'k Heb de vorige topics niet opnieuw doorgenomen, en ik begin maar even op te sommen:
-'96, '97 en '98 modellen zijn nogal gevoelig voor een defecte koppakking op te lopen. Nu zijn er wel enkele belangrijke dingen en opmerkingen die ik hierover wil maken.
1) Bij de testrit (laat de eigenaar eerst rijden) kan je al zien hoe er gereden wordt. Het is immers belangrijk dat de motor eerst op temperatuur komt en dat er dan pas 'getest' kan worden. Gaat de huidge egenaar direct vol op het gas, wees dan gewaarschuwd.
2) Tracht uit te vissen of de auto reeds een defecte koppakking heeft gehad. Dit is absoluut geen minpunt en kan zelfs enigszins positief zijn, want er kunnen stukken door meer recentere zijn vervangen (koppakking, de zgn locating dowels, inlaat manifold pakking, ...)
3) Voordat de testrit wordt aangevat check je even de toestand van het expansievatje. Na de testrit check je nog even het niveau (zal hoger staan (uitzetting door warmte), maar mag zeker niet lager staan). Draai de dop van het expansievatje er niet af als de koelvloeistof nog warm staat !
4) Probeer eveneens uit te zoeken wat de echte reden van verkoop is. Leg er voldoende nadruk op dat een auto met gebreken geen bezwaar is, maar dat je eerlijkheid op prijs stelt. Over de gebreken kan je nadien nog altijd beslissen. Een defecte koppakking is dikwijls voor velen een reden om de auto te koop aan te bieden.
- Remmen: de remmen van een F grijpen langzaam aan en zijn zodoende ook perfect te doseren. Bij een testrit kan dit je opvallen, maar het is dus in zekere zin normaal. Remmen in topconditie remmen niet slecht, maar meer remkracht wordt tegenwoordig wel verwacht. Naargelang de ouderdom (afgelegde kilometers) gaat het wel sterk bergaf met de kwaliteit van de remmen. Een hevige noodrem kan er voor zorgen dat de remlichten constant blijven branden of mee aangaan bij het induwen van de koppeling. Dit is echter eenvoudig en gratis op te lossen.
- In de buurt van de remmen: de velgen. Ga voor een auto met originele MG velgen. Niet originele velgen hebben dikwijls 'spacers' nodig (F/TF hebben nogal specifieke PCD, nl. 95,25). De kans dat er dan met een verkeerde ET-waarde wordt rondgereden is dan ook reëel. Een extra belasting met op de rollementen is dan ook het gevolg.
- Nog steeds in de buurt: de ophanging. De F gebruikt een zgn. hydragassysteem: elk wiel heeft naast een schokdemper (die best wel lang meegaan) een hydragasunit. Die unit bevat twee delen: 1 voor gas (niet te hervullen), en 1 voor vloeistof. De units zijn 2 aan 2 verbonden: links voor, met links achter en rechts voor met rechts achter. Een te lage rijhoogte (officieel 36,8cm bij 17°C, gemeten van centrum voorwiel, recht naar boven tot aan de wiel/carrosserieboog, maar belachelijk hoog) geeft extra stress in de units en moet dus gemeden worden. Zo een unit kan trouwens stuk zijn, en dan hangt de auto langs 1 kant wel heel laag en is er van vering geen sprake meer.
- Een verkeerde uitlijning, bvb. ten gevolge van een ophanging die door de tijd gezakt is (normaal) doet de banden versneld en verkeerd afslijten (vnl. langs de binnenkant).
- Ophangingsrubbers bepalen in grote mate de wegvastheid en hebben, naar mijn mening, het beste erop zitten bij 70 à80.000km.
- De koppeling: die moet vlot gaan, alsook het schalen. De auto in achteruit zetten kan wel wat lawaai opleveren, schakel hiervoor eerst naar 3de en dan achteruit. Dit wordt als normaal beschouwd. De meeste F-en worden trouwens van de fabriek uit met te weinig olie in de versnellingsbak afgeleverd. De versnellingsbak wordt dmv. van twee kabels bediend... deze durven wel eens af te breken. Het zou tof zijn mocht je te weten komen dat ze recentelijk vervangen zijn (worden nagenoeg altijd per 2 vervangen).
- Koeling: misschien het meest delicate stuk, zeker bij een auto van 9 à10jaar. De radiator zit voorin en is bij een F niet (!) van alumnium. Hij is moeilijk te checken, maar een originele radiator zou wel eens behoorlijk snel aan vervanging toe kunnen zijn. De radiator staat in verbinding met de motor dmv. enkele rubbere slangen (kwlaiteit daalt ook naargelang de ouderdom) en de zgn. coolant pipes. Een setje metalen buizen die wel eens beholorlijk durven roesten. Een lek in het koelsysteem moet altijd onmiddellijk opgelost worden. Verwacht dit dan ook van de huidge eigenaar.
- De distributieriem wordt elke 80.000km vervangen. Een VVC heeft een extra distributieriem, maar veroorzaakt voor de rest geen bijkomende problemen.
Voor de rest: er zijn er goede en er zijn er minder goede... geluk ga je altijd nodig hebben, zelfs al koop je een nieuwe.