Vering en banden
  • flesh
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 71
    GeregistreerdCOLON zo aug 01, 2004 11:34 am
    WoonplaatsCOLON Vl. Brabant (BE)

    Vering en banden

    door flesh » ma aug 21, 2006 3:10 pm

    Hey collega (T)F drivers,

    Deze morgen ben ik met mijn efje naar de technische controle gereden. Dit heeft iets langer geduurd dan oorsprokenlijk verwacht en verliep ook iets moeizamer dan gehoopt.

    Er zijn twee problemen.

    Eerst wat de banden betreft. Blijkbaar staat op het gelijkvormigheidsattest een ander velgtype (15duim) dan wat er werkelijk op mijn wagen staat (16duim) en de toegelaten banden zijn dus bijgevolg ook anders. Mijn instructieboekje daarentegen geeft dan weer wel de juiste maten aan (16 duim) van mijn velgen (standaard velgen op de Abindon). Jaar na jaar moet ik die mensen van de technische controle overtuigen dat mijn gelijkvormigheidsattest afwijkt van het instructieboekje en de realiteit en na wat heen en weer geloop worden ze dan toch iedere keer goedgekeurd. Maar toch. Het zou zoveel eenvoudiger kunnen zijn zonder iedere keer die uitleg. Ervaren jullie het zelfde probleem bij de technische controles?

    En dan is er nog het tweede grotere probleem waar ik eigelijk nog meer mee zit. Alles liep goed tot ik de brug op moest rijden. Dit ging niet door de hoogte (of beter gezegd de laagte) van mijn auto. Op een andere brug is mijn auto dan wel (net) opgeraakt. Oorspronkelijk wilden ze mijn auto daar op afkeuren. Het rare is echter dat tot vorig jaar er geen enkel probleem was met de hoogte van mijn auto en dat ik er ook niets aan laten veranderen heb. Uiteindelijk bijna een half uur later en nadat 5 techniciens mijn auto bekeken hebben (gelukkig moest ik die mannen niet allemaal per uur betalen) heeft de verantwoordelijke me komen melden dat ik toch een groene kaart zou krijgen maar wel met een opmerking voor mijn vering. Volgens hem zou ik een torsievering hebben die stilaan aan kracht aan het verliezen is waardoor mijn wagen aan het verlagen is (en nog verder zal verlagen). Kan dit juist zijn? Wat is de remedie? Zou mijn auto gewoon laten verhogen een oplossing zijn of moet inderdaad die vering aangepakt worden? Hoe?

    Alle info hierover is welkom. Mijn vrouwelijke kennis hierover strekt niet ver genoeg om in te schatten wat ik moet ondernemen om het beste dit probleem aan te pakken :oops: . alle hulp van kenners zoals jullie is dus welkom.
  • Luc
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 2025
    GeregistreerdCOLON di feb 03, 2004 10:21 pm
    WoonplaatsCOLON Schiplaken (Hever)
    CONTACTCOLON

    door Luc » ma aug 21, 2006 4:16 pm

    even een afspraakje maken met de mannen van mg-sp en die pompen je karretje zo weer op de juiste hoogte (allez dat denk ik toch :? )
  • flesh
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 71
    GeregistreerdCOLON zo aug 01, 2004 11:34 am
    WoonplaatsCOLON Vl. Brabant (BE)

    door flesh » ma aug 21, 2006 4:30 pm

    Daar zal dan inderdaad het hoogte probleem mee opgelost zijn. Maar wat met de vering op zich? Ik kan me voorstellen dat bij de volgende keuring de aandacht daar wel naar uit zal gaan vermits ik met die opmerking op mijn keurbewijs zit.

    Is dit trouwens een bekend MG F fenomeen of moet ik op dieet om de vering van mijn wagen wat meer te ontzien?
  • Avatar gebruiker
    Johan
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 727
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 1:21 am
    WoonplaatsCOLON Puerto Morelos Mexico
    CONTACTCOLON

    door Johan » ma aug 21, 2006 4:37 pm

    Is torsievering niet met de "standaard" vering van auto's zoals op de TF.

    Als ik dat goed heb dan horen die mensen niet thuis op dat keuringsstation, maar in de schoolbanken.

