BUTTON_POST_REPLY 13 berichten Pagina 1 van 1
warm water, koude motor
  • Cédric
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 122
    GeregistreerdCOLON zo apr 09, 2006 5:26 pm
    WoonplaatsCOLON Zedelgem [B]

    warm water, koude motor

    door Cédric » zo dec 17, 2006 3:08 pm

    Als je motor ijskoud is en je vertrekt, is het dan verstandig de verwarming direct op warm te zetten?
    Of wacht je best tot:
    - het water
    of
    - de motor
    warm is?

    Het duurt bij mij een 10km vooraleer de motortemp 90° bedraagd.
    Het water is reeds na een 2km warm.

    Stel, je vertrekt met een koude motor (nachtje buiten) en verwarming op koud. Na 2km staat je watertemp op 90° Wanneer je dan de verwarmingsknop op warm draait zakt de watertemp zeer ver terug. Heb je dan net je motor een "attackske" met ijskoud water (die nog in het kachelsysteem zat) bezorgd of is dit onschadelijk?

    Kan dit in verband liggen met een HGF?
    MGF
    Brooklands
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » zo dec 17, 2006 10:37 pm

    Ik heb nog nooit gezien dat de water temperatuur nog maar enigzins afhankelijk is van de stand van de kachel :shock:

    Ik ben van mening dat je het beste altijd de kachel vol op heb staan (ook in de zomer, met de ventilator op uit) totdat het te warm voor je word, dan stel je hem naar gelang je wens in. Dit omdat je blok naar mijn mening dat het beste opwarmt met de minste temperatuur wisselingen.
    Building >200BHP K-series
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » zo dec 17, 2006 10:46 pm

    Hoi Cedric,
    De motertemperatuur van 90 gr dat is de temperatuur van de olie in de motor, deze is onafhankelijk van de koelwatertemperatuur. En inderdaad deze is zeer snel warm. Het K-blok is daartoe ontwikkeld, men zocht naar een motor die snel op temperatuur is, vandaar een kleine waterinhoud. Het koelwater heeft tot taak de motor op temperatuur te houden, de olie heeft als hoofdfunctie smering. deze heeft wat meer tijd nodig om warm te worden: beschouw 90gr olietemperatuur als de temperatuur waarop het blok warm is, Niet de koelwatertemperatuur.

    Zoals Sander schrijft kun je M.I. bij een F beter de kachel altijd geheel of minimaal half open hebben staan als je een koude start maakt. reden hiervoor is min of meer terug te vinden in het ontwerp van de motor (zeer weinig water in het blok) en de relatief grote waterinhoud in de leidingen, kachel en radiateur. Om temperatuurschokken te voorkomen is het verstandig om deze open te hebben staan zodat een inschakelen van de thermostaat geen echt grote temperatuursveranceringen in het koelwater in het blok geven.

    Koelproblemen zijn zeker verdacht met HGF, in de latere versies is hier wel een modificatie op uitgevoerd. Effect???
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Avatar gebruiker
    Remieme
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 5296
    GeregistreerdCOLON vr feb 10, 2006 8:33 pm
    WoonplaatsCOLON Bergen op Zoom (NL)

    door Remieme » ma dec 18, 2006 12:22 am

    Heb nog nooit gezien, dat mijn watertemperatuur ook maar iets wijzigde, na het anders instellen van de kachel/ventilator :shock:

    Heb ook altijd de kachel gelijk op vol staan. zeker rond deze tijd is dat voor het zicht wenselijk (ontwaseming van de ramen).
  • Demor
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3799
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 8:10 pm
    WoonplaatsCOLON Boekel, Nederland
    CONTACTCOLON

    door Demor » ma dec 18, 2006 10:53 am

    Sander schreefColonIk heb nog nooit gezien dat de water temperatuur nog maar enigzins afhankelijk is van de stand van de kachel :shock:...

    Zeker wel, ik heb het al een keer gezien dat als de motor pas net op temperatuur is en je de kachel opendraaid dan daalt je water temp zomaar met twee streepjes. De uiteindelijke temperatuur zal niet meer varieren vanwege de thermostaat, maar dat er iets aan je koelcapaciteit veranderd is duidelijk.
    K&N 57i & Shield|52mm TB|Magnecor|Clear indicators|Foggy's|Trophy splitter|Trophy Mesh|Shocker bushes|Powerflex compl rear kit|New Wood fascia|Wood & Alloy gearknob (ingekort)|MKII Armrest|Walnut leer/groene piping|Chrome kit interieur|badged wieldopjes|Black Hard-Top|Electric Boot Lid Release|3de remlicht|Key/blipper mod|MG-EHBO kit|Windowstoppers|RVS bolts|New paintjob|Boot tidy|Bagage tas open kap.
  • Cédric
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 122
    GeregistreerdCOLON zo apr 09, 2006 5:26 pm
    WoonplaatsCOLON Zedelgem [B]

    door Cédric » ma dec 18, 2006 9:13 pm

    zie je wel Demor begrijpt het :)
    MGF
    Brooklands
  • Cédric
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 122
    GeregistreerdCOLON zo apr 09, 2006 5:26 pm
    WoonplaatsCOLON Zedelgem [B]

    door Cédric » ma dec 18, 2006 9:16 pm

    - vertrek met koude motor
    - kijk goed wanneer de WATER temp stijgt tot het middelste streepje
    - op dat moment zet je de kachel vol op warm
    -> zeker weten dat je water temp meter terug zakt!

