optrekken van mijn VVC niet optimaal of ligt t aan mij?
  • wlevels
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 161
    GeregistreerdCOLON do nov 03, 2005 1:20 pm
    WoonplaatsCOLON Heerlen (NL)
    CONTACTCOLON

    optrekken van mijn VVC niet optimaal of ligt t aan mij?

    door wlevels » di aug 01, 2006 12:34 am

    Een vriend van mij is de toekomstige opvolger van zijn pa die een alfa romeo/fiat garage heeft. Hij komt dan ook vaker met de meest uiteenlopende modellen langs.

    Afgelopen weekend had hij een Alfa Romeo 147 JTDM

    Deze had 150 PK en zou in 8 seconden op de 100 zitten.

    (even nagekeken:

    1.9 JTDM 16V (1910 cm³, 110 kW/150 pk, 208 km/h)
    Het dieselgamma wordt gecompleteerd door de 1.9 JTDM 16V die goed is voor een vermogen van 110 kW (150 pk). Deze ‘common rail’ diesel van de tweede generatie is uitgerust met een MultiJet-inspuitsysteem dat met meerdere inspuitingen per arbeidsslag werkt. Hierdoor levert de motor meer koppel en vermogen, terwijl hij minder geluid en emissies produceert. Bij de 1.9 JTDM 16V is 90% van het maximum koppel over het hele toerengebied vanaf 1750 tot 3250 tpm beschikbaar, wat de motor buitengewoon responsief maakt onder alle omstandigheden. )

    Volgens autotrader heeft hij zelfs 8,8 seconden nodig voor een sprintje naar de 100.

    Point is, ik kon dus flink in het stof bijten achter hem aan een aantal keren, terwijl de VVC onder de 8 seconden op de 100 zou horen te zitten.

    Wat klopt hier niet??de opgegeven snelheden naar de 100 van een van de 2/beiden??

    Of mijn auto???

    In ieder geval, ik vraag me af hoe dat nou kan. (niet dat ik niet tegen mijn verlies kan, maar mijn VVC'tje presteerd dan toch niet zoals verwacht of zelfs hoort.

    (P.S., heb er nog niets aan veranderd, behalve een 52 mm gasklep, ik ga morgen een K&N 57i kit bestellen en bij bruno navragen voor de beugel voor de aanzuigbuis en het hitteschild.)

    Zou t dan kunnen dat die 52 mm gasklep hem een beetje laat verzuipen omdat ik nog een standaard filter erop heb ofzo??anders weet ik het ook niet.
    Changes: 52 MM gasklep, MK2 console, TF conversie (koplampen en bumpers), K&N 57i Kit
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » di aug 01, 2006 12:46 am

    Als je niet zeker bent van je wagen kan alleen een dyno run uitsluitsel brengen.
    8 seconden is wel heel snel voor die Alfa. Naar de 9 sec. (8,8sec) lijkt mij realistischer. Feit is wel, dat je met die wagen vergevingsgezinder "snel" kan optrekken. Ik bedoel hiermee dat je, om snelle sprints neer te zetten met je F, je optimaal moet schakelen (tot tegen het rood). De Alfa daarentegen, is gewoon pedaal intrappen, en schakelen (t'komt zo nauw niet) De Alfa, zijn max vermogen zit veel breder over de lijn dan een VVC, die zijn vermogen echt boven de 4500 Rpm moet vinden. Eens je boven die revs. kan blijven, is een VVC best heel snel (zie specs).
    Een TTB52mm, kan echt niet de oorzaak zijn dat je F niet goed meer loopt, dus ofwel heb je ergens een probleem. Dit kan dus op een dyno gechekt worden, ofwel,.....ligt het dus inderdaad aan jou :?
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • wlevels
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 161
    GeregistreerdCOLON do nov 03, 2005 1:20 pm
    WoonplaatsCOLON Heerlen (NL)
    CONTACTCOLON

