeker niet de hoeveelheid vuiligheid als bij de K&N in de spoelbak is terug te vinden. Kan toeval zijn, of filtert de Vader minder goed dan de K&N ?
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Rob Lobbes
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 52
    GeregistreerdCOLON zo jul 16, 2006 2:39 am
    WoonplaatsCOLON woonplaats invullen aub.

    door Rob Lobbes » wo aug 29, 2007 7:56 pm

    xx
    Laatst bijgewerkt door 1 op Rob Lobbes, in totaal 0 keer bewerkt.
  • Nem58
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1102
    GeregistreerdCOLON za apr 01, 2006 3:53 pm
    WoonplaatsCOLON Son en Breugel

    door Nem58 » wo aug 29, 2007 9:10 pm

    Met het K&N filter merk ik niet dat hij wezenlijk sneller is geworden, wel kan ik zeggen dat hij zuiniger is geworden. Mijn auto lijkt minder benzine te gebruiken...Ik heb nu al meer gereden met driekwart tank dan dat ik voorheen reed met een hele tank.

    gr.

    nem58
    uhm... geen F meer maar een Hyundai Tucson.
  • Rob Lobbes
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 52
    GeregistreerdCOLON zo jul 16, 2006 2:39 am
    WoonplaatsCOLON woonplaats invullen aub.

    door Rob Lobbes » vr aug 31, 2007 3:30 am

    xx
    Laatst bijgewerkt door 1 op Rob Lobbes, in totaal 0 keer bewerkt.
  • Avatar gebruiker
    Pete
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1655
    GeregistreerdCOLON di okt 25, 2005 8:46 pm
    WoonplaatsCOLON Helmond, Nederland

    door Pete » vr aug 31, 2007 7:25 am

    Rob Lobbes schreefColonOh, ik dacht juist dat dat K&N filter zo populair was vanwege de hogere torque en de meerdere PK's die het extra op zou leveren. Wat is dan de reden van zijn populariteit, enkel om het mooie extra geluid wat het oplevert? Wat was voor jullie in het verleden de reden / aanleiding om over te stappen op deze twee andere dan het standaard luchtfilter, zeker die Fader / Vader is nl. niet echt goedkoop?

    Zeker op een TF zal het je geen extra vermogen opleveren aangezien de luchtweg al sterk verbetert is tov de F. Maar inderdaad, voor het geluid kan je het zeker doen! Ik ben er nog steeds erg blij mee en heb nog steeds geen sportuitlaat nodig :wink:

    Pete
    MGTF 135 - Pearl black
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » vr aug 31, 2007 9:44 am

    wooowooowwoow !
    Op een F levert een K&N wel degelijk veel winst op, vooral in combi met een TTB. Een K&N met TTB, is de goedkoopste en eerste manier waar je voor weinig geld relatief veel pk's wint.
    Een gesloten type zal waarschijnlijk nog meer opleveren, maar daar lever je weer in qua geluid. Echter de enige filter waar we zelf mee geexperimenteerd hebben op de dyno is de K&N. Bij mij leverde deze eerste modificatie bijna 15 pk meer op. Nadien is het alleen maar bergaf gegaan qua modificaties wat de verhouding euro/pk betrof. :wink:
    De K&N is dus de meest populaire in de scene omdat hij relatief goedkoop is, een prachtig geluid oplevert en zeker en vast veel vermogen kan opleveren. De vermogens winst is uiteraard kleiener op een TF, omdat die de TTB al hebben en ook een grotere airbox hebben. Toch zou ook hier de K&N vermogen moeten opleveren. De grotere airbox van de TF, zuigt zijn lucht immers ook gewoon aan in de enginebay. Navenant bouwjaar/type met één of 2 aanzuigbuizen.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » vr aug 31, 2007 10:02 am

    Toch zal de warme lucht je van een paar pks beroven. 8)
    Building >200BHP K-series
  • Avatar gebruiker
    Pete
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1655
    GeregistreerdCOLON di okt 25, 2005 8:46 pm
    WoonplaatsCOLON Helmond, Nederland

    door Pete » vr aug 31, 2007 10:38 am

    Bruno schreefColonwooowooowwoow !
    Op een F levert een K&N wel degelijk veel winst op, vooral in combi met een TTB...

    Euhm... ja inderdaad, maar Rob heeft een TF :|
    Vandaar dat ik ook schrijf dat het op een TF weinig brengt. Rob heeft dezelfde config als ik en hoeft dus geen voelbaar verschil te verwachten indien hij een KN monteert... dat was mijn boodschap in essentie.

