Niet willen starten
  • Polleke
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 15
    GeregistreerdCOLON za feb 17, 2007 12:46 am
    WoonplaatsCOLON Zolder
    CONTACTCOLON

Niet willen starten

door Polleke » za maart 24, 2007 12:31 am

Hey , het is al een tijdje geleden dat ik nog hulp nodig had .
    Maar hier ben ik weer.
    Probleem is :gisterenavond thuis gekomen met de F en geen problemen.
    Vannacht heb ik hem wel buiten laten slapen, en vanmorgen wou hij niet meer starten . Demareren geen probleem , benzine heeft hij ook dat heb gecheckt aan de filter. Dus wat kan het zijn, ik vrees iets electronisch .

Graag , heel graag raad.
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

door Bruno » za maart 24, 2007 12:42 am

Ik veronderstel dat je met een MPI rijdt.
    Check in het eerste geval steeds de ontstekingskabels. Trek ze even van de verdeler en steek ze er dan weer op, (vooral de kabel van bobijn naar verdeler) De rotorarm, kan je ook eens checken. verder de stekers van de ECU even checken (ook diegene die achter de ECU zitten).
    Voor de rest kan het zoveel oorzaken hebben, van één of andere sensor (lambda sensor bijvoorbeeld, is de eerste waar ik aan zou denken) tot een simpele geoxideerde stekker,...... Een diagnose is steeds moeiljk te stellen, vooral als je er niet IRL bij bent. Dan wordt het immers steeds gissen, en het lijstje opsommen.
    Startonderbreking kan ook een oorzaak zijn (maar die kan je omzeilen dacht ik via het slot (zie handleiding, voor de combinatie)
    Slaat hij totaal niet aan, of valt hij gewoon stil (geen stationair)....
    Laatst bijgewerkt door 3 op Bruno, in totaal 0 keer bewerkt.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

- YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Polleke
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 15
    WoonplaatsCOLON Zolder
    CONTACTCOLON

door Polleke » za maart 24, 2007 12:50 am

Nee hij slaat totaal niet aan .De fichen heb ik straks als een gecontroleerd , ziet er allemaal goed . De onsteking zal ik morgen zeker doen .
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

door ErikB » ma maart 26, 2007 8:01 am

Buiten het gekende probleem met oudere bougiekabels en vocht, verdenk ik eerder de steppermotor en zijn positie. Die positie kan je makkelijk resetten.

Lambda verdenk ik veel minder aangezien het hier over het starten gaat.

Als er natuurlijk teveel wordt gestart zonder dat er een verbranding is, gaan de bougies nat worden en vonken deze minder of niet.
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
    em-gee-efke
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1277
    GeregistreerdCOLON di feb 06, 2007 11:46 pm
    WoonplaatsCOLON Bergen-op-Zoom

door em-gee-efke » ma maart 26, 2007 8:08 am

Heb het ook aan de hand gehad en bij mij waren het idd geoxideerde bougiekabels.
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    CONTACTCOLON

door Bruno » ma maart 26, 2007 11:09 am

De stepper betwijfel ik, daar deze zorgt voor het stationair, en niet voor het al dan niet kunnen starten. Als je zelf gas geeft, zou de wagen dan immers blijven draaien. Vandaar ook mijn vraag of hij al dan niet stationair heeft, in mijn posting hierboven.
    MG's :
    Non-MG's :
    Racecars :

- YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
    ErikB
    BerichtenCOLON 10759
    CONTACTCOLON

door ErikB » ma maart 26, 2007 1:18 pm

Trust me... als de steppermotor serieus verkeerd staat, kan er niet worden gestart. Ondervinding.
    Dat serieus verkeerd staan kan bijvoorbeeld gebeuren na een warme zomerdag doorrijden (hoge inlaat temperatuur, grote opening nodig voor het behouden van stationair toerental wegens weinig aanvoer O2) en de volgend koele ochtend willen starten met een koude motor (veel te veel O2). Als de steppermotor dan niet de juiste positie heeft ingenomen kan het starten mislukken.

