krukasbout: 1 - Jupilerman: 0
  • Jupilerman
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1435
    GeregistreerdCOLON ma apr 05, 2004 10:13 pm
    WoonplaatsCOLON Hamme

    krukasbout: 1 - Jupilerman: 0

    door Jupilerman » vr mei 26, 2006 5:42 pm

    Hoe hebben jullie die eruit gekregen? potverdorie man. Ik heb een knoert van een momentsleutel (35cm of zo) en dat spul lost voor geen µm.

    verder heb ik mij dood geërgerd aan de inplanting van de bouten waarmee de motor op het subframe vasthangt. Daar krijg je dus geen normaal verlengstuk op (dop-sleutel) want dan knal je tegen de onderkant van de "flens" van de afdekplaat. Ik ben potverdorie aan de andere zijde op de auto om d´er genoeg kracht op te kunnen zetten (trekken). Nogal een geluk dat er geen een passeert ´t leek wel of ik met mijn benzinedop aan het spelen was :lol:

    Met welke sleutels kregen jullie die twee bouten los. Ik krijg daar mijn momentsleutel niet tussen hoor om dat straks op maat aan te spannen?

    cheers,
    david
  • MGF_TV
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1189
    GeregistreerdCOLON zo okt 24, 2004 7:39 pm
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, België

    door MGF_TV » vr mei 26, 2006 9:50 pm

    Je had moeten bellen, ik heb m'n nummer gepm'd. Je neemt een dopslteutel met verlengstuk zodat je buiten de wielkas komt. Steun het verlengstuk op een stuk hout (of een band) zodat de as horizontaal ligt en klik daar je momentsleutel op. Spring dan met je volle gewicht op de sleutel en hij zal wel loskomen. Eventueel kan je bij mij wat materiaal komen halen.
  • MGF_TV
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1189
    GeregistreerdCOLON zo okt 24, 2004 7:39 pm
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, België

    door MGF_TV » vr mei 26, 2006 9:51 pm

    Oh ja, zet je handrem keihard aan en de auto in 5de versnelling indien je het blokkeerstuk niet op zijn plaats gekregen hebt. Motorsteunen gaat met de gewone verlengstukken bij mij.
  • Demor
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3799
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 8:10 pm
    WoonplaatsCOLON Boekel, Nederland
    CONTACTCOLON

    door Demor » vr mei 26, 2006 10:40 pm

    MGF_TV schreefColon...Spring dan met je volle gewicht op de sleutel en hij zal wel loskomen.....

    Ooeeee, :shock: en dan maar hopen dat die bout van schrik niet afbreekt.
    K&N 57i & Shield|52mm TB|Magnecor|Clear indicators|Foggy's|Trophy splitter|Trophy Mesh|Shocker bushes|Powerflex compl rear kit|New Wood fascia|Wood & Alloy gearknob (ingekort)|MKII Armrest|Walnut leer/groene piping|Chrome kit interieur|badged wieldopjes|Black Hard-Top|Electric Boot Lid Release|3de remlicht|Key/blipper mod|MG-EHBO kit|Windowstoppers|RVS bolts|New paintjob|Boot tidy|Bagage tas open kap.
  • Jupilerman
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1435
    GeregistreerdCOLON ma apr 05, 2004 10:13 pm
    WoonplaatsCOLON Hamme

    door Jupilerman » vr mei 26, 2006 11:07 pm

    Hoi TV, ´k heb geen PM ontvangen :?:
  • Jupilerman
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1435
    GeregistreerdCOLON ma apr 05, 2004 10:13 pm
    WoonplaatsCOLON Hamme

    door Jupilerman » vr mei 26, 2006 11:11 pm

    MGF_TV schreefColonEventueel kan je bij mij wat materiaal komen halen.


    onder de vorm van 90kg mens? :lol:
    edit: ´k was vergeten dat je nog steeds niet mobiel bent

    heb jij voor de jouwe je volle gewicht gebruikt?

    Misschien krijg ik er wel een bak jupiler op zijne kant onder :lol:

    BTW, eens de bout los, hoe krijg ik de pully er af?

    Ik heb zonet op het engels forum een elegante oplossing gelezen, maar dan moet mijn starter er terug in

    If no airtool the bolt can at least be spun off by using same hardend socket+ extension to the floor. A quick run of the starter undoes the pulley bolt


    Heb jij zo een "chicane" verlengstuk van 1/2 duim?

    Ik denk niet dat die bout zal breken als ze er nog niet uit zit.

    Edit: ik denk dat ik morgen toch even ga kijken wat zo een 12V luchtpistool kost. Ik wist geeneens dat dat bestond. Blijkbaar zou je daar de bout mee loskrijgen. voor 30 € kan dat toch geen kwaad.