    door wlevels » di aug 01, 2006 1:04 am

    Bruno schreefColonAls je niet zeker bent van je wagen kan alleen een dyno run uitsluitsel brengen.
    8 seconden is wel heel snel voor die Alfa. Naar de 9 sec. (8,8sec) lijkt mij realistischer. Feit is wel, dat je met die wagen vergevingsgezinder "snel" kan optrekken. Ik bedoel hiermee dat je, om snelle sprints neer te zetten met je F, je optimaal moet schakelen (tot tegen het rood). De Alfa daarentegen, is gewoon pedaal intrappen, en schakelen (t'komt zo nauw niet) De Alfa, zijn max vermogen zit veel breder over de lijn dan een VVC, die zijn vermogen echt boven de 4500 Rpm moet vinden. Eens je boven die revs. kan blijven, is een VVC best heel snel (zie specs).
    Een TTB52mm, kan echt niet de oorzaak zijn dat je F niet goed meer loopt, dus ofwel heb je ergens een probleem. Dit kan dus op een dyno gechekt worden, ofwel,.....ligt het dus inderdaad aan jou :?


    Schakelen doe ik bij zo'n "gelegenheden" op 6500 toeren (7000 toeren dan wilt ie wel eens niet doorschakelen, heeft ie moeite). Ik ga eens op een parkeerplaats proberen te timen hoe snel hij optrekt, want ik moet eerlijk toegeven dat ik (ik neem aan door zijn lage ligging en zn stugge vering) absoluut geen gevoel bij het optrekken, als je zo'n alfa pakt dan wordt je de stoel in gedrukt.

    Ik moet wel zeggen dat het niet zo was alsof ik stilstond, toen hij optrok (ik reed uiteindelijk ook achter hem), maar hij liep me toch wel uit.

    (P.S. op wat voor kosten moet ik rekenen wil ik hier in de buurt een dyno doen ipv wachten op het volgende dyno-event van mgf.be?)
    Changes: 52 MM gasklep, MK2 console, TF conversie (koplampen en bumpers), K&N 57i Kit
  • Bruce
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 7787
    GeregistreerdCOLON vr jul 29, 2005 11:39 am
    WoonplaatsCOLON Zevenhuizen (NL)

    door Bruce » di aug 01, 2006 6:31 am

    Bruno dient een 52 mm TTB niet aan de T4 te worden afgesteld? of is dat gedaan?

    Mijn ervaring met optrekken, is dat mijn F heel nou luisterd naar hoe je begint. Ik kan in zijn eeste versnelling een enorme versnelling hebben, maar dan moet je bij het op laten komen van de koppeling de juiste hoeveelheid gas geven, te veel en hij lijkt er een beetje last van te hebben. Bij mijn diesel-ke is dat heel anders, die heeft zijn koppel onderin en die gaat wel..
    Het is dus de start die (naar mijn idee) heel belangrijk is, de rest volgt wel dat is eigenlijk vol gas en snel schakelen tegen het rood.

    Toch?
    Witte pinkers,stoelverwarming,K&N 57i,52 mm TTB,glazen windscherm,,LLW kitje,mk2 middensteun,de-cat pijp,Phoenix exhaust,TF-LE-80th An. velgen,TF radiator,Trophy splitter,lowering pins,HID koplampen,Momo pook,zwarte raamomlijsting,Alu. teller ringen,zwarte trophy inserts,trophy uitlaat spruitstuk,mk2 downpipe,AP's,304 schijven, Piper Cams,Trophy spoiler,Viper stripes,Magnacor leads, KH-splitter,DVA head, Emerald ECU and mapping
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » di aug 01, 2006 7:46 am

    Als je op 6500 toeren schakeld ipv 7200 val je zo ver terug in toeren dat je een pk of 20 mist....
    Building >200BHP K-series
  • wlevels
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 161
    GeregistreerdCOLON do nov 03, 2005 1:20 pm
    WoonplaatsCOLON Heerlen (NL)
    CONTACTCOLON

    door wlevels » di aug 01, 2006 9:17 am

    Sander schreefColonAls je op 6500 toeren schakeld ipv 7200 val je zo ver terug in toeren dat je een pk of 20 mist....


