uitlaat tegen bumper
  • Jupilerman
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1435
    GeregistreerdCOLON ma apr 05, 2004 10:13 pm
    WoonplaatsCOLON Hamme

    uitlaat tegen bumper

    door Jupilerman » wo aug 09, 2006 10:24 am

    Hoi gasten. meer specifiek aan die 2 heren met een hydragaspomp :lol:

    Nadat een tijdje geleden mijn "aheum" dealer m´n auto had opgepompt (stond beetje scheef) tot de mijn aanbevolen 330mm, bleek dat mijn uitlaat tegen de bumper hing. ttz, de bovenkant v/h uitlaatsierstuk klemde tegen de bovenkant van de (binnenkant van de) bumper.

    De uitlaat zit toch vast aan het koestwerk. Dus als je de hydragas bijpompt, komt toch het koestwerk verder omhoog. Dus de uitlaat gaat mee omhoog. Dit kan toch niets maken aan de positie van de uitlaat (die er al sinds 1999 onder hangt) in zijn gat (lees bumperopening)?

    groetjes;
    david
  • Bruce
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 7787
    GeregistreerdCOLON vr jul 29, 2005 11:39 am
    WoonplaatsCOLON Zevenhuizen (NL)

    door Bruce » wo aug 09, 2006 10:30 am

    Ik heb welliswaar geen pomp.

    Maar het lijkt me heel sterk dat dit iets met elkaar te maken kan hebben...
    Witte pinkers,stoelverwarming,K&N 57i,52 mm TTB,glazen windscherm,,LLW kitje,mk2 middensteun,de-cat pijp,Phoenix exhaust,TF-LE-80th An. velgen,TF radiator,Trophy splitter,lowering pins,HID koplampen,Momo pook,zwarte raamomlijsting,Alu. teller ringen,zwarte trophy inserts,trophy uitlaat spruitstuk,mk2 downpipe,AP's,304 schijven, Piper Cams,Trophy spoiler,Viper stripes,Magnacor leads, KH-splitter,DVA head, Emerald ECU and mapping
  • Jupilerman
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1435
    GeregistreerdCOLON ma apr 05, 2004 10:13 pm
    WoonplaatsCOLON Hamme

    door Jupilerman » wo aug 09, 2006 10:35 am

    Je zou toch zeggen dat er iet is. Bumper hangt aan de ééne zijde aan de motor en subframe en aan de andere zijde aan het koestwerk (onderkant koffer). Zelfs al heeft het geen effect, dan nog is er een verband. En recht evenredig verband :wink:
  • Bruce
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 7787
    GeregistreerdCOLON vr jul 29, 2005 11:39 am
    WoonplaatsCOLON Zevenhuizen (NL)

    door Bruce » wo aug 09, 2006 10:39 am

    Zat je uitlaat netjes recht voor het oppompen? kan het zijn dat ze heb een tikje hebben gegeven ofzo?
    Witte pinkers,stoelverwarming,K&N 57i,52 mm TTB,glazen windscherm,,LLW kitje,mk2 middensteun,de-cat pijp,Phoenix exhaust,TF-LE-80th An. velgen,TF radiator,Trophy splitter,lowering pins,HID koplampen,Momo pook,zwarte raamomlijsting,Alu. teller ringen,zwarte trophy inserts,trophy uitlaat spruitstuk,mk2 downpipe,AP's,304 schijven, Piper Cams,Trophy spoiler,Viper stripes,Magnacor leads, KH-splitter,DVA head, Emerald ECU and mapping
  • Jupilerman
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1435
    GeregistreerdCOLON ma apr 05, 2004 10:13 pm
    WoonplaatsCOLON Hamme

    door Jupilerman » wo aug 09, 2006 12:56 pm

    Uitlaat hing juist in het midden (toen de auto netjes recht stond).
    De rechterkant kan ik regelen, de linkerkant (bestuurderszijde) niet.