    Johan
  • Jupilerman
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1435
    GeregistreerdCOLON ma apr 05, 2004 10:13 pm
    WoonplaatsCOLON Hamme

    door Jupilerman » ma aug 21, 2006 4:55 pm

    Op mijn "groene" kaart staan alle aanpassingen die ze reeds gezien hebben (lichten, uitlaat, etc). Ze zetten er dan een stempel en dan is dat in orde voor de volgende keer. Hoeven ze daar niet meer naar te kijken. Ik weet niet wat op jouw groene kaart vermeld staat?

    wbt torsie. Torsie heeft volgens mijn niks te make met je wielen, maar wel met de dwarse verbindingen van het chasis van de wagen. Torsie krijg je virtueel door de de bumper voor en achter in tegengestelde richting te draaien of wringen. Daarom zitten er torsiestangen (antirol) onder je auto.
    Dit zijn die smalle staven voor en achter. Ik zou die mannen idd line recta naar de schoolbanken sturen.
    ISO 10014
    AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » ma aug 21, 2006 4:56 pm

    flesh schreefColonDaar zal dan inderdaad het hoogte probleem mee opgelost zijn. Maar wat met de vering op zich? Ik kan me voorstellen dat bij de volgende keuring de aandacht daar wel naar uit zal gaan vermits ik met die opmerking op mijn keurbewijs zit.

    Is dit trouwens een bekend MG F fenomeen of moet ik op dieet om de vering van mijn wagen wat meer te ontzien?


    Het langzaam lager komen te staan is een bekend verschijnsel, zoals gezegd even bij Bruno of een garage die de MGF kent op laten pompen en het euvel is geklaard :!: Er gebeurt geen technische verandering.

    Je zou op dieet kunnen gaan, ik ben alleen bang dat dat voor je auto niet helpt, dat is dus alleen voor je eigen gemoedsrust daar komt de auto niet hoger van te staan :wink:

    Voor wat je banden betreft, moet je echt bij de Vlamingen op ons forum zijn, immers Europa is een maar dit soort dingen doen Belgie en Nederland echt anders (gelukkig voor ons in dit geval)
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • flesh
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 71
    GeregistreerdCOLON zo aug 01, 2004 11:34 am
    WoonplaatsCOLON Vl. Brabant (BE)

    door flesh » ma aug 21, 2006 5:08 pm

    Of die torsievering standaard is of niet doet er bij mij niet zo toe. Wat mij vooral intereseerd zijn de volgende vragen:

    Is het mogelijk dat mijn auto begint te zakken door het verslijten van die torsievering?
    Moet er iets aan de vering gebeuren of is enkel verhogen de oplossing?
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » ma aug 21, 2006 5:16 pm

    Een MGF heeft geen torsievering maar een hydraulische vering die zo nu en dan (3-4 jr) eens bijgevuld moet worden. Als een keurmeester zegt dat een F torsievering heeft, dan moet hij zijn handen van die auto af houden, hij weet absoluut niet wat hij voor zich heeft en moet terug naar school :!:

    alleen oppompen is de oplossing, dan kom je weer zonder problemen die brug op, heb je minder problemen met verkeersdrempels, veert je auto beter, verslijt je je banden minder snel....
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Demor
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3799
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 8:10 pm
    WoonplaatsCOLON Boekel, Nederland
    CONTACTCOLON

    door Demor » ma aug 21, 2006 5:17 pm

    flesh schreefColonIs het mogelijk dat mijn auto begint te zakken door het verslijten van die torsievering?

    Lijkt me stug
    K&N 57i & Shield|52mm TB|Magnecor|Clear indicators|Foggy's|Trophy splitter|Trophy Mesh|Shocker bushes|Powerflex compl rear kit|New Wood fascia|Wood & Alloy gearknob (ingekort)|MKII Armrest|Walnut leer/groene piping|Chrome kit interieur|badged wieldopjes|Black Hard-Top|Electric Boot Lid Release|3de remlicht|Key/blipper mod|MG-EHBO kit|Windowstoppers|RVS bolts|New paintjob|Boot tidy|Bagage tas open kap.
  • Jupilerman
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1435
    GeregistreerdCOLON ma apr 05, 2004 10:13 pm
    WoonplaatsCOLON Hamme

    door Jupilerman » ma aug 21, 2006 5:21 pm

    flesh schreefColonOf die torsievering standaard is of niet doet er bij mij niet zo toe.

    niet kwaad worden hé. :wink: Johan bedoelde dat hij denkt dat de torsievering enkel bij de TF voorkomt aangezien die een andere ophanging heeft dan de MGF. De mgf zoals je weet heeft een gas/hydraulische vering, de TF een echte stalen veer als vering. Vandaar johan zijn "standaard" torsievering.

    flesh schreefColonWat mij vooral intereseerd zijn de volgende vragen:
    Is het mogelijk dat mijn auto begint te zakken door het verslijten van die torsievering?


    aheum aheum
    jupilerman schreefColonwbt torsie. Torsie heeft volgens mijn niks te make met je wielen

    ik bedoel dus dat IMO de torsievering niets te maken heeft met de rijhoogte.

    flesh schreefColonMoet er iets aan de vering gebeuren of is enkel verhogen de oplossing?