    Dus ik moet hem door laten trekken tot hij niet meer kan eigenlijk.

    Niemand ooit problemen gehad dat je dicht bij het rode moeilijker schakelt??

    EDIT:

    Heb idd eens naar die dynoruns gekeken wat hier op t forum staan, en ik kan idd begrijpen dat bij te snel schakelen, dat hij dan toch te ver terug valt. We gaan het eens proberen 8)
    Laatst bijgewerkt door 1 op wlevels, in totaal 0 keer bewerkt.
    Changes: 52 MM gasklep, MK2 console, TF conversie (koplampen en bumpers), K&N 57i Kit
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » di aug 01, 2006 9:19 am

    Schakelen op toeren zou niet uit mogen maken, het zou kunnen zijn dat je synchromes ringen "versleten" zijn maar daar heb ik nog nooit van gehoord bij een PG1 bak.

    Trap je F maar eens in de toerenbegrenzer om te kijken hoe ver je kan. Je moet zo laat mogelijk schakelen (precies voor de begrenzer) met een VVC
    Building >200BHP K-series
  • wlevels
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 161
    GeregistreerdCOLON do nov 03, 2005 1:20 pm
    WoonplaatsCOLON Heerlen (NL)
    CONTACTCOLON

    door wlevels » di aug 01, 2006 11:41 am

    Sander schreefColonSchakelen op toeren zou niet uit mogen maken, het zou kunnen zijn dat je synchromes ringen "versleten" zijn maar daar heb ik nog nooit van gehoord bij een PG1 bak.

    Trap je F maar eens in de toerenbegrenzer om te kijken hoe ver je kan. Je moet zo laat mogelijk schakelen (precies voor de begrenzer) met een VVC


    Ja ik weet wel het een en ander maar ik weet niet de volledige geschiedenis van de auto. De koppakking is al eens vernieuwd in ieder geval, maarja dat zegt niet enorm veel over hoe ermee om gegaan is maargoed. Wel heb ik sinds kort een soort rinkelend geluid als ik wegrij en hem in de 2 laat uitrollen. Trek ik dan de koppeling in tijdens dat "gerinkel" dan is het weg, en laat ik hem dan weer los begint het weer. Ik heb dit ook bijgevoegd in het project "F naar TF conversie", toen dacht ik dat het misschien een loshangend hitteschild was of dat flexibel gedeelte van de uitlaat (dat soort gaas), hier heb ik toen ijzerdraad omheen gespannen en aangetrokken (zal onderhand misschien wel al losgegaan zijn door de warmte, maar het gerinkel bleef gewoon de eerste keer optrekken hoorde ik het weer). Iemand enig idee wat dat is??
    Changes: 52 MM gasklep, MK2 console, TF conversie (koplampen en bumpers), K&N 57i Kit
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » di aug 01, 2006 12:24 pm

    Bruce schreefColonBruno dient een 52 mm TTB niet aan de T4 te worden afgesteld? of is dat gedaan?

    Mijn ervaring met optrekken, is dat mijn F heel nou luisterd naar hoe je begint. Ik kan in zijn eeste versnelling een enorme versnelling hebben, maar dan moet je bij het op laten komen van de koppeling de juiste hoeveelheid gas geven, te veel en hij lijkt er een beetje last van te hebben. Bij mijn diesel-ke is dat heel anders, die heeft zijn koppel onderin en die gaat wel..
    Het is dus de start die (naar mijn idee) heel belangrijk is, de rest volgt wel dat is eigenlijk vol gas en snel schakelen tegen het rood.

    Toch?


