Vraagje ivm de koppeling
  • Avatar gebruiker
    Miche
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 84
    GeregistreerdCOLON ma okt 23, 2006 1:06 am
    WoonplaatsCOLON Dilbeek (België)

    Vraagje ivm de koppeling

    door Miche » ma okt 23, 2006 11:00 pm

    Hey,

    Heb vandaag iets meegemaakt.. en ik maak me wat zorgen. Zoals ik al in een andere topic vermelde, is mijn rijstijl niet echt goed.. ik hou namelijk mijn voet nog teveel op de koppeling (dat is nu wel compleet veranderd, maar de volle 3 weken heb ik dus op de slechte manier met mijn MGF gereden.) Ik heb natuurlijk zoals elke bezitter van een MGF (denk ik) mijn wagentje eens wat uitgetest in de bochtjes en op een recht stuk .. zonder daarbij in overdreven hoge toeren te gaan.

    Nu heb ik wel een paar keer voorgehad dat ik bij het uitstappen, aan mijn koffer, verbrand rook.. dit was dan vooral na een eindje sportief rijden.. maw.. snel optrekken, terugschakelen voor extra acceleratie, ... etc. Ik dacht dat dit mijn koppeling was?

    Nu is mijn vader daarstraks met mij in de auto gestapt, en bij het vertrekken schakelde ik van 1 naar 2 in ongeveer 4000 toeren. Hij beweerde nu al dat mijn rijstijl volledig fout was en dat ik waarschijnlijk nog veel harder optrek als hij er niet bij is, en dat dat niet de rijstijl is die hij van mij verwacht had.

    Nadien heeft hij mij een preek gegeven van ongeveer een uur lang, over het "feit" dat ik (zogezegd?) mijn koppeling al serieus naar de vaantjes heb gereden. Hij beweerd dat mijn koppeling tegenover 3 weken geleden veel verzwakt is en dat hij later koppelt. Hij beweerd dat je de pedaal dieper moet indrukken om koppeling te krijgen, veel dieper dan 3 weken geleden. Hij beweerd dat als ik op die manier nog een week verder blijf rijden, dat ik een nieuwe koppeling mag kopen. En dat als ik vanaf nu rustig begin te rijden, over 10.000km een nieuwe koppeling mag kopen (mijn huidige kmstand is 67.000 km).

    Ook heeft hij het verbruik van mijn MG eens berekend.. ik had met een volle tank 180km gereden, en we hebben er 19.8liter moeten bijtanken. Dat is een verbruik van 11 liter. Hij beweerd dat je met rustig rijden een verbruik haalt van 7liter. Dit was voor hem nogmaals een bewijs dat ik te snel rij met de auto.

    Nu is mijn vraag .. heeft hij gelijk? Of is dit vrijwel onmogelijk.. en probeert hij mij gewoon wat schrik aan te jagen zodat ik wat rustiger zou rijden en dat hij met zijn 2 oortjes op zijn kussen kan slapen..

    Ik was allessinds geschrokken bij het feit dat ik volgens hem, als ik mijn rijstijl aanpas, binnen 10.000km zowiezo een nieuwe koppeling mag kopen met mijn spaarcentjes :s
  • zlaapkopz
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 216
    GeregistreerdCOLON vr sep 08, 2006 10:40 am
    WoonplaatsCOLON Emmen (NL)
    CONTACTCOLON

    door zlaapkopz » ma okt 23, 2006 11:34 pm

    nah, ik denk wel dat je wat kalmer aan mag doen met je koppeling ;)
    tenminste anders gebruik maken van ...
    Maar tis en blijft je eigen auto ... toch?

    10k lijkt me wat overdreven, dan moet je echt als een idio*t rijden :shock:
    maar wat ik in je andere topic heb gelezen denk ik niet dat de koppeling ed. het lang zullen uithouden...


    Wat betreft je verbruik...
    die van mij rijdt bij woon- werkverkeer 1:10 a 1:11, dus tja...
    en dit zal bij sportief rijden iets meer richting de 1:8 gaan...
    op de snelweg draait ie ongeveer 1:15 ofzo...
    ** mijn oude Flame Red MGF **

    23-10-2006: the 1ste Pete move
    Rood is sneller....

