los subframe?
  • Avatar gebruiker
    andries
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 48
    GeregistreerdCOLON vr jun 15, 2007 9:48 pm
    WoonplaatsCOLON Elst

    los subframe?

    door andries » zo jun 17, 2007 4:09 pm

    Even voorstellen, ben nieuw op het forum.
    Ik ben Andries uit Nederland en ik rij sinds 1 jaar een F 75th anniversary met al aardig wat reparaties achter de rug.
    Ondanks dit rij ik met plezier ermee.

    Toch even een vraagje.
    Misschien is dit al eerder besproken, maar ik merk sinds kort een knakkend geluid bij het wegrijden na stilstand en ook als ik over verkeersdrempels rij. Zowel links als rechts voor en achter lijkt het.
    Heb bij de garage de schokbrekers en fuseepennen laten controleren, maar daar hebben ze geen speling kunnen vinden.
    Nu heb ik al meerdere oorzaken gehoord dat het aan de bevestiging van het subframe kan liggen. Losse bout(en)?
    Kan ik dit zelf verhelpen en waar kan ik deze bevestigingsbouten vinden?
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » zo jun 17, 2007 5:51 pm

    Die punten zitten op de 4 hoeken van de subframes. Eventueel kan het ook aan de Hydragas knuckles liggen. In dat geval plaats je beter lowering pins.
    Building >200BHP K-series
  • Avatar gebruiker
    lucas
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2331
    GeregistreerdCOLON wo nov 09, 2005 4:40 pm
    WoonplaatsCOLON Bekkevoort (Be-VL)

    door lucas » zo jun 17, 2007 8:30 pm

    Hallo Andries,
    Welkom op dit druk bezochte forum, maar misschien zie je het zitten om je zelf even voor te stellen.
    Dit kan je onder onze rubriek "stel je even voor" :wink:
    Groetjes en veel succes
  • Avatar gebruiker
    andries
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 48
    GeregistreerdCOLON vr jun 15, 2007 9:48 pm
    WoonplaatsCOLON Elst

    door andries » zo jun 17, 2007 9:44 pm

    Sander schreefColonDie punten zitten op de 4 hoeken van de subframes. Eventueel kan het ook aan de Hydragas knuckles liggen. In dat geval plaats je beter lowering pins.


    hallo Sander,
    alvast bedankt voor je reactie.
    Heb je misschien ook een afbeelding of weet je een link waarin dit aan de orde komt? Ik bedoel mbt. die 4 hoeken van de subframes
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » zo jun 17, 2007 10:50 pm

    Gewoon even onder de auto kijken kan niet missen.
    Building >200BHP K-series
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » zo jun 17, 2007 11:53 pm

    Inderdaad ook loszittende schokdempers, of versleten kogellagers kunnen geklop veroorzaken, maar dat is reeds uitgetest dus.
    Remblokken durven echter wel al eens "klakken" in de klauw, vooral als je na achteruit rijden terug vooruit rijdt en vice versa.
    op de EPC van Dieters site vind je een schematische voorstelling, indien je niet weet waar de bouten zich bevinden, maar nogmaals, zoals Sander zegt, je kan niet missen.

    Front :

    http://www.mgfcar.de/epc/422.htm


    Back :

    http://www.mgfcar.de/epc/614.htm
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Avatar gebruiker
    andries
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 48
    GeregistreerdCOLON vr jun 15, 2007 9:48 pm
    WoonplaatsCOLON Elst

    door andries » ma jun 18, 2007 12:40 pm

    ok bedankt.
    volgende week wordt de F uitgelijnd en dan kan ik gelijk onder de auto kijken.
    Bruno nog bedankt voor de links, heb ik echt wat aan.

    hou jullie nog op de hoogte!
  • Avatar gebruiker
    Coen
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 7748
    GeregistreerdCOLON vr jan 21, 2005 4:29 pm
    WoonplaatsCOLON Amsterdam

    door Coen » ma jun 18, 2007 12:46 pm

    andries schreefColonok bedankt.
    volgende week wordt de F uitgelijnd en dan kan ik gelijk onder de auto kijken.
    Bruno nog bedankt voor de links, heb ik echt wat aan.

    hou jullie nog op de hoogte!


    Een maand geleden las ik nog op het forum dat de standaardgegevens die in de computer staan van o.a. Euromaster en Kwikfit niet de juiste zijn.

    Even opgezocht en dit kon ik er over vinden:

    Sander schreefColon(Ongeveer)

    Origineel
    voor 0deg5min toe-out
    achter 0deg5min toe-in

    Alternatief (ik)
    voor 0deg5min toe-in
    achter 0deg5min toe-in

    Alternatief (ga ik volgende keer proberen)
    voor 0
    achter 0
    = full parallel


    Kasper schreefColon
    mpmgf schreefColondie hebben een pc met standaard instellingen voor een F....