    Ik moet zeggen dat nu beide sierstukken tegen te bovenkant aan zitten.
  • MGF_TV
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1189
    GeregistreerdCOLON zo okt 24, 2004 7:39 pm
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, België

    door MGF_TV » wo aug 09, 2006 1:10 pm

    hangt de uilaat niet langs beide kanten op in een rubber via een haak die aan de uitlaat gelast zit?
  • Jupilerman
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1435
    GeregistreerdCOLON ma apr 05, 2004 10:13 pm
    WoonplaatsCOLON Hamme

    door Jupilerman » wo aug 09, 2006 1:19 pm

    yep, en die rubber zit dan weer op de onderkant van de koffer vastgevezen. Dus je zou zeggen als je het "koetswerk" omhoog pompt, de uitlaat mooi mee zou moeten gaan. Niet?

    Hoewel. Ik heb volgende bedenking:

    De uitlaat is opgehangen aan het koetswerk en de rest zit vast aan het uitlaatspruitstuk, dus via via eigenlijk het subframe. Pomp je het koetswerk omhoog, dan gaat de uitlaat mee. En aangezien hij slechts twee ophangpunten heeft, die mooi rond zijn, gaat hij hier in naar achteren draaien (beetje kantelen) als hij naar omhoog wordt getild. Hierdoor komen de tippen (sierstukken) als de voorzijde v/d hefboom naar boven, tegen de bumper aan (in ´t slechtste geval)

    Ik denk dat men daarom de originele uitlaat verbind met de katalisator (thv de flens) op die manier verhinderd men het kantelen. Enkele jaren geleden is echter dit stuk op mijn aftermarket uitlaat afgebroken. Brosse breuk trouwens TV. Metaalmoeheid?

    Hoe zit deze redenering :roll:
  • MGF_TV
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1189
    GeregistreerdCOLON zo okt 24, 2004 7:39 pm
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, België

    door MGF_TV » wo aug 09, 2006 1:28 pm

    Ik denk dat je hier over het hoofd ziet dat ook de motor samen met het subframe omhoog komen. er is volgens mij geen enkele mogelijkheid om de uitlaat te kantelen zonder iets fundamenteels aan de auto te wijzigen buiten het omhoog pompen van de vering. Het kan zijn dat hij een duw gehad heeft en een van die haken geplooid is maar het staat los van het omhoog pompen volgens mij.
  • Jupilerman
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1435
    GeregistreerdCOLON ma apr 05, 2004 10:13 pm
    WoonplaatsCOLON Hamme

    door Jupilerman » wo aug 09, 2006 1:57 pm

    MGF_TV schreefColonIk denk dat je hier over het hoofd ziet dat ook de motor samen met het subframe omhoog komen.

    Ik denk dat je gelijkt hebt. Het koetswerk hangt immers aan het subframe vast (heb net die verbindingen eens losgemaakt - vraag maar niet waarom :roll: ). Als de wagen wordt opgepompt is het enkel de ophanging die scharniert en de schokdemper die uitschuift.

    Toch denk ik dat het "kantelen" er iets mee te maken heeft.
    Die beugels zijn vrij dik hoor. Om die krom te zetten moeten ze al een serieuze stoot krijgen. Lang geleden hing mijn uitlaat te laag en een beetje scheef. Het nodige afstelwerk kon geen soelaas brengen. Ik heb dus het haakje een beetje naar binnen (lees beneden) geplooid. Dat vereiste héél wat kracht. Maar goed, hij hing mooi in het midden. Om nu dat haakje weer naar buiten te plooien, dat zie ik niet zitten. Naar beneden plooien was makkelijk, nuja, met de "vieze grip" erop ging het wel. Dus hij hing 3 of 4 jaar perfect. Komt ie van de dealer en zit het spul te hoog :roll: De uitlaat is er vanonder en ik kan niets verkeerd bespeuren hoor. Hoe plooi ik dat haakje nu weer naar boven? Trouwens met al dat plooien, dat komt de sterkte van het staal ook niet ten goede.