    Weet iemand hoeveel een dealer vraagt om de distributieriem te vervangen? kwestie van te weten of ik al nie meer kosten heb gemaakt dan nodig :lol:

    cheers,
    david.
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » za mei 27, 2006 1:15 am

    Voorlopig hebben wij hier ook enkel maar ervaring met perslucht toestanden.... en dan gaat het echt vlotjes. Maar ja, die dingen moeten met 205Nm (of was het zelfs 215Nm) vastzitten, dus...
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Jupilerman
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1435
    GeregistreerdCOLON ma apr 05, 2004 10:13 pm
    WoonplaatsCOLON Hamme

    door Jupilerman » za mei 27, 2006 11:11 am

    wat is nu 200Nm, 20kg op ne meter of met mijn hefboom (35-40cm) 50kg op 40cm. Dart zou toch te doen moeten zijn voor ne normale sterke mens. Gijlen met uw "air tools", als´t maar goed vastzit zenne,... :wink:
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » za mei 27, 2006 5:40 pm

    Jupilerman schreefColonwat is nu 200Nm, 20kg op ne meter of met mijn hefboom (35-40cm) 50kg op 40cm. Dart zou toch te doen moeten zijn voor ne normale sterke mens. Gijlen met uw "air tools", als´t maar goed vastzit zenne,... :wink:

    De airtools om het los te krijgen, vastzetten doen we ook met de momentsleutel.
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » za mei 27, 2006 8:42 pm

    Ik frons hier toch even de wenkbrauwen als ik Jupkes laatste postings lees hier. Een mens zou schrik krijgen om zelf nog iets aan z'n F te doen.
    Ik heb nu toch al meerdere krukaspolies vast en losgezet, en t'ging altijd vlotjes. T'is volgens mij gewoon kwestie van het goede kwaliteits gereedschap te hebben en geen gereedschap van den "Aldi". :wink:
    Los draaien van de krukaspolie gaat perfect met een verlengstuk op een 1/2" dop. Daarop een t-stuk of ratel of eventueel een wringijzer, maar toch niet met een momentsleutel ; Dit is immers geen sleutel maar een soort meettoestel. Als je gaat springen op een momentsleutel om een bout los te krijgen ben je toch echt verkeerd bezig, neem liever een T'stuk waar je een buis over schuift , als je het echt niet loskrijgt.
    Heb je geen T-stuk , ga het dan kopen, t'zal in ieder geval goedkoper zijn dan een electrische boorhamer (van 30 euro :? ), die waarschijnlijk het ook niet loskrijgt. Een luchtdrukhamer op 8 bar is wel iets sterker dan een boorhamertje op 12volt , niet ?
    Volg verder Thomas zijn tip met de handrem vol op (zo hard aantrekken als je kan) en in 4de versnelling (1 op 1)
    Aantrekken doe je dus wel met de momentsleutel op 210nm met wederom handrem op en 4de.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » za mei 27, 2006 8:44 pm

    MGF_TV schreefColonOh ja, zet je handrem keihard aan en de auto in 5de versnelling indien je het blokkeerstuk niet op zijn plaats gekregen hebt. Motorsteunen gaat met de gewone verlengstukken bij mij.


    Dat had ik ook verwacht maar de eerste versnelling werkt beter in mijn ervaring. Er lijkt minder speling op te zitten waardoor je kracht directer op de bout lijkt te komen ipv de overbrenging. Als de handrem niet voldoende helpt moet er iemand vol op de rem mee trappen. Een verlengstuk is een must. Ik heb er al 3 los gekregen op deze manier.

    Voor de motorsteun bouten gebruiken we altijd een "flexibel" gewrichtje
    Building >200BHP K-series
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » za mei 27, 2006 8:47 pm

    Bruno schreefColonAantrekken doe je dus wel met de momentsleutel op 210nm met wederom handrem op en 4de.


    We hadden laatst toch een discussie over 1 of 2 niet 4 of 5 ? Volgens mij deden we steeds de 1e versnelling gebruiken omdat de 4e/5e niet echt opschoot ?
    Building >200BHP K-series
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » za mei 27, 2006 8:54 pm

    Klopt, nu je het zegt, laatste keer deden we het dacht ik inderdaad in eerste.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Jupilerman
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1435
    GeregistreerdCOLON ma apr 05, 2004 10:13 pm
    WoonplaatsCOLON Hamme

    door Jupilerman » za mei 27, 2006 9:22 pm

    Zo mannen, helemaal alleen (en er zijn er zo nog bezig vandaag en dan nog wel bij mij in de buurt :lol: great stuff and I luv it). Mijn verhaal deelde ik met onze K collega´s:

    http://www2.mgcars.org.uk/cgi-bin/gen5?runprog=mgbbs&mode=thread&access=20979492202073&subject=69&source=T&thread=2006052619325717447

    david.
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » za mei 27, 2006 11:08 pm

    Na het plaatsen van de cambelt, verwojder je dlocking tools, draai je de krukas 2 toeren en check je nog eens de timing van de nokkenassen. Just to be sure.
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 13 en 0 gasten