BUTTON_POST_REPLY 15 berichten Pagina 1 van 1
luchtfilter vraagjes
  • Avatar gebruiker
    mgeeke
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 146
    GeregistreerdCOLON za okt 14, 2006 9:37 pm
    WoonplaatsCOLON ZINGEM (OUDENAARDE)

    luchtfilter vraagjes

    door mgeeke » do dec 14, 2006 10:54 pm

    Is het nu van belang welke model, grote of lengte van de kelk en de lengte van de verbindingsbuis met de gasklep? EN kunnen sommige schade aan brengen aan de motor of gewoon de pk na benden halen zonder verdere gevolgen?
    MG TF 80th Anniversary Starlight Silver, Burgundy Red kap, Grenadine alcantara/Black leder interieur, 16" darkchrome, EVC klep open, chrome thrunk inserts, chrome lights, alu brushed dash kit, chrome airvents, chrome lighter, chrome ashtray, chrome pedals, silver carbon gear knob, silver carbon door pod inserts, chrome door pod surrounds, chrome meter en clock rings, chrome belt guides en tidies
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » do dec 14, 2006 11:09 pm

    Een paar vragen die vele verschillende antwoorden kunnen geven, maar laten we maar even samenvatten:
    1) wat voor auto betreft het MGF of TF geven verschillende resultaten
    2) wil je een ander filter in het bestaande filterhuis
    3) wil je een aftermarket filter.

    Voor zover ik weet richten filters geen schade aan de motor aan, mits ze schoon zijn en hun werk kunnen doen.
    De lengte van de luchtleiding tussen het filter en het plenium is van belang omdat er drukgolven ontstaan in de leiding, dit moet geoptimaliseerd zijn en verschilt tussen de modellen (Mpi en vvc) hierdoor is er kans op verschil in vermogen in dezelfde motor met hetzelfde filter maar met een andere lengte van luchtleiding.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Avatar gebruiker
    mgeeke
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 146
    GeregistreerdCOLON za okt 14, 2006 9:37 pm
    WoonplaatsCOLON ZINGEM (OUDENAARDE)

    door mgeeke » do dec 14, 2006 11:21 pm

    Mijn mg is een TF 135 en ik zou gaan voor een open filter. Heb op een foto een gezien die de kelk rechtstreeks op de gasklep geplaatst heeft en dit langs de kofferruimte. Heeft enkel de verbinding ts de originele box en de klep verwijderd en de box afgesloten en alles op zijn plaats laten zitten. Zo ook voor zo iets willen opteren eventueel een alu aanzuigbuis naar onderen plaatsen en daar een kelk op plaatsen.
    MG TF 80th Anniversary Starlight Silver, Burgundy Red kap, Grenadine alcantara/Black leder interieur, 16" darkchrome, EVC klep open, chrome thrunk inserts, chrome lights, alu brushed dash kit, chrome airvents, chrome lighter, chrome ashtray, chrome pedals, silver carbon gear knob, silver carbon door pod inserts, chrome door pod surrounds, chrome meter en clock rings, chrome belt guides en tidies
  • Cédric
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 122
    GeregistreerdCOLON zo apr 09, 2006 5:26 pm
    WoonplaatsCOLON Zedelgem [B]

    door Cédric » vr dec 15, 2006 12:05 am

    Bij mijn mpi zit het filter rechtstreeks op de trothle body. Deze zit in een afgesloten compartiment waar een flexibele buis op aangesloten zit die naar de linker zij inlaat gaat. De buis die megeleverd is door K&N bij hun filter zit er bij mij dus ook niet tussen. Ik voel geen verschil met of zonder maar het schijnt iets meer vermogen op te leveren met de buis. Ik zou zeker geen buis aan het gasklephuis hangen die naar de onderkant van je wagen loopt waar je daar dan het filter aan bevestigd omdat het niet de bedoeling is dat je wagen de straat gaat stofzuigen? En waarschijnlijk breekt het inlaat plenum of breekt de gasklep dan af.

    Op een TF levert een open filter sowieso bijna niets op dacht ik?
    MGF
    Brooklands
  • Avatar gebruiker
    mgeeke
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 146
    GeregistreerdCOLON za okt 14, 2006 9:37 pm
    WoonplaatsCOLON ZINGEM (OUDENAARDE)

    door mgeeke » vr dec 15, 2006 12:09 am

    Heb je hier foto's van?
    MG TF 80th Anniversary Starlight Silver, Burgundy Red kap, Grenadine alcantara/Black leder interieur, 16" darkchrome, EVC klep open, chrome thrunk inserts, chrome lights, alu brushed dash kit, chrome airvents, chrome lighter, chrome ashtray, chrome pedals, silver carbon gear knob, silver carbon door pod inserts, chrome door pod surrounds, chrome meter en clock rings, chrome belt guides en tidies
  • Cédric
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 122
    GeregistreerdCOLON zo apr 09, 2006 5:26 pm
    WoonplaatsCOLON Zedelgem [B]

    door Cédric » vr dec 15, 2006 12:12 am

    als je nog enkele minuten wacht...
    MGF
    Brooklands
  • Cédric
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 122
    GeregistreerdCOLON zo apr 09, 2006 5:26 pm
    WoonplaatsCOLON Zedelgem [B]

    door Cédric » vr dec 15, 2006 12:24 am

    MGF
    Brooklands
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » vr dec 15, 2006 12:50 am

