BUTTON_POST_REPLY 124 berichten
F zwaar in de problemen
  • Zion

    F zwaar in de problemen

    door Zion » za jul 31, 2004 3:13 am

    :cry:

    Hallo specialisten,

    Mijn F-je zwaar in de problemen,
    Vraag jullie om raad (heb absoluut geen technische kennis)

    Paar weken geleden plots mijn watertemp naar het rode toe en terug naar normaal, dit bleef een heel tijdje zo schommelen.

    Hierna heb ik het koelwater volledig gevonden op de grond ipv het resevoir.
    F-je naar de dealer ,diagnose van de dealer ,waterpomp omzeep plus
    koppakdichting ,

    Dus nieuwe waterpomp ,kopje gevlakt ,nieuwe dichtingen enz
    (ook nieuwe distributie riem ,F heeft 60000 km bwj 1998==>alles samen 1600 eur ,vrij veel vond ik.

    maar je F-je terug tip top dacht ik (maar...) na 2 dagen watertemp opnieuw veel te hoog en reservoir weer leeg, ditmaal tijdig aan de kant
    geen lekkage aan de koppaking,
    volgens dealer sensoren (misschien) stuk vervangen,probleem temp nog steeds schommelen,
    ontdekking radiator bijna volledig weggeroest !!!! nieuwe radiator (ook ventilor werkt normaal)
    MAAR nog steeds prob temp blijf schommelen tss het normale en 2 streepjes hoger ,dit enkel in stationaire toestand (rode lichten )en file rijden (tijdens normaal rijden geen probleem )
    Dealer weet ook geen raad meer
    Wie kan mijn F-je weer gezond maken (ben hem al 4 weken en (2000 eur)kwijt)
    Ben er zelf ziek van!
  • Avatar gebruiker
    mpmgf
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 211
    GeregistreerdCOLON wo mei 26, 2004 6:18 pm
    WoonplaatsCOLON Zuid-Holland

    door mpmgf » za jul 31, 2004 10:33 am

    1600 euro is wel zo'n beetje de prijs die je betaald voor een nieuwe koppakking, distr. riem, vlakken, waterpomp.

    Ik zelf was 2300 euro kwijt bij de dealer en me kop is niet eens gevlakt (bleek in orde te zijn). Is het niet zo dat je leidingen onder aan je auto doorgerroest zijn, deze zijn namelijk van staal en willen snel weg roesten.

    Misschien zit er wel lucht in je systeem, ontluchten van je F is een behoorlijke klus.... Maarja dealer zou beter moeten weten.

    Ik hoop dat iemand je kan helpen.... beterschap

    Mvg MPMGF
  • Gast

    door Gast » za jul 31, 2004 10:48 am

    Ben het met MPMGF eens, er zou best eens lucht in het koelsysteem kunnen zitten. Ook de opmerking over de pijpen onder de auto zou wel eens op waarheid kunnen berusten, er zou dus ook roest in het systeem kunnen zitten.

    Hebben ze ook alle sensoren vervangen.

    Johan
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » za jul 31, 2004 11:31 am

    Het hele koel systeem werkt mechanisch. Ik denk dat je thermostaat niet goed meer is; deze schakeld misschien maar half evt op een te hoge temeratuur. Check dit maar eens. Iig uitkijken want als je thermostaat op een gegeven moment 100% dicht blijft zitten kan de druk in je blok zo stijgen dat de koppakking er wederom tussenuit komt.

    Houd ons op de hoogte! Alle technische kennis is welkom. Je zou ook Dieter van http://www.mgfcar.de een mail kunnen sturen; die kerel weet er echt super veel vanaf. Een andere optie is de vraag stellen op de forums van http://www.xpower-mg.com/forum Daar zitten een aantal mensen die er veel vanaf weten. Reactie daar is echter meestal aan de trage kant...

    Suc6!
    Building >200BHP K-series
  • Avatar gebruiker
    mpmgf
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 211
    GeregistreerdCOLON wo mei 26, 2004 6:18 pm
    WoonplaatsCOLON Zuid-Holland

    door mpmgf » za jul 31, 2004 11:51 am

    Ja dat is ook zo, wat sander zegt. De thermostaat is idd een veel besproken probleem bij een F. Wat ook nog kan zijn is dat je automatisch ontluchting van je koelsysteem niet werkt. dit kan je testen... HEt is een soort balletjes dat door vloeistof wordt dichtgedrukt en als er lucht komt kan het er wel langs (heb hier zelf weinig ervaring mee)

    PS is je temperatuur sensor al vervangen voor een nieuwer type dit kan je voor de zekerheid beter doen kost ongeveer 14 euro. Staat ook omschreven op deze site, dit is alleen nu niet het geval maar wel een aanrader voor mensen die de koppakking hebben vervangen.

