BUTTON_POST_REPLY 6 berichten Pagina 1 van 1
Schoonmaken achterruit van softtop (Mar 16th, 2003)
  • Guus

    Schoonmaken achterruit van softtop (Mar 16th, 2003)

    door Guus » ma maart 22, 2004 11:23 pm

    Hallo allemaal,

    Mijn achterruit van de softtop is vuil. Er zit een waas op de laag (geen krassen). Hoe kan ik de ruit weer schoon kriigen.
    Of is het misschien mogelijk om deze ruit te vervangen door een nieuwe?


    Met vriendelijke groeten,

    Guus Reijnders
    ------------------ Reply Ivan---------------

    Hallo Guus,

    Er zijn verschillende opties :

    1 "Glasex" (middel om vensters te reinigen) : gewoon opspuiten en met bvb een zeemvel opblinken. Dit verwijdert de waas, maar uiteraard niet de krassen.
    2 koperpoets (van horen zeggen)
    3 Autoglym super resin polish (een goede autopolish)
    4 Mer (eveneens een autopolish)
    5 Greygate windowpolish : het beste maar ook het duurste. Voor een klein flesje betaal je ong. 6£. Te verkrijgen bij Mike Satur / Brown & Gammons e.a. (te bestellen via internet). Een echte aanrader die waas en krassen goed verwijdert.
    1 en 5 gebruik ik zelf met goed resultaat. Bij 2,3,4 en 5 opletten dat je geen witte vlekken op je softtop maakt!

    Een andere achterruit monteren is niet zo eenvoudig (ik heb het nog nooit zelf gedaan). Je moet blijkbaar onderaan de kap losmaken (gaat vlug via de 5 clipsen) en dan een aantal poprevetten uitboren om de oude ruit te kunnen demonteren.

    Het beste is om preventief te werken, en een zachte doek (fleece is ideaal - met dank aan Luc voor het idee!) op de ruit te leggen vooraleer het dak neer te leggen. Doordat de kap(incl. stof en vuil) niet tegen de achterruit kan schuren voorkom je op die manier de bekende horizontale "kraslijn". Aangezien je geen krassen hebt doe je dit misschien De waas kan je niet voorkomen; dit is eigen aan de gebruikte kunststof (één van de additieven(een weekmaker) in de kunststof die naar buiten treedt).


    ------------------ Reply ErikB ---------------

    Als we hetzelfde wondermiddel bedoelen, dan gaat het over "Greygate Plastic polish". Naast het reinigen van de achterruit, kan en wordt dit product ook gebruikt voor het reinigen van plastiek, mechanisch op elkaar bewegende delen.

    Echt een aanrader.

    ------------------ Reply Bruno ---------------
    Al eens All purpose foam cleaner van Kent gebruikt
    By the way All purpose foam is te krijg bij de betere garage !

    ------------------ Reply Luc---------------

    Persoonlijk heb ik 2 manieren om de achterruit kras- en "waasvrij" te houden.

    Waasvrij
    1. Autoglym is een prima polish en het houdt de achterruit toch een behoorlijke periode helder en klaar. Ik behandel de ruit telkens zowel langs de binnen- als langs de buitenkant.

    Krasvrij
    2. de (volgens mijn vriendin) beste manier om de ruit krasvrij te houden is met een stuk fleece, zoals Ivan reeds heeft aangehaald.
    Heel simpel te gebruiken.
    Ik heb nl een stuk fleece dat dezelfde grootte heeft als de achteruit. Alvorens de softtop plat te leggen , leg ik de fleece langs de buitenkant op de ruit. Zo komt de ruit bij het plooien alleen maar met de fleece in aanraking en is er geen wrijving tussen verschillende stukken achteruit als deze in de uiteindelijke plooi ligt.
    Bij een gesloten softtop ligt het stuk fleece altijd over de windstop. Als ik de windstop omhoog of plat wil plaatsen zal deze nooit direkt met de achteruit in contact komen. Het is steeds de fleece die langs de ruit wrijft.

    Resultaat. Na 2 en een half jaar is mijn achterruit bijna 100 % krasvrij .

    een goede raad van ....

    ------------------ Reply Geert---------------

    Het wordt weer tijd om de achterruit van onze MG eens een beurt te geven, er zijn een paar krassen in en ze is lichtjes 'bemist'.

    Vroeger deed ik dat met een middel om vitro-keramische glasplaten te reiningen. Zeer effectief maar nogal tijdrovend naar mijn mening.

    Op de Engelse BBS heb ik ook al veel lof gehoord over 'Greygate plastic polish'.
    Is dit hier in België gemakkelijk verkrijgbaar of zal ik dat moeten bestellen bij B&G in England ?

    En nee, ik heb nog gene fleese ! Het wordt tijd dat ik eens een groot stuk uit onze flannellen lakens snij !

    Wat ik ook vervelend vindt, is dat de regen als waterdruppels blijft staan op de achterruit en dit het uitzicht naar achter enorm verhinderd. Is er geen product die waterafstotend werkt en ervoor zorgt dat het water afglijd en niet blijft hangen ?

