resonantie kamer luchtfilter
  • Avatar gebruiker
    andries
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 48
    GeregistreerdCOLON vr jun 15, 2007 9:48 pm
    WoonplaatsCOLON Elst

    resonantie kamer luchtfilter

    door andries » zo jun 24, 2007 3:15 pm

    Ben vandaag bezig met de montage van de 52 mm gasklep en een Green open luchtfilter kit.

    De Green wordt rechtstreeks geplaatst op het gasklephuis. Een goede beschrijving van de verse luchtaanvoer is er niet helaas.

    Nu heb ik een vraag; nadat ik het originele luchtfilterhuis heb verwijderd, zag ik ook nog een resonantiekamer, die behoorlijk vast zit verwerkt in het chassis.
    Moet dit ook verwijderd worden?
    Ik ben eigenlijk van plan om het op z'n plaats te laten en daarop de luchtaanvoerslang te plaatsen, die ik bij de Green-kit heb gekregen.
    M.a.w., het zuigt nu lucht aan via de resonantiekamer van onder het hoekslangetje, die ik nu naar beneden heb gericht, dus zo ver mogelijk van de motor.
    Zou dit afdoende kunnen zijn voor de aanvoer van koude/verse lucht?
  • Jupilerman
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1435
    GeregistreerdCOLON ma apr 05, 2004 10:13 pm
    WoonplaatsCOLON Hamme

    door Jupilerman » zo jun 24, 2007 3:53 pm

    Gewoon laten zitten. Hij gaat er enkel uit als je het subframe losmaakt. En dan nog, als hij weg is, komt er veel vuil in het motorkompartiment. Mooi zo laten dus.
    Je kan idd de slang aansluiten via de resonantiekamer, maar evengoed via de zijdelingse luchtinlaat. Alwaar ik ooit eens gezegd heb dat ik de luchtdruk ging meten om te weten te komen of dat wel een ideale plek is.
    succes
    ISO 10014
    AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » zo jun 24, 2007 4:43 pm

    Nope, Niet aansluiten via de resonatiekamer, die je overigens moet laten zitten, om de reden die Jupilerman aangaf. Echter, als je hem aansluit via de resonatiekamer (voor zover je over aansluiten kan spreken bij een free air filter) , kan je bijna evengoed hem, free air in de enginebay laten zuigen. De resonantiebox, sluit immers aan op een flexibele darm die uitmondt achter de motor in de enginebay. De zijluchtinlaten geven niet genoeg lucht voor een free air filter, wel voor een gesloten filter. Deze laatste zuigt, terwijl een free air zijn lucht geforceerd moet krijgen via luchttoevoerbuizen á la K&N 57i. De beste plaats voor zo'n buizen is dus onder de wagen. Vraag is of die wel zijn bijgeleverd bij een Green filter ? Zo niet, wederom een reden om voor de K&N te kiezen t.o.v. de Green. :?
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Avatar gebruiker
    andries
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 48
    GeregistreerdCOLON vr jun 15, 2007 9:48 pm
    WoonplaatsCOLON Elst

    door andries » zo jun 24, 2007 5:02 pm

    Bruno schreefColonNope, Niet aansluiten via de resonatiekamer, die je overigens moet laten zitten, om de reden die Jupilerman aangaf. Echter, als je hem aansluit via de resonatiekamer (voor zover je over aansluiten kan spreken bij een free air filter) , kan je bijna evengoed hem, free air in de enginebay laten zuigen. De resonantiebox, sluit immers aan op een flexibele darm die uitmondt achter de motor in de enginebay. De zijluchtinlaten geven niet genoeg lucht voor een free air filter, wel voor een gesloten filter. Deze laatste zuigt, terwijl een free air zijn lucht geforceerd moet krijgen via luchttoevoerbuizen á la K&N 57i. De beste plaats voor zo'n buizen is dus onder de wagen. Vraag is of die wel zijn bijgeleverd bij een Green filter ? Zo niet, wederom een reden om voor de K&N te kiezen t.o.v. de Green. :?


    Deze flexibele darm heb ik dus verwijderd,
    De bijgeleverde aluminium buis wil ik dus op de plek waar de flexibele darm aan vast zat, aansluiten, waardoor er naar mijn mening lucht wordt aangezogen via de andere kant van de resonantiekamer.
    Het elleboog-buisje wat hier zit, laat ik ook staan, alleen richt ik hem naar de bodem. Eventueel sluit ik hier nog een flexibele slang op aan die meer in de luchtstroom terecht kom, wanneer de auto rijdt.
    Is dat al eens uitgeprobeerd?
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » zo jun 24, 2007 5:20 pm