    Dit alles staat ook op de site van dieter. www.mgf-net.de kijk dan bij het onderwerp: Kühlsystem entlüften

    Succes
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » za jul 31, 2004 12:35 pm

    De automatische ontluchtingsklep zit op de kop, met een kort slangetje naar met het koelvloeistof reservoir verbonden. Je kunt deze testen door deze slang los te halen op de kop en een ander los slangetje erop te drukken. Hier met je mond een klein beetje lucht langs naar binnen blazen. Als je stopt met blazen moet je de zelfde hoeveelheid lucht er weer uit komen (kun je horen). Als je toch de plaat onder de kap eraf hebt kun je meteen de onluchtingsschroef links van je blok op de dikke buis ook even los draaien om te ontluchten. Verder zitten er nog 2 onder de voorklep op de radiateur en onder de grote zwarte kap zit de ontluchtingsnippel van de kachel. Als je de kachel ontlucht dien je wel de kachel in auto op "heet" te hebben staan anders in de klep naar de "interieur-radiateur" gesloten. Als je temperatuur nogsteeds schommelt moet je je blazer eens vol open zetten en je kachel op z'n heetst. Stabiliseert (verbetert) het dan ? Dan zal het (denk ik tenminste) het thermostaat zijn omdat de kachel parallel staat over het thermostaat.

    Bij de MG regel je de temperatuur in het interieur met een klep in de interieur-radiateur; bij een Lotus Elise (zelfde blok) staat de interieur-radiateur altijd open en regel je de interieur temperatuur met een klep in de luchtweg. Dat schijnt de belangrijkste reden te zijn dat de Elise minder last heeft van kapotte koppakkingen. Ik rijd dan ook vaak met de kachel op heet en ventilator op uit totdat de olie op temeratuur is gekomen....
    Building >200BHP K-series
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » zo aug 01, 2004 4:36 pm

    Ouch... eerst en vooral even m'n medeleven betuigen.

    Dan ook even aantonen dat je zeker niet de eerste bent: statistieken en mee werken aan de statistiek kan je op:
    http://shame.4mg.com

    D'er zijn inderdaad een aantal mogelijkheden.... in defekte sensors geloof ik nog niet direkt en wel om de volgende reden: er zijn twee sensoren hier in het spel, beiden voor de watertemperatuur, eentje voor het motormanagement systeem en eentje voor de display in het dashboard. Als de eerste stuk is, dan zal het motormanagemnt systeem in foutmodus gaan en de ventilator vooraan constant laten blazen. Is er iets anders aan, dan zou je de schommelingen niet zien, aangezien die door een andere sensor worden doorgegeven. Is de tweede stuk, dan gaat de koppaking niet defect.

    Ontluchting ??? Could be... los dit ASAP op en rij vanaf de eerste meters met de verwarming volledig open en vul het reservoir tijdig aan. Dit is niet echt de manier om te ontluchten, maar 't kan je nu al helpen.

    Thermostaat ??? Could be... bij een bepaalde temperatuur (85 of 87°C) schakelt deze het koelcircuit langs voren in... maar waarom bij enkel bij stilstaand verkeer. Tijdens vlotjes rijden gaat de thermostaat normaal gezien ook regelmatig open en zou bij het falen ervan de temperatuur ook moeten stijgen.

    Lekkende leidingen onder de wagen.... Komt jammergenoeg vrij regelmatig voor, maar als ze lekken dan lekken ze constant, niet alleen als de auto stilstaat.

    Er is echter één ding dat wel voorvalt als de auto stil staat en invloed kan hebben op de koeling van het water: de ventilator vooraan. Je vertelt echter dat deze normaal werkt.... hoor je hem dan ook draaien als de temperatuur gestegen is ???
    Draait ie niet, controleer dan de aansluiting (dealer zal deze waarshijnlijk losgemaakt hebben bij de vervanging van de radiator) en de verantwoordelijke zekering (vooraan, onder de 'motor'kap)

    Nu je toch in de buurt bent.... controleer het plastic schroefje bovenop de radiator, rechts..... deze beginnen na een aantal jaren te lekken, en bij verwijderen zou men een nieuwe moeten gebruiken.

    Tot slot nog even dit: als er water blijft (!) verdwijnen is er een lek (en is het niet meer te wijten aan slechte ontluchting)... en heeft het weinig met sensoren te maken.

    keep us posted.
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » zo aug 01, 2004 5:41 pm

    Ik heb nog NOOIT en fan vooraan gehoord.... Zit die er wel bij elke F ? Zal binnenkort eens kijken hoe dat zit. Zie je die door de gril heen of zit deze achterlangs de radiateur gemonteerd ?

    Waar zit deze op afgezekerd ? zelfde groep als de engine bay fan ?
    Building >200BHP K-series
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » zo aug 01, 2004 6:38 pm

    @ Sander : alhier een stukje uit de Rave :

    The radiator positioned at the front of the vehicle, is
    a copper/brass cross - flow type with moulded
    plastic end tanks. The radiator is mounted in rubber
    bushes; the bottom of the radiator is located in the
    front body member, and the top is located in the
    bonnet locking platform. The hoses connecting the
    radiator to the engine run underneath the vehicle.
    Three bleed points are provided for bleeding the
    system.
    For additional air flow through the radiator matrix,
    usually operational when the vehicle is stationary, an
    electric cooling fan is fitted to the rear of the radiator.
    The temperature of the cooling system is monitored
    by the ECM via signals from an engine coolant
    temperature sensor, which is mounted in the
    cylinder block, outlet elbow. When a temperature of
    102°C is reached the ECM switches the fan on via a
    relay. The fan switches off at 96°C.
    Vehicles fitted with air conditioning have 2 fans.
    These operate either in series or parallel according
    to engine coolant temperature or air conditioning
    requirements.
    The ECM disengages the compressor’s clutch when
    the coolant temperature exceeds 117 °C and
    re-engages when the coolant temperature drops
    below 112 °C.