Ooit ervaren in Zwitserland na een middagje stoeien met wat bergpassen. Boven op de bult lekker gegeten, maar de F bijna niet meer aan de gang gekreken
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    CONTACTCOLON

door Bruno » wo maart 28, 2007 6:46 pm

Polleke schreefColonOnstekingkabels vervangen, rotor+verdeelkop, nieuwe bougies en nog altijd niks . De hoofdkabel heb ik getest en die geeft vonken.
    Zou het kunnen dat ik hem moet resetten de batterij is wel leeg geweest. Demareren doet hij gelijk nen echte. Ik heb alle fichen losgehad en met contactspray ingespoten. :?: :?:

Ik heb je posting even hier in dit topic gezet.
    Paul, is het mogelijk, om het forum overzichtelijk te houden, in dezelfde topic te blijven posten, wat dit probleem aangaat ? dit maakt het achteraf overzichtelijker iets terug te vinden. Thanks !

Het probleem zelf dan :
    Je zegt dat hij demareert, dus ik veronderstel dat hij start. Wat doet hij dan nu niet ?
    Blijven draaien ? Dan zou ik zeker de stepper eens reset geven. Helpt dit niet voor dit probleem, dan moet de stepper of de gasklepsensor worden vervangen.
    Of slaat hij nog steeds niet aan ?
    MG's :
    Non-MG's :
    Racecars :

• Polleke
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 15
    WoonplaatsCOLON Zolder
    CONTACTCOLON

door Polleke » wo maart 28, 2007 9:44 pm

Sorry , maar wat noemen jullie een stepper ik ben oudere motoren gewend hé. Ik heb een volledige werkplaatshandboek , nergens een stepper te vinden.
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    CONTACTCOLON

door Bruno » wo maart 28, 2007 10:00 pm

steppermotor, regelt het stationaire toerental. Het situeert zich boven het blok tussen kleppendeskel en inlaat. (zwarte cilindertje, waarin een telescopische pin op en neer beweegt).
    MG's :
    Non-MG's :
    Racecars :

ErikB
    BerichtenCOLON 10759
    CONTACTCOLON

door ErikB » do maart 29, 2007 12:16 pm

Zorgt voor de hoeveelheid lucht die de gasklep bypassed, belangrijk bij een gesloten gasklep.
  • Polleke
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 15
    WoonplaatsCOLON Zolder
    CONTACTCOLON

door Polleke » za maart 31, 2007 12:19 pm

RAAR , de motor heeft onsteking in de hoofdkabel tot de verdeelkop, daarna niks meer , geen enkele bougie , ik heb een andere verdeelkop gezet en ander rotor , geen nieuwe maar wel zo goed als. Waar kan dat probleem nog zitten , benzine krijgt de motor, de stepper heb ik ook vervangen . De ontsteking kan toch niet in de verdeelkop onderbroken worden door de sturingcomputer.???????
  • Polleke
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 15
    WoonplaatsCOLON Zolder
    CONTACTCOLON

door Polleke » za maart 31, 2007 10:10 pm

Probleem gevonden samen met broer en vriend . De rotor draait niet meer , dus ook de nokkenas niet,dus de distibitieriem gaat niet meer rond , hij is niet over, maar ligt zonder spanning over de tandwielen. Dus nu weten we wat doen met de hoop dat er niet te veel stukken zijn. Rare van de hele zaak is dat ik niks aan de motor hebt gehoord . Ik hou jullie op de hoogte.
    ErikB
    BerichtenCOLON 10759
    CONTACTCOLON

door ErikB » zo apr 01, 2007 11:25 am

:shock: :shock: :shock:

Hoogst merkwaardig verhaal...

Vergeet niet dat de krukas met de zuigers wel z'n rondjes zal gedraaid hebben.
  • Polleke
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 15
    WoonplaatsCOLON Zolder
    CONTACTCOLON

door Polleke » zo apr 01, 2007 12:46 pm

Straf verhaal hé, echt gebeurd . Ik weet het dat de krukas en de zuiger hebben gedraaid. Weet jij misschien in welke positie dat de krukaspoelie moet staan als de nokkenassenpoelies op hun merktekens staan ????