    Doe het gewoon zoals het moet, en experimenteer hier niet. Waarom niet de ervaring en kennis gebruiken van velen voor u.
    T'is dus simpel : koop een luchtfilterset, speciaal ontwikkeld voor uw type wagen. Bv een K&N 57i. De meegeleverde buizen moet je plaatsen. Rechtstreeks op de TTB is een slecht idee, omdat de filter dan meer in de hitte hangt, minder verse lucht krijgt via de 2 aanvoerbuizen van koude lucht die in de set bijzitten.Daarenboven moet de filter wel degelijk op een bepaalde afstand van de TTB hangen, anders krijg je een negatief effect (dip in koppelkromme), dat jij dan dan misschien niet voelt, maar op een testbank is het zeker wel merkbaar, dus...slecht ! :|
    Bij Cedric is het positief dat de filter in een behuizing zit, maar hij moet dan wel (gedeeltelijk) het geluid missen en het probleem van de dip is er gegarandeerd ook. Echter toch een goed alternatief voor een gesloten luchtfilter (a la Vader ) vind ik. Ik begrijp nu ook waarom hij de ruibberslang tussen filter en TTB niet kon gebruiken in zijn opzet.

    Op een TF levert een open luchtfilter inderdaad weinig op, omdat de gesloten airbox al groter en dus beter was. Minder gaat hij nu ook weer niet presteren, t'blijft dus ongeveer hetzelfde tot iets beter, maar het geluid is super meegenomen, en daar doe je het tenslotte voor.
    Vraag maar aan alle K&N bezitters hier, en dat zijn er veel !
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Bruce
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 7787
    GeregistreerdCOLON vr jul 29, 2005 11:39 am
    WoonplaatsCOLON Zevenhuizen (NL)

    door Bruce » vr dec 15, 2006 8:15 am

    Pete heeft een k&n 57i op zijn TF hij kan je daar vast meer over vertellen..
    Witte pinkers,stoelverwarming,K&N 57i,52 mm TTB,glazen windscherm,,LLW kitje,mk2 middensteun,de-cat pijp,Phoenix exhaust,TF-LE-80th An. velgen,TF radiator,Trophy splitter,lowering pins,HID koplampen,Momo pook,zwarte raamomlijsting,Alu. teller ringen,zwarte trophy inserts,trophy uitlaat spruitstuk,mk2 downpipe,AP's,304 schijven, Piper Cams,Trophy spoiler,Viper stripes,Magnacor leads, KH-splitter,DVA head, Emerald ECU and mapping
  • Avatar gebruiker
    Pete
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1655
    GeregistreerdCOLON di okt 25, 2005 8:46 pm
    WoonplaatsCOLON Helmond, Nederland

    door Pete » vr dec 15, 2006 9:20 am

    Ja, daar ben ik al :wink: (Ik ben momenteel mijn stem kwijt, maar dat is voor het forum geen probleem natuurlijk, los van het feit dat ik gisteravond de hele avond geslapen heb :) )

    Ik heb het K&N filter op de volledig officiele manier gemonteerd en dat werkt prima. (lees: geweldig geluid en zeker geen vermogen verlies... de rollerbank laat een kleine winst zien tov het boekje, maar ik heb geen nulmeting op mijn auto gedaan toen er nog niets aan verandert was)

    Ik heb wel een tijd rondgereden, in het begin van deze zomer, zonder de lucht inlaat buizen. Dat leverde serieuze heat induction op, waardoor een snelle start bij het stoplicht met een hete motor eigenlijk niet meer mogelijk was. Hoewel de buizen in stilstand geen functie hebben, is hun functie tijdens het rijden dubbel. Dan voeren ze namelijk koude lucht aan naar het filter EN zorgen ze voor een betere koeling van het motor ruim waardoor je veel minder last hebt van heat induction tijdens een korte stop.

    Wat ook opvalt is de koppel dip in het begin van het toeren bereik. Die is gekoppeld aan de lengte van de buis tussen het filter en de TB. De buis van de K&N is afgestemd op de F VVC... dat zou kunnen betekenen dat hij niet ideaal is voor de F en TF MPi, maar ik heb nog nergens een bevestiging gezien wat deze ideale maat dan wel is....