    Wat de bleed screw betreft, er zijn er eigenlijk 2 +1 bleed nipple. Check deze ook even. Check voor de juiste lokatie de Rave, of als je het niet vind kan ik het hier nog even posten.

    Nog even dit : Hoe staat het met de rijhoogte ? Als de wagen immers te laag staat kan het zijn dat de radiatordarmen getorst staan op de leidingen, waardoor lekken kunnen ontstaan met alle gevolgen vandien !
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Gast

    door Gast » zo aug 01, 2004 8:35 pm

    Bruno schreefColonAls de wagen immers te laag staat kan het zijn dat de radiatordarmen getorst staan op de leidingen, waardoor lekken kunnen ontstaan met alle gevolgen vandien !


    De leidingen gaan van het blok naar de radiateur en de hoek van de slangen op de buizen is toch niet afhankelijk van de rijhoogte ? HEt subfame beweegt immers niet. Bedoel je dat de leidingen geraakt kunnen worden door obstakels op de weg of zie ik iets anders over het hoofd :?:

    Wat zou een Nederlandse vertaling zijn voor "getorst" ? Wellicht zie ik dan het licht :idea: :wink:
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » ma aug 02, 2004 12:12 am

    Wat de bleed screw betreft, er zijn er eigenlijk 2 +1 bleed nipple. Check deze ook even. Check voor de juiste lokatie de Rave, of als je het niet vind kan ik het hier nog even posten.


    3 + 1 bleed nipple, niet ?
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Demor
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3799
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 8:10 pm
    WoonplaatsCOLON Boekel, Nederland
    CONTACTCOLON

    door Demor » ma aug 02, 2004 9:51 am

    Anonymous schreefColon
    Bruno schreefColonAls de wagen immers te laag staat kan het zijn dat de radiatordarmen getorst staan op de leidingen, waardoor lekken kunnen ontstaan met alle gevolgen vandien !


    De leidingen gaan van het blok naar de radiateur en de hoek van de slangen op de buizen is toch niet afhankelijk van de rijhoogte ? HEt subfame beweegt immers niet. Bedoel je dat de leidingen geraakt kunnen worden door obstakels op de weg of zie ik iets anders over het hoofd :?:

    Wat zou een Nederlandse vertaling zijn voor "getorst" ? Wellicht zie ik dan het licht :idea: :wink:


    Dat lijkt me inderdaad ook sterk dat dat er iets :? mee te maken heeft.
    K&N 57i & Shield|52mm TB|Magnecor|Clear indicators|Foggy's|Trophy splitter|Trophy Mesh|Shocker bushes|Powerflex compl rear kit|New Wood fascia|Wood & Alloy gearknob (ingekort)|MKII Armrest|Walnut leer/groene piping|Chrome kit interieur|badged wieldopjes|Black Hard-Top|Electric Boot Lid Release|3de remlicht|Key/blipper mod|MG-EHBO kit|Windowstoppers|RVS bolts|New paintjob|Boot tidy|Bagage tas open kap.
  • Avatar gebruiker
    mpmgf
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 211
    GeregistreerdCOLON wo mei 26, 2004 6:18 pm
    WoonplaatsCOLON Zuid-Holland

    door mpmgf » ma aug 02, 2004 10:06 am

    Sander

    het kan zijn dat je chasis de draad van je fan heeft doorgesneden dat was bij mij ook het gevel. Als je onder je auto kruipt aan de voorzijde en je kijkt onder je voorbumper zie je de grote gele ventilator zitten. Ik kwam erachter doordat me zekering er constant uitvloog. De draad loopt achter je linker koplamp langs langs je accu naar je zekeringen kastje.

    Grtz MPMGF
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » ma aug 02, 2004 10:59 am

    Is allemaal in orde...
    Building >200BHP K-series
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » ma aug 02, 2004 11:13 am

    Sander schreefColonDe leidingen gaan van het blok naar de radiateur en de hoek van de slangen op de buizen is toch niet afhankelijk van de rijhoogte ? HEt subfame beweegt immers niet. Bedoel je dat de leidingen geraakt kunnen worden door obstakels op de weg of zie ik iets anders over het hoofd :?:


    Lijkt ook een logische redenering, alhoewel altijd geweten is geweest dat een te lage rijhoogte onrechtrstreeks zijn invloed kan hebben op een HGF. Ik zal de juiste verklaring, het waarom dus, eens opzoeken, want het werd vroeger toch vaak gezegd, dus moet het nog ergens te vinden zijn op één of ander forum.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
BUTTON_POST_REPLY 124 berichten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 9 en 0 gasten