    Denk je dat. Ik heb daarjuist de verbindingen van het koetswerk/subframe losgevezen
    er is volgens mij geen enkele mogelijkheid om de uitlaat te kantelen zonder iets fundamenteels aan de auto te wijzigen buiten het omhoog pompen van de vering. Het kan zijn dat hij een duw gehad heeft en een van die haken geplooid is maar het staat los van het omhoog pompen volgens mij.[/quote]
  • Jupilerman
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1435
    GeregistreerdCOLON ma apr 05, 2004 10:13 pm
    WoonplaatsCOLON Hamme

    door Jupilerman » wo aug 09, 2006 6:35 pm

    ´k heb het haakje dan maar even ontlpooid. Nu hang hij goed.
    Ik merk niks waaruit ik zou kunnen opmaken dat hij een slag of stoot heeft gekregen :?: Raar. Ik wacht op Erik of Bruno kunnen zeggen of ze al eens op de stand van de uitlaat hebben gelet bij het oppompen of aflaten
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » wo aug 09, 2006 7:25 pm

    Tenzij jij je uitlaat aan je draagarmen hebt vastgemaakt kan het onmogelijk met het oppompen te maken hebben. Het zelfde als het "broodje aap" verhaal dat de slangen naar de koelpijpen "dubbel" kunnen vouwen door je wagen de verlagen of op verkeerde hoogte te rijden.

    Het is simpel, de katalysator flensen hebben grotere gaten erin dan de bouten dik zijn. Dit zorgt ervoor dat de uitlaat daar overheen kan scharnieren. Door steeds heel warm en koud worden kan de aansluiting gaan "verlopen" Ook kan je flexibel losser worden met de tijd of het enkele rubber ter hoogte van het fexibel uitrekken. Allemaal mogelijkheden waarom de uitlaat verplaatst

    Dus kat een beetje los maken, afstellen en opnieuw vast zetten. We deden het dit weekend bij Bruno.
    Building >200BHP K-series
  • Jupilerman
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1435
    GeregistreerdCOLON ma apr 05, 2004 10:13 pm
    WoonplaatsCOLON Hamme

    door Jupilerman » wo aug 09, 2006 7:34 pm

    Hmm, dat van die kat heb ik zonet ondervonden. Daar zit idd wat speling op. Op de pijpen duwen en dan de kat vastschroeven. Verder de ophangingsrubbers; Ik denk dat ze toch te lijden hebben onder het gewicht van de AMT. Diegene die ik al eens had vervangen vertoont opnieuw slijtage. Maaaarrr, als je rubber doorscheurt, zakt de uitlaat toch naar beneden en niet naar boven?
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » wo aug 09, 2006 7:42 pm

    Wat gebeurt er als de de kat los haalt ? Precies, uitlaatstukken tegen de bovenkant van de bumer. Als het rubber bij de flexipipe dus losser is geworden heb je prijs. Als de 2 demper bussen losser worden gaat die naar beneden, maar daar zit maar beperkte speelruimte op, die bij de flexipipe (oneindig) vele malen meer.
    Building >200BHP K-series
  • Jupilerman
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1435
    GeregistreerdCOLON ma apr 05, 2004 10:13 pm
    WoonplaatsCOLON Hamme

    door Jupilerman » wo aug 09, 2006 7:54 pm

    Zit nog niet echt super hoor. ´k heb natuurlijk naar het rubber van de flexi niet gekeken. Wel leuk klooien trouwens, de antirollbar loshalen :lol:

    wbt bouten en moeren, Jeezus, ik ga eens alle moeren van Rover bestellen (bij stukje en beetje off course) en ze dan allemaal in RVS kopen. Hier in St-niklaas zit een speciaalzaak voor auto bouten en moeren. Al die roest jongens, niet te doen. Daar kan geen flesje cola tegenop :lol: en als er roest opzit, kan je de kenmerken niet meer aflezen hé
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » wo aug 09, 2006 8:54 pm

    Tja, aan het verhaal van Sander kan ik inderdaad niet veel toevoegen. T'heeft dus inderdaad kompleet niks te maken met het ophogen of verlagen van de wagen, waarschijnlijk echter wel door sleet van de Flexipipe of herpositionering van de AMT, onder invloed van zijn eigen gewicht in combinatie met warm/koud.
    Hou het in de gaten, zou ik zeggen, zodat je niet voor krijgt wat ik voorheb : Een gesmolten achterbumper na een dagje circuit :?
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 11 en 0 gasten