    Zie hier de dynorun van afgelopen november:
    Afbeelding

    Grt
    Pete
    MGTF 135 - Pearl black
  • Avatar gebruiker
    mgeeke
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 146
    GeregistreerdCOLON za okt 14, 2006 9:37 pm
    WoonplaatsCOLON ZINGEM (OUDENAARDE)

    door mgeeke » zo dec 17, 2006 7:15 pm

    Wat denken jullie van deze cold air filters voor een MGTF 135:
    http://cgi.benl.ebay.be/MGF-1-8-VVC-Car ... dZViewItem
    http://cgi.benl.ebay.be/BMC-CDA-Inducti ... otohosting
    http://cgi.benl.ebay.be/Regals-70-RS-Li ... dZViewItem
    Of zou een paneelfilter van K&N of Pipercross in de originele box met meer rechtstreekse luchtbevoorading helpen voor nog een beetje PK winst.
    MGeeke
    MG TF 80th Anniversary Starlight Silver, Burgundy Red kap, Grenadine alcantara/Black leder interieur, 16" darkchrome, EVC klep open, chrome thrunk inserts, chrome lights, alu brushed dash kit, chrome airvents, chrome lighter, chrome ashtray, chrome pedals, silver carbon gear knob, silver carbon door pod inserts, chrome door pod surrounds, chrome meter en clock rings, chrome belt guides en tidies
  • Avatar gebruiker
    Coen
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 7748
    GeregistreerdCOLON vr jan 21, 2005 4:29 pm
    WoonplaatsCOLON Amsterdam

    door Coen » zo dec 17, 2006 7:50 pm

    Ik heb er niet veel verstand van maar ik denk dat ze er geen goed woord voor over hebben ;)
  • videomike
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 907
    GeregistreerdCOLON wo jan 03, 2007 7:07 pm
    WoonplaatsCOLON Meppel

    door videomike » wo jan 17, 2007 12:34 pm

    Waarom is die buis derop eigenlijk nodig.?? Ik heb mijn Luchtfilter zo geplaats. dat ze Zijkant direct grenst tegen de Zij lucht inlaat.. Mijn prive monteur :) zegt dat het slecht is om er helemaal een busis omheen te doen ivm die koppel dip.. De k&n filter hangt als ware dus onder de auto.. en tegen het gedeelte van het onderblok aan wat niet warm wordt.. ( er is eventueel nog zon Hitte schild te plaatsen.. maar na 15 min stationair draaien kok in nog makkelijk me hand bij de luchtfilter houden.. ( hij stond op de brug)

    Waarom monteert iedereen dan een buis erop? of lees ik dat nou verkeerd.. VOlgens mij wordt er zo voldoende frisse lucht aangezogen en mocht hij stil staan heeft hij in nog genoeg ruimte onder de auto om lucht weg te zuigen...

    ALs iemand beter idee heb hoor ik het graag :)
    Zwarte MG F LE75 Mark 2 uit 99' 206DK, Beige leer 1e Mod: 52 mm ttb+K&N 57i kit. Zwarte tf 160 velgen, KH splitter, RVS uitlaat
  • Bruce
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 7787
    GeregistreerdCOLON vr jul 29, 2005 11:39 am
    WoonplaatsCOLON Zevenhuizen (NL)

    door Bruce » wo jan 17, 2007 10:10 pm

    Misschien kun je er een paar foto's van posten... ik weet niet zeker of ik het verhaal goed volg..
    Witte pinkers,stoelverwarming,K&N 57i,52 mm TTB,glazen windscherm,,LLW kitje,mk2 middensteun,de-cat pijp,Phoenix exhaust,TF-LE-80th An. velgen,TF radiator,Trophy splitter,lowering pins,HID koplampen,Momo pook,zwarte raamomlijsting,Alu. teller ringen,zwarte trophy inserts,trophy uitlaat spruitstuk,mk2 downpipe,AP's,304 schijven, Piper Cams,Trophy spoiler,Viper stripes,Magnacor leads, KH-splitter,DVA head, Emerald ECU and mapping
  • videomike
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 907
    GeregistreerdCOLON wo jan 03, 2007 7:07 pm
    WoonplaatsCOLON Meppel

    door videomike » do jan 18, 2007 9:08 am

    De volgende X dat hij de brug op gaat.... maak ik even paar fototjes..

    ik zie wel dat ik typte dat hij tegen het gedeelte van het blok aanhangt..

    maar dat was ehh zins foutje :)

    tegen de zij inlaat.. en rondom nog genoeg ruimte.. zo bedoelde ik em.. fotos komen snel.. want hij moet deze maand voor apk.
    Zwarte MG F LE75 Mark 2 uit 99' 206DK, Beige leer 1e Mod: 52 mm ttb+K&N 57i kit. Zwarte tf 160 velgen, KH splitter, RVS uitlaat
BUTTON_POST_REPLY 15 berichten Pagina 1 van 1

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 13 en 0 gasten