    Maar waarom wil je de resonatiebox mee inschakelen in de aanzuig van lucht. Steek toch gewoon een pijp onder de auto, die je een knik onder de wagen (naar voor gericht) geeft en een knik in de enginbe bay, gericht naar de filter toe, zodat de filter koude lucht krijgt van onder de auto.
    In deze opzet is de resonatiebox, alleen maar een restrictie. Laat hem gewoon zitten en gebruik hem niet. Dat is de beste oplossing.
    Post zeker een foto als je klaar bent.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Striker
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 824
    GeregistreerdCOLON do nov 18, 2004 12:45 am
    WoonplaatsCOLON Dordrecht, Nederland
    CONTACTCOLON

    door Striker » zo jun 24, 2007 5:51 pm

    Het luchtfilter nooit direct op de gasklep monteren.
    Metingen hebben aangetoond dat aansluiting direct op de gasklep vermogensverlies geeft, waarschijnlijk veroorzaakt door turbulentie.
    Afbeelding
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » zo jun 24, 2007 6:30 pm

    Jupilerman schreefColonGewoon laten zitten. Hij gaat er enkel uit als je het subframe losmaakt. En dan nog, als hij weg is, komt er veel vuil in het motorkompartiment. Mooi zo laten dus.


    - idd gewoon laten zitten
    - Ik heb echt mijn subframe niet laten zakken om hem eruit te trekken ;)
    - Om vuil te voorkomen kun je of de resonantiebox laten zitten of een schildje maken en terug plaatsen.

    Ik heb hem er tusenuit gehaald omdat ik anders niet goed genoeg weg kwam met de dikke aanzuigbuis van de Twister XL en voor de beugel waar die in hangt.
    Building >200BHP K-series
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » zo jun 24, 2007 7:30 pm

    Striker schreefColonHet luchtfilter nooit direct op de gasklep monteren.
    Metingen hebben aangetoond dat aansluiting direct op de gasklep vermogensverlies geeft, waarschijnlijk veroorzaakt door turbulentie.


    Ik ga er vanuit, dat dit inderdaad zoiezo al niet de bedoeling was en dat dit tussenstuk voorzien is bij de Green zoals bij de K&N.
    Ik zou de juiste lengte van de buis eens moeten opmeten, die ken ik immers niet vanbuiten.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Avatar gebruiker
    andries
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 48
    GeregistreerdCOLON vr jun 15, 2007 9:48 pm
    WoonplaatsCOLON Elst

    door andries » zo jun 24, 2007 9:06 pm

    Bruno schreefColonMaar waarom wil je de resonatiebox mee inschakelen in de aanzuig van lucht. Steek toch gewoon een pijp onder de auto, die je een knik onder de wagen (naar voor gericht) geeft en een knik in de enginbe bay, gericht naar de filter toe, zodat de filter koude lucht krijgt van onder de auto.
    In deze opzet is de resonatiebox, alleen maar een restrictie. Laat hem gewoon zitten en gebruik hem niet. Dat is de beste oplossing.
    Post zeker een foto als je klaar bent.


    Heb het niet op de resonatiebox aangesloten, maar inderdaad met de alumunium buis onder de auto gericht en met een tie-rib vastgemaakt. De buis is in allerlei bochten te vormen en uit te rekken, naar mijn idee krijgt de filter nu redelijk frisse lucht.
    De box blijft gewoon zitten.
    Foto komt nog, het regent nu behoorlijk :(
  • Avatar gebruiker
    andries
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 48
    GeregistreerdCOLON vr jun 15, 2007 9:48 pm
    WoonplaatsCOLON Elst

    door andries » zo jun 24, 2007 9:21 pm

    Bruno schreefColon
    Striker schreefColonHet luchtfilter nooit direct op de gasklep monteren.
    Metingen hebben aangetoond dat aansluiting direct op de gasklep vermogensverlies geeft, waarschijnlijk veroorzaakt door turbulentie.


    Ik ga er vanuit, dat dit inderdaad zoiezo al niet de bedoeling was en dat dit tussenstuk voorzien is bij de Green zoals bij de K&N.
    Ik zou de juiste lengte van de buis eens moeten opmeten, die ken ik immers niet vanbuiten.


    Er is geen tussenstuk bijgeleverd zoals bij de k&n.
    Volgens de handleiding van Green moet deze luchtfilter rechtstreeks op de gasklep aangesloten worden, wat ik in het begin ook vreemd vond toen ik de doos open had gemaakt en geen tussenstuk aantrof.
    Wel moet ik er bij zeggen, dat deze luchtfilter niet taps afloopt, maar gewoon recht cylindrisch is (afmetingen post ik later).
    Het is een performance kit van Green, afgestemd op automerk/type;
    1.8i mc tot YD522572
    1995-2002
    MC: tot YD52257
    Artikelnummer: GRP0241
    Het is dus geen universele set en geen experiment van mijzelf, ik zou er niet aan durven beginnen om iets universeels te plaatsen.