    Is het een differentiële zakking? i.e. links voor meer dan rechts achter?
    dan kan één van de hydragasbollen/sferen stuk zijn.
    Ligt er op de garagevloer soms een klein plasje groene vloeistof? dat kan echter snel in de vloer trekken. Dan verlies je hydrafluid uit de ophaning.
    Staat de wagen lang stil? (weken/maanden) dan kan volgens mij ook gas ontstnappen door diffusie. Ik weet niet welk gas men gebruikt, maar het is algemeen geweten dat op termijn, als je bijvoorbeeld en autoband bijpompt, daar enkel nog N in zit. Daarom bieden sommige centrales N-vulling van de banden aan. Eenzelfde redenering kan opgaan voor de bovenste helft van de hydragassferen.

    Zoals je ziet veel mogelijke problemen. Als je de correcte diagnose niet stelt, kan je de oorzaak niet vinden. Dus ik raad je een goed onderzoek aan zonder opvliegers :lol:
    ISO 10014
    AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
  • Jupilerman
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1435
    GeregistreerdCOLON ma apr 05, 2004 10:13 pm
    WoonplaatsCOLON Hamme

    door Jupilerman » ma aug 21, 2006 5:33 pm

    Kasper schreefColonEen MGF heeft geen torsievering maar een hydraulische vering die zo nu en dan (3-4 jr) eens bijgevuld moet worden. Als een keurmeester zegt dat een F torsievering heeft, dan moet hij zijn handen van die auto af houden, hij weet absoluut niet wat hij voor zich heeft en moet terug naar school :!:

    alleen oppompen is de oplossing, dan kom je weer zonder problemen die brug op, heb je minder problemen met verkeersdrempels, veert je auto beter, verslijt je je banden minder snel....


    Right on 8)
    ISO 10014
    AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
  • flesh
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 71
    GeregistreerdCOLON zo aug 01, 2004 11:34 am
    WoonplaatsCOLON Vl. Brabant (BE)

    door flesh » ma aug 21, 2006 5:41 pm

    Effe ter info, mijn opmerking over het al dan niet standaard zijn van de torsievering was niet kwaad bedoeld (excuses als het zo over kwam).

    Wat ik eigenlijk gewoon bedoelde is dat mijn efje, hoewel ik het wel koester natuurlijk, voor mij vooral een gebruiksvoorwerp is. Wat standaard of afwijkend is, is voor mij eerder bijzaak. Dit terzijde.

    Ik ben eigenlijk wel blij bevestigd te zien wat ik deze morgen zelf al vermoedde. Ik meende me inderdaad te herinneren dat MG F een hydraulische vering heeft, maar ja, ik meende ook dat 6 technieker van een technische keuring samen iets meer van auto's afwisten dan ik als vrouw en leek op gebied van automechaniek. :roll:

    Wat de staat van mijn auto betreft, er is voor zover ik kan zien geen differentiële zakking. Ook van lekken heb ik nog niets gemerkt. Maar ik moet ook wel toegeven dat ik in al die tijd dat ik mijn MG F heb (zo 'n jaar of 4) nog geen enkele keer mijn vering heb laten bijvullen. Als dat de oplossing is dan denk ik dat het al bij al nog mee kan vallen (correct me if I'm wrong). De vering bijvullen zal waarschijnlijk iets economischer uitvallen dan een veringsysteem vervangen.
  • Luc
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 2025
    GeregistreerdCOLON di feb 03, 2004 10:21 pm
    WoonplaatsCOLON Schiplaken (Hever)
    CONTACTCOLON

    door Luc » ma aug 21, 2006 5:52 pm

    flesh schreefColon De vering bijvullen zal waarschijnlijk iets economischer uitvallen dan een veringsysteem vervangen.


    http://www.mg-sp.com/katalogus/index_ServiceDiensten.html
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » ma aug 21, 2006 5:55 pm

    Wat kan ik hier nog aan toevoegen, alles is al gezegd, pffff :wink:

    In ieder geval toch ongeloofelijk wat voor idioten die keuringscentra soms bevolken.... :evil:
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Jupilerman
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1435
    GeregistreerdCOLON ma apr 05, 2004 10:13 pm
    WoonplaatsCOLON Hamme

    door Jupilerman » ma aug 21, 2006 6:00 pm

    zelfs op een normaal geveerde auto (vw golf etc) heeft die torsiestang er niks mee te maken :roll:
    ISO 10014
    AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 12 en 0 gasten