Temperatuur koelvloeistof
  • Sabine1978
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 25
    GeregistreerdCOLON do mei 24, 2007 9:21 am
    WoonplaatsCOLON Ridderkerk

    Temperatuur koelvloeistof

    door Sabine1978 » do aug 09, 2007 9:37 am

    Morning,

    Twee vraagjes:
    - de meter van mijn koelvloeistof staat binnen 3 minuten op ongeveer de
    helft, is het normaal dat de temp. zo snel stijgt?
    - na een stukje gereden te hebben, hoor ik borrelend (en soort sissend)
    geluid uit het reservoir van de koelvloeistof komen, is dat normaal?

    Even checken of er geen 'gekke dingen' zijn :lol:

    Groetjes Sabine
    - leek in opleiding :-) -
  • Bruce
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 7787
    GeregistreerdCOLON vr jul 29, 2005 11:39 am
    WoonplaatsCOLON Zevenhuizen (NL)

    door Bruce » do aug 09, 2007 9:49 am

    Goede morgen,

    vraag 1 ja dit is normaal, water is redelijk snel op temperatuur en komt bij mij dan ook nooit hoger.. ook niet bij hard rijden.

    vraag 2 Nee, dit is niet goed,
    Kan een aantal redenen hebben,
    lekke dop, zo wie zo een goed idee om deze voor die paar euro te laten vervangen.
    Lucht in je systeem, dan moet ie op de 3 ontluchingsnippels worden ontlucht.
    laatste optie HGF.. dit is niet goed, heb je een witte of olie achtige laag in je tankje staan?
    Witte pinkers,stoelverwarming,K&N 57i,52 mm TTB,glazen windscherm,,LLW kitje,mk2 middensteun,de-cat pijp,Phoenix exhaust,TF-LE-80th An. velgen,TF radiator,Trophy splitter,lowering pins,HID koplampen,Momo pook,zwarte raamomlijsting,Alu. teller ringen,zwarte trophy inserts,trophy uitlaat spruitstuk,mk2 downpipe,AP's,304 schijven, Piper Cams,Trophy spoiler,Viper stripes,Magnacor leads, KH-splitter,DVA head, Emerald ECU and mapping
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » do aug 09, 2007 9:58 am

    Oei.... vooral het tweede klinkt niet goed, schenk hier voldoende aandacht aan.

    Historisch gezien is het normaal dat de auto snel z'n bedrijfstemperatuur haalt, maar dit is misschien wel wat te snel :wink:

    Ik zou alvast beginnen met het vervangen van de dop van het expansievatje. Deze moet normaal gezien een bepaalde druk kunnen houden (hogere druk, hoger kookpunt van de koelvloeistof... kokende koelvloeistof willen we absoluut vermijden).
    Check ook even of de thermostaat het wel doet, die is er verantwoordelijk voor dat koelvloeistof naar de radiator achter de voorbumper stroomt. De werking kan je nagaan, want dan moet de aanvoerleiding aan de kant van de radiator warm zijn.

    Zolang je geen oorzaak kent, raad ik je aan het aantal kilometers absoluut te beperken en de verwarming op warm te zetten.
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Sabine1978
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 25
    GeregistreerdCOLON do mei 24, 2007 9:21 am
    WoonplaatsCOLON Ridderkerk

    door Sabine1978 » do aug 09, 2007 9:59 am

    - Hoe weet ik of die dop kapot is? Ik bestel anders zoiezo wel een nieuwe.
    - Waar zitten de ontluchtingspunten en hoe doe ik dat?
    - Ik zal zo even kijken of er spul zit aan de oliestok en of er iets mis is
    met de koelvloeistof (neeeee ik hoop geen HGF...)

    THNX!
    - leek in opleiding :-) -
  • Avatar gebruiker
    Remieme
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 5296
    GeregistreerdCOLON vr feb 10, 2006 8:33 pm
    WoonplaatsCOLON Bergen op Zoom (NL)

    door Remieme » do aug 09, 2007 10:02 am

    koelvloeistof is inderdaad rap op temperatuur. Maar als deze rap hoger stijgt dan 40°C zou ik me toch zorgen gaan maken. het is niet bepaald zomers weer, dus zou het watertemperatuur niet verder mogen oplopen.

    heb je nog voldoende vloeistof in het reservoir zitten? normaal zit die gelijk met de dikke lasnaad in het midden van het tankje. zit hij lager, dan kwestie van bijvullen. wel paar keer controleren of hij niet verder leeg loopt!

    je vloeistof dient overigens helder van kleur te zijn. waarschijnlijk roze. maar kan ook groen zijn. er mag dus geen olie op drijven.

    heb je overigens al een low level kit in je auto? ze zijn een groupbuy aan het opzetten. is echt geen overbodige luxe ;)
  • Avatar gebruiker
    Remieme
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 5296
    GeregistreerdCOLON vr feb 10, 2006 8:33 pm
    WoonplaatsCOLON Bergen op Zoom (NL)

    door Remieme » do aug 09, 2007 10:04 am

    dop kost niet veel. ooit ergens gelezen dat je die best elk jaar vervangt. niet dat ik dat doe, maar het is dus nooit weggegooid geld.