    dit is waarschijnlijk idd niet zo goed voor de motor.
    MGF
    Brooklands
  • Avatar gebruiker
    Pete
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1655
    GeregistreerdCOLON di okt 25, 2005 8:46 pm
    WoonplaatsCOLON Helmond, Nederland

    door Pete » ma dec 18, 2006 9:25 pm

    Cédric schreefColon- vertrek met koude motor
    - kijk goed wanneer de WATER temp stijgt tot het middelste streepje
    - op dat moment zet je de kachel vol op warm
    -> zeker weten dat je water temp meter terug zakt!

    dit is waarschijnlijk idd niet zo goed voor de motor.

    Euhm... een F heeft toch drie koelcircuits?
    1. in de motor zelf
    2. naar de hoofdradiator
    3. naar de verwarmings radiator

    Als het open stellen van het verwarmings circuit tot een zichtbare daling van de totale koelwater temperatuur leidt, waarom zie je die daling dan niet als de auto zelf, het veel grotere, hoofdradiator circuit open zet?

    Pete
    MGTF 135 - Pearl black
  • Cédric
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 122
    GeregistreerdCOLON zo apr 09, 2006 5:26 pm
    WoonplaatsCOLON Zedelgem [B]

    door Cédric » ma dec 18, 2006 9:31 pm

    daarin heb je ook gelijk denk ik... raar ding zo'n K-serie
    MGF
    Brooklands
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » ma dec 18, 2006 10:29 pm

    Pete schreefColon
    Als het open stellen van het verwarmings circuit tot een zichtbare daling van de totale koelwater temperatuur leidt, waarom zie je die daling dan niet als de auto zelf, het veel grotere, hoofdradiator circuit open zet?

    Pete


    Heeft er ooit iemand beweerd dat de de thermostaatklep volledig afdicht :?:
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Avatar gebruiker
    Pete
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1655
    GeregistreerdCOLON di okt 25, 2005 8:46 pm
    WoonplaatsCOLON Helmond, Nederland

    door Pete » ma dec 18, 2006 11:09 pm

    Kasper schreefColonHeeft er ooit iemand beweerd dat de de thermostaatklep volledig afdicht :?:

    Ik neem aan dat in deze retorische vraag het antwoord ligt...

    Wat overigens de HGF kwestie nog interessanter maakt... als deze thermodingesklep niet volledig afdicht, waardoor het water in het hoofd koelsysteem kan opwarmen, waarom is het dan toch een verdachte voor HGF?

    Pete
    MGTF 135 - Pearl black
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » ma dec 18, 2006 11:28 pm

    De uitgaande temperatuur van de cilinderkop wordt gemeten en het thermostaat regelt op de inlaat.

    Ik heb het zelf nog nooit gezien en zou verwachten dat het thermostaat dat opvangt en dat je zo'n hevige variatie nooit zou zien doordat het water eerst de kop +ruimte rond de cilinders nog doormoet. Het thermostaat gaat trouwens wel degelijk helemaal dicht. Het is natuurlijk geen schakelaar, hij gaat "langzaam" open, met een hysterese.
    Building >200BHP K-series
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » di dec 19, 2006 10:20 am

    Pete schreefColon
    Kasper schreefColonHeeft er ooit iemand beweerd dat de de thermostaatklep volledig afdicht :?:

    Ik neem aan dat in deze retorische vraag het antwoord ligt...

    Wat overigens de HGF kwestie nog interessanter maakt... als deze thermodingesklep niet volledig afdicht, waardoor het water in het hoofd koelsysteem kan opwarmen, waarom is het dan toch een verdachte voor HGF?

    Pete


    Ik ben inderdaad al te veel tegen zaken aangelopen waarbij men een dubbele functie toeschrijft aan een apparaat, 1 gaat goed, de tweede alleen in nieuwstaat. Iedere regelklep gaat lekken! Een thermostaat is een eenvoudige regelklep, het is MI wachten op... Maar dat is niet erg, je ziet het toch niet.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
BUTTON_POST_REPLY 13 berichten Pagina 1 van 1

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 16 en 0 gasten