BUTTON_POST_REPLY 6 berichten Pagina 1 van 1
Stuurproblematiek!!
  • paellea
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 1
    GeregistreerdCOLON do mei 10, 2007 1:00 pm
    WoonplaatsCOLON Steenbergen NB

    Stuurproblematiek!!

    door paellea » zo mei 13, 2007 8:31 pm

    Beste allen,

    Ik ben nu al een jaar bezig mijn Fje weer lekker te laten rijden en het wil maar niet lukken (ondanks veel goede hulp van Sander en 't Sonnehuis).

    Nu wil ik hem laten uitlijnen, waarbij ik de laatste keer gekozen heb voor de volgende waarden:

    vooraan: inspoor 0°05' tot 0°10'
    achteraan: uitspoor 0°05' tot 0°10 en zelfs 0°00' loopt fijn.
    Hij lag goed op de weg maar ook toen had ik nog altijd problemen met een auto die van links naar rechts schoot (mede in eerste instantie door de nieuwe banden, Toyo) maar dit was niet de hoofd reden.

    Bij het Sonnehuis geweest en zij kregen hem weer strak en recht op de weg doch stuurde toen wel (misschien bewust) iets stroever. Ik heb er geen verstand van maar hij lag goed op de weg doch stuurde wel stroef. Ik was echte tevreden!

    Bij de APK-keuring zijn mijn stuurkogels nu echter vervangen. Stuurt nu inderdaad veel soepeler maar het zweven waar ik eindelijk vanaf was met het stuggere sturen is weer helemaal terug. Bovendien staat het stuur op 3 uur dus ik moet hem toch laten uitlijnen!

    Samenvattend: auto ligt stabiel maar zweeft weer en extreem dus niet wat jullie het reguliere snelweggedrag van ieder F noemen.

    Vanwege mijn stuurproblematiek zit ik te denken om hem maar gewoon met de officiële waarden te laten uitlijnen en te kijken hoe hij reageert die zijn toch???::
    vooraan: uitspoor 0°10' (+/- 6' per wiel)
    achteraan: inspoor 0°10' (+/- 6' per wiel)

    Als jullie mij echter van advies kunnen voorzien dan heel graag!!

    Gr. Robbie
  • Emile
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 725
    GeregistreerdCOLON do apr 20, 2006 8:29 pm
    MG'sCOLON MG TF 160
    WoonplaatsCOLON Zuidland, NL

    door Emile » zo mei 13, 2007 10:50 pm

    opnieuw laten uitlijnen. Trophy frontspoiler of KH splitter wil ook wel helpen. Het zoeken op de weg kan ook komen door smalle banden voor en brede achter. De auto gaat dan zoeken in de vrachtwagen sporen, gaten ed
    2003 MG TF 160.
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » ma mei 14, 2007 7:52 am

    Emile schreefColonopnieuw laten uitlijnen. Trophy frontspoiler of KH splitter wil ook wel helpen. Het zoeken op de weg kan ook komen door smalle banden voor en brede achter. De auto gaat dan zoeken in de vrachtwagen sporen, gaten ed


    De smallere banden voor voorkomt juist het zoeken in de sporen. De Trophy en KH zijn pas een beetje merkbaar vanaf 100km/u. Gewoon uitlijnen op de stand die je vorige keer ook goed vond zou ik zeggen.
    Building >200BHP K-series
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » ma mei 14, 2007 8:21 am

    Diegene die de auto uitlijnt moet je erop wijzen dat je stuur niet goed staat. Dit is zijn FOUT!

    Dit willen ze meestal afdoen als een kleinigheidje maar ze vergeten gewoon om het stuur in de rechtuitstand vast te zetten, Jij hebt er iedere dag last van :cry:
    Sloridig werk, dit is voor mij een reden, als ze het niet goed oplossen, om niet meer naar hetzelfde adres terug te keren.

    Die smallere banden vooraan heb je echt WEL nodig. Door een smallere band ben je minder gevoelig voor sporen in de weg Bovendien, en dat is de belangrijkste rden: de auto is minder onderstuurd. (dat zal voor een TF zeker anders kunnen zijn)

    Een F is behoorlijk gevoellig op het uitlijnen, zorg dat je een ervaren vakman aan het werk laat. Iemand die dit niet voor het eest op een F-je doet. Waarden waarom de auto wordt uitgelijnd verschillen een beetje, deels moet je kijken naar slijtage, deels naar weggedrag. Ik sta nu redelijk standaard, maar binnenkort gaat de boel weer om naar strikt parallel (voor)
    Hier is ook persoonlijke voorkeur van belang.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • frank
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 27
    GeregistreerdCOLON di feb 28, 2006 11:35 pm
    WoonplaatsCOLON 2230 herselt

    Re: Stuurproblematiek!!

    door frank » di mei 15, 2007 11:40 pm

    al eens gevoeld of je achterwielen goed vast staan - ik bedoel niet de wielbouten - maar het ganse wiel! beetje speling is genoeg om zeeziek te worden op de autostrade
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » wo mei 16, 2007 12:51 am

    Inderdaad, Frank, maar als dit hetzelfde probleem zou zijn als op jouw F, zou het wiel waarschijnlijk al losgekomen zijn ondertussen denk ik. Anyway, t'kan geen kwaad het te checken uiteraard, want misschien is het niet zo drastich zoals het bij u het geval was.
    Check in ieder geval ook even de ophangingsrubbers van de stabilisatorstang vooraan of de stabilisatorstang zelf. Als deze versleten zijn, geeft dit een eigenaardig weggedrag. Ook andere ophangingsrubbers kunnen hiervan de oorzaak zijn, als ze versleten zouden zijn. Ik denk dan vooral aan de achterkant van de wagen.
    Zitten de schokdempers trowuens goed vast, en/of zijn de fuseekogels van de stuurinrichting niet versleten?

    Ach het kan zoveel oorzaken hebben, en zonder het IRL te zien is het moeilijk een diagnose te stellen uiteraard.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
BUTTON_POST_REPLY 6 berichten Pagina 1 van 1

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 8 en 0 gasten