    kan je gewoon bij de dealer bestellen. mogelijk hebben ze hem zo op voorraad liggen.
  • Sabine1978
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 25
    GeregistreerdCOLON do mei 24, 2007 9:21 am
    WoonplaatsCOLON Ridderkerk

    door Sabine1978 » do aug 09, 2007 10:13 am

    - Dop zojuist besteld bij vriend Frans van Autohome
    - Het niveau van de koelvloeistof is goed en is mooi helder (groenachtig), tevens geen mayo-achtige drap aan de peilstok van de olie (het lijkt erop dat het geen HGF is dan..pfieuwww)
    - Hoe te ontluchten?
    - leek in opleiding :-) -
  • Sabine1978
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 25
    GeregistreerdCOLON do mei 24, 2007 9:21 am
    WoonplaatsCOLON Ridderkerk

    door Sabine1978 » do aug 09, 2007 10:56 am

    Volgens mij heb ik trouwens geen verlies van koelvloeistof ook. Zal de radiateur (t-or?) en thermostaat moeten checken denk ik. En een nieuwe dop op het expansievat plaatsen.

    Iemand nog andere suggesties?
    - leek in opleiding :-) -
  • Sabine1978
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 25
    GeregistreerdCOLON do mei 24, 2007 9:21 am
    WoonplaatsCOLON Ridderkerk

    door Sabine1978 » do aug 09, 2007 11:16 am

    Ik heb Frans van Autohome Alphen gebeld. Die dacht ook aan een lekke koppakking, ik schrok me de tandjes :shock: :shock: . Maar anderzijds heb ik geen noemswaardig verlies van koelvloeistof en geen olieachtige laag op het koelwater of mayospul aan de oliestok.

    Ik hobbel zaterdag langs en dan bekijken we even of het de koppakking is (mocht ie dat 100% zeker weten zal ie me geen 50 km naar Alphen laten rijden mag ik hopen!)
    - leek in opleiding :-) -
  • Avatar gebruiker
    Remieme
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 5296
    GeregistreerdCOLON vr feb 10, 2006 8:33 pm
    WoonplaatsCOLON Bergen op Zoom (NL)

    door Remieme » do aug 09, 2007 11:19 am

    tankje laten afpersen. zal al wat meer duidelijkheid geven. indien geen drukverlies, dan is je koppakking nog goed.

    En anders ... join the club :|
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » do aug 09, 2007 12:48 pm

    Als het volgende het geval is:

    * Geen plassen koelwater onder je auto
    * Geen olie in het koelwater (=helder)
    * Geen Majo aan de pijlstok

    Dan zou ik me niet zo druk maken, het borrelen zal zeer waarschijnlijk aan de dop van het expansievat liggen, die houd geen druk meer.

    Dat de motor snel op temperatuur komt hoort zo, het blok is in kleinere uitvoering destijds ontworpen als motor voor een stadsauto. Er zit geniaal weinig koelwater in het blokje, gevolg snel op temperatuur: juist wat je voor een stadswagen wilt hebben!
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Sabine1978
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 25
    GeregistreerdCOLON do mei 24, 2007 9:21 am
    WoonplaatsCOLON Ridderkerk

    door Sabine1978 » do aug 09, 2007 1:41 pm

    @ Kasper: THNX, ik heb geen van die kenmerken dus heb goede hoop op een kapotte dop. We zullen het zaterdag weten :evil:
    - leek in opleiding :-) -
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    door Carl » za sep 01, 2007 1:00 am

    Hoi Sabine,
    Kan je zeker posten wat je ervaringen/oplossingen zijn, ik heb namelijk een identiek probleem en zoek mij ook te pletter. Ik post ook hier als ik't opgelost krijg, maar ik heb een reuzedruk werkweekend :( dus zal voor volgende week zijn.

    Bedankt!
    Carl
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    Sissend en borrelend geluid/ Auto bleed valve (jiggle valve)

    door Carl » ma sep 03, 2007 12:11 pm

    Vandaag effe tijd gehad en wat nagekenen op net:

    http://www.mgf-net.de/bleed/

    "4th bleed location. This is situated in the inlet manifold coolant stub pipe - manifold to expansion tank on the right side behind the oil dipstick assy) . The idea is that the valve will be open to the passage of air but that water will lift the valve and close it. Blockage of this will not only hinder bleeding following previous coolant drain down, but also allow air pocket build up during future use. This may be from small pockets of air or bubbles clinging to the coolant jacket surfaces that will migrate during running. "

    Misschien zit dit klepje wel verstopt. Ik kijk het bij deze namiddag alvast eens na bij mij. Iemand ander idee?
    Laatst bijgewerkt door 1 op Carl, in totaal 0 keer bewerkt.
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » ma sep 03, 2007 12:23 pm

    Wat heb je tot nu toe allemaal al gecheckt Carl ?
    Heb je de klassieke knelpunten al gechekt, die hier al dikwijls de revue zijn gepaseerd ?
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 13 en 0 gasten