    Heb net even proef gereden en het aanzuig geluid is waanzinnig.
    Merk juist wel een vermogenstoename op lage toeren, maar misschien is dit te danken aan de nieuwe alumunium gasklep. Ik weet het niet?
    Het resultaat is in ieder geval geweldig. Had niet verwacht dat mijn F ook zo kon klinken, een stuk volwassener!
  • Avatar gebruiker
    andries
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 48
    GeregistreerdCOLON vr jun 15, 2007 9:48 pm
    WoonplaatsCOLON Elst

    door andries » zo jun 24, 2007 9:45 pm

    Bruno schreefColonMaar waarom wil je de resonatiebox mee inschakelen in de aanzuig van lucht. Steek toch gewoon een pijp onder de auto, die je een knik onder de wagen (naar voor gericht) geeft en een knik in de enginbe bay, gericht naar de filter toe, zodat de filter koude lucht krijgt van onder de auto.
    In deze opzet is de resonatiebox, alleen maar een restrictie. Laat hem gewoon zitten en gebruik hem niet. Dat is de beste oplossing.
    Post zeker een foto als je klaar bent.


    Bij deze een paar foto's.
    De afmeting van de luchtfilter is: 20 cm, doorsnede is 10 cm.

    Afbeelding

    Afbeelding
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » zo jun 24, 2007 10:23 pm

    Tja, hij is zo lang, dat er al niet veel buis meer tussen filter en TTB bij kan.
    Hij ziet er best mooi uit, maar ik hoop voor je dat deze modificatie je geen negatievere powercurve oplevert.
    Ach de sound heb je in ieder geval al. De aanzuigbuis ziet me er wel goed bevestigd uit, zoals het ook bij een K&N57i gedaan wordt.
    Misschien kan je eens een uitstapje mee doen naar de dyno in het najaar met mgf.be, dan heb je zekerheid. Let wel, vermogenswinst is bijna niet voelbaar onder 10 pk winst. T'zit meestal tss. de oren. :cry:
    T'ziet er in ieder geval wel netjes uit :thumbsup:
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Avatar gebruiker
    andries
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 48
    GeregistreerdCOLON vr jun 15, 2007 9:48 pm
    WoonplaatsCOLON Elst

    door andries » zo jun 24, 2007 10:33 pm

    Bruno schreefColonTja, hij is zo lang, dat er al niet veel buis meer tussen filter en TTB bij kan.
    Hij ziet er best mooi uit, maar ik hoop voor je dat deze modificatie je geen negatievere powercurve oplevert.
    Ach de sound heb je in ieder geval al. De aanzuigbuis ziet me er wel goed bevestigd uit, zoals het ook bij een K&N57i gedaan wordt.
    Misschien kan je eens een uitstapje mee doen naar de dyno in het najaar met mgf.be, dan heb je zekerheid. Let wel, vermogenswinst is bijna niet voelbaar onder 10 pk winst. T'zit meestal tss. de oren. :cry:
    T'ziet er in ieder geval wel netjes uit :thumbsup:


    Kan deze negatieve powercurve ook voor complicaties zorgen voor de motor of tot schade leiden?
    Ha ha, dat zal het wel zijn, een beetje sportief geluid laat je lekker wegdromen!

    'Misschien kan je eens een uitstapje mee doen naar de dyno in het najaar met mgf.be, dan heb je zekerheid'
    Wat houdt dat in?
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » zo jun 24, 2007 10:45 pm

    Ziet er netjes uit, alleen het materiaal van de koude lucht toevoer ben ik geen fan van. Je hebt zeker winst op lage toeren. Alleen krijg je direct daarna een dipje in je koppel omdat je de aanzuigbuis mist. Kan zeker geen kwaad hoor, er is alleen (minimale) ruimte voor verbetering.
    Building >200BHP K-series
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » zo jun 24, 2007 11:15 pm

    Uiteraard kan het geen kwaad, maar je haalt er gewoon volgens mij weinig winst mee op gebied van prestaties, maar dat wordt inderdaad wel ruimschoots goedgemaakt door de sound en de look. 99,9% van de aftermarketfilters worden uiteraard net geplaatst voor die sound :wink:
    Echter tuning is geen exacte wetenschap, en win je net wel vermogen op je wagen met deze opzet. Wie zal het zeggen ? De Dyno ! :wink:
    - Waarom echter koos je voor een Green ?
    - Een distributieriem laten leggen bij een Citroën garage ? :lol:

    Meer info over onze dynojetdagen vind je o.a. hier : http://www.mobitronics.net/mgf/viewtopic.php?t=3170
    Het forumevents onderdeel bulkt echter van nog meer info hierover. Zeker de moeite volgende keer mee te gaan. Meer info volgt waarschijnlijk eind augustus.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 13 en 0 gasten