    Mods: Stuby Alu Antenna, White Blinkers, ... to be contiued
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » ma okt 23, 2006 11:37 pm

    Als je een verbrande geur waarneemt, telkens je rijdt, mag je er zeker van zijn dat je je koppeling laat slippen. Deze geur kan zeer lang blijven hangen in de wagen. In uitzonderlijke omstandigheden, mag dit al wel eens kunnen, maar als je het continu doet, doe je echt wel iets fout en zal de koppeling er op termijn wel moeten aan geloven.
    :(
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » ma okt 23, 2006 11:47 pm

    Ik ruik mijn koppeling ook "regelmatig" maar die doet het nu al 100dkm zonder problemen hoor (50dkm met mij achter het stuur) :wink: Als die stuk is komt er een AP race koppeling in met een licht vliegwiel :whistle)

    1:11 met de F is normaal voor korte stukjes en redelijk fors als je ook redelijk wat snelwegen pakt. Als ik zuinig wil rijden of lang met een koppeling wil doen koop ik wel een Toyota Prius :lol:

    Let er wel op dat je pas over +- 2500rpm komt als je water temp in het midden staat (normaal gezien binnen 5 minuten) en over de 3000rpm als de olie de 90 passeerd. Deze getallen houd ik aan, slecht opwarmen vind een F niet leuk. Ik zet daarbij ook nog eens tijdens het opwarmen de aanjager op 0 en de temperatuur op zijn heetst. Naar mijn mening warmt de motor dan nog net iets gelijkmatiger op.

    Je koppakking moet je voor uitkijken, de koppeling valt wel mee. Er zijn 2 soorten F-jes. Die al een kapotte koppakking hebben gehad en die hem nog gaan krijgen ;)
    Building >200BHP K-series
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » ma okt 23, 2006 11:59 pm

    :|
    Allemaal juist wat de koppakking betreft, maar een koppeling van een F is niet van graniet hoor !
    Ik ken er meerderen die hun koppeling reeds naar de "Kilo Lima's" reden.
    Een koppeling die je ruikt, heeft geslipt (verbrand), en een koppeling die slipt, slijt, zo simpel is het. Als je een koppeling dus continu laat slippen, zal het echt niet lang duren, neem dat van mij aan !
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » di okt 24, 2006 12:16 am

    Ben ik het mee eens ik wil alleen maar aangeven dat als je de koppeling een paar keer hebt geroken je er nog maar 10dkm mee zal doen niet juist is. ;)

    Overigens als je een keer de koppeling ruikt duurt het een hele poos voordat die bij wijze van spreken weer 100% geurvrij is.
    Building >200BHP K-series
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » di okt 24, 2006 12:20 am

    Daar ben ik het mee eens, want :

    Bruno schreefColon.... Deze geur kan zeer lang blijven hangen in de wagen.


    :wink:

    Dus af en toe, de koppeling eens laten slippen, bij een staande start, of zo, kan echt geen kwaad, maar als je het dus continu doet ....
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Bruce
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 7787
    GeregistreerdCOLON vr jul 29, 2005 11:39 am
    WoonplaatsCOLON Zevenhuizen (NL)

    door Bruce » di okt 24, 2006 8:48 am

    Benzine verbruik is redelijk, helemaal niet iets om je zorgen over te maken..

    Ik snap het probleem niet.. een vader geeft zijn zoon voor zijn verjaardag een hele mooie sportauto..

    Maar hij mag er niet sportief in rijden?? :? geef hem dan een oude Trabant..

    Nou en, stel je voor dat je de koppeling er in 10.000 km onderuit rijd.. dan kost dat je je spaargeld en denk je wel twee keer na..
    En als de benzine te duur is.. er past zeker een gastank achterin.. :lol:
    Witte pinkers,stoelverwarming,K&N 57i,52 mm TTB,glazen windscherm,,LLW kitje,mk2 middensteun,de-cat pijp,Phoenix exhaust,TF-LE-80th An. velgen,TF radiator,Trophy splitter,lowering pins,HID koplampen,Momo pook,zwarte raamomlijsting,Alu. teller ringen,zwarte trophy inserts,trophy uitlaat spruitstuk,mk2 downpipe,AP's,304 schijven, Piper Cams,Trophy spoiler,Viper stripes,Magnacor leads, KH-splitter,DVA head, Emerald ECU and mapping
  • Avatar gebruiker
    Miche
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 84
    GeregistreerdCOLON ma okt 23, 2006 1:06 am
    WoonplaatsCOLON Dilbeek (België)

    door Miche » di okt 24, 2006 8:04 pm

    Mja, ik heb het nog maar een 3-tal keer geroken denk ik .. 1 keer serieus hard toen ik op een zeer stijle helling zat (oprit naar het dak van een shopping center) en ik moest in't midden stoppen , en er stonden auto's achter mij.. ik reed nog mar een week met de auto en was bang om achteruit te bollen, dus gaf ik volle gas en liet ik mijn koppeling zachtjes komen maar nadien rook het heeel erg verbrand in de auto! Nu heb ik dat geurtje al een week niet meer gehad ofzo..

