Tuning, gaarne jullie mening
  • Christian
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 332
    GeregistreerdCOLON wo jun 06, 2007 10:29 am
    WoonplaatsCOLON Rotterdam (nederland)

Tuning, gaarne jullie mening

door Christian » ma jun 11, 2007 9:09 am

Het tunen van de MG lijkt me best leuk, maar nu zet de MG ook standaard redelijke cijfers op papier is het is nu al bijna niet te doen om je netjes aan de snelheid te houden, vanwaar dan toch die behoefte aan extra peekaas :?: :lol:voor circuitdagen kan ik me er wel wat bij voorstellen
    Laatst bijgewerkt door 1 op Christian, in totaal 0 keer bewerkt.
    MGF VVC 1998 Tahiti Blue, windstop K&N, 57i , parkeersensoren :? LR pakking next is 52MM TB splitter en nu dus reeds een E39 M5
  • Bruce
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 7787
    GeregistreerdCOLON vr jul 29, 2005 11:39 am
    WoonplaatsCOLON Zevenhuizen (NL)

door Bruce » ma jun 11, 2007 9:22 am

Tuning,

mm, een onderwerp dat hier geloof ik wel eens eerder besproken is, als je een beetje zoekt moet je er heel veel informatie over kunnen vinden.

Het is natuurlijk een beetje afhankelijk van je doel, wil je er gewoon een paar pk bij of wil je er meteen 50 bij? Bijkomend natuurlijk, wat wil je er aan uitgeven?

Ik denk dat iedereen het er wel over eens is dat het K&N open lucht filter de eerste beste modificatie is, een paar pk winst en een heel mooi geluid en als het budget het toelaat meteen een 52 mm gasklep voor een veel betere responce.

daarna zijn de mogelijkheden eindeloos, van sportuitlaten tot het poorten en flowen van je kop, tot een heel ander blok erin, alles kan...

Wees wel voorzichtig, want het modificeren is zeer verslavend :twisted:
    Witte pinkers,stoelverwarming,K&N 57i,52 mm TTB,glazen windscherm,,LLW kitje,mk2 middensteun,de-cat pijp,Phoenix exhaust,TF-LE-80th An. velgen,TF radiator,Trophy splitter,lowering pins,HID koplampen,Momo pook,zwarte raamomlijsting,Alu. teller ringen,zwarte trophy inserts,trophy uitlaat spruitstuk,mk2 downpipe,AP's,304 schijven, Piper Cams,Trophy spoiler,Viper stripes,Magnacor leads, KH-splitter,DVA head, Emerald ECU and mapping
  • Christian
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 332

door Christian » ma jun 11, 2007 9:41 am

Je hebt al een aardig lijstje verspijkerd, ik wil het in de eerste instantie vooral cosmetisch houden :oops: maar daarna moet dan toch de Motor eraan geloven. Ik zie in je lijstje ook modificaties aan het koelsysteem. zijn die noodzakelijk :?:
    MGF VVC 1998 Tahiti Blue, windstop K&N, 57i , parkeersensoren :? LR pakking next is 52MM TB splitter en nu dus reeds een E39 M5
  • Rick
    Clubshop, Gallery en Penningmeester
    BerichtenCOLON 7030
    GeregistreerdCOLON zo apr 01, 2007 8:23 pm
    WoonplaatsCOLON Sambeek (NL)
    CONTACTCOLON

door Rick » ma jun 11, 2007 10:27 am

Je zou ook eens een kijkje kunnen nemen in dit topic

http://www.mobitronics.net/mgf/viewtopic.php?t=3377&postdays=0&postorder=asc&start=30

Gaat over optische en motorische tuning.
    MGF British Racing Green 1997
    MG ZT 260 SE Pearl Black 2004 sold
    MG ZR 160 Starlight Silver 2004 sold
    Seat Leon ST FR Dynamic Montsandrood 2014
  • Bruce
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 7787

door Bruce » ma jun 11, 2007 10:43 am

Christian schreefColonIk zie in je lijstje ook modificaties aan het koelsysteem. zijn die noodzakelijk :?:

Eigenlijk is een Low level warning kitje inderdaad de allerbelangrijkste modificatie op een F. Zoals je misschien wel al hebt gelezen is de koppakking van de K-serie motor een zwakke schakel, en moet je met grote regelmaat (toch wel minimaal 1 maal per week) het koelvloeistof niveau in de gaten houden. Dit kitje geeft een alarm als je vloeistof onder een minimum komt en voorkomt zo dat je je motor droog laat lopen met alle gevolgen vandien..
    Zeer belangrijke mod..
    Witte pinkers,stoelverwarming,K&N 57i,52 mm TTB,glazen windscherm,,LLW kitje,mk2 middensteun,de-cat pijp,Phoenix exhaust,TF-LE-80th An. velgen,TF radiator,Trophy splitter,lowering pins,HID koplampen,Momo pook,zwarte raamomlijsting,Alu. teller ringen,zwarte trophy inserts,trophy uitlaat spruitstuk,mk2 downpipe,AP's,304 schijven, Piper Cams,Trophy spoiler,Viper stripes,Magnacor leads, KH-splitter,DVA head, Emerald ECU and mapping
  • Christian
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 332

door Christian » ma jun 11, 2007 10:46 am

Nu ben ik niet zo heel erg technisch :? , maar is het eenvoudig plaatsen zo'n K&N filter?
  • Bruce
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 7787

door Bruce » ma jun 11, 2007 10:49 am

Ja, samen het de foto's en verhaaltjes in het project gedeelte van dit forum is het heel goed te doen..
  • Christian
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 332

door Christian » ma jun 11, 2007 11:22 am

Nu zijn er ook andere filters verkrijgbaar (meestal een stuk duurder) maar die halen lucht via de inlaat opening aan de zijkant is dat niet beter.koudere lucht van buiten IPV warme uit de motorruimte?
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

Re: Tuning, gaarne jullie mening

door ErikB » ma jun 11, 2007 1:30 pm

Christian schreefColonvanwaar dan toch die behoefte aan extra peekaas :?:

1. Vroeger was 120pk leuk en niet zo .... euhm.... alledaags.
    2. MG's zijn ons speelgoed, dus ja we willen knapper en sneller speelgoed dan de andere jongetjes. Wat nog aangezwengeld wordt door met z'n allen naar de zelfde testbank te gaan.
    3. De rijervaring wijzigt en gaat van dagdagelijkse auto naar roadster naar gepersonilseerde, geperfectioneerde roadster. Voorbeeldje hiervan, de K&N: zo had de F de fabriek moeten verlaten, want zo miet ie gewoon standaard klinken.
    4. Overal ter wererld zijn er tunnels en doorgangen onder bruggetjes die erom schreeuwen om gepasseerd te worden met een sportuitlaat (vergelijk het met de surfer die op zoek is naar DE perfecte golf)
    5. Elk evenementje start en stopt met een aantal rondjes wandelen rond elkaars auto.... het is leuker als er dan elke keer iets gewijzigd is.
    6. In het MG wereldje wordt het naäpen als een compliment beschouwd, je modificatie wordt door anderen immers even hard gesmaakt en is als het ware 'desirable'. Bij andere 'tuners' is naäpen absoluut 'not done'.
    7. Historisch gezien moeten we gewoon sleutelen, modificeren en tunen. Afterall Cecil Kimber was ook maar een tuner.
    8. Sommige wijzigingen zijn van de MG snene naar de productie verhuisd en omgekeerd. Soms tunen we omdat MG Rover het ook deed, en zij deden het omdat wij het deden, ......
    9. (eentje die ik als persoonlijke leuze gebruik): MG Rover leverde me een prototype, het was blijkbaar aan mij om hem af te werken en in een staat te brengen waarin hij MG waardig zou zijn.
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
    ErikB
    BerichtenCOLON 10759
    CONTACTCOLON

door ErikB » ma jun 11, 2007 1:37 pm

Christian schreefColonNu zijn er ook andere filters verkrijgbaar (meestal een stuk duurder) maar die halen lucht via de inlaat opening aan de zijkant is dat niet beter.koudere lucht van buiten IPV warme uit de motorruimte?

We kunnen de volgende systemen onderscheiden:
    1) vervangen van het papier filterelement door een andere filter met behoud van de originele filterbehijzing en resonantiebox. Eventuele variaties hierop met de plaats waar de lucht wordt aangezogen te verplaatsen, de box aan te passen enz....
    2) open/cone filter (à la K&N 57i), zal inderdaad meer last hebben van warme lucht, maar
    - éénmaal op toeren en rijdend wordt er behoorlijk wat lucht verplaatst en verbruikt zodat de temperatuur in de engine bay behoorlijk binnen de perken blijft.
    - de K&N 57i wordt geleverd met twee aanvoerpijpen voor koude lucht*
    3) gesloten filter: direct een stuk duurder, maar zouden de ultieme performantie moeten geven en de garantie van koude lucht.

*) deze buizen hebben hun 'pick up' beter aan de onderkant dan in de openingen langs de zijkant, aangezien daar het "ram-air effect" minder zou zijn.
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
  • Christian
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 332

door Christian » ma jun 11, 2007 1:51 pm

Dit noem ik nog eens feedback, bedankt :applaus: dus voor een K&N gaan is gewoon goed genoeg. Ik wil op termijn ook voor een sportuitlaat gaan maar 1 die niet zo luidruchtig is dat het op lange ritten irritant wordt. Ik mag graag door de Alpen rijden. wat zou de beste optie zijn?of hoef je het voor het vermogen niet te doen?
    ErikB
    BerichtenCOLON 10759
    CONTACTCOLON

door ErikB » ma jun 11, 2007 1:55 pm

Christian schreefColonDit noem ik nog eens feedback, bedankt :applaus: dus voor een K&N gaan is gewoon goed genoeg. Ik wil op termijn ook voor een sportuitlaat gaan maar 1 die niet zo luidruchtig is dat het op lange ritten irritant wordt. Ik mag graag door de Alpen rijden. wat zou de beste optie zijn?of hoef je het voor het vermogen niet te doen?

Voor het vermogen moet je een sportuitlaat niet doen (ander verhaal als je behoorlijk aan het doortunen bent, neem ik aan).
  • Rick
    BerichtenCOLON 7030
    GeregistreerdCOLON zo apr 01, 2007 8:23 pm
    WoonplaatsCOLON Sambeek (NL)
    CONTACTCOLON

door Rick » ma jun 11, 2007 1:56 pm

Christian schreefColonIk wil op termijn ook voor een sportuitlaat gaan maar 1 die niet zo luidruchtig is dat het op lange ritten irritant wordt. Ik mag graag door de Alpen rijden. wat zou de beste optie zijn?of hoef je het voor het vermogen niet te doen?

In dit topic staat een filmpje van een aantal uitlaten die forumleden onder hun F hebben, dan heb je alvast een idee hoe welke uitlaat klinkt.
    http://www.mobitronics.net/mgf/viewtopic.php?t=1456&postdays=0&postorder=asc&highlight=uitlaat&start=30
    MGF British Racing Green 1997
    MG ZT 260 SE Pearl Black 2004 sold
    MG ZR 160 Starlight Silver 2004 sold
    Seat Leon ST FR Dynamic Montsandrood 2014
  • MGF_TV
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1189
    GeregistreerdCOLON zo okt 24, 2004 7:39 pm
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, België

door MGF_TV » ma jun 11, 2007 1:57 pm

pas maar op als je ergens komt met lawinegevaar
  • Bruce
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 7787

door Bruce » ma jun 11, 2007 2:00 pm

Een sportuitlaat doe je toch voornamelijk voor het geluid, en wat meer koppel onderin. De vermogenswinst valt wel mee..

Ik denk met uitzondering misschien van de Miltek klinken alle aftermarket uitlaten redelijk beschaafd, zolang je de Cat laat zitten. Het de-cat pipe klinken ze een heel end harder...