    Een 52 mm TTB, moet afgesteld worden, als je het met resetten, niet echt goed krijgt, wat betreft het stationair toerental. Afstellen van een TTB, heeft dus alles te maken met het aantal stappen bij stationair, maar niks meer dan dat. Bij een correcte afstelling (met T4), zal de wagen dus echt niet sneller worden.

    wlevels schreefColonWel heb ik sinds kort een soort rinkelend geluid als ik wegrij en hem in de 2 laat uitrollen. Trek ik dan de koppeling in tijdens dat "gerinkel" dan is het weg, en laat ik hem dan weer los begint het weer.


    Als het rinkelend geluid klinkt zoals je het omschrijft, is dit inderdaad niet normaal, echter ik denk eerder dat je een licht geratel/gerinkel bedoelt, en dat is bij de meetse versnellingsbakken (niet alleen PG1) volstrekt normaal. Hoor je verschil bij induwen en lossen van de koppeling ? Maak je dan geen zorgen.
    Het moeilijk schakelen daarentegen is op een mgf, zeer gemakkelijk te verklaren. ELKE MGF heeft immers een beetje last van slechter schakelen bij warmer worden van de versnellingsbak olie (de ene al wat meer dan de andere). De reden is gewoon, dat de fabrikant TE WEINIG OLIE in de versnellingsbak heeft gedaan uit besparingsoverwegingen. Het te kort standaard in een PG1-bak bedraagt 3/4 liter, en dat op een totaal van 2,5 liter. Vul de versnellingsbak olie tot op het juiste niveau, en het probleem is opgelost.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Jean
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 437
    GeregistreerdCOLON wo jun 22, 2005 3:27 pm
    WoonplaatsCOLON Graetheide
    CONTACTCOLON

    door Jean » di aug 01, 2006 4:07 pm

    Of eens met die van mij vergelijken?
    MGF 1.8 VVC Volcano voor de deur voorzien van:

    TTB, K&N-filter + hitteschild, Magnecor bougiekabels, assortiment RVS boutjes en schroefjes, platinum bougies, Thropy koplampen, remservo steun, alu pookknop, alu + leer handremhendel. En nog een hoop wat er in of op moet.
  • wlevels
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 161
    GeregistreerdCOLON do nov 03, 2005 1:20 pm
    WoonplaatsCOLON Heerlen (NL)
    CONTACTCOLON

    door wlevels » di aug 01, 2006 4:34 pm

    Jean schreefColonOf eens met die van mij vergelijken?


    Ja kan natuurlijk nooit kwaad he.
    Changes: 52 MM gasklep, MK2 console, TF conversie (koplampen en bumpers), K&N 57i Kit
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » di aug 01, 2006 6:02 pm

    t'is natuurlijk een maatstaf, maar een dyno, is werkelijk de vinger aan de pols IMO.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Bruce
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 7787
    GeregistreerdCOLON vr jul 29, 2005 11:39 am
    WoonplaatsCOLON Zevenhuizen (NL)

    door Bruce » di aug 01, 2006 6:25 pm

    Of zoals Nico altijd zij: Meten is weten..
    Witte pinkers,stoelverwarming,K&N 57i,52 mm TTB,glazen windscherm,,LLW kitje,mk2 middensteun,de-cat pijp,Phoenix exhaust,TF-LE-80th An. velgen,TF radiator,Trophy splitter,lowering pins,HID koplampen,Momo pook,zwarte raamomlijsting,Alu. teller ringen,zwarte trophy inserts,trophy uitlaat spruitstuk,mk2 downpipe,AP's,304 schijven, Piper Cams,Trophy spoiler,Viper stripes,Magnacor leads, KH-splitter,DVA head, Emerald ECU and mapping
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » di aug 01, 2006 6:42 pm

    Wie is Nico ?
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » di aug 01, 2006 6:50 pm

    ta --- ta - tata --- ta -tatatata -tataa tataa :lol: :lol: :lol: :lol:

    Afbeelding
    Building >200BHP K-series

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 11 en 0 gasten