    En mijn vader heeft mij deze auto gekocht omdat hij het een mooie auto vond, en voor een jonge gast is dit (volgens hem) de ideale wagen om rustig mee te rijden met je vriendin naast je ;) maar hij weet even goed als ik dat een F lekker sportief rijdt .. maar het is er blijkbaar helaas niet helemaal voor gemaakt!
  • Avatar gebruiker
    Pete
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1655
    GeregistreerdCOLON di okt 25, 2005 8:46 pm
    WoonplaatsCOLON Helmond, Nederland

    door Pete » di okt 24, 2006 8:25 pm

    Miche schreefColon .. maar het is er blijkbaar helaas niet helemaal voor gemaakt!

    :whistle)

    Stilte voor de storm... :roll:


    Pete
    MGTF 135 - Pearl black
  • Bruce
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 7787
    GeregistreerdCOLON vr jul 29, 2005 11:39 am
    WoonplaatsCOLON Zevenhuizen (NL)

    door Bruce » di okt 24, 2006 9:23 pm

    Een F is er zeker wel voor gemaakt om sportief te rijden...
    Hij mag... nee hij moet zelfs zo af en toe flink op zijn donder krijgen..

    Kijk maar in het Zandvoort topic.. daar worden de F-jes goed op de proef gesteld..

    Ik geloof niet dat je bak mag stinken nadat je een keer een helling neemt met slippende koppeling..
    Witte pinkers,stoelverwarming,K&N 57i,52 mm TTB,glazen windscherm,,LLW kitje,mk2 middensteun,de-cat pijp,Phoenix exhaust,TF-LE-80th An. velgen,TF radiator,Trophy splitter,lowering pins,HID koplampen,Momo pook,zwarte raamomlijsting,Alu. teller ringen,zwarte trophy inserts,trophy uitlaat spruitstuk,mk2 downpipe,AP's,304 schijven, Piper Cams,Trophy spoiler,Viper stripes,Magnacor leads, KH-splitter,DVA head, Emerald ECU and mapping
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » di okt 24, 2006 10:41 pm

    Het is heel logisch dat je versenllingsbak stinkt bij het laten opkomen van de koppeling bij vrij veel gas. Sterker nog, iets te snel in 2 en je begint het al te ruiken, typisch F/TF !
    Tja Miche, je hebt nog niet veel rijervaring, maar door met een F te rijden zal die ervaring vlug groeien, sterker nog, een betere wagen om in te leren rijden kan je niet bedenken, maar pas op, want hij is niet echt vergevingsgezind, een F ! Kalm aan in het begin, en het komt wel goed. Misschien eens een trackday meepikken na enige oefentijd op de baan en voor je het weet, speel je met de F.
    Een helling oprijden wat moeijlijk ? Gebruik dan in het begin de handrem, zo spaar je een beweging van je voet uit, en kun je je voeten gebruiken voor gas en koppeling (remmen doe je dan wel met je handrem)
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Bruce
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 7787
    GeregistreerdCOLON vr jul 29, 2005 11:39 am
    WoonplaatsCOLON Zevenhuizen (NL)

    door Bruce » wo okt 25, 2006 7:10 am

    Nou dan rij ik zeker als een mietje.. (inkopper) want ik kan me in het afgelopen jaar niet herinneren dat ik de bak heb geroken... op zandvoort rook ik alleen de remmen...
    Witte pinkers,stoelverwarming,K&N 57i,52 mm TTB,glazen windscherm,,LLW kitje,mk2 middensteun,de-cat pijp,Phoenix exhaust,TF-LE-80th An. velgen,TF radiator,Trophy splitter,lowering pins,HID koplampen,Momo pook,zwarte raamomlijsting,Alu. teller ringen,zwarte trophy inserts,trophy uitlaat spruitstuk,mk2 downpipe,AP's,304 schijven, Piper Cams,Trophy spoiler,Viper stripes,Magnacor leads, KH-splitter,DVA head, Emerald ECU and mapping
  • MGF_TV
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1189
    GeregistreerdCOLON zo okt 24, 2004 7:39 pm
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, België

    door MGF_TV » wo okt 25, 2006 1:03 pm

    Is er wel genoeg olie in de koppeling :? ? Ik dacht dat die gesmeerd was en kan me inbeelden dat als je te weinig olie hebt ook te weinig koeling hebt en zo te snel olie gaat verbranden en die reuk gaat verspreiden.
    over stank gesproken: die twee vrouwen die langs de vismijn wandelen, de ene tegen de andere: "de mine stinkt" waarop de andere: "de mine ook".
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » wo okt 25, 2006 1:05 pm

    De koppelingspomp is hydraulisch, maar de koppeling zelf loopt natuurlijk niet in olie he Thomas, t'zou nogal werken zo'n koppeling die in olie draait :roll: :wink:
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 16 en 0 gasten