    Mvg
    Geert & Katy
    ------------------ Reply ErikB ---------------

    1. Greygate Platic Polish heb ik op de kop kunnen tikken bij een B&G stand te Houtem (MG-day in Nederland, begin van 't jaar).
    2. Renovo Window Polish heb ik bij de Softtop reviver set bijgekregen.... maar nog niet gebruikt/getest. De set van Renovo heb ik via hun site besteld (levering in aparte doosjes, zeer geeeeestig)

    Een waterafstotend product ?? Eerste reaktie is Rain-X, en alhoewel ik het graag voor de voorruit gebruik, twijfel ik voor het gebruik op de achterruit.... chemish spul op plastiek..... 'k ga het niet als eerste testen
    ------------------ Reply Luc---------------
    Rain-X lijkt me inderdaad very Risky Business om op de plastic achteruit te gaan gebruiken.

    Als je een goede polish gebruikt voor het opmaken van je achterruit verkrijg je in feite toch een beetje een Rain-X effect voor enkele tijd. Druppels rollen er makkelijk af.

    Rijden jullie met je F door de regen ?

    ------------------ Reply Bruno ---------------
    Ik heb net voor de zomer nog Greygate polish besteld bij B&G en aangebracht op het ruitje. Het resultaat is bevredigend qua nevel-resten verwijderen. Krassen echter is een ander paar mouwen en volgens mij onmogelijk verwijderbaar; immers je kan toch onmogelijk een laag kunstof weghalen zoals het principe van polieren op lak. Wat waterafstotendheid betreft scoort het product vrij goed, maar dit is ook zeer tijdelijk. Na een paar weken blijven de druppels alweer hardnekkig hangen. Maar dat is net hetzelfde met polieren op autolak. Bij dat laatste wordt er immers een laag wax achtergelaten op de verf waardoor de regen niet hecht. Hetzelfde geld voor greygate en plastiek autoruitjes.
    Besluit : Slecht is Greygate niet, maar toveren kan niemand

    ------------------ Reply Geert---------------

    Okay, ik zal een flesje bestellen bij B&G, voor 5 pond kan ik niet echt in de zak gezet worden. Was toch van plan om een seat lowering kit en een wallnut dash kit te bestellen dus kan ik het mee laten opsturen.

    Thanks for the info, guys!

    on Oct 6th, 2003, 4:06 pm Luc wrote:
    Rijden jullie met je F door de regen ?


    ja spijtig genoeg wel, maar als ik dan thuiskom droog ik de F skoon af met zeemvel en haardroger !! Stel je eens voor dat hij begint te roesten !!
  • Max
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 10
    GeregistreerdCOLON za jun 12, 2004 3:42 pm
    WoonplaatsCOLON Rosmalen

    door Max » za jun 12, 2004 3:52 pm

    Het schoonmaken van de kunststof achteruit.......ik kreeg van mijn garage te horen dat je de ruit heel goed kan schoonmaken met wasbenzine.......even inwrijven en weer afdoen met een schone doek....het resultaat is goed, maar volgens mij moet je dat niet echt wekelijks doen....
  • Gerard

    heldere achterruit

    door Gerard » di jun 22, 2004 11:56 pm

    BMW heeft een 'Heckscheiben Reiniger', tube van 75 ml voor € 7,95.
    Geeft weer een glasheldere achterruit in mijn MGF van 1996 !
    Dus toch maar even bij de BMW garage langs :roll:
  • Avatar gebruiker
    GhostRider
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 818
    GeregistreerdCOLON wo maart 31, 2004 7:20 pm
    WoonplaatsCOLON Nederland

    door GhostRider » wo jun 23, 2004 12:20 am

    Ga ik ook maar eens doen. Me potje met Autostyle polish heeft blijkbaar een beperkte houdbaarheid...
    Ga meteen wat halen voor me uitlaat en softtop...
    IF IT ROLLS, THEN RACE IT!
    Afbeelding
  • Avatar gebruiker
    GhostRider
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 818
    GeregistreerdCOLON wo maart 31, 2004 7:20 pm
    WoonplaatsCOLON Nederland

    door GhostRider » ma aug 16, 2004 12:53 am

    Had Glasex eerder moeten uitvinden. Zat een vlekkerige waas op de binnenkant die ik er met polish van autostyle niet af kreeg. Begon stiekem al te balen!
    Glasex erop, waas weg!
    Polish erop, glimmen!

    Nu op de Kempenrit nog een beetje advies gewens over de montage van het ruitje (er zit een ribbel in)...
    Wat dat betreft........ tot volgende week :wink: .
    IF IT ROLLS, THEN RACE IT!
    Afbeelding
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » ma aug 16, 2004 12:56 am

    see ya next week !
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
BUTTON_POST_REPLY 6 berichten Pagina 1 van 1

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 13 en 0 gasten