    Die zijn dus per definitie FOUT. :!: :cry:



    ErikB schreefColonalternatief (mgtf.be)
    - Front: toe-in, from +0° 05' to 0° 10' toe in
    - Rear: toe-out, from +0° 05' to 0° 10' toe in

    in ieder geval vooraan toe-in (of parallel), maar zeker geen toe-out want dan gaat ie zoeken.
  • Avatar gebruiker
    andries
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 48
    GeregistreerdCOLON vr jun 15, 2007 9:48 pm
    WoonplaatsCOLON Elst

    door andries » ma jun 18, 2007 3:10 pm

    het is duidelijk, het onderstaande zal ik dan als uitgangspositie aan de garage meegeven.

    ErikB schreef:
    alternatief (mgtf.be)
    - Front: toe-in, from +0° 05' to 0° 10' toe in
    - Rear: toe-out, from +0° 05' to 0° 10' toe in

    in ieder geval vooraan toe-in (of parallel), maar zeker geen toe-out want dan gaat ie zoeken.
  • Avatar gebruiker
    andries
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 48
    GeregistreerdCOLON vr jun 15, 2007 9:48 pm
    WoonplaatsCOLON Elst

    door andries » di jun 26, 2007 3:12 pm

    Sander schreefColonDie punten zitten op de 4 hoeken van de subframes. Eventueel kan het ook aan de Hydragas knuckles liggen. In dat geval plaats je beter lowering pins.


    Vandaag op de brug gezet en zo'n beetje alles nagelopen waar misschien speling in kan zitten incl. de subframes, maar niks kunnen ontdekken.
    Het knakgeluid is nog steeds aanwezig, maar niet continu.

    Hoe kan ik controleren of het aan de knuckles kan liggen of is de enige mogelijkheid ze te laten vervangen.
    Heb wel navraag gedaan bij UKcarparts wat de kosten betreft, zie hieronder. Is dat reeel?

    De hydragas verlagingsset verlaagd de wagen ongeveer 2,5 tot 3 cm.
    Normale wagenhoogte is 35 cm, dus na montage wordt dat 32 cm.
    Ja, in onze werkplaats kunnen we dat natuurlijk voor u doen.
    Echter het plaatsen van de verlagingsset neemt behoorlijk wat tijd in
    beslag omdat per wiel uiteraard de hydragas unit moet worden
    losgehaald om de verlagingsset te plaatsen.
    We zijn ongeveer 6 uur bezig x 37.50ex per uur = 225 euro + 19% btw =
    267.75 euro.
    Verlagingsset = 185 euro incl. btw
    Hydragas systeem weer bijvullen en afstellen is hierbij 15ex per zijde
    = 17.85 incl.btw
    per kant, = 35.70 rondom
    Dit totaal is 488.45 euro, (ronden we af op 488 euro)
    Ik hoop dat deze uitleg wat duidelijk is.

    Mvg,
    Mark


    en dan is het uitlijnen nog niet meegerekend, best prijzig vind ik.
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » di jun 26, 2007 5:29 pm

    Jongens wat een prutsers. 6 uur :shock:
    Wij vroegen ten tijde van MG-SP 200 euro voor de lowering pins incl. plaatsing en terug op hoogte zetten.
    Als je zelf voor de pins zorgt (bv. MGF centre), wil ik ze best voor je plaatsen.
    stuur me maar een pb als je wil.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Jupilerman
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1435
    GeregistreerdCOLON ma apr 05, 2004 10:13 pm
    WoonplaatsCOLON Hamme

    door Jupilerman » di jun 26, 2007 7:00 pm

    :roll: als ze daarvoor € 488 vragen dan zou ik toch wel eens testen of de kogellagers van de onder en bovendriehoek echt niet versleten zijn.

    Ik had dezelfde symptomen en er bleek speling op de onderste kogellager te zitten (bolgewricht).

    Je krikt de rechter/linker voorkant van de wagen op. Neemt het wiel volgens 10.20u (Saander, verbeter mij) vast en probeer (desnoods met knie eronder) het wiel op en neer te bewegen. Pas op, we spreken hier over een paar mm.

    Ik heb het op deze manier gediagnostikeerd en heb vervolgend de onderste moeten vervangen en het probleem was weg.

    Je hebt wel een knoert van een dopsleutel nodig (1" 13/16)

    succes.
    ISO 10014
    AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » di jun 26, 2007 10:36 pm

    Bruno schreefColonAls je zelf voor de pins zorgt (bv. MGF centre), wil ik ze best voor je plaatsen.
    stuur me maar een pb als je wil.


    PB send
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » di jun 26, 2007 11:12 pm

    Reeds het halve forum voorzien van pins dit seizoen, dus, no problem. :wink:
    @ Kaser : Andries zoekt ook pins, stuur je hem een berichtje waar je ze bestelde en voor hoeveel ?
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » wo jun 27, 2007 12:22 am

    andries schreefColonper wiel uiteraard de hydragas unit moet worden
    losgehaald om de verlagingsset te plaatsen.

    Niet dus... door druk weg te nemen komt de knuckle los te zitten en kan ie worden weggenomen. Zelfs de eerste keer zijn we (Bruno en ik) er nog geen ueren mee bezig geweest. De meeste tijd verprutsten we met het terug in elkaar zetten van de knuckle (met de kortere pin), aangezien je een beetje de handeling in de vingers moet hebben voor het terugplaatsen van de clips/veerringetjes.
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 13 en 0 gasten