"Ok, geen probleem, je mag hem deze avond terug komen afhalen"
Ging hem gisteren om 5uur terug afhalen maar de MG stond nog in de bandencentrale, blijkbaar was hun uitlijnmachine een tijdje kapot geweest en was er enige vertraging opgelopen.
Enfin, om 6 uur was hij klaar en mocht ik hem gaan halen.
Ben deze morgenvroeg naar de keuring geweest en...
Kreeg een rood afkeuringsformulier !!!!!!!!!!!!!
De MG is afgekeurd wegens te veel speling in de stuurinrichting. Ook aan de achterophanging was er een opmerking (maar daarvoor kreeg ik enkel een waarschuwing, geen afkeuring) dat een van de suspension bushes versleten is en het achterwiel teveel kan bewegen. Ik mocht het zelfs zelf eens proberen. Ik kon het achterwiel zo'n 5mm bewegen (manuele toe-in/toe-out regeling !)
De man van de keuring (een zeer vriendelijke man trouwens) vertelde me dat hij zag dat er aan de uitlijning van de wielen gewerkt was maar dat dat totaal overbodig was met zoveel speling en ze dit eigenlijk moeten gezien hebben tijdens het afregelen.
Ik ben redelijk pissed-of to put it mildly !!Ben het kotsbeu om dure facturen te moeten betalen voor zo'n onozelheden !
Mijn vraag is :
Kan men tijdens het uitlijnen die speling op de stuurinrichting ontdekken ? Indien ja, dan ga ik deftig van mijn tutter gaan maken. Indien nee, een andere garage opzoeken (wat ik eigenlijk in beide gevallen zal doen !)
mvg,
Geert en Katy
------------------ Reply Bruno ---------------
Mijn vraag is :
Kan men tijdens het uitlijnen die speling op de stuurinrichting ontdekken ? Indien ja, dan ga ik deftig van mijn tutter gaan maken. Indien nee, een andere garage opzoeken (wat ik eigenlijk in beide gevallen zal doen !)
Natuurlijk kan men dat ontdekken, straffer nog, men moet dat normaal gezien hebben. Als het keuringsstation het ziet, moet de bandencentrale dat ook zien natuurlijk, tenzij er niets aan uw auto is gebeurd, of tenzij het een bende amateurs zijn.Hebben ze de auto eigenlijk wel uitgelijnd ?
Langs de andere kant kan uw garagist hier wel weinig aan doen vind ik. De hoge facturen daarentegen... Niemand verplicht je naar een merkgarage te gaan, echter denk ik wel dat niet alle merkgarages die hoge facturen voorschotelen.
------------------ Reply Luc---------------
De MG is afgekeurd wegens te veel speling in de stuurinrichting.
Is dit niet voelbaar tijdens het rijden
Vraagje van een niet-techneut
------------------ Reply Bruno ---------------
Is dit niet voelbaar tijdens het rijdenVraagje van een niet-techneut
Niet echt uitgesproken, tenzij je extreem gaat. Aan de bandenslijtage is het ook te zien.
------------------ Reply Geert ---------------
Ik heb het allezins niet gevoeld tijdens het rijden. Mijn banden zijn wel iets meer versleten langs de binnenkant maar ik dacht dat dit kwam door een verkeerde uitlijning.
'k Heb het dit weekend wel gehoord, als de MG stilstaat zonder draaiende motor en ik draai aan het stuur kan je een licht klopje horen.
En inderdaad, de MG garage kan er niet veel aandoen (was nogal boos van de autokeuring teruggekeerd dus moest ik even ventileren )
Ben gisteren terug geweest en ze zeiden dat je dit euvel niet echt kunt ontdekken tijdens het uitlijnen. Het valt enkel op als je de wagen opkrikt en het wiel van de grond heft. Tijdens het uitlijnen gebeurt dit blijkbaar niet (hoe dan wel
)
Het goede nieuws is dat ik die eerste uitlijningsbeurt niet zal moeten betalen.
Groetjes,
Geert & Katy
By the way, gisteren stond in de garage een donker blauwe MGF van 1999 met een HGF, te lang rondgereden met een lekkende waterpomp.
Is die van iemand hier ?