    Pete
    MGTF 135 - Pearl black
  • Rob Lobbes
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 52
    GeregistreerdCOLON zo jul 16, 2006 2:39 am
    WoonplaatsCOLON woonplaats invullen aub.

    door Rob Lobbes » vr aug 31, 2007 1:39 pm

    xx
    Laatst bijgewerkt door 1 op Rob Lobbes, in totaal 0 keer bewerkt.
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » vr aug 31, 2007 9:49 pm

    Sander schreefColonToch zal de warme lucht je van een paar pks beroven. 8)


    Vandaar dat ik even aanstip, dat de originele filters ook warme lucht zuigen doordat ze hun lucht uit de enginebay halen, weliswaar hangen ze niet zo hoog als de K&N in de enginebay, maar daar staat tegenover dat eens de wagen rijdt, de K&N WEL frisse lucht krijgt. In deze optiek zou ik zelfs durven stellen dat de K&N meer koude lucht krijgt dat een OEM filter, en aldusdanig, eens hij rijdt meer vermogen levert op een TF dan een OEM filter. Spijtig genoeg is dat moeilijk te bewijzen op een dyno, wegens de stilstaande fase en de luchtblazer vooraan en motor achteraan.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Striker
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 824
    GeregistreerdCOLON do nov 18, 2004 12:45 am
    WoonplaatsCOLON Dordrecht, Nederland
    CONTACTCOLON

    door Striker » vr aug 31, 2007 10:18 pm

    Een Vader is het beste luchtfilter dat ik tot nog toe gebruikt heb.

    Open luchtfilter geeft een geweldig geluid, maar je zal moeten zorgen dat het filter voldoende koele lucht krijgt (dmv 2 aanvoerbuizen), anders kost het je, met name bij warm weer, vermogen.

    Een goed gesloten luchtfilter levert meer vermogen op, heeft geen last van aanzuigen van warme lucht, maar geeft niet zo'n geweldig geluid als een open filter.

    Ik heb zelf een Pipercross Viper (gesloten filter) en ik heb ook eens een Vader op mijn auto getest. Het verschil tussen de Viper en Vader was duidelijk merkbaar (ten gunste van de Vader), 0-100 sprint scheelde bijna een halve seconde (weliswaar gemeten met een stopwatch, dus niet al te nauwkeurig, maar toch).
    Afbeelding
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » za sep 01, 2007 12:08 am

    Echt meten kan je uiteraard niet met een stopwatch, omdat je nooit op hetzelfde toerental en even vlot schakelt, en je niet even snel afdrukt, de dyno is het enige wat relatief betrouwbaar is. Een stopwatch, is even betrouwbaar IMO als gewoon gokken op het gevoel.
    Uiteraard is een gesloten filter (niet OEM) beter dan een open, maar zoals je al zei, je hebt niet het fanatstich geluid, en hij is veel duurder.
    T'komt er gewoon op neer, dat laagst in het rijtje de OEM filter staat, met daarboven after market paneelfilters (green), daar weer boven staat de K&N gevolgd door gesloten luchtfilters zoals Vader, Pipercross, Green,... en op kop de ITG.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Striker
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 824
    GeregistreerdCOLON do nov 18, 2004 12:45 am
    WoonplaatsCOLON Dordrecht, Nederland
    CONTACTCOLON

    door Striker » za sep 01, 2007 12:41 am

    Inderdaad, een dyno-run is het enige dat echte zekerheid biedt. Ik had de Vader dan ook graag eens meegenomen naar Goes.

    Maar ik heb op een uitgestorvenl stuk weg een flink aantal sprints gemeten, waarbij optrekken en schakelen denk ik behoorlijk constant waren (toerental is ook niet zo lastig hè, gewoon steeds net onder de toerenbegrenzer ;) ) en het verschil was echt wel overduidelijk.
    Kan ook haast niet anders als je het verschil in formaat ziet tussen de Viper en Vader :shock:.
    Dus zelfs zonder dyno, durf ik wel met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid :) te zeggen dat de Vader een beter filter is dan de Viper.
    Ik moet wel een kanttekening maken: van de Viper wordt beweerd dat z'n grens rond de 180pk ligt, voor meer vermogen kan er gewoon niet voldoende lucht doorgevoerd worden. Dus voor auto's met een stuk minder vermogen is het verschil tussen Viper en Vader misschien wat minder goed merkbaar.
    Afbeelding
BUTTON_POST_REPLY 14 berichten Pagina 1 van 1

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 16 en 0 gasten