BUTTON_POST_REPLY 14 berichten Pagina 1 van 1
Oliepeil
  • Mans
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 677
    GeregistreerdCOLON wo okt 26, 2005 8:38 pm
    WoonplaatsCOLON Anna Paulowna, Nederland

    Oliepeil

    door Mans » za mei 05, 2007 7:57 pm

    Het oliepeil staat na een beurt ongeveer een halve cm boven het maximum. Is dit schadelijk en zo ja kan iemand mij vertellen waar het aftapboutje zich bevindt?
    ClioIIIPhaseIIRS FiatBarchetta
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » za mei 05, 2007 8:25 pm

    Een halve cm is niet heel erg. Veel te hoog kan te koste gaan van keerringen. Aftappen onderaan het blok ter hoogte van het oliefilter. Het zou kunnen dat de aanbevolen hoeveelheid erin gegaan is maar dat men het filter niet deed vervangen. Dan kan het te vol zitten voorkomen.
    Building >200BHP K-series
  • Mans
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 677
    GeregistreerdCOLON wo okt 26, 2005 8:38 pm
    WoonplaatsCOLON Anna Paulowna, Nederland

    door Mans » za mei 05, 2007 10:01 pm

    Sander schreefColonEen halve cm is niet heel erg. Veel te hoog kan te koste gaan van keerringen. Aftappen onderaan het blok ter hoogte van het oliefilter. Het zou kunnen dat de aanbevolen hoeveelheid erin gegaan is maar dat men het filter niet deed vervangen. Dan kan het te vol zitten voorkomen.


    Ze hadden nog een additief toegevoegd wegens het tikkend geluid en is dat misschien de reden.
    ClioIIIPhaseIIRS FiatBarchetta
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » zo mei 06, 2007 12:45 pm

    Afhankelijk van de hoeveelheid die ze erbij hebben gedaan zou het kunnen.
    Building >200BHP K-series
  • Avatar gebruiker
    Miche
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 84
    GeregistreerdCOLON ma okt 23, 2006 1:06 am
    WoonplaatsCOLON Dilbeek (België)

    door Miche » do mei 24, 2007 8:16 pm

    Mijn oliepijl staat een klein beetje onder het eerste bolletje, kan dit kwaad?

    Zo ja : Bruno, wat voor olie had je er weer ingekapt? 14 W50 ofzo iets?
    MGF 1999 Charcoal
    Mods: K&N 57i, 52mm TB, Lexus Lights, Chrome kit (exterior & interior)
    Next: Splitter, Velgen, Beige softtop
  • Avatar gebruiker
    Pete
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1655
    GeregistreerdCOLON di okt 25, 2005 8:46 pm
    WoonplaatsCOLON Helmond, Nederland

    door Pete » do mei 24, 2007 11:17 pm

    Miche schreefColon... 14 W50 ofzo iets?

    Ja.














    Oh sorry! flauw grapje. Ik ga zo naar bed.
    Pete :wink: :wink:
    MGTF 135 - Pearl black
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » do mei 24, 2007 11:27 pm

    @ Miche : Olie is inderdaad 15W50
    @ Mans : Een halve cm te veel is echt niks. dat betekent een 250ml te veel. Zelfs een halve liter te veel kan nog geen kwaad. 250 ml is inderdaad de hoeveelheid van het additief. Echter het tikken had te maken met het feit dat uw oliepijl voor de beurt gewoon te laag was, waardoor bij koudstart er geen goede kopsmering was. Een half minuutje laten draaien zou dit ook oplossen zonder additief, maar met een juiste (genoeg) hoeveelheid goede olie. Hoe dikker de olie, hoe langer het duurt na stilleggen de wagen bij starten terug tikt, maar hoe langer het duurt eer het getik bij koude start weer weg is. Dunne olie, net omgekeerd.
    Te veel olie resulteert inderdaad in een verhoogde druk en daar kunnen de oliekeerringen aan de nokkenassen niet zo goed tegen.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • frank
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 27
    GeregistreerdCOLON di feb 28, 2006 11:35 pm
    WoonplaatsCOLON 2230 herselt

    door frank » zo mei 27, 2007 10:33 pm

    dat tikken is inderdaad van de stoters - geluid gaat weg bij draaien. Maar bij teveel olie.....als eens iemand nagedacht hoe de oliepomp daar op reageert :!:
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » ma mei 28, 2007 9:51 am

    Voor de pomp op zich zal te veel olie IMHO geen effect hebben.

    Pomptechnisch is een pomp in staat om met een bepaalde tegendruk een hoeveelheid vloeistof te verpompen. Een paar centimeter hoger niveau zal een paar cm meer druk geven echter ik verwacht dat een oliepomp in een F ongeveer even veel druk geeft dan in een andere auto (20 -75 PSI; afhankelijk van het toerental).

    Wat mij als probleem bijstaat is dat een (veel) te hoog niveau ervoor zorgt dat draaiende delen het oliepijl raken.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » ma mei 28, 2007 11:57 am

    frank schreefColondat tikken is inderdaad van de stoters - geluid gaat weg bij draaien.


    10 tegen 1 dat het het VVC mechanisme is en niet de klepstoters. Tikkende klepstoters komen op de K-series bijna niet voor.
    Building >200BHP K-series
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » ma mei 28, 2007 12:08 pm

    Heb ik inderdaad nog maar weinig of niet van gehoord bij de K.
    Het "diesel-tikken" is een typisch VVC fenomeen, en op te lossen door het olie op peil te brengen. Een additief, brengt zelden de oplossing.
    het te veel aan olie (lees tot een halve liter te veel) is IMO niet echt een probleem. Te veel olie in het blok is vooral een probleem voor het blok ingeval de bewegende delen in de olie draaien, zoals Kasper omschrijft, maar in dat geval spreken we al over een liter of zo te veel. Draarenboven, heb je dan een verhoogde oliedruk, ingeval van beduidend te veel, maar, Frank, ik snap niet wat je wil zeggen met het oliepompprobleem.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » ma mei 28, 2007 7:42 pm

    Bruno schreefColonHet "diesel-tikken" is een typisch VVC fenomeen, en op te lossen door het olie op peil te brengen.


    Op te lossen is het nu ook weer niet echt. Het hoort bij de VVC en hij maakt het minste lawaai als het oliepeil goed staat wordt vaak beweerd. Aangezien het lawaai zich in de kop situeerd kan ik eigenlijk niet verklaren waarom het oliepeil van toepassing is; hij pomp olie (, of niets); peil heeft daar niet mee van doen.

    Mike Satur heeft een "modificatie" die als je die uit laat voeren op een originele kop (die nog niet "tikt") je er minder last van gaat krijgen. Geen idee wat de modificatie inhoud.
    Building >200BHP K-series
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » ma mei 28, 2007 9:56 pm

    Uiteraard is het dan niet opgelost, maar wel tijdelijk. Elke VVC tikt, en ik bekijk het niet echt als een fout. T'is zelfs een goede verkliiker om te melden dat er olie moet worden bijgevoegd.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • MGF_TV
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1189
    GeregistreerdCOLON zo okt 24, 2004 7:39 pm
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, België

    door MGF_TV » di mei 29, 2007 11:56 am

    Sander schreefColonMike Satur heeft een "modificatie" die als je die uit laat voeren op een originele kop (die nog niet "tikt") je er minder last van gaat krijgen. Geen idee wat de modificatie inhoud.

    MPI conversie? :wink:
BUTTON_POST_REPLY 14 berichten Pagina 1 van 1

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 16 en 0 gasten