BUTTON_POST_REPLY 7 berichten Pagina 1 van 1
Kacheltje aan heeft motor moeite mee?
  • Kvdzanden
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 62
    GeregistreerdCOLON wo jun 06, 2007 9:07 pm
    WoonplaatsCOLON Sassenheim
    CONTACTCOLON

    Kacheltje aan heeft motor moeite mee?

    door Kvdzanden » za jun 09, 2007 6:41 pm

    Steeds als ik mijn kacheltje gewoon vol aangooi, lijkt het wel alsof de motor hier problemen mee heeft. Het lijkt dan alsof de motor qua geluid in toeren enorm terug gaat.

    is dit normaal? bekend iets?
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » za jun 09, 2007 8:03 pm

    Het is zeker zo dat de thermische huishouding van een F afwijkt van wat in een standaard auto gebruikelijk is.

    HEt K blok is oorspronkelijk ontwikkeld als voor gebruik in steden. maw de motor moet enorm snel warm zijn. Het plaatsen in een F gaf tot extra ontwerpprobleem dat er veel meer water in de radiateur, koelleidingen en kachel zit, dan in het blok (1,5 liter!)

    Als regel start ik altijd met de kachelventilator op uit, en de stand van de kachel op 50% (knop omhoog wijzend) dit in de zomer en in de winter.

    Hiermee is het de bedoeling om de motor gecontroleerd warm te laten worden. Het is een aan-uitregeling via de thermostaat er is geen regeling die de watertemperatuur controleert (late 2005 TF hebben dit wel, je kunt het ombouwen)

    Mijn vraag is dus: op welk moment geef je een zwengel aan de temperatuurregelaar van de kachel?
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Kvdzanden
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 62
    GeregistreerdCOLON wo jun 06, 2007 9:07 pm
    WoonplaatsCOLON Sassenheim
    CONTACTCOLON

    door Kvdzanden » za jun 09, 2007 8:05 pm

    Kasper schreefColonHet is zeker zo dat de thermische huishouding van een F afwijkt van wat in een standaard auto gebruikelijk is.

    HEt K blok is oorspronkelijk ontwikkeld als voor gebruik in steden. maw de motor moet enorm snel warm zijn. Het plaatsen in een F gaf tot extra ontwerpprobleem dat er veel meer water in de radiateur, koelleidingen en kachel zit, dan in het blok (1,5 liter!)

    Als regel start ik altijd met de kachelventilator op uit, en de stand van de kachel op 50% (knop omhoog wijzend) dit in de zomer en in de winter.

    Hiermee is het de bedoeling om de motor gecontroleerd warm te laten worden. Het is een aan-uitregeling via de thermostaat er is geen regeling die de watertemperatuur controleert (late 2005 TF hebben dit wel, je kunt het ombouwen)

    Mijn vraag is dus: op welk moment geef je een zwengel aan de temperatuurregelaar van de kachel?


    tja niet altijd gelijk na het starten... soms na 10 minuten ofzo? om even mijn voorruitje weer zichtbaar te maken
  • Mans
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 677
    GeregistreerdCOLON wo okt 26, 2005 8:38 pm
    WoonplaatsCOLON Anna Paulowna, Nederland

    door Mans » za jun 09, 2007 8:30 pm

    De kachelventilator op vol en de verwarming uit, heeft dit nog ergens effect op?
    Dit was nl de situatie tijdens de hoge watertemperatuur in de file.
    ClioIIIPhaseIIRS FiatBarchetta
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » za jun 09, 2007 9:33 pm

    Kvdzanden schreefColontja niet altijd gelijk na het starten... soms na 10 minuten ofzo? om even mijn
    voorruitje weer zichtbaar te maken


    Dan is het koelwater in iedergeval door het hele systeem warm en zijn er geen thermische schokken, dat was de reden van de vraag.

    Het terugvallen in toerental lijkt er dus op dat je op dat moment de thermische belasting van de moter overhoop gooit. Dat zou kunnen gebeuren met een niet goed werkende thermostaat.. MAAR daar zou je veel eerder last van hebben (lang opwarmen of juist heet lopen) We denken er nog even over na...
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » za jun 09, 2007 9:35 pm

    Mans schreefColonDe kachelventilator op vol en de verwarming uit, heeft dit nog ergens effect op?
    Dit was nl de situatie tijdens de hoge watertemperatuur in de file.


    Je kapsel :wink:

    De verwarming is niet veel anders dan een radiateurtje, de lucht kan herdoorheen passeren, het water al naar gelang van de stand van de knop van de kachel,
    voor het extra koelen van de motor moet de kachel wel degelijk open staan.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Demor
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3799
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 8:10 pm
    WoonplaatsCOLON Boekel, Nederland
    CONTACTCOLON

    door Demor » zo jun 10, 2007 11:59 am

    Het is me niet duidelijk wanneer hij stoort, het kan nl. ook een elec probleem zijn wat ergens in de fan zit.
    K&N 57i & Shield|52mm TB|Magnecor|Clear indicators|Foggy's|Trophy splitter|Trophy Mesh|Shocker bushes|Powerflex compl rear kit|New Wood fascia|Wood & Alloy gearknob (ingekort)|MKII Armrest|Walnut leer/groene piping|Chrome kit interieur|badged wieldopjes|Black Hard-Top|Electric Boot Lid Release|3de remlicht|Key/blipper mod|MG-EHBO kit|Windowstoppers|RVS bolts|New paintjob|Boot tidy|Bagage tas open kap.
BUTTON_POST_REPLY 7 berichten Pagina 1 van 1